ردکردن این

چگونگی ثبت خیریه

شرایط ثبت موسسه خیریه

موسسات خیریه درحقیقت سازمان‌های غیرانتفاعی هستند که به‌صورت عام‌المنفعه فعالیت می‌کنند. این موسسات بیشتر به‌شکل مردم‌نهاد است و کمک‌های خیرین عزیز را جمع‌آوری می‌کنند. به‌طور کلی زمینه فعالیت خیریه‌ها بسیار گسترده است و بیشتر شامل مسائل اجتماعی می‌شود. برای تاسیس یک موسسه خیریه حتماً باید مراحل ثبت خیریه به‌صورت دقیق انجام شود. به‌همین‌ علت در این مطلب از سایت دارالاکرام قصد داریم تا درباره اخذ مجوز خیریه و ایجاد نمایندگی خیریه صحبت کنیم؛ پس حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

خدمات مهم موسسات خیریه در یک نگاه

موسسات خیریه همیشه سعی می‌کنند که در زمینه‌های مختلف خدمات حمایتی انجام دهند. از آن‌جایی که مسائل اجتماعی زیادی در جامعه وجود دارند، فعالیت موسسات خیریه می‌تواند در این زمینه‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. اکثر خیریه‌ها روی کمک به افراد بی‌بضاعت متمرکز هستند و خدمات مهمی در این بخش انجام می‌دهند. برای این‌که بهتر با این خدمات آشنا شوید، بخش مهمی از آن‌ها را در لیست ذیل بیان می‌کنیم.

  • ساخت‌وساز در مناطق محروم و کم‌برخوردار
  • تامین جهیزیه برای خانواده‌های کم‌توان
  • پرداخت هزینه‌های درمان و دارو
  • کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان
  • تامین مواد غذایی خانواده‌های نیازمند
  • کارآفرینی برای نیازمندان
  • ساخت مسکن برای خانواده‌های ضعیف

همان‌طور که می‌بینید موسسات خیریه در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. اقشار نیازمند به‌دلیل فقر هر روز با مشکلات جدیدی دست‌وپنچه نرم می‌کنند. به‌همین علت هر چقدر که تعداد موسسات خیریه بیشتر باشد، به همان اندازه نیز فقر و محرومیت کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه بخش زیادی از مسائل اجتماعی به‌دلیل فقر ایجاد می‌شود. فعالیت مثبت خیریه‌ها سبب می‌شود که سطح رفاه اجتماعی افزایش پیدا کند. با وجود این‌که خیریه‌های زیادی در حال فعالیت هستند، ولی با ‌این‌حال هنوز برای رسیدن به نقطه اوج راه زیادی باقی‌مانده است.

ثبت موسسه خیریه چه مراحلی دارد؟

ثبت موسسه خیریه چه مراحلی دارد؟

با توجه به اهمیت بالای فعالیت‌های خیرخواهانه، ثبت موسسات خیریه جدید یک امر واجب و لازم است که باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد. برای انجام این کار باید مراحل مختلفی طی شود. برای تاسیس موسسه باید شرایط خاصی احراز شود که از هر نظر حائز اهمیت خواهند بود. برای مثال فردی که می‌خواهد موسسه را تاسیس کند حتماً باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.

بیشتر بدانید: بورسیه دانش آموزی در خیریه ها به چه معناست؟

همچنین حداقل سرمایه‌ مورد نیاز برای ثبت موسسه خیریه بین ۳ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود. همچنین افرادی که می‌خواهند به‌عنوان هیئت مدیره فعالیت کنند باید تعیین صلاحیت شوند. داشتن سابقه مفید افراد در این بخش بسیار حائز اهمیت است. ناگفته نماند که مدیر عامل خیریه حتماً باید مدرک تحصیلی دیپلم را دارا باشد. غیر از این مورد باید دو نفر از اعضای اصلی هیئت مدیره مدرک لیسانس را دریافت کرده باشند.

ضمناً باید به محدودیت سنی نیز اشاره کرد، زیرا فقط کسانی قادر به تاسیس موسسه خیریه هستند که حداقل ۲۳ سال تمام داشته باشند. تهیه یک مکان مناسب برای خیریه نیز از واجبات خواهد بود و باید در مراحل ثبت تایید بهزیستی برای آن درنظر گرفته شود. همان‌طور که ذکر کردیم برای ایجاد یک موسسه جدید باید شرایط مختلفی را رعایت کرد که در نوع خود حائز اهمیت هستند.

مراحل لازم برای ثبت موسسه خیریه

روند تاسیس موسسه خیریه شامل مراحل گوناگونی است که اولویت‌بندی می‌شود. در ابتدا باید درخواست کتبی ثبت موسسه نوشته و تحویل سازمان بهزیستی شود. در صورت تایید موسسه در اداره اسناد به ثبت نهایی خود خواهد رسید و باید مجمع عمومی برگزار گردد. در طول این جلسه اعضای اصلی هیئت مدیره مشخص می‌شوند و سپس جلسه هیئت مدیره برگزار می‌شود. در پایان، فرم صورت جلسه باید به امضای هیئت مدیره برسد.

