ردکردن این

یافتن بهترین خیریه ها

کمک کردن به افراد نیازمند یک فرهنگ بسیار عالی و پسندیده است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد. در حال حاضر خیریه‌های زیادی در سطح ایران فعال هستند و کمک‌های اجتماعی زیادی را انجام می‌دهند. راه‌ های یافتن بهترین خیریه ها بسیار زیاد میباشد. چنانچه قصد کمک دارید حتما آن را به دست بهترین خیریه‌ها برسانید تا از رسیدن کمک به نیازمندان اطمینان پیدا کنید. در ادامه به‌طور کامل راه‌های یافتن بهترین خیریه‌ها را بررسی خواهیم کرد. پس با “به مهربانی” همراه باشید.

معیار اعتبارسنجی موسسه‌ها

راه‌ های یافتن بهترین خیریه ها

هر روزه بسیاری از افراد دوست دارند که کمک‌های مالی خود را به‌دست افراد نیازمند برسانند و در این راه از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یافتن بهترین خیریه ها و انتخاب یک خیریه درست و مطمئن یکی از دغدغه‌های مهم این افراد است که برای رفع آن اقدامات متعددی انجام می‌دهند. برای اینکه بتوان به آسانی به یک خیریه اعتماد کرد، باید در قدم اول اعتبارسنجی انجام داد. عوامل مختلفی در اعتبارسنجی مورد بررسی قرار می‌گیرند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین موارد را در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • شفافیت فعالیت مالی
  • سرعت خدمات‌رسانی
  • گستردگی و تنوع خدمات نیکوکارانه
  • دسترسی آسان و سریع
  • اعتبار و خوشنامی خیریه

برای این‌که بتوانید یک خیریه عالی را شناسایی کنید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که در نوع خود حائز اهمیت هستند. یافتن بهترین خیریه ها با ملاک‌های گفته شده در لیست بالا بررسی کنید، مسلماً به بهترین انتخاب ممکن دست پیدا می‌کنید. این نکته را فراموش نکنید که یافتن بهترین خیریه سبب سریع‌تر شدن روند کمک‌رسانی به نیازمندان خواهد شد. به‌همین علت در چنین زمان‌هایی بیشترین دقت ممکن را به کار ببندید تا یک انتخاب حرفه‌ای و مطمئن داشته باشید.

برای یافتن خیریه خوب باید چه مواردی را بررسی کنیم؟

بهترین خیریه

وقتی که می‌خواهید بهترین موسسه خیریه را بیابید، باید عوامل مختلفی را بررسی کنید که در نوع خود حائز اهمیت هستند. به‌طور مثال شرح فعالیت هر خیریه با دیگری دارای تفاوت است که باید آن را از جنبه‌های گوناگون تحلیل کنید. مثلا مجموعه “به مهربانی” به‌طور ویژه کمک به کودکان بازمانده از تحصیل را در اولویت خود قرار داده است. حال اگر شما به‌عنوان خیر می‌خواهید به کودکان بازمانده از تحصیل کمک کنید، این خیریه یک انتخاب خاص برای شما خواهد بود. ممکن است که یک خیریه دیگر به طور اختصاصی به کودکان کار بپردازند.

به هر حال نوع فعالیت باید در انتخاب خیریه در نظر گرفته شود. در این بین نباید از اهمیت اعتبار خیریه غافل شد. برخی از خیریه‌ها در نتیجه سال‌ها فعالیت توانسته‌اند که به شهرت و خوشنامی زیادی دست پیدا کنند. در نتیجه باید در بررسی‌های خود خوشنامی را نیز لحاظ کنید. قطعاً هر چقدر که یک موسسه شناخته‌شده‌تر و مطمئن‌تر باشد، حجم بیشتری از کمک‌های خیرین را جمع‌آوری می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که خوشنامی موسسه می‌تواند برای نیازمندان تحت پوشش آن نیز منافع زیادی را به دنبال داشته باشد. وقتی که همه عوامل را در کنار هم قرار دهید، به‌راحتی قادر به دسته‌بندی خیریه‌ها خواهید شد پس نگرانی به خود راه ندهید.

