ردکردن این

افرادی که میتوانند درخواست کمک کنند از موسسات خیریه

کمک به نیازمندان

این‌ روزها بسیاری از افراد نیازمند برای تهیه ابتدایی‌ترین نیازهای خود دچار مشکلات فراوانی هستند. به‌همین علت حمایت افراد و خیریه‌ها از اقشار نیازمند جامعه می‌تواند در کاهش مشکلات آن‌ها موثر و مهم باشد. در این میان، موسسات خیریه به‌صورت ویژه فعالیت خود را آغاز و طرح‌های حمایتی مختلفی را اجرا می‌کنند. برای کمک گرفتن از خیریه‌ها باید شرایط فرد درخواست‌کننده به‌طور کامل بررسی شود. در این مطلب قصد داریم تا بررسی کنیم که چه کسانی می‌توانند از موسسات خیریه درخواست کمک کنند و شرایط دریافت این کمک‌ها را برای افراد مختلف جامعه مشخص کنیم. پس حتماً در ادامه با “به مهربانی” همراه باشید.

نیازمند بودن افراد چگونه تعریف می‌شود؟

معیارهای مختلفی برای سنجش نیازمند بودن افراد وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را باید به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد. قطعاً شغل و میزان درآمد، یک معیار بسیار مهم است. برای مثال آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ خط فقر تقریباً به عدد ۱۸ میلیون تومان در ماه رسید. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها حتی یک سوم این مبلغ هم درآمد ندارند. همچنین ممکن است برخی از افراد، بیکار یا دارای مشاغل کم درآمد باشند که استحقاق کمک‌های خیریه را دارند. برخی از نیازمندان هم با توجه به شرایط خانوادگی که دارند شناسایی می‌شوند.

نیازمند بودن افراد چگونه تعریف می‌شود

به طور مثل برخی از خانواده‌ها سرپرست خود را از دست داده‌اند و شناسایی دقیق آن‌ها کار سختی نخواهد بود. برخی از مناطق وجود دارند که اکثر خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار در آن زندگی می‌کنند. معمولاً بسیاری از خیریه‌ها برای شناسایی دقیق نیازمندان از این طریق اقدام می‌کنند. خوداظهاری یکی دیگر از روش‌های شناسایی نیازمندان است که بسیار رواج دارد. در این حالت افراد نیازمند خود را به یک خیریه معرفی می‌کنند تا مشمول دریافت کمک‌های مختلف شوند. در این روش معمولاً از طرف موسسه تحقیقات لازم انجام می‌شود تا در صورت لزوم کمک‌های مهم اهدا شود.

چرا مردم با مشکلات مالی مواجه می‌شوند؟

بروز مشکلات مالی برای هر کس می‌تواند بخش‌های مختلف زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. دلایل مختلفی منجر به مشکلات مالی می‌شود که باید هر کدام از آن‌ها را در نوع خود بررسی کرد. بیکار شدن یکی از دلایل اصلی بی‌پولی است که باعث نیازمند شدن یک خانواده می‌شود. زمانی که شخص برای مدتی بیکار باشد پس‌انداز احتمالی خود را تمام کرده و با یک بحران روبرو می‌شود. آمارهای رسمی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ایران حدود ۳۸ درصد است و این عدد در حال افزایش است. این نرخ نگران‌کننده نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها در تامین نیازهای اولیه خود نیز مشکلاتی دارند.

بخوانید درباره: چرا خیریه‌ها در جامعه مهم هستند

جدایی و طلاق والدین یکی دیگر از مسائلی است که بچه‌ها را با بحران مالی روبرو می‌کند. در بسیاری از موارد بچه‌های طلاق گرفتار مشکلات مالی می‌شوند و کمک گرفتن از خیریه برای آن‌ها امکان‌پذیر است. از کارافتادگی و معلولیت جسمی نیز یکی دیگر از مشکلات مهم است که آسیب‌های زیادی را در پی دارد. بخش زیادی از جامعه معلولان از داشتن فرصت‌های شغلی مناسب محروم هستند. همچنین ابتلا به بیماری‌های خاص نیز می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر فرد تحمیل کند. بنابراین لازم است تا حمایت موسسه‌های خیریه از این افراد حتماً صورت بگیرد.

