ردکردن این

تهیه‌ی وسایل مورد نیازِ دانش‌آموزان

وسایل موردنیازمدرسه برای دانش آموزان نیازمند

زمانی از سال را به خاطر بیاورید که هوا رو به سرد شدن است و شور و شوق زیادی بین دانش‌آموزان و حتی خانواده‌های آنها برپا می‌شود. دانش‌آموزان از اینکه به مدرسه می‌روند بسیار خوشحال هستند. پدر و مادرها نیز در تب‌وتابِ تهیه‌ی بهترین وسایل مدرسه برای فرزندان خود هستند. هر دانش‌آموزی در مقاطع مختلف نیازهای خاص خود را دارد.

در ایران نیز مناطق محروم بسیار زیادی وجود دارد که دانش‌آموزان در آن مناطق دسترسی به وسایل مورد نیاز برای تحصیل ندارند. همچنین در سرتاسر کشورمان تعداد زیادی دانش‌آموز بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارند که توان خرید وسایل اولیه موردنیاز خود را ندارند.

بخوانید درباره: افرادی که می‌توانند درخواست کمک کنند از موسسات خیریه

نیاز به تحصیل و سوادآموزی برای ارتقای جامعه

تمام دولت‌های جهان افراد جامعه خود را به تحصیل تشویق می‌کنند. برای زدودن فقر از جامعه و بهتر زندگی کردن آیندگان، علم کافی و آگاهی نیازِ همه دولت‌هاست. در کشور ما نیز می‌توانید مشاهده کنید علاوه‌بر همه شهرها و استان‌ها، خیرین بسیار زیادی در مناطق دورافتاده و محروم مشغول ساخت مدرسه و تهیه لوازم موردنیاز دانش‌آموزان هستند.

پس از ساخت و تجهیز مدارس برای نیازمندان و محرومان، پای یک نیاز اساسی به میان می‌آید. آن‌هم وسایل موردنیاز برای تحصیل این دانش‌آموزان است. در کشور ما تعداد کودکانی که از مدرسه و علم محروم هستند کم نیست.

اصولاً فقر، ریشه در ناآگاهی انسان‌ها دارد. تحقیقات نشان داده‌ که فرزندان افراد فقیر نیز فقیر بار می‌آیند و اگر این چرخه متوقف نشود، تله فقر ایجاد می‌شود. برای رهایی جامعه از فقر و فلاکت باید روی پرورش استعدادها و آگاهی بخشیدن به مردم از سنین کودکی کار شود. بهترین مسیر برای رشد اعضای جامعه، مدرسه است.

لوازم ‌تحریر ضروری متناسب با نیاز، مقطع تحصیلی و سن دانش‌آموزان

لوازم ‌تحریر ضروری متناسب با نیاز، مقطع تحصیلی و سن دانش‌آموزان

پیش از هر اقدامی، با توجه به رده تحصیلی و جنسیت دانش‌آموزان باید نیاز آنها در این زمینه بررسی شود. لوازمی که برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی تهیه می‌شوند با نیاز دانش‌آموزان بزرگ‌تر در مقاطع دبیرستان متفاوت است. در مقطع دبیرستان و هنرستان با توجه به اینکه رشته‌ها متفاوت است، نیازها نیز متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌ مثال، دانش‌آموزان مدارس فنی با دانش‌آموزان دیگر نیازهای متفاوتی دارند.

پس بنابراین باید این دو مورد مهم را برای تهیه وسایل مورد نیاز حتماً در نظر بگیریم:

  • نیاز دانش‌آموزان
  • مقطع تحصیلی دانش‌آموزان

شناسایی دانش‌آموزان محروم؛ نیازمند عزم همگانی

یکی از برنامه‌های اصلی موسسه خیریه دارالاکرام شناسایی دانش‌آموزان نیازمند است. این شناسایی بر اساس مناطق جغرافیایی انجام می‌شود. همچنین مجموعه دارالاکرام راه‌های زیادی را برای هموطنان عزیز فراهم کرده تا دانش‌آموزان مستمند بتوانند به این خیریه معرفی شوند. اگر سری به فروشگاه‌های لوازم‌ تحریر بزنید، متاسفانه با دیدن قیمت‌ها متوجه دلیل محروم ماندن بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل خواهید شد.

دانش‌آموزان بر اساس سن، رده تحصیلی، منطقه جغرافیایی دسته‌بندی و نیازهای اصلی آنها برآورد می‌شوند. سپس کمپین‌های مهربانی زیادی توسط موسسه خیریه دارالاکرام برای تهیه این لوازم اجرا خواهند شد. اجرای تمام این کمپین‌ها نیاز به کمک‌های خیرین عزیز دارد. دانش‌آموزان بسیار زیادی در سرتاسر این کشور چشم‌انتظار یاری نیکوکاران هستند.

