ردکردن این

هزینه‌ی ساخت مدرسه در مناطق محروم

تاریخچه‌ی مدرسه‌سازی در مناطق محروم به سالیان دور بازمی‌گردد. از دیرباز در ایران، خیرین بسیار زیادی در این راه قدم برداشته‌اند. امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش شهرها شاید فکر کنید دیگر نیازی به مدرسه‌سازی نیست؛ اما هنوز مناطق محروم بسیار زیادی در کشور وجود دارند که کودکان و نوجوانان زیادی در آن از حق تحصیل محروم هستند.

در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات و بلایای طبیعی زیادی مانند زلزله و سیل در کشورمان بوده‌ایم. همچنین فرسودگی تجهیزات مناطق محروم سبب ناگواری‌های زیادی مانند آتش‌سوزی و گازگرفتگی در تعداد زیادی از این مدارس شده است. این حوادث خسارات زیادی را بر جان، مال، روح و روان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها گذاشته است. هنوز هم تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما امکانات بسیار کم و شرایط امنیتی خطرناکی در مدرسه‌های خود دارند.

بخوانید درباره: چگونگی ثبت خیریه

ضرورت مدرسه‌سازی در کشور برای نیازمندان

امروزه در کشورمان با پیر شدن و کاهش جمعیت، به زودی شاهد مشکلات فراوانی خواهیم بود. یکی از این مشکلات عدم استفاده و شکوفایی قشر فقیر برای مقابله با مسائل روز خواهد بود. به‌دلیل محرومیت آنها از تحصیل، شانس استفاده از ایده، تلاش و نوآوری این قشر را در آینده از دست خواهیم داد. پتانسیل بسیار ارزشمندی در این قشر وجود دارد که با کمک‌های مردمی و خیرین و همت خیریه‌ها می‌توان به آن جهت داد.

ضرورت ساخت مدرسه بر همگان عیان است. در جامعه امروز برای رهایی از فقر و نجات دنیا از تله فقر، آگاهی و آموزش لازم است. مدرسه‌سازی می‌تواند گره‌های کورِ بسیار زیادی را از زندگی مستمندان باز کند. این کودکان در آینده می‌توانند با تکیه ‌بر دانش و مهارت و استعدادهای خود، زندگی خانواده و جامعه را دگرگون سازند.

شرایط مدارس در مناطق محروم چگونه است؟

در بعضی مناطق، مدرسه‌های کهنه‌ساز و حتی خرابه‌ای وجود دارند که شاید هرگز کسی حاضر نشود کودک خود را برای تحصیل به آنجا ارسال کند. مدارسی که خبر از نیمکت در آنها نیست. خاک و گرمای تابستان و سرمای زمستان پذیرای دانش‌آموزان در آن منطقه است. در دنیای تکنولوژی امروز که همه کارهای‌مان را با یک کلیک ساده انجام می‌دهیم، خبری از کامپیوتر، تبلت و ویدئو پروژکتور در این مدارس نیست.

خیلی از کودکان این مناطق حتی توانایی خرید قلم برای ادامه تحصیل را ندارند. حتی اگر هم داشته باشند، مدرسه‌ای برای تحصیل وجود ندارد. هدف از ساخت مدرسه، مبارزه با بی‌سوادی و فقر است. کودکی که به استقبال علم می‌رود، آینده را با چراغ دانش خود روشن نگه می‌دارد. در بسیاری از مناطق ایران رؤیای روشن کردن آینده برای کودکان تحقق نمی‌یابد.

مدرسه برای دانش‌آموزان محروم مانند مناطق سیستان و بلوچستان می‌تواند به افزایش نرخ امید به آینده منجر شود. همچنین باعث کاهش معضلات اجتماعی مانند بی‌سوادی، ازدواج های زودهنگام، اعتیاد، کودکان کار و… می‌شود. ساخت مدرسه دریچه امیدی را به آینده برای کودکان ما باز می‌کند. ما ایرانی هستیم و برای رشد جامعه خود هم که شده باید به فکر آینده این کودکان باشیم.

بخوانید درباره: حداقل هزینه های تحصیل برای هر مقطع در ایران

مدرسه‌سازی یکی از زیباترین هنرهای خیرین

ایران در تاریخچه خود دارای فرهنگی بسیار غنی است. از دیرباز شاعران، نویسندگان، دانشمندان، منجمان و طبیبان بسیار زیادی از این مرزوبوم به کمک آیندگان شتافتند. یکی از زیباترین هنرها می‌تواند مدرسه‌سازی باشد. خیرین با کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی خود، از آینده کشورشان حمایت می‌کنند.