آیا فردی که شاغل است می‌تواند از موسسات خیریه درخواست کمک کند؟

کمک گرفتن از خیریه فقط برای افراد بیکار نیست بلکه برخی از شاغلین نیز نیاز به کمک دارند. در برخی از شرایط ممکن است که فردی با وجود شاغل بودن دچار بحران‌های مالی شدید شود. همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، بیماری‌ها نمونه‌ای از این موارد است. برخی از سرپرستان خانوارِ دارای شغل باید هزینه‌های سنگین درمان را هم بپردازند. به‌طور قطع در چنین شرایطی فرد به تنهایی نمی‌تواند نیازهای خود را برطرف کند.

آیا فردی که شاغل است می‌تواند از موسسات خیریه درخواست کمک کند

با توجه به این‌که امروزه هزینه ازدواج و تشکیل خانواده بسیار زیاد است،‌ تعداد زیادی از خانواده‌ها توان مالی برای تامین جهیزیه را ندارند. در واقع بسیاری از خانواده‌ها حتی با داشتن شغل نیز نمی‌توانند این هزینه‌های بالا برای خرید وسایل جهیزیه را آماده کنند. به‌همین دلیل کمک گرفتن از خیریه در چنین شرایطی بهترین گزینه ممکن است. بعد از این‌که فرایند اثبات نیاز مالی پشت سر گذاشته شد، حمایت‌های مختلف خیریه از فرد تحت پوشش آغاز می‌شود.

آیا می توان بیش از یک بار از موسسات خیریه درخواست کمک کرد؟

وظیفه موسسه خیریه charity بسیار گسترده است و همواره سعی می‌کند که نیازهای اجتماع را در سطوح مختلف برآورده کند. بنابراین خیریه‌ها برای کمک کردن به نیازمندان تاکید خاصی بر روی تعداد کمک ندارند. تا زمانی که یک شخص در شرایط سخت قرار دارد و از آن خارج نشده است، باید حتماً حمایت‌های لازم از او صورت بگیرد. به‌همین علت برای کمک گرفتن از خیریه نمی‌توان محدودیتی قائل شد. البته اگر فردی پس از دریافت کمک توانست مشکل خود را کامل حل کند، در دفعات بعدی افراد جدیدی تحت پوشش قرار می‌گیرند. البته تعداد کمک‌ها با میزان اعتبار صندوق خیریه‌ها ارتباط مستقیم دارد.

بخوانید درباره: نحوه کمک به دانش‌آموزان نیازمند

از آن‌جایی که هر خیریه توان پرداخت و حمایت مشخصی دارد، ممکن است که گاهی با محدودیت‌هایی نیز مواجه شود. به‌همین علت اگر افراد جامعه مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی Social Responsibility را درک کرده و آن را اجرا کنند، بدون شک اکثر نیازمندان شرایط سخت خود را پشت سر می‌گذارند و به چیزی که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند. نوع خیریه‌ها نیز در تعداد دفعات کمک تاثیر دارد. به‌طور مثال خیریه‌های ازدواج معمولاً یک‌بار کمک انجام می‌دهند تا زوج جوان بتوانند زندگی خود را در آرامش و با کمترین دغدغه‌ها آغاز کنند.

موسسات خیریه چگونه به افراد کمک می کنند؟

هر چقدر که موسسات خیریه بیشتری در کشور حضور داشته باشند، مسلماً افراد بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند. آمارها اثبات کرده است که تا امروز حدود ۴۰۰۰۰ خیریه در ایران ثبت شده‌اند. این آمار امیدوارکننده نشان می‌دهد که فعالیت‌های خیرخواهانه به‌طور وسیع مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. به‌همین جهت کمک گرفتن از خیریه به شیوه‌های مختلفی امکانپذیر است. هر موسسه خیریه تلاش می‌کند تا از طریق روش‌های مختلف کمک‌های نیکوکاران را جمع‌آوری کند. برگزاری کمپین‌های خیریه توسط این موسسه‌ها باعث می‌شود تا افراد بیشتری در طرح‌های خیرخواهانه حضور پیدا کنند.

جذب سرمایه مناسب برای خیریه‌ها باید به‌صورت دقیق و برنامه‌ریزی‌شده صورت بگیرد. همچنین هر خیریه راه‌های زیادی را برای شناسایی نیازمندان واقعی اجرایی می‌کند. زمانی که تعداد زیادی از نیکوکاران به یک موسسه کمک می‌کنند، قطعاً حجم سرمایه نهایی بسیار بیشتر خواهد شد. در نتیجه با سرمایه موجود می‌توان تعداد افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داد. در بیشتر مواقع خیریه‌ها کمک‌های خود را به‌صورت نقدی ارائه نمی‌دهند، بلکه به‌شکل‌های مختلف از جمله خرید وسایل، این کمک‌ها را به‌دست نیازمندان می‌رسانند.