راه‌های متفاوت تامین وسایل کودکان نیازمند در موسسه خیریه دارالاکرام

مؤسسات خیریه بسیار زیادی در کشور ما مشغول تامین نیازهای افراد بی‌بضاعت هستند. برنامه‌های راهبردی انواع مؤسسات خیریه باهم تفاوت‌های بسیاری دارد. هرکدام از این خیریه‌ها در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال بعضی خیریه‌ها در جهت تأمین کالا (خوراک و پوشاک و …) فعالیت می‌کنند و برخی به‌صورت پژوهشی به تحقیق برای آسان‌تر شدن زندگی این افراد می‌پردازند. مقالات زیادی در این زمینه‌ها تهیه‌ شده که می‌توانید با مراجعه به سایت دارالاکرام به آنها دسترسی پیدا کنید.

اگر فرد خیر و نیکوکاری هستید می‌توانید با توجه به نیازهایی که خیریه‌ها برای کودکان شناسایی کرده‌اند اقدام به خرید وسایل مورد نیاز کنید و به آنها تحویل دهید. همچنین می‌توانید مبالغی پول را در اختیار این خیریه‌ها قرار دهید تا آنها با توجه به برنامه‌های راهبردی خود اقدام به خرید کالاهای مناسب و مورد نیاز کنند.

بخوانید درباره: کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

هزینه تهیه وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان

قیمت لوازم ‌تحریر و کاغذ با توجه به تورم‌های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است. با توجه به این افزایش قیمت‌ها، ادامه تحصیل برای خیلی از دانش‌آموزان سخت و حتی غیرممکن شده است. می‌توانید هر لحظه در گوگل عبارت قیمت لوازم‌ تحریر را جست‌وجو و از سایت‌های متفاوت دیدن کنید. اینجا لیستی از قیمت‌های پایه این وسایل ذکر شده است.

 ۱- لوازم‌ تحریر در مقاطع پیش‌دبستان و دبستان

  • دفتر

دفتر یکی از اقلام بسیار ضروری در هر مقطعی است. با توجه به نیاز دانش‌آموزان تعداد برگ آن متفاوت است و هر درسی برای خود نیازمند یک دفتر مناسب است و با توجه به سن دانش‌آموزان نیز جنس دفتر باید در نظر گرفته شود. قیمت دفتر سیمی ۱۰۰ برگ، ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان و دفتر سیمی ۸۰ برگ، ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است. دفتر ۶۰ برگ، ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و ۴۰ برگ، ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان است. دفتر معمولی نیز با کمی تفاوت قیمت نسبت به دیگر دفاتر سیمی، با توجه به جنس و تعداد برگ، قیمتی بین ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان دارد.

  • مداد مشکی و قرمز

در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان این وسیله بسیار ضروری است. مخصوصاً برای دانش‌آموزان پیش از سوم ابتدایی که هنوز شروع به نوشتن با خودکار نکرده‌اند. قیمت مداد چیزی در حدود ۳ تا ۵ هزار تومان است.

  • تراش

تراش‌ها انواع متفاوتی دارند؛ مانند مخزن‌دار یا معمولی. مدل بسیار معمولی آن ۲ تا ۵ هزار تومان و مدل مخزن‌دار آن ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

  • جامدادی

این قلم کالا جنس و مدل‌های متفاوت و نیز قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت یک جامدادی خیلی ساده با جنس پارچه‌ای ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

  • پاک‌کن

پاک‌کن هم از لوازم بسیار ضروری است که معمولاً ۲ تا ۵ هزار تومان قیمت دارد.

  • مداد رنگی

یکی از لوازمی که بسیار افزایش قیمت داشته همین مداد رنگی است. قیمت مدل‌های خارجی آن بسیار بالاست. قیمت مداد رنگی ایرانی با ۲۴ رنگ بین ۳۰ تا ۴۰ تومان قیمت دارد. مداد رنگی نیز مانند مداد قرمز و مشکی برای پیش‌دبستانی و دبستان از ضروریات است.

  • دفتر نقاشی

دفتر نقاشی یا همان بدون خط در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان بسیار ضروری و قیمت آن نیز بین ۱۰ تا ۱۵ تومان است.

