ردکردن این

ضرورت کمک به نیازمندان چیست؟

ضرورت کمک به نیازمندان چیست

همه ما انسان‌ها در یک جامعه کنار هم زندگی می‌کنیم پس لزوماً باید به مسائل و دغدغه‌های یکدیگر توجه داشته باشیم. برخی از خانواده‌ها در این شرایط سخت اقتصادی توان تامین هزینه‌های خود را ندارند و از این نظر به‌شدت در معرض فشار هستند. در چنین شرایطی ضرورت کمک به نیازمندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. توانمندسازی نیازمندان، وظیفه‌ای بر دوش تک تک اعضای جامعه است. در این مطلب از “به مهربانی” قصد داریم جنبه‌های مختلف ضرورت کمک کردن به افراد نیازمند را به‌صورت کامل بررسی کنیم؛ پس حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

وظیفه ما نسبت به نیازمندان چیست؟

انسان یک موجود اجتماعی است که ارتباطات برای او نقش بسیار مهمی دارد. همین اجتماعی بودن باعث می‌شود که توجه ویژه‌ای به نیازهای یکدیگر داشته باشیم. در هر جامعه‌ای اقشار نیازمند و کم‌برخوردار وجود دارند. به‌همین علت باید طرح‌های حمایتی ویژه‌ای برای کمک به نیازمندان اجرایی شود. در یک جامعه نمی‌توان نسبت به دردها و مشکلات یک شخص یا خانواده بی‌تفاوت بود. برخی از خانواده‌ها حتی از داشتن خوراک مناسب نیز محروم هستند و با مشکل سوءتغذیه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. هر کدام از ما نسبت به انسان‌های ضعیف مسئولیت داریم و باید برای تامین هر چه بهتر آن‌ها تلاش کنیم.

وظیفه ما نسبت به نیازمندان

بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که نیازهای حداقلی را برای خانواده‌های نیازمند تامین کنیم. متاسفانه مشکلاتی مانند از کارافتادگی یا اعتیاد، خانواده‌ها را با بحران مالی جدی روبرو می‌کند. مواردی همچون خوراک، پوشاک و مسکن جزو نیازهای اولیه در زندگی هستند که امکان تامین آن برای بسیاری از افراد فراهم نیست. وظیفه ما به‌عنوان یک انسان این است که به دغدغه‌های همنوعان خود توجه داشته باشیم و نیازهای آنان را همچون نیازهای شخصی خود جدی بگیریم.

بخوانید درباره: یافتن بهترین خیریه ها

ضرورت کمک به نیازمندان؛ نقش زیبای فرهنگ در کمک‌رسانی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بزرگان ما تا این اندازه به کمک کردن توصیه کرده‌اند؟ زندگی همیشه فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد. انسان به‌صورت ذاتی نیازمند است و همواره باید برای تامین نیازهای خود تلاش کند. در این بین برخی از انسان‌ها به‌خاطر شرایط خاص خود نمی‌توانند همه هزینه‌های خود را به‌درستی تامین کنند . در این شرایط وظیفه انسانی هر یک از ما حکم می‌کند که به افراد کم‌برخوردار کمک کنیم. در منابع دینی و اخلاقی نیز توصیه زیادی به کمک‌رسانی شده است و مواردی همچون صدقه، زکات و انفاق اهمیت آن را نشان می‌دهند.

خداوند در قرآن کریم بارها به اهمیت و ضرورت کمک کردن به نیازمندان اشاره کرده است. در واقع با کمک کردن علاوه‌بر حل مشکل طرف مقابل، خود شما نیز از منافع معنوی زیادی برخوردار خواهید شد. اگر شما نگاهی به زندگی خیرین بیندازید، متوجه می‌شوید که برکات زیادی در زندگی و کسب‌وکار آن‌ها به‌وجود آمده است. اگر همه افراد جامعه به‌درستی ضرورت کمک را درک کنند، مسلماً تعداد خانواده‌های نیازمند به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه فعالیت‌های خیرخواهانه به‌طور گسترده در سطح اجتماع انجام می‌شوند ولی نیاز به همت بیشتری در این زمینه وجود دارد.

