ردکردن این

نحوه کمک به دانش‌آموزان نیازمند

دانش آموزان نیازمند به کمک

امروزه بسیاری از کودکان به‌دلیل مشکلات مالی در تحصیل خود با چالش‌ها و دغدغه‌های فراوانی روبرو هستند. امکان تحصیل مناسب و باکیفیت جزو حقوق ابتدایی هر فردی است که باید به آن دست یابد. عواملی همچون فقر و محرومیت احتمال ترک تحصیل را در بین کودکان به‌طور جدی بالا می‌برد. در چنین وضعیتی ایجاد طرح‌های حمایتی از دانش‌آموزان نیازمند اهمیت بالایی پیدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر با نحوه کمک کردن به دانش‌آموزان نیازمند آشنا شویم و تمام زوایای آن را بررسی کنیم. پس تا انتها با “به مهربانی” همراه باشید.

روند کمک تحصیلی به دانش‌آموزان

برای این‌که کمک‌های تحصیلی به‌دست دانش‌آموزان برسند، می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. برخی از خیرین به‌صورت مستقیم با خانواده‌ها و مدارس در ارتباط هستند و کمک‌های مالی خود را از این طریق به دانش‌آموزان نیازمند می‌رساند. از آن‌جایی که شناسایی نیازمندان و خانواده‌های آن‌ها کار مشکلی است، امکان به‌کارگیری این روش برای همه افراد ممکن نیست. موسسات خیریه زمان و انرژی زیادی را صرف شناسایی دانش‌آموزان نیازمند می‌کنند، همچنین به‌طور مرتب شرایط دانش‌آموز و وضعیت تحصیلی او را آنالیز می‌کنند.

کمک به دانش آموزان نیازمند

بهترین نحوه کمک به دانش‌آموزان نیازمند، سپردن کمک‌ها به موسسات خیریه است. در این حالت موسسه با توجه به نیاز هر دانش‌آموز آن‌ها را برطرف می‌کند. شما می‌توانید نقش حامی را برای یک یا چند دانش‌آموز داشته باشید. تمامی اطلاعات دانش‌‌آموزان در اختیار شما قرار می‌گیرد و حتی امکان ملاقات حضوری نیز فراهم است. کمک مالی فرد خیر به‌صورت ماهانه به حساب دانش‌آموز واریز می‌شود تا بخشی از هزینه‌های تحصیل از این طریق تامین شود. البته همه حمایت‌ها به‌صورت محرمانه و با حفظ منزلت و کرامت خانوادگی ارائه می‌شود، بنابراین از این جهت جای نگرانی وجود ندارد.

چرا باید به تحصیل کودکان کمک کنیم؟

تحصیل کردن نیز مانند هر امر دیگری نیاز به هزینه خواهد داشت که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند حمایت لازم را از کودک خود به‌عمل بیاورند. وقتی که دانش‌آموز حتی برای خرید  لوازم تحریر، لباس، کیف و کفش دچار مشکل است، چگونه می‌توان انتظار داشت که در تحصیل به موفقیت برسد. در برخی از مواقع کمبود‌ها به‌قدری شدید است که دانش‌آموز ترک تحصیل می‌کند. در این وضعیت باید نحوه کمک به دانش‌آموزان نیازمند مورد بررسی قرار بگیرد. بورسیه کردن دانش‌آموزان یک شیوه عالی است که بخش زیادی از هزینه‌های آن‌ها را تامین می‌کند.

همچنین می‌توان قبل از آغاز سال تحصیلی جدید کمپین‌های خیرخواهانه را برای کمک به این دانش‌آموزن اجرایی کرد. در کنار کمک‌های مالی مثبت، بهتر است که خدمات روانشناختی لازم نیز به این کودکان ارائه شود. متاسفانه در خانواده‌های نیازمند مسائل و بحران‌های زیادی به‌وجود می‌آید. همین مشکلات می‌تواند تمرکز دانش‌آموز را مختل و ادامه تحصیل را برای او سخت کند. در صورتی که حمایت مادی و فکری به‌صورت همزمان انجام شود، شاهد نتایج درخشان آن در کارنامه تحصیلی آن‌ها خواهیم بود. فراموش نکنید که ترک تحصیل می‌تواند خطرات دیگری همچون کودک کار شدن و کودک همسری را به‌دنبال داشته باشد. متاسفانه هر ساله چند هزار کودک از تحصیل بازمی‌مانند که باید از بروز این فاجعه جلوگیری کرد.

لیست نیازها و هزینه‌های تحصیلی کودکان چیست؟

برای این‌که یک دانش‌آموز بتواند با خیال راحت به تحصیل بپردازد، حتماً باید نیازهای او به‌طور کامل برطرف شود. هزینه‌های تحصیل شامل موارد مختلفی است که برخی از خانواده‌ها نمی‌توانند همه این موارد را تامین کنند. هزینه لوازم تحریر یکی از مهم‌ترین این نیازها است. از آن‌جایی که قیمت لوازم تحریر در سال‌های اخیر با افزایش زیادی همراه بوده، کار خانواده‌های نیازمند برای تهیه آن سخت‌تر هم شده است. تهیه لباس دانش‌آموزان نیز یک نیاز مهم دیگر است که باید در لیست نیازها قرار داد.

خرید پارچه و دوخت لباس مستلزم پرداخت هزینه از سمت دانش‌آموزان است. به‌طور قطع تامین لباس دانش‌آموزان نیازمند، یک امر واجب است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام شود. در این بین هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب هم نباید فراموش شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه رفت‌وآمد و سرویس مدارس نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. به‌همین علت باید هزینه سرویس رفت‌وآمد این دانش‌آموزان به نحو احسن تامین شود.

کیف و کفش نیز از نیازهای اولیه دانش‌آموزان هستند ولی متاسفانه کودکان، بدون سرپرست موثر قادر به تهیه آن‌ها نیستند. خوشبختانه در طرح‌های خیریه مختلف خرید کیف و کفش نیز در برنامه‌های حمایتی قرار دارد و هر ساله اعتباراتی برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که کودکان باید در مدرسه تغذیه میان‌وعده نیز داشته باشند تا بتوانند تحصیل خود را به‌شکل حرفه‌ای پیش ببرند.

چگونه از دانش‌آموزان نیازمند حمایت کنیم؟

حمایت از کودکان نیازمند برای تحصیل بهتر می‌تواند به‌شکل‌های مختلفی انجام شود. نکته مهم این است که کودکان نیازمند باید از دو جهت مالی و روانی مورد حمایت قرار بگیرند. بسیاری از این کودکان لوازم ضروری برای تحصیل را در اختیار ندارند که این شرایط ادامه تحصیل را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند. بهترین روش حمایت از این افراد خرید مایحتاج لازم برای تحصیل است. فراموش نکنید که این کودکان به حمایت‌های روانی نیز نیاز دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که شرایط خانوادگی کودکان نیازمند اغلب با چالش زیادی مواجه است. نبود سرپرست موثر باعث می‌شود که کودک به‌دلیل عدم حمایت، از نظر روانی نیز تحت فشار باشد. به‌همین علت بهتر است که خدمات مددکاری نیز برای کودکان نیازمند ارائه شود. فعالیت‌های مددکارها باعث می‌شود که کودک شرایط ذهنی و فکری بهتری برای آینده خود داشته باشد. مسلماً در این حالت کودک می‌تواند با آرامش‌خاطر بیشتری به تحصیل و درس خواندن بپردازد. با توجه به این‌که شیوه‌های حمایتی از این کودکان متنوع است،‌ هر کس با توجه به توانایی‌ها و میزان توان خود در این راستا قدم برمی‌دارد.

بخوانید درباره : مسئولیت اجتماعی (خیریه)

ما برای کمک به تحصیل کودکان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر هر کدام از ما نسبت به مسئولیت اجتماعی خود آگاه باشیم، برای کمک کردن به کودکان نیازمند بی‌توجهی نخواهیم کرد. راه‌های زیادی برای کمک کردن به کودکان نیازمند وجود دارد که شما با توجه به توانایی‌های خود آن‌ها را انتخاب می‌کنید. بورسیه کردن کودکان نیازمند یک شیوه عالی برای کمک رساندن به آن‌ها است. در این حالت خیرین مبلغی را به‌صورت ماهانه به حساب دانش‌آموز واریز می‌کنند تا نیازهای خود را پوشش دهد.

در حال حاضر این شیوه حمایت بسیار مرسوم است و تعداد زیادی از دانش‌آموزان نیازمند با این شیوه تحت پوشش قرار می‌گیرند. یک دیگر از راه‌های حمایت از دانش‌آموزان نیازمند تدریس خصوصی است. چنانچه شما توانایی تدریس دارید می‌توانید به‌صورت مستقیم برای این کودکان جلسات فوق‌العاده برگزار کنید. در این حالت دانش‌آموزان می‌توانند بهتر مطالب درسی خود را درک کنند و مسلماً روی افزایش نمرات آن‌ها نیز تاثیر مثبتی دارد. یکی دیگر از شیوه‌های کمک به کودکان، خرید لوازم تحصیل است که شامل موارد مختلفی همچون کیف و کتاب می‌شود.

ارائه خدمات مشاوره تحصیلی نیز برای دانش‌آموزان بسیار مفید است زیرا زمینه موفقیت آن‌ها را فراهم می‌کند. مشاوره درست و حرفه‌ای به‌خصوص در زمان انتخاب رشته می‌تواند آینده دانش‌آموز را متحول کند. با توجه به این‌که شیوه‌های متنوعی برای یاری رساندن به دانش‌آموزان نیازمند وجود دارند، باید بهترین راه را نسبت به میزان توانایی‌های خود بیابید. تشکیل کلاس‌های زبان خارجی یکی دیگر از راهکارهای مفیدی است که می‌توان برای کودکان بی‌بضاعت انجام داد.

حمایت تحصیلی

اهداف طرح حمایت تحصیلی

طرح حمایت تحصیلی در نظر دارد که شرایط ویژه‌ای را برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند فراهم کند. در صورتی که حمایت تحصیلی به‌درستی صورت گیرد، استعداد تحصیلی فرد نیز به بهترین شکل شکوفا خواهد شد. همچنین هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به‌سمت رشته‌های مناسب از دیگر اهدافی است که طرح حمایت تحصیلی آن را دنبال می‌کند.

همچنین در این طرح بورسیه کردن دانش‌آموزان نیازمند در برنامه‌ها گنجانده شده است. مبارزه با تبعیض آموزشی یک هدف بزرگ است که با حمایت تحصیلی می‌توان به تحقق آن کمک کرد. همچنین مهارت‌های اجتماعی و علمی کودکان نیازمند باید تقویت شوند تا در آینده بتوانند به دستاوردهای بزرگی برسند. از آن‌جایی که برخی از کودکان از نظر سلامتی هم دچار مشکل هستند، باید خدمات درمانی مناسب برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

به غیر از این موارد در طرح حمایت تحصیلی، آموزش خانواده‌ها نیز در برنامه قرار دارد. هنگامی که یک خانواده از اهمیت و ارزش تحصیل آگاه باشند، به‌طور قطع تلاش بیشتری برای آموزش فرزند خود خواهند کرد. خوشبختانه مهارت‌آموزی در این برنامه قرار دارد که باعث درآمدزایی دانش‌آموزان در آینده نیز خواهد شد. فعالیت‌های مثبت موسسات خیریه سبب شده است که تعداد زیادی از کودکان بی‌بضاعت به ادامه تحصیل خود بپردازند. تعداد دانش‌آموزان کم‌برخوردار در برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان بیشتر است که طرح حمایت تحصیلی باید با جدیت بیشتری در این مناطق دنبال شود.

بخوانید درباره :کودکان بازمانده از تحصیل؛ ناهنجاری سوزناک اجتماعی

سخن پایانی به مهربانی

کمک کردن به دانش‌‌آموزان نیازمند یک مسئولیت اجتماعی مهم است که همه افراد باید آن را جدی بگیرند. متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌توانند هزینه‌های تحصیل را بپردازند، زیرا خانواده حمایت کافی از آن‌ها نمی‌کند. در چنین شرایطی کمک‌های خیرخواهانه می‌تواند مشکلات این کودکان را حل کند و زمینه‌ساز یک آینده روشن برای آن‌ها باشد. موسسه خیریه “به مهربانی” در همین راستا با جدیت تمام فعال است و دانش‌آموزان زیادی را بورسیه کرده است. چنانچه شما خیرین گرامی نیز قصد دارید تا در کمک به این دانش‌آموزان نقش داشته باشید، می‌توانید به‌عنوان حامی در این خیریه ثبت‌نام کنید و حمایت از یک یا چند دانش‌آموز را برعهده بگیرید. فراموش نکنید که دنیای امروز ما به مهربانی شما نیاز دارد.

از این‌که تا پایان این مطلب با “به مهربانی” همراه بودید بسیار سپاسگزاریم‌. مشتاقیم تا نظرات و پیشنهادات شما را در این زمینه دریافت کنیم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما عزیزان خواهند بود.

به امید این‌که هیچ دانش‌آموز نیازمندی در دنیا وجود نداشته باشد.