در پسِ عبارت مدرسه‌سازی، دنیایی از گسترش فرهنگ، علم و دانش، هنر، ادب، ورزش و غیره نهفته است. با حمایت از ساخت مدرسه، سالیان سال شور و شوق و عشق این کودکان تا بزرگ‌سالی آنها و چه‌بسا نسل‌های بعد نیز وارد زندگی شما خواهد شد.

بهترین راه حمایت از تحصیل کودکان نیازمند

یکی از بهترین راه‌های حمایت از تحصیل کودکان نیازمند، ساخت مدرسه است. این کودکان به‌دلیل فقر و برخوردار نبودن از امکانات تربیتی، می‌توانند در این مدارس بسیار شکوفا شوند. این کودکان معمولاً در پرورش استعدادها و یادگیری فرهنگ نیز ضعف دارند. این مدارس آنها را برای حضور در اجتماع آماده می‌کنند. همین کودکان در آینده پدر و مادرانی خواهند شد و باید توانایی تربیت نسل جدید را داشته باشند.

بازسازی مدارس نیز یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت دانش‌آموزان است. معمولاً در این مدارس امکانات بسیار فرسوده است که جان کودکان را در خطر می‌اندازد. یکی از اهداف موسسه خیریه دارالاکرام ساخت و تجهیز مدارس برای کودکان بی‌بضاعت و نیازمند است. با شناسایی مکان‌های جغرافیایی محروم توسط این خیریه، نیکوکاران می‌توانند حمایت خود را در راه اشاعه فرهنگ ایران عزیزمان به‌کار گیرند.

جزئیات هزینه ساخت و تجهیزات مدرسه

جزئیات هزینه ساخت و تجهیزات مدرسه

طبق بررسی های به‌عمل آماده از جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، با توجه به مشخصات ساختمان و تعداد کلاس‌ها، هزینه ساخت مدارس بسیار متغیر است. به‌عنوان ‌مثال برای مدرسه ای با یک کلاس ممکن است هزینه ای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون صرف شود؛ اما برای یک مدرسه با ۶ کلاس، حدود ۳ میلیارد هزینه لازم است. ناگفته نماند با توجه به تورم های موجود این هزینه ها نیز متغیر است. در اکثر موارد، سازمان آموزش و پرورش، ملکی را در اختیار خیرین مدرسه ساز قرار می دهد و ساخت و ساز آن را هم برعهده می‌گیرد. در بعضی موارد هم خیرین زمین موردنظر را تهیه و اقدام به ساخت آن می‌کنند که این امر هم به هزینه‌ها می‌افزاید.

موسسه خیریه دارالاکرام با آموزش و پرورش همکاری و مشارکت زیادی در امر مدرسه سازی دارد. هزینه های برآورد شده نشان می‌دهد هزینه ثابت راه اندازی کلاس های مجازی ۸۶ میلیون ۴۰۰ هزار تومان است. این هزینه شامل تهیه تجهیزاتی مانند تلویزیون، گوشی موبایل، مودم وایرلس، تبلت و غیره را در بر دارد. با مقایسه این هزینه ها می توان دریافت که تجهیز کلاس مجازی به مراتب مقرون به صرفه تر و کارآمدتر از ساخت مدرسه های فیزیکی است.

در حال حاضر بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و البرز از محروم‌ترین مناطق کشور از لحاظ آموزش و تحصیل کودکان و نوجوانان به‌شمار می‌روند. در برخی از این مناطق طرح آبا از سوی دارالاکرام کلید خورده و در دست بهره‌برداری است. با وجود این بهره‌برداری‌ها همچنان نیاز مبرم به تجهیز کلاس‌های مجازی در این مناطق به‌شدت وجود دارد. دانش‌آموزان این مناطق محروم از کمبود امکانات آموزشی رنج می‌برند.

روش‌های تأمین تجهیزات برای مدرسه

تعلیم و تربیت ستون‌های اصلی اصلاح جامعه هستند. با سرمایه‌گذاری روی تعلیم و تربیت کودکان ایران می‌توانیم نسل‌های آینده را از فقر و جهالت رها کنیم. در واقع می‌توانیم انسان‌هایی را تربیت کنیم که در آینده نقش‌های بسیار کلیدی برای پیشرفت کشور ایفا خواهند کرد.