پیامدهای اجتماعی کمک به نیازمندان و ضرورت آن‌ها

 بدون شک کمک مالی به قشر نیازمند تاثیرات مثبت فراوانی روی جامعه می‌گذارند و آن را از هر نظر بهبود می‌دهند. اولین پیامد مهم کمک به نیازمندان، از بین بردن فقر در جامعه است. طبق آمارهای رسمی که توسط دولت منتشر شده است، حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران در فقر به‌سر می‌برند. در میان این افراد کسانی هستند که دچار فقر مطلق شده‌اند و توان تامین خوراک، پوشاک و مسکن را نیز ندارند و متاسفانه این آمار در حال افزایش است. در چنین شرایط سختی کمک مالی می‌تواند فقر را در جامعه کاهش دهد. مزیت دیگر کمک به نیازمندان، کاهش آمار مربوط به جرم و افزایش امنیت است.

بخوانید درباره: افرادی که میتوانند درخواست کمک کنند از موسسات خیریه

متاسفانه بسیاری از افراد کم‌برخوردار به سمت کارهای غیرقانونی کشیده می‌‌شوند. در این حالت میزان امنیت جامعه نیز کاهش پیدا می‌کند و خطراتی همچون سرقت بیشتر می‌شود. خوشبختانه هر چقدر که حمایت‌ها و کمک‌های هوشمندانه بیشتری انجام شود، آمار جرم نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر کمک‌رسانی، به یک فرهنگ عالی و جدی در کشور تبدیل شود، عدالت اقتصادی و اجتماعی نیز به‌خوبی برقرار خواهد شد. ناگفته نماند که هر چقدر مردم جامعه از نظر مالی توانمندتر باشند، نظام اقتصادی کشور نیز با رشد بیشتری همراه می‌شود.

ارائه کمک‌های تغذیه‌ای به نیازمندان

اخیراً صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی FAO، آمار جدیدی را درباره وضعیت سوءتغذیه در ایران اعلام کرد.  بین سال‌های ۹۶ تا ۹۸ شمسی، حدود ۴.۷ درصد از جمعیت ایران از سوءتغذیه رنج می‌بردند. این آمار نگران‌کننده نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها توان تامین خوراک مناسب را ندارند و به‌همین علت با آسیب‌های مختلف جسمی روبرو می‌شوند. کارشناسان معتقدند که حدود ۴ میلیون ایرانی دچار فقر غذایی هستند. در چنین وضعیتی ارائه کمک‌های تغذیه‌ای بسیار ارزشمند است. ارائه بسته‌های غذایی و سبد کالا یک راه عالی برای رفع نیاز خانواده‌های ضعیف است.

کمک‌های تغذیه‌ای به نیازمندان

برای این کار می‌توان تعدادی از ضروری‌ترین مواد غذایی را به‌صورت پک شده آماده کرده و در بازه‌های زمانی مناسب به دست نیازمندان رساند. خوشبختانه بسیاری از خیریه‌ها با دریافت اعتبارات لازم از خیرین، این طرح را به‌صورت گسترده اجرا می‌کنند. شناسایی خانواده‌های نیازمند به‌صورت اصولی و حرفه‌ای در این موسسات صورت می‌گیرد. همچنین ارسال کمک‌ها نیز همراه با حفظ منزلت و ارزش خانواده‌ها صورت می‌پذیرد. ضرورت کمک به نیازمندان در بخش غذایی بیش از هر عامل دیگری به چشم می‌آید که لازم است به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ضرورت کمک‌های بهداشتی و درمانی برای نیازمندان

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم باعث افزایش سطح سلامت جسمی و روانی در جامعه می‌شود. با وجود این‌که بسیاری از هزینه‌های درمانی توسط بیمه پرداخت می‌شود، همچنان بسیاری از خانواده‌ها توان تامین هزینه‌های خود را ندارند. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که یکی از اعضای خانواده دچار یک بیماری خاص شود. برخی از داروها در ایران قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آن‌ها برای مردم بسیار سخت است.

بخوانید درباره: کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

همچنین عمل‌های جراحی با هزینه‌های بالایی همراه است که گاهی به چند ده میلیون می‌رسد. کمک کردن به افراد نیازمند از طریق تامین هزینه‌های درمان یک عمل خیرخواهانه و خداپسندانه است. خیرین عزیز با کمک‌های خود می‌توانند جان صدها انسان را از مرگ حتمی نجات داده و حیات دوباره‌ای به آن‌ها می‌بخشند. ناگفته نماند که برخی از کادر درمان نیز به‌صورت داوطلبانه به مناطق محروم اعزام می‌شوند و به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند.

