ردکردن این

کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

ایجاد شغل و فرصت‌های مالی مناسب بیش از هر عامل دیگری در رفع محرومیت اثرگذار است. در واقع با انجام این کار به‌جای ماهی دادن، ماهیگیری را به افراد کم‌برخوردار می‌توان یاد داد. اشتغال‌زایی به‌خصوص در مناطق محروم می‌تواند بخش زیادی از محرومیت را از بین ببرد. در حال حاضر برخی از خیریه‌ها نیز زمینه لازم برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی را فراهم کرده‌اند که شما می‌توانید در گسترش هر چه بیشتر این فعالیت‌ها شریک باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا موضوع کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان را به‌طور تخصصی و کاربردی بررسی کنیم. پس حتماً تا انتها با “به مهربانی” همراه باشید.

بهترین راه کارآفرینی و ایجاد شغل برای کمک به درآمدزایی

کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایلی که به محرومیت می‌انجامد فقر است. اگر نگاهی به جامعه بیندازید متوجه خواهید شد که ریشه ۹۰ درصد از مشکلات در فقر خلاصه می‌شود. برای این‌که مناطق محروم هم بتوانند به توسعه و آبادانی برسند باید حتماً فرصت‌های شغلی درآمدزا در این مناطق گسترش پیدا کند. به‌طور مثال ایجاد بستر لازم برای مشاغل خانگی قدم بسیار محکمی است که می‌تواند در کاهش محرومیت موثر باشد. کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان در چنین شرایطی نیز اصول خاص خود را دارد که باید قدم به قدم رعایت شود.

در این بین برخی از خیریه‌ها همچون مجموعه “به مهربانی” سعی ‌می‌کنند که زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنند. ایجاد کارگاه‌های تولیدی و صنعتی کوچک می‌تواند کمک زیادی به امر اشتغال‌زایی کند. به‌همین دلیل باید از تمامی فرصت‌هایی که در این بخش وجود دارد به‌طور ویژه استفاده کرد. هنگامی که اعضای یک خانواده مشغول به‌کار می‌شوند‌، بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و از این طریق به درآمد خوبی می‌رسند. کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان درست و اصولی از بهترین فعالیت‌هایی است که امروزه در این مسیر می‌توان انجام داد.

لیست اقدامات موسسه‌های خیریه در جهت توسعه کسب و کار نیازمندان

موسسه “به مهربانی” همواره بر اهمیت بالای کارآفرینی برای نیازمندان تاکید داشته است. به‌همین علت این مجموعه از هر فرصتی استفاده می‌کند تا توسعه کسب‌وکارها را با سرعت بالاتری پیش ببرد. اکنون برای این‌که بهتر با فعا‌لیت‌های انجام شده در این بخش آشنایی پیدا کنید، آن‌ها را به‌صورت لیست شده در اختیار شما قرار می‌دهیم که شامل موارد ذیل است:

  • ایجاد مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار
  • برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی
  • برگزاری دوره‌های ویژه کارآفرینی
  • اعطای وام برای ایجاد کسب‌وکار
  • ارجاع افراد محروم به مراکز فنی حرفه‌ای برای کسب مهارت
  • استخدام افراد کم‌توان در کارگاه‌ها

همان‌طور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید فعالیت‌های زیادی برای بهبود روند کسب‌وکار صورت می‌گیرد. این روند مثبت سبب می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند با استفاده از طرح‌های کارآفرینی به شغل و درآمد دست پیدا کنند. حتی در برخی از خانواده‌ها چند نفر به‌صورت همزمان مشغول به کار شده‌اند که در نتیجه آن توانسته‌اند شرایط خوبی را برای خود رقم بزنند. همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق محروم سبب می‌شود تا افراد بیشتری آگاهی لازم برای شروع کسب‌وکار را پیدا کنند. در چنین شرایطی مسلماً افراد بیشتری می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند و از طریق راه‌های مختلف کسب درآمد کنند.

چه مشاغلی برای نیازمندان مناسب است؟

وقتی که یک فرد نیازمند شغل پیدا می‌کند، راحت‌تر قادر به مدیریت امور خود است. همچنین این فرایند نقش بسیار مهمی در بازسازی شخصیت فرد دارد و عزت نفس را به او برمی‌گرداند. نیازمندان می‌توانند مشاغل مختلفی را انجام دهند که این مورد بر اساس امکانات موجود در هر منطقه متفاوت خواهد بود. با توجه به این‌که معمولاً در مناطق محروم امکانات زیادی وجود ندارد، مشاغل خانگی همچون قالیبافی، خیاطی، آرایشگری و عروسک‌سازی گزینه‌های خوبی هستند. البته این مشاغل بیشتر توسط خانم‌ها انجام می‌شود.

ایجاد شغل برای نیازمندان تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار با همین کارها توانسته‌اند شرایط شغلی خوبی را برای خود مهیا کنند. مشاغل مربوط به آقایان نیز بیشتر مربوط به کار کردن در محیط‌های صنعتی مختلف است که می‌تواند بسیاری از مردان را شاغل کند. چنانچه بستر شغلی لازم برای نیازمندان فراهم شود، به خودکفایی لازم می‌رسند و هزینه‌هایشان را به بهترین شکل ممکن تامین خواهند کرد. بسیاری از مشاغل هستند که نیاز به سرمایه خاصی برای شروع کار نخواهند داشت. در صورتی که این نوع از کارها به نیازمندان آموزش داده شود  بخش زیادی از نیاز آنان را تامین خواهد کرد.

اهمیت برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی برای نیازمندان

یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان برای اشتغال نیازمندان انجام داد، برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی است.  یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بین بیشتر نیازمندان مشاهده می‌شود، نداشتن مهارت شغلی است. وقتی کسی مهارت خاصی برای کسب درآمد ندارد، مسلماً نمی‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند. بر همین اساس توانمندسازی نیازمندان می‌تواند شاه کلید رفع محرومیت باشد. درست است که کمک کردن مالی مستقیم از ارزش والایی برخوردار است، ولی بهترین کار شاغل کردن افراد نیازمند خواهد بود. کلاس‌های مهارت‌آموزی یک اقدام مثبت در این زمینه است که باعث گسترش مهارت‌های افراد خواهد شد. در این جلسات مهارت‌های مختلفی آموزش داده می‌شود تا افراد بتوانند در پایان جلسات یک مهارت پولساز یاد بگیرند.

بخوانید درباره: کمپین همه حاضریم؛ غایب نداریم

نوع شغلی که در جلسات ارائه می‌شود با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه مشخص خواهد شد. مطمئناً این شیوه می‌تواند نتایج مثبت زیادی را به همراه داشته باشد و افراد کم‌توان را به شغل برساند. همچنین می‌توان این جلسات را به کارگاه‌های عملی نیز تبدیل کرد تا افراد بتوانند مهارت‌های خود را به‌طور ویژه گسترش دهند. دوره‌های آموزشی را می‌توان به‌صورت دسته‌بندی‌شده برگزار کرد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. به‌طور مثال کارگاه‌های آموزشی قالیبافی را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد تا بتوانند از طریق این مهارت به کسب درآمد مطلوب بپردازند.

اعطای وام برای ایجاد کسب‌وکار در مناطق محروم

محرومیت‌زدایی نیازمند تلاش و همت زیادی است و باید اقدامات متنوعی در این راستا صورت بگیرد. نرخ بیکاری در مناطق محروم تا ۲ برابر بیشتر از مناطق عادی است. در چنین شرایطی باید بستر لازم برای کسب‌وکار مناطق محروم را فراهم کرد. دادن وام به نیازمندان برای ایجاد شغل یکی از روش‌های عالی برای کسب‌ درآمد است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. همچنین می‌توان به برخی‌ از کارآفرینان نیز وام اعطا کرد تا کارگاه یا کارخانه خود را در این مناطق احداث کند. برخی از کسب‌وکارها برای شروع روند خود نیاز به سرمایه اولیه دارند.

اعطای وام برای ایجاد کسب‌وکار در مناطق محروم بسیاری از نیازمندان قدرت تامین این موارد اولیه را ندارند که به‌همین علت قادر به شروع کار نیستند. حال اگر وام بلاعوض یا با سود پایین به آن‌ها تعلق بگیرد، بخش مهمی از مشکلات آن‌ها حل خواهد شد. کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان کار بسیار ارزشمندی است زیرا بسیاری از زندگی‌ها را از نابودی نجات خواهد داد. وام‌دهی به نیازمندان باید بدون بروکراسی اداری باشد زیرا این افراد توان تامین ضامن یا چک را دارند. خوشبختانه فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی در این راستا صورت گرفته است که باعث ایجاد شغل‌های جدیدی برای نیازمندان شده است.

ایجاد کارگاه‌های تولیدی برای اشتغال نیازمندان

یکی از برترین شیوه‌هایی که می‌توان نیازمندان را مشغول به کار کرد، ایجاد و گسترش کارگاه‌های تولیدی محصولات مختلف است. در این کارگاه‌ها می‌توان انواع مختلف محصولات را  تولید کرده و سپس به بازار عرضه نمود. در هر کدام از این کارگاه‌ها می‌توان ده‌ها نفر را مشغول به کار کرد. بازاریابی درست و حرفه‌ای محصولات امر بسیار مهمی است که باید  با دقت هر چه تمام پیگیری شود.

برخی از خیریه‌ها این کارگا‌ه‌ها را ایجاد کرده و روند بازاریابی آن را هم انجام می‌دهند. بهتر است که مشتری نهایی اطلاع داشته باشد که محصول مورد نظر نتیجه کار نیازمندان است. به‌طور قطع افراد زیادی هستند که می‌خواهند از کسب‌وکار نیازمندان حمایت کنند. هر چقدر که میزان فروش محصولات این کارگاه‌ها بیشتر شود، به نیروی بیشتری برای کار نیاز خواهد بود که موجب کاهش محرومیت می‌شود.

خدمات مشاوره شغلی برای اقشار نیازمند

یکی از بهترین خدماتی که می‌توان برای قشر نیازمند اجرا کرد مشاوره شغلی است. چنانچه واحدهای مشاوره شغلی در مناطق محروم فعال شوند، مسلماً بهتر می‌توانند ظرفیت‌های موجود در منطقه را شناسایی کنند. از طرفی هر انسانی دارای استعداد و مهارت در یک زمینه خاص است. در نتیجه اگر راهنمایی دقیق به  او برسد می‌تواند مراحل موفقیت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. انجام مشاوره شغلی و تحصیلی در کنار هم می‌تواند بسیاری از توانایی‌های محرومان و نیازمندان را شکوفا کند.

ایجاد کارگاه‌های تولیدی برای اشتغال نیازمندان به‌همین علت بهتر است که در مناطق مدنظر خدمات مشاوره نیز به‌طور حرفه‌ای ارائه شود تا تعداد شاغلین افزایش پیدا کند. کسانی که در رشته مشاوره تحصیل کرده و مدرک آکادمیک دارند می‌توانند این خدمت ارزشمند را برای نیازمندان در نظر بگیرند. چنانچه کارآفرینی به شیوه درست و حرفه‌ای برای نیازمندان انجام شود، بسیاری از آن‌ها به خودکفایی مالی می‌رسند و دیگر نیازی به کمک مستقیم نخواهند داشت.

سخن پایانی به مهربانی

کارآفرینی برای نیازمندان بهترین شیوه‌ کمک به این افراد است، زیرا باعث کاهش فقر و افزایش توانمندی در این گروه می‌شود. کمک به اشتغال نیازمندان همواره در برنامه‌های گروه خیریه “به مهربانی” بوده است و آن را به‌طور جدی دنبال می‌کند. همین تلاش‌ها منجر به اشتغال چند صد نفر از نیازمندان در شهرهای مختلف شده است.

چنانچه شما هم می‌توانید در این زمینه با ما همکاری کنید، خوشحال می‌شