ردکردن این

چرا خیریه‌ها در جامعه مهم هستند؟

چرا خیریه‌ها در جامعه مهم هستند؟

دلایل زیادی برای مهم بودن خیریه‌ها در جامعه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها باید به‌صورت ویژه بررسی شوند. زمانی که تعداد خیریه‌های فعال در جامعه زیاد باشد، مسلماً کمک‌های بیشتری نیز به نیازمندان می‌رسد. در نتیجه بخش بزرگ جامعه از فقر مطلق نجات پیدا می‌کنند. برای این‌که به‌صورت کامل با اهمیت خیریه‌ها و نقش حرفه‌ای آن‌ها در جامعه آشنایی پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا پایان با “به مهربانی” همراه باشید.

دلایل مهم بودن خیریه‌ها در جامعه

فقر شدید در هر جامعه‌ای منجر به آسیب‌های زیادی می‌شود که حتماً باید از راه‌های مختلف میزان فقر را در جامعه کاهش داد. آمارهای رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که حدود ۳۸ درصد جمعیت ایران درگیر فقر هستند. البته مطمئناً در آمارهای غیر رسمی باید درصد‌های بیشتری را جستجو کرد. چنانچه فقر در یک جامعه از میزان نرمال خود عبور کند، مسلماً تبعات زیادی به‌همراه خواهد داشت. به‌همین دلیل، مهم بودن خیریه‌ها در چنین مواردی به‌خوبی قابل مشاهده است.

نقش مهم خیریه ها

موسسه خیریه یا همان Charity با اجرای طرح‌های گوناگون می‌تواند بخش زیادی از فقر را در اجتماع از بین ببرد. معمولاً هر خیریه از شیوه مخصوص به خود برای کمک کردن استفاده می‌کند. با این حال اکثر این فعالیت‌ها یک نتیجه دارند که آن کاهش محرومیت در سطح اجتماع است. فراموش نکنید که فقر می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان اثر بگذارد و واقعاً فضای جامعه را به نابودی بکشاند.

چرا کمک به خیریه اهمیت دارد؟

هر کدام از ما انسان‌ها نسبت به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد مسئولیت‌هایی داریم. از طرفی نباید فراموش کرد که تمامی اعضای جامعه به‌نوعی روی یکدیگر اثرگذار هستند. جامعه همانند یک کشتی است که همه در آن سوار هستیم. به‌همین علت نمی‌توان نسبت به آنچه که در جامعه می‌گذرد بی‌تفاوت بود. در این شرایط است که همه باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی social responsibility آشنایی داشته باشند. چنانچه هر یک از اعضای جامعه برای رفع معضلات موجود تلاش کند، مسلماً بخش زیادی از این مشکلات راحت‌تر حل می‌شود.

موسسات خیریه یکی از بهترین نمادهای مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند که با فرهنگ‌سازی درست، آن را گسترش می‌دهند. به‌همین علت هر چقدر که خیریه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند، به همان اندازه نیز نیازمندان بهتر تامین می‌شوند. فعالیت مثبت خیریه‌ها سبب می‌شود تا مسائلی همچون فقر، محرومیت، اعتیاد و سایر مشکلات اجتماعی به کمترین حد ممکن برسد.

۱. ایجاد برابری اجتماعی توسط خیریه‌ها

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که همواره جامعه‌شناسان به آن توجه دارند، برابری اجتماعی Social equality است. متاسفانه در بسیاری از جوامع شاهد نابرابری اجتماعی هستیم. برابری اجتماعی بدان معناست که افراد یک جامعه از فرصت‌های برابری برای رشد و توسعه برخوردار باشند. یکی از دلایل مهم بودن خیریه‌ها این است که می‌توانند زمینه ایجاد برابری اجتماعی را به‌وجود آورند. برای مثال تحصیل یکی از حقوق انسانی است که باید برای همه انسان‌ها فراهم باشد.

بخوانید درباره: نحوه کمک به دانش‌آموزان نیازمند

با این حال برخی از کودکان به‌دلایل مختلف از تحصیل باز می‌مانند. حال اگر فعالیت‌ مفید خیریه‌ها ادامه پیدا کند، به‌طور قطع این کودکان نیز فرصت تحصیلی مناسبی برای آینده خود خواهند داشت. همچنین موارد دیگری همچون امکانات زندگی نیز در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرد که باید با برنامه‌ریزی درست این فرصت‌های برابر را ایجاد کرد. در واقع خیریه‌ها سعی می‌کنند که بخش خاصی از نیاز جامعه را به‌شکلی هدفمند برطرف کنند.

۲. افزایش امنیت اجتماعی با وجود خیریه‌ها در جامعه

برای آن‌که مردم بتوانند در یک جامعه فعالیت‌های مثبت و تاثیرگذار داشته باشند، قبل از هر چیز باید حتماً یک فضای امن برای آن‌ها مهیا شود. امنیت اجتماعی Social Security نیز به‌معنای فراهم شدن شرایط مثبت امنیتی برای فعالیت در یک جامعه است. متاسفانه بخشی از جامعه به‌دلیل فقر درگیر بزهکاری‌های مختلف از جمله اعتیاد و سرقت می‌شود. همچنین ممکن است که بخشی از این افراد آسیب‌خورده جامعه به‌سمت کارهای غیرقانونی کشیده شوند.

در چنین شرایطی است که مهم بودن خیریه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها به‌خوبی خود را نشان می‌دهند. خیریه‌ها با حضور موثر خود باعث می‌شوند که بسیاری از این افراد به زندگی سالم خود بپردازند. در نتیجه آمار جرم نیز پایین آمده و مردم می‌توانند زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنند. برخی از خیریه‌ها نیز به‌صورت مستقیم بر روی کاهش بزهکاری‌های اجتماعی کار می‌کنند که نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه داشته است.

کمک مالی به خیریه ها

۳. بهبود برابری جنسیتی به کمک خیریه‌ها

متاسفانه جنسیت یکی از عوامل مهمی است که باعث ایجاد تبعیض در بین افراد می‌شود. این نابرابری جنسیتی در انواع مختلفی در سطح جامعه دیده می‌شود. برابری جنسیتی Gender equality سبب می‌شود تا یک شخص به‌دلیل جنسیت خود فرصت‌هایش را از دست ندهد. آمارها در ایران نشان می‌دهد که دختران ۳ برابر بیشتر از پسران از تحصیل بازمی‌مانند. تعداد زیادی از این دختران در مناطق محروم زندگی می‌کنند و حتی از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

بخوانید درباره: حوزه فعالیت موسسات خیریه

در چنین وضعیتی خیریه‌ها وارد عمل می‌شوند و کمک‌های مختلفی را به دستان نیازمندان می‌رسانند. وقتی که امکانات تحصیل و کار به‌صورت یکسان برای زنان و مردان به‌وجود بیاید، همه افراد می‌توانند شرایط بهتری را در زندگی خود تجربه کنند. در سال‌های اخیر فعالیت موسسه خیریه “به مهربانی” سبب شده است که بسیاری از دختران بازمانده از تحصیل، دوباره تحصیل خود را آغاز کنند.

۴. فعالیت مهم خیریه‌ها در پویایی نظام اقتصادی

نظام اقتصادی economic system بیانگر قدرت یک جامعه از نظر مادی است که معیارهای مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای این‌که چرخ‌های اقتصاد به‌خوبی بچرخد، باید از تمام ظرفیت‌های جمعیتی استفاده کرد. زمانی که قسمت بزرگی از جامعه فعالیت اقتصادی مفید نداشته باشند، پویایی نظام اقتصادی نیز دچار اختلال می‌شود. برخی از خیریه‌ها به‌طور ویژه روی اشتغال‌زایی کار می‌کنند. معمولاً در این طرح‌ها بخش خاصی از جامعه که آسیب‌پذیر هستند شاغل می‌شوند.

در این حالت علاوه بر این‌که زندگی خود فرد تغییر پیدا می‌کند، بلکه آثار اجتماعی آن نیز بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهند. در این شرایط شاهد یک اقتصاد پویا و قدرتمند در کشور خواهیم بود که در نتیجه می‌تواند آمار فقر را نیز به‌طور جدی کاهش دهد. با توجه به این‌که رشد شاخص‌های اقتصادی در ایران منفی است، مسلماً فعالیت مثبت خیریه‌ها می‌تواند کمک‌های زیادی برای توسعه اقتصاد ایران داشته باشد.

۵. کاهش تبعیض نژادی؛ عامل مهم بودن خیریه‌ها و فعالیت آن‌ها

نژادپرستی racism یک مساله جهانی است که متاسفانه هنوز هم برخی از جوامع با آن درگیر هستند. این‌که یک نفر فقط به‌خاطر محل تولدش از فرصت‌های اجتماعی محروم می‌شود بسیار غیرمنصفانه است. هیچ‌کس دوست ندارد که به‌عنوان شهروند درجه ۲ شناخته شود. در برخی از موارد نگاه‌های نژادپرستانه باعث می‌شود که یک  قومیت خاص محرومیت بیشتری را تجربه کند. مهم بودن خیریه‌ها در کاهش تبعیض نژادی به‌خوبی قابل اثبات است، زیرا بدون توجه به نژاد کمک‌های خود را عملی می‌کنند.

از طرفی بسیاری از خیریه‌ها در جهت فرهنگ‌سازی برای برابری نژادی تلاش می‌کنند. قضاوت کردن انسان‌ها از روی نژاد یکی از بدترین راه‌های شناخت افراد است. چنانچه در جامعه، برابری نژادی به‌طور پیشرفته وجود داشته باشد، هر کس بدون توجه به محل تولد و نژاد خود به فرصت‌های برتر در زندگی خود دست پیدا می‌کند.

کاهش تبعیض نژادی؛ عامل مهم بودن خیریه‌ها و فعالیت آن‌ها

۶. تقویت روحیه فداکاری و انسان‌دوستی با فعالیت خیریه‌ها

مهربانی و عطوفت انسانی والاترین احساس بشری است که منجر به ایجاد یک اجتماع زیبا و رویایی می‌شود. اگر هر کسی بداند که درد دیگری، درد خود اوست، مسلماً از کمک کردن به آن دریغ نمی‌کند. اگر برای کسی در جامعه مشکل ایجاد شود، کمک کردن بقیه می‌تواند آسیب ایجاد شده را جبران کند. دقیقاً یکی از دلایل اصلی مهم بودن خیریه‌ها این است که مهربانی را در جامعه توسعه می‌دهند.

بسیاری از خیریه‌‌ها نقش یک یادآور را در اجتماع دارند و مشکلات موجود در جامعه را نشان می‌دهند. این اطلاع‌رسانی مثبت سبب می‌شود تا روحیه فداکاری و فرهنگ کمک کردن در سطح اجتماع به‌خوبی جا بیفتد. معمولاً هر موسسه خیریه برای جذب کمک‌های خیرین فعالیت‌های رسانه‌ای مختلفی را دنبال می‌کند. همین کار سبب می‌شود تا مردم با دنبال کردن رسانه‌ها بیشتر با کار خیر و اهمیت آن در جامعه آشنا شوند.

۷. نقش مهم خیریه‌ها در حفظ خانواده‌ها

فروپاشی خانواده Family breakdown یک بحران بسیار جدی در جوامع امروزی است. متاسفانه هر ساله بسیاری از خانواده‌ها دچار فروپاشی می‌شوند و برای اعضای آن آسیب‌های زیادی به‌وجود می‌آید. آمارها نشان می‌دهد که حدوداً سالانه ۲۰۰ هزار طلاق ثبت می‌شود. این آمار بسیار نگران‌کننده است زیرا تعداد زیادی از خانواده‌ها دقیقاً در معرض فروپاشی قرار می‌گیرند. مسلماً یکی از دلایل اصلی طلاق فقر و بیکاری است. زمانی که  مرد یک خانواده توان تامین نیازهای اولیه زندگی را هم ندارد، قطعاً با بحران‌های بسیار زیادی روبرو می‌شود.

در این حالت بسیاری از خانم‌ها تحمل ادامه زندگی مشترک را نخواهند داشت. مهم بودن خیریه‌ها در کاهش آمار طلاق به‌خوبی مشهود است، زیرا کمک‌های مالی به‌صورت گسترده توسط خیریه‌ها ارائه می‌شود. معمولاً خانواده‌هایی که بیشتر در معرض آسیب هستند تحت پوشش موسسات خیریه قرار می‌گیرند. همچنین برخی از خیریه‌ها تلاش می‌کنند که زمینه اشتغال اعضای خانواده را فراهم کنند تا بحران‌های مالی را پشت سر بگذارند.

۸. بهبود سلامتی در جامعه توسط موسسات خیریه

ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی در جامعه باید با توجه به مقدار نیاز انجام شود. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ میلادی مشخص شد که در کشور ایران ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد. البته بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تراکم یکسانی ندارند و در شهرهای بزرگ‌تر امکانات وسیع‌تری دیده می‌شود. همین مورد سبب شده است که برخی از مناطق دورافتاده از نداشتن امکانات بهداشتی مناسب رنج ببرند. در این وضعیت سخت و نفس‌گیر بسیاری از کودکان و زنان دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند.

خیریه‌ها فعالیت ویژه‌ای در امور درمانی دارند و با کار مستمر خود محرومیت‌های درمانی را کاهش می‌دهند. اعزام تیم پزشکی به مناطق محروم یکی از این اقدامات مهم است که توسط خیریه‌ها دنبال می‌شود. همچنین ایجاد زیرساخت‌های درمانی مانند درمانگاه و بیمارستان توسط خیرین عزیز پیگیری خواهد شد.

نقش مهم خیریه‌ها در حفظ خانواده‌ها

سخن پایانی به مهربانی

موسسات خیریه نقش بسیار مهمی در کاهش ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی دارند و سعی می‌کنند تا عدالت اجتماعی را در ابعاد گوناگون در سطح جامعه اجرایی کنند. وجود خیریه‌ها سبب می‌شود تا فرصت‌های تحصیلی، شغلی و اجتماعی به‌صورت یکسان و برابر در اختیار همه افراد قرار بگیرد. موسسه خیریه “به مهربانی” نیز در برنامه‌های مختلف خود این امور انسان‌دوستانه را پیگیری می‌کند. چنانچه می‌خواهید کمک‌های ارزشمند خود را به‌دست نیازمندان واقعی برسانید، ما در موسسه به مهربانی، آماده دریافت کمک‌های خیرخواهانه شما خیرین گرامی هستیم.

از این‌که تا انتهای این مطلب با “به مهربانی” همراه بودید از شما تشکر و قدردانی می‌کنیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.