بخوانید درباره: کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

اهمیت سابقه فعالیت خیریه چیست؟

برای یافتن بهترین خیریه باید بررسی‌های مختلفی صورت گیرد تا به بهترین انتخاب ممکن دست پیدا کنید. یکی از اساسی‌ترین فاکتورها که باید بررسی گردد سابقه فعالیت خیریه می‌باشد. هر چقدر که سابقه کار یک خیریه بالاتر باشد، بهتر می‌توان به آن اعتماد کرد. البته این بدان معنا نیست که خیریه‌های جدید قابل اعتماد نیستند. از آن‌جایی که خیریه‌های قدیمی‌تر با سابقه خوب خود کمک‌ها را ارسال کرده‌اند بیشتر در معرض توجه خواهند بود. معمولا هر خیریه در سایت خود گزارشی از فعالیت‌های مثبت خود را ارائه می‌دهد.

شما با مطالعه دقیق این بخش متوجه می‌شوید که خیریه مورد نظر در گذشته چه فعالیت‌های مثبت و تاثیرگذاری داشته است. وجود سابقه درخشان در یک خیریه می‌تواند باعث جلب اعتماد خیرین شود. از همین رو خیریه‌ها نیز باید تلاش کنند که یک سابقه و رزومه کاری خوب برای خود ایجاد کنند. اگر در مسیر یافتن بهترین موسسه خیریه هستید، بررسی سابقه کار موسسات کمک زیادی به شما خواهد کرد. مطمئنا اگر برنامه‌ریزی درست و حساب شده‌ای داشته باشید می‌توانید به سرعتیافتن بهترین خیریه ها را پیدا کنید.

چرا شفافیت مالی در اعتبارسنجی خیریه‌ها مهم است؟

بهترین خیریه های تهران و شهرستان

وقتی که در حال اعتبارسنجی خیریه‌های مختلف هستید حتما نگاه ویژه‌ای به شفافیت مالی داشته باشید. آمارها نشان می‌دهد که داشتن شفافیت مالی می‌تواند اعتبار یک خیریه را نزد مردم چند برابر کند. بر همین اساس ارائه گزارش‌های سریع و مرتب بسیار مفید خواهد بود. وقتی که شفافیت مالی وجود داشته باشد، مطمئنا افراد بیشتری رغبت می‌کنند که به موسسه مورد نظر کمک کنند. اعلام مبالغ کمک شده در این موارد بسیار مفید خواهد بود. از طرفی بهتر است که خیریه از نحوه هزینه‌ کمک‌ها نیز گزارش‌های مفصلی تهیه کرده و آن را در اختیار مردم قرار دهد.

زمانی که خیرین نتیجه کار خوب خودشان را می بینند، مطمئنا انگیزه بیشتری برای ادامه دادن به کمک‌های خود خواهند داشت. بر همین اساس اگر دیدید که یک موسسه خیریه دارای شفافیت زیادی است، می‌توان آن را در لیست گزینه‌های قابل اعتماد قرار داد. اگر شما نگاهی به بهترین خیریه‌های ایران بیندازید متوجه خواهید شد که همه آن‌ها این پیش‌شرط را رعایت می‌کنند. به طور قطع این شیوه برای یافتن بهترین خیریه‌های ایران به کمک شما خواهد آمد.

نقش شرایط حقوقی خیریه در اعتبار آن

شرایط حقوقی یک خیریه به طور مستقیم در اعتبار آن نقش دارد. قبل از هر چیز شما باید مجوزهای مربوط به خیریه را به طور دقیق بررسی کنید. ثبت خیریه در ایران فرایندهای خاص خود را دارد که تمامی مراحل باید طی شده باشد. در واقع شرایط حقوقی می‌تواند اصالت یک خیریه را برای شما به خوبی اثبات کند. عواملی همچون تاریخ صدور مجوز خیریه نیز بسیار مهم هستند زیرا اصالت آن را بهتر به شما اثبات می‌کنند. همچنین محل قرارگیری دفتر مرکزی خیریه نیز جزوی از شرایط حقوقی به حساب می‌آید. اگر دفتر در یک مکان مناسب قرار داشته باشد مسلما در میزان کمک‌های دریافتی نیز تاثیرگذار خواهد بود. معمولا در مجوز نوع فعالیت موسسه خیریه نیز به طور دقیق ذکر می‌شود.