همچنان کودکان بسیار زیادی در این سرزمین چشم یاری به دستان توانمند شما دوخته‌اند. از یکایک شما نیکوکاران در سراسر کشور دعوت می‌کنیم تا برای بنا نهادن ستون‌های اصلی جامعه که تعلیم و تربیت می‌باشند به یاری این مظلومان بشتابید.

ساخت مدرسه = ساخت ایران

ما معتقدیم که هیچ کودکی نباید بدون تحصیل بماند و یا در محیط خطرناک تحصیل کند. با دسترسی به آموزش خوب، کودکان می‌توانند از فقر بگریزند.

در بسیاری از مناطق محروم ایران، بسیاری از کودکان باید بین تحصیل و ایمن بودن یکی را انتخاب کنند. بدون کلاس، آنها مجبورند در زیر درختان، در هر شرایط آب‌وهوایی درس بخوانند. آنها در معرض خطرات قرار دارند، حواسشان پرت است و قادر به یادگیری نیستند. برای کسانی هم که مدارس فرسوده دارند مشکلاتی از قبیل وجود سوراخ‌هایی در سقف که اجازه می‌دهد باران وارد شود، بچه‌ها را سرد و خیس می‌کند و کارشان را خراب!

از کودکی، همه ما آرزوی ما ساختن ایرانی آباد بوده است. هر یک به سهم خود تلاش می‌کنیم تا نقش مسئولیت اجتماعی خود را برای ایجاد ایرانی آباد ایفا کنیم. کودکان نیازمند هم باید مثل دیگر کودکان امکانات رشد و تربیتی داشته باشند تا بتوانند سهمی از آینده ایران را از آن خود کنند. ایرانِ آباد کشوری است که فرهنگ و تربیت در آن برای همه کودکان وجود داشته باشد و همه آنها بتوانند از امکانات تربیتی در شرایط امن استفاده کنند. قطعاً با سلاح قلم می‌توان به جنگ جهل و نادانی رفت.

دیدگاه های مهم و بهینه در مدرسه‌سازی

دیدگاه‌های مهم و بهینه در مدرسه‌‌سازی

ما باید روی یافتن تکنیک‌های ساخت و ساز که مقرون‌به‌صرفه، کاربر پسند باشد کار کنیم و باید تمرکز خود را روی روش‌هایی ببریم که نیاز به مهارت‌های خاص نداشته باشند. هدف بلندمدت باید این باشد با توانمندسازی جوامع محلی از مهارت‌های جدید برای ساخت و ساز مقرون‌به‌صرفه استفاده کنیم. سپس باید بتوانیم در مواقع لازم همان پروژه را به‌طور مستقل تکرار کنیم. تمام این مهارت‌ها و انجام پروژه‌ها فقط به‌دست نیکوکاران و خیرین امکان‌پذیر است.

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله نگاهی به اهمیت تعلیم و تربیت و ضرورت ساخت مدرسه برای نجات آینده کشور انداختیم. مدرسه‌سازی پیشینه‌ی بسیار قوی در کشور ما ایران دارد. همچنین موسسه خیریه دارالاکرام در تلاش است تا شرایط را برای تحصیل مناسب و باکیفیت برای کودکانی که از تحصیل بازمانده‌اند فراهم کند. با تلاش‌های این موسسه هزاران نفر از کودکانی که از تحصیل محروم بودند و یا بازماندند دوباره به عرصه تحصیل بازگشتند. در دارالاکرام تلاش می‌کنیم تا هیچ کودکی به‌خاطر فقر از تحصیل بازنماند.

از شما نیکوکاران عزیز صمیمانه تقاضا داریم تا ما را در مسیر بهبود شرایط نابرابری آموزش یاری دهید. اگر توان مالی مناسبی دارید، می‌توانید نقش حامی تحصیلی برای این کودکان را بپذیرید. حمایت ارزشمند شما می‌تواند آینده یک کودک بی‌بضاعت و محروم از تحصیل را متحول کند و امید دوباره‌ای به زندگی او و خانواده‌اش ببخشد. همچنین اگر احساس می‌کنید که کودکی به این کمک‌ها نیاز دارد، بهتر است که آن را به موسسه خیریه دارالاکرام معرفی کنید. از اینکه تا پایان این مطلب با دارالاکرام همراه بودید صمیمانه سپاسگزاریم. مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهاد‌های شما عزیزان هستیم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سؤالات شما خیرین عزیز خواهند بود.