متاسفانه در مناطق محروم زیرساخت‌هایی همچون مراکز درمانی و بیمارستان‌های مناسب به‌سختی یافت می‌شود. به‌همین علت بسیاری از کودکان متولد شده در این نواحی دچار بیماری‌های مختلف هستند. حضور تیم درمانی در این مکان‌ها و کمک به آن‌ها می‌تواند بخش زیادی از این بیماری‌ها را درمان کند. اگر توان مالی مناسبی دارید، کمک به نیازمندان بیمار را از یاد نبرید، زیرا تمام امیدشان به یاری شما خیرین عزیز است.

کمک‌های بهداشتی و درمانی برای نیازمندان

ضرورت کمک به نیازمندان با اشتغال‌زایی موثر

بهترین کمکی که می‌توان برای نیازمندان در نظر گرفت توانمندسازی آن‌ها در جنبه‌های مختلف است. زمانی که شما یک کمک مالی محدود به فرد نیازمند می‌کنید، شخص بلافاصله آن را مصرف می‌کند. به‌همین علت به احتمال زیاد در ادامه نیز به کمک‌های مالی بیشتری نیازمند خواهد بود. این در حالی است که اگر فرد دارای شغل مناسب باشد، بخش زیادی از هزینه‌های خود را پوشش می‌دهد. به‌همین خاطر برخی از خیرین به‌سوی کمک‌رسانی از طریق کارآفرینی Entrepreneurship و ایجاد شغل حرکت کرده‌اند. در این طرح‌های کار‌آفرینی استخدام افراد نیازمند در اولویت قرار می‌گیرد تا نیازهای خود را به نحو احسن برآورده کنند.

ایجاد کارگاه‌های صنعتی در مناطق محروم نمونه‌ای از این فعالیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه است که خیرین عزیز برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین توسعه هر چه بیشتر مشاغل خانگی نیز در این مورد بسیار موثر خواهد بود و نباید از آن غافل شد. در برخی از طرح‌های خیرخواهانه کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای افراد نیازمند برگزار می‌شود. در این حالت فرد می‌تواند پس از به پایان رساندن دوره آموزشی، فعالیت بهتر در شغل خود را آغاز کند.

بخوانید درباره: کمک مستقیم به نیازمندان

ضرورت ساخت مسکن برای کمک به نیازمندان

تامین مسکن از سنگین‌ترین هزینه‌هایی است که بر دوش خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد. میزان تورم در مسکن طی یک سال اخیر حدود ۵۰ درصد است. فشار سنگین ناشی از تورم باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های مسکن با مشکل جدی روبرو شوند. اقشار نیازمند جامعه، مستاجر هستند و هر ماه باید هزینه بالایی را برای مسکن خود در نظر بگیرند. به‌همین علت ساخت مسکن برای نیازمندان یک ضرورت بسیار مهم است و می‌تواند دغدغه تامین مسکن آن‌ها را برای همیشه رفع کند.

همچنین اهدای وام‌های خرید یا ساخت مسکن می‌توانند مشکلات بسیاری از خانواده‌ها را رفع کنند. در حال حاضر برخی از خیریه‌ها ساخت مسکن جدید را در مناطق محروم انجام می‌دهند تا این افراد از مسکن مناسب استفاده کنند. ضرورت کمک به نیازمندان در بخش مسکن نیز بیش از هر زمات دیگری احساس می‌شود.

ساخت مسکن برای کمک به نیازمندان

سخن پایانی به مهربانی

کمک کردن به نیازمندان یک ضرورت جدی است، زیرا هر انسانی نسبت به همنوع خود مسئولیت‌هایی دارد. هر چقدر که افراد جامعه شرایط مادی بهتری داشته باشند، مسلماً شاخص امید به زندگی نیز در آن جامعه تقویت می‌شود. موسسه خیریه “به مهربانی” در راستای ایفای رسالت خود تلاش می‌کند تا تعداد زیادی از خانواده‌های نیازمند را تحت پوشش قرار دهد. چنانچه شما هم دوست دارید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهید، ما آماده دریافت کمک‌های خیرخواهانه شما خوبان هستیم. همچنین می‌توانید که برای شناسایی بهتر خانواده‌های نیازمند به ما کمک کنید. فراموش نکنید که دنیای امروز ما بیش از هر زمان دیگری به مهربانی شما عزیزان نیاز دارد.

سپاس از این‌که تا پایان این مطلب با “به مهربانی” همراه بودید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگو شما خیرین عزیز خواهند بود‌.