به همین علت حتما به این فاکتور مهم نیز دقت کافی را داشته باشید. چنانچه یک موسسه خارج از موردی که در مجوز بیان شده فعالیت کند متخلف شناخته می‌شود. بعد از اینکه مجوز خیریه‌های مختلف را کنار هم قرار دادید و بررسی کردید، مسلما به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا می‌کنید. ذکر این نکته ضروری است که راه‌های یافتن بهترین خیریه فقط به شرایط حقوقی محدود نمی‌شود. به همین جهت حتما عوامل دیگر را نیز به طور دقیق بسنجید.

تاثیر هیئت مدیره بر اعتبار موسسه خیریه

مهم‌ترین رکن برای موفقیت یک موسسه خیریه اعتماد است. در صورتی که یک خیریه بتواند اعتماد مردم  را جلب کند، مسلما میزان اعتبار بیشتری را از سمت مردم دریافت می‌کند. اعضای هیئت مدیره کسانی هستند که مسئولیت اداره موسسه خیریه را به عهده دارند. حال اگر مدیران  خیریه افراد صاحب‌نام و شاخص باشند، مسلما اعتبار این خیریه را بسیار بالاتر می‌برند. چنانچه می‌خواهید بهترین خیریه را پیدا کنید، حتما این عامل را نیز در بررسی‌های خود دخیل کنید.

خیریه های به مهربانی

طبق تجربیاتی که تا امروز به دست آمده است همواره هیئت مدیره خوشنام باعث جذب سرمایه بیشتر می‌شود. از همین رو قبل از هر انتخابی در ابتدا تحقیقی درباره اعتبار اعضای هیئت مدیره انجام دهید و سابقه کاری هر کدام از آن‌ها را بررسی کنید. برخی از افراد از قبل تجربه کارهای خیر را داشته‌اند که برای ایجاد وجاهت قانونی خیریه‌ها را ایجاد کرده‌اند.

یافتن بهترین خیریه بر اساس تمکن مالی

به طور قطع هر چقدر که یک موسسه خیریه توان مالی بیشتری داشته باشد، تعداد افراد زیادی را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. بر همین اساس تمکن مالی یک شرط بسیار مهم در انتخاب بهترین خیریه است. زمانی که یک خیریه  تمکن مالی زیادی دارد، نشان‌دهنده آن است که توانسته اعتماد عمومی را به سمت خود جلب کند. در این شرایط سایر خیرین نیز رغبت بیشتری به کمک کردن به این خیریه نشان می‌دهند.

البته این عامل همیشه فاکتور منصفانه‌ای برای سنجش نیست زیرا برخی از خیریه‌ها به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند. مسلما این موارد در شروع کار خود سرمایه کمی در اختیار دارند. به همین علت به شما توصیه می‌شود که برای انتخاب بهترین خیریه‌ها، مجموعه از عوامل را در کنار یکدیگر قرار دهید تا به بهترین تصمیم دست پیدا کنید. در نهایت با ایجاد یک لیست کامل رتبه‌‌بندی لازم را تکمیل کنید.

سخن پایانی

یافتن بهترین خیریه ها برای کمک کردن می‌تواند یک دغدغه اساسی برای خیرین باشد. برای این‌که بتوانید یک انتخاب درست را پشت سر بگذارید، باید عوامل مختلفی همچون سابقه، شفافیت و تمکن مالی را بررسی کنید. در این مطلب از “به مهربانی” سعی کردیم که راه‌های یافتن بهترین خیریه‌ها را بیان کنیم. مجموعه به مهربانی در طول سال‌های اخیر فعالیت‌های خیرخواهانه خود را با تمام توان پیش می‌برد. این مجموعه آماده همکاری با خیرین محترم است تا خدمات بیشتر و بهتری به محرومان ارائه کند. چنانچه شما هم در این مورد نظر یا پیشنهاد ارزشمندی دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگی سوالات شما عزیزان هستند. یک دنیا سپاس از این‌که تا پایان این مقاله با “به مهربانی” همراه بودید.