همچنین باید اساسنامه موسسه نیز به‌طور ویژه تدوین شود. هر کدام از اعضای موسسه خیریه باید مدارک شخصی خود را آماده کنند. در این مرحله ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد نیز بسیار مهم است که باید حتماً در این راستا اقدام کنید. ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه مکان خیریه باید در دستور کار قرار بگیرد. در نهایت مقررات عمومی موسسه نیز مشخص شده و  واریزی‌های نهایی به حساب بهزیستی صورت می‌گیرد. نکته مهم این است که این مراحل باید به ترتیب پیش برود تا در روند ثبت موسسه خیریه مشکلی ایجاد نشود.

تامین منابع مالی موسسه خیریه بعد از ثبت

تامین منابع مالی موسسه خیریه بعد از ثبت

بعد از این‌که ثبت موسسه خیریه انجام شد، باید برای تامین مالی آن از راهکارهای مختلفی کمک گرفت. در حال حاضر اصلی‌ترین راه تامین اعتبار، مربوط به کمک‌های مردمی است. با این حال فقط این یک مورد نمی‌تواند هزینه‌های لازم برای کمک به نیازمندان را پوشش دهد. منابع مالی از طریق روش‌های دیگری نیز تامین می‌شوند که در ادامه به جزئیات آن‌ها خواهیم پرداخت.

بخوانید درباره: چرا خیریه‌ها در جامعه مهم هستند

۱. مبالغ مربوط به نذورات و وقف

هر ساله مردم برای نذورات خود مبلغ مشخصی را درنظر می‌گیرند و به‌دنبال یک راه عالی برای هزینه آن هستند. به‌طور قطع اعطاء نذورات و وقف به موسسات خیریه بهترین راه ممکن است. از آن‌جایی که این موسسات افراد نیازمند را شناسایی کرده و به آن‌ها دسترسی دارند، بلافاصله کمک‌ها را ارسال می‌کنند.

۲. سود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعدد

معمولاً هیئت مدیره خیریه‌ها تلاش می‌کنند که در طرح‌های اقتصادی پرسود سرمایه‌گذاری کنند. با این کار علاوه‌بر حفظ سرمایه اصلی، سود ناشی از آن برای نیازمندان در نظر گرفته می‌شود. در این حالت کارهایی همچون پرداخت مستمری نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد و بهتر است این طرح‌ها را اجرایی کرد.

۳. برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی

برنامه‌های فرهنگی زمینه خوبی را برای دریافت کمک‌های خیرین و مردمی فراهم می‌کنند. بسیاری از موسسات خیریه به‌صورت دوره‌ای مراسم‌ها و همایش‌های خاصی برگزار کرده و در آن به تشریح فعالیت‌های مفید خود می‌پردازند. در نهایت درآمد به‌دست آمده از این نشست‌ها نیز صرف امور خیریه خواهند شد.

۴. قرار دادن سپرده در بانک‌ها برای دریافت سود

ایجاد سود تضمینی توسط بانک سبب می‌شود تا خیریه‌ها یک محل درآمد مشخص و ثابت داشته باشند. به‌همین علت در چنین شرایطی راحت‌تر می‌توان برای سود به‌دست آمده برنامه‌ریزی کرد. البته همه خیریه‌ها از این راه استفاده نمی‌کنند و هیئت مدیره تصمیم نهایی را در این مورد خواهد گرفت.

چرا بهتر است نمایندگی خیریه دارالاکرام را تاسیس کنیم؟

چرا بهتر است نمایندگی خیریه دارالاکرام را تاسیس کنیم؟

ثبت کردن یک موسسه خیریه جدید نیازمند گذراندن چالش‌ها و مراحل اداری مختلف است که در بالا به آن اشاره کردیم. در حال حاضر بسیاری از افراد شرایط تاسیس یک خیریه جدید را ندارند و قادر به تهیه مدارک لازم برای آن نیستند. در چنین شرایطی گرفتن نمایندگی از موسسه خیریه دار‌الاکرام یک راه بسیار عالی خواهد بود. در این روش با کمترین دغدغه و بدون نیاز به گذراندن مراحل سخت اداری نمایندگی این خیریه را دریافت خواهید کرد. دلایل زیادی برای گرفتن نمایندگی این موسسه وجود دارد که در ادامه به هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه پرداخته می‌شود.