وضعیت آماری فعالیت خیریه‌ها در ایران

از قدیم‌الایام فرهنگ‌ کمک‌رسانی به نیازمندان در بین ایرانیان بسیار پرنگ بوده است و آن را به شکل‌های مختلفی انجام می‌دادند. بر اساس بررسی‌های سال ۲۰۲۱  میلادی، ایران رتبه ۳۸ جهانی را از نظر فعالیت‌های خیرخواهانه دارد. تقریباً ۶۰ درصد از ایرانی‌ها در طول عمر خود به دیگران کمک‌های مالی می‌رسانند. بدون شک بخش بزرگی از این کمک‌ها به‌سمت موسسات خیریه روانه می‌شوند. با توجه به وجود ۴۰ هزار موسسه خیریه در ایران، کمک‌های بشردوستانه به تعداد زیادی از نیازمندان می‌رسد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که در موسسات خیریه به فعالیت‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه بپردازند.

برای مثال برخی از کادر درمان به‌صورت داوطلبانه در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند تا آن‌جا به خدمت‌رسانی بپردازند. همچنین از نظر فعالیت‌های داوطلبانه در خیریه‌ها، کشور ایران به رتبه ۹۲ جهان دست یافته است. هر ساله این آمارها توسط بنیاد کمک‌های نیکوکارانه CAF ارائه می‌شود. به‌همین علت با کمک CAF می‌توان شاخص نیکوکاری در جهان را به‌درستی بررسی کرد.

موسسات خیریه چگونه به افراد کمک می کنند

مزایای فعالیت خیریه‌ها در جامعه

کمک گرفتن از خیریه برای افرادی که دچار مشکلات شدید مالی هستند یک ضرورت است. به‌همین علت هر چقدر که تعداد بیشتری از خیریه‌ها در جامعه فعال باشند، افراد بیشتری از کمک‌های مالی برخوردار می‌شوند. خیریه‌ها می‌توانند با فعالیت مثبت خود آینده بسیاری از کودکان را روشن کنند. همچنین حمایت‌های مختلف خیریه‌ها می‌تواند بسیاری از خانواده‌ها را از فروپاشی کامل نجات دهد.

بسیاری از افراد به‌دلیل تولد و زندگی در مناطق محروم از نیازهای اولیه زندگی نیز محروم هستند. فعالیت پیوسته خیریه‌ها باعث شده است که میزان آبادانی در این مناطق بسیار بیشتر باشد. در این بین خانواده‌هایی که سرپرست خود را از دست داده‌اند نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند. به‌منظور این‌که نیاز نیازمندان به نحو احسن مدیریت شود، خیریه‌ها تلاش می‌کنند که بر روی یک رشته فعالیت‌های خاص متمرکز شوند. به‌طور مثال کمک به کودکان بازمانده از تحصیل نمونه‌ای از این موارد است. همچنین ممکن است که این فعالیت‌های خیرخواهانه مخصوص یک قشر خاص مانند بیماران باشد. فعالیت‌های مختلف موسسات خیریه، در حد توان‌شان توانسته است که نیاز بسیاری از افراد را در جامعه به‌راحتی برآورد کند که این بسیار ارزشمند است.

سخن پایانی به مهربانی

موسسات خیریه با توجه به برنامه‌ریزی‌های خود سعی می‌کنند که گروه‌های مختلفی از نیازمندان را پوشش دهند. افرادی همچون بدهکاران مالی، زنان بی‌سرپرست، کودکان کار و اقشار کم‌درآمد جزو کسانی هستند که باید حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام شود. ما در موسسه خیریه “به مهربانی” تلاش می‌کنیم تا به‌صورت ویژه از کودکان بازمانده‌ از تحصیل حمایت‌های لازم را به عمل آوریم. چنانچه شما افرادی را می‌شناسید که به درخواست کمک از موسسات خیریه نیاز دارند حتما آن را به ما اطلاع دهید. همچنین خیرین ارجمند می‌توانند کمک‌های خود را در اختیار موسسه قرار دهند تا ما در “به مهربانی”، آن‌ها را به‌دست نیازمندان واقعی برسانیم.

از این‌که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید سپاسگزاریم. مشتاقیم تا نظرات و پیشنهادات شما را در این رابطه دریافت کنیم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خیرین عزیز هستند.