  • مداد شمعی

پاستل یا همان مداد شمعی برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. البته از اقلام ضروری به‌حساب نمی‌آید؛ اما یک بسته ۱۲ رنگی آن ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

  • ماژیک

این وسیله نیز جزوی از اقلام غیرضروری است. یک بسته ماژیک با ۱۲ رنگ حدود ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

 ۲- لوازم مناسب کار دستی

ضروریات ساخت کار دستی قیچی، کاغذ A4، مقوا، قیچی و چسب است. قیمت تقریبی اینها ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

 ۳- کوله پشتی

قیمت کیف با توجه به مدل و جنس متفاوت است. اما حدوداً ۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

توجه: با توجه به تورم موجود و شرایط سخت اقتصادی، تمامی این قیمت‌ها متغیر است.

بخوانید درباره: ضرورت کمک به نیازمندان چیست؟

نکات ضروری در تهیه لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان

نکات ضروری در تهیه لوازم موردنیاز دانش‌آموزان

کیف مدرسه باید متناسب با سن، وضعیت چاقی و لاغری اندام، قد، وضعیت جسمی و جنسیت دانش آموز تهیه شود. بهتر است این کیف دارای دو بند دوشی و ترجیحاً بند کمری برای جلوگیری از ورود آسیب‌ به ستون فقرات تهیه شود.

لوازم بهداشتی شامل دستمال جیبی، لیوان نشکن و حتی‌الامکان در دار، مسواک محافظ‌دار و خمیردندان جزو ضروریات محتوای کیف دانش‌آموزان است.

در صورتی‌که مدرسه تایم ناهار دارد تهیه ظرف غذای بهداشتی نیز موردنیاز است. برای تهیه روپوش، مشخصاتی مانند قد و ویژگی‌های اندامی و جنسیت باید در نظر گرفته شود.

بخوانید درباره: زنان سرپرست خانوار؛ بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها

آمار کودکان محروم از تحصیل در سال‌های اخیر در ایران

با مبنا گرفتن آمار بهزیستی کشور، در حدود یک سوم از دانش‌آموزان شهر تهران محروم از تحصیل هستند! همچنین با احتساب ۳۱ استان دیگر، به عدد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک محروم از تحصیل در ایران می‌رسیم. در محاسبات دیگر، شرایط وخیم‌تری گزارش‌ شده است. جمعیت ۷ تا ۱۹ ساله کشور طبق آخرین سرشماری، در حدود ۲۰ میلیون نفر است و جمعیت دانش‌آموزان ایرانی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. با شنیدن این آمارها به وضعیت وخیم دانش‌آموزان محروم پی خواهیم برد.

تأمین وسایل مدرسه در دارالاکرام

تأمین وسایل مدرسه در خیریه دارالاکرام

اکنون کمپینی برای جمع‌آوری لوازم مورد نیاز تحصیل دانش‌آموزان توسط موسسه خیریه دارالاکرام تشکیل شده است. این کمپین به کمک نیکوکاران، در حال فعالیت برای آینده فرزندان محروم کشورمان است. کمک‌های در نظر گرفته ‌شده در این کمپین‌ها می‌توانند کالاها و یا پول نقد باشد. این کمپین‌ها با جمع‌آوری و تهیه لوازم مورد نیاز مدرسه برای مقاطع ابتدایی و دبیرستان فعالیت می‌کنند.

با شرکت در این کمپین‌ها و کمک به دانش‌آموزان محروم و خانواده‌هایشان، یکی از بزرگ‌ترین معضلات تحصیلی کشور بهبود پیدا می‌کند. هنگامی که کودکی از تحصیل باز بماند به ناچار و زودهنگام وارد کار می‌شود و یا در دختران باعث افزایش آمار ازدواج های زودهنگام (کودک همسری) می‌شود. اکثر این کودکان به دلیل عدم تربیت صحیح به راه‌های نادرستی در جامعه کشیده می‌شوند و فساد را در جامعه ترویج می‌دهند.

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله با بررسی مقاطع مختلف، نیاز دانش‌آموزان محروم، آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل همراه شما بودیم. شما خیرین گرامی با مهربانی خود می‌توانید سهمی در زدودن رنج و فقر این کودکان و نوجوانان محروم داشته باشید. ما راه‌های متفاوت و مطمئنی را به شما معرفی می‌کنیم تا با هر توان مالی و معنوی بتوانید در لذت شاد کردن این دانش‌آموزان سهیم باشید. با حمایت از این دانش‌آموزان می‌توانید در افزایش امنیت و توسعه منابع انسانی کشور عزیزمان ایران سهیم باشید.

سپاس از این‌که تا پایان این مقاله با دارالاکرام همراه بودید. اگر کودکی را می‌شناسید که محروم از تحصیل است می‌توانید به موسسه ما معرفی کنید. همچنین بی‌صبرانه منتظر نظرات و پیشنهادهای شما نیکوکاران هستیم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.