بخوانید درباره: حوزه فعالیت موسسات خیریه

۱. بورسیه تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و نیازمند

امروزه دانش‌آموزان مستعد زیادی وجود دارند که به‌دلیل شرایط مالی ضعیف قادر به ادامه تحصیل نیستند. برخی از آمارها حاکی از جمعیت ۳۰۰ هزار نفری کودکان بازمانده از تحصیل در کشور است. به‌همین علت موسسه خیریه دار‌الاکرام به‌طور ویژه ارائه بورسیه آموزشی را به این کودکان انجام می‌دهد. در صورتی که شما هم نمایندگی این موسسه را اخذ کنید، در این زمینه به کودکان و دانش‌آموزان کمک خواهید کرد و سهیم می‌شوید.

۲. حفظ کرامت انسانی نیازمندان

کمک‌رسانی به نیازمندان باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که کرامت انسانی آ‌ن‌ها زیر سوال نرود. به‌همین علت پرونده‌های افراد به‌شکل محرمانه طبقه‌بندی شده و کمک‌ها نیز با حفظ شئونات انسانی اعطاء خواهد شد تا هیچ سرپرستی شرمنده خانواده خود نباشد.

۳. شفافیت مالی بالا در موسسه خیریه دارلاکرام

خوشبختانه شفافیت مالی این موسسه در بالاترین حد ممکن قرار دارد که جزو نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید. این مجموعه به‌طور مرتب گزارش‌های مالی مختلف را آ‌ماده کرده و در اختیار خیرین عزیز قرار می‌دهد. در نتیجه خیرین نیز از نحوه هزینه شدن کمک‌ها اطلاع دقیقی پیدا می‌کنند. در برخی از مواقع نیز گزارش عملکرد‌های بلندمدت برای عموم منتشر می‌شود تا از فعالیت‌های این مجموعه اطلاع پیدا کنند.

بخوانید درباره: یافتن بهترین خیریه ها

۴. خدمات گسترده اجتماعی برای نیازمندان

این موسسه سعی کرده است که کمک‌های خود را از جهات مختلفی عرضه کند تا افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. مواردی همچون کمک به بیماران، حمایت از مادران سرپرست خانوار، کودکان بازمانده از تحصیل و افراد ساکن در مناطق محروم در پوشش این خیریه قرار می‌گیرند. همچنین موسسه خیریه دار‌الاکرام در زمینه اشتغال‌زایی برای نیازمندان بسیار عالی عمل می‌کند و طرح‌های کارآفرینی مختلفی را در کشور اجرایی کرده است که می‌توانید جزئیات آن را در وبسایت ما مشاهده کنید.

اخذ نمایندگی دار‌الاکرام به‌جای ثبت موسسه خیریه

اخذ نمایندگی دار_الاکرام به جای ثبت موسسه خیریه

با توجه به مسائل خاص ثبت موسسه خیریه جدید‌، بسیاری از افراد شرایط لازم برای اخذ مجوز جدید موسسه خیریه را ندارند. از طرفی نباید فراموش کرد که تاسیس یک خیریه جدید نیز هزینه‌های بیشتری دارد. این موارد نشان می‌دهد که اخذ نمایندگی خیریه دارالاکرام راه بهتری است. این موسسه در سال  ۱۳۹۴ تصمیم گرفت که فعالیت خود را به‌صورت همه جانبه گسترش دهد و اقدامات عام‌المنفعه خود را به‌نحو احسن مدیریت کند.

در نهایت تصمیم بر آن شد که نمایندگی‌های جدیدی در سراسر کشور ایجاد شوند تا افراد بیشتری بتوانند تحت پوشش خیریه قرار بگیرد. خوشبختانه فعالیت نمایندگی‌های جدید سبب شد که نیازمندان حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز از خدمات عام‌المنفعه برخوردار شوند. البته هنوز راه درازی در پیش است تا تعداد بیشتری از نیازمندان به زندگی مطلوب خود دست پیدا کنند. در چنین شرایطی ما در موسسه خیریه دارالاکرام از خیرین عزیزی که توانایی ایجاد نمایندگی دارند دعوت به عمل می‌آورد.

بخوانید درباره: کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

سخن پایانی دارالاکرام

ثبت خیریه نیازمند گذراندن مراحل زیاد و آماده کردن مدارک مختلف است. پیمودن مسیر ثبت موسسه سختی‌های خاص خودش را دارد که امکان آن برای همه افراد فراهم نیست. در این وضعیت بهترین کار ممکن دریافت نمایندگی موسسه خیریه دارالاکرام است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن آیین‌نامه داخلی موسسه به‌راحتی کارهای مربوط به اخذ نمایندگی و راه‌اندازی آن را انجام دهید. این موسسه از تمامی عزیزانی که توان ایجاد نمایندگی را دارند دعوت به عمل می‌آورد. در صورتی که چنین توانایی دارید، خوشحال می‌شویم که در مسیر خدمت‌رسانی به نیازمندان با ما همراه شوید.

از این‌که تا پایان مقاله با دارالاکرام همراه بودید بسیار سپاسگزاریم. مشتاقیم تا نظرات و پیشنهادات شما را در این رابطه دریافت کنیم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما عزیزان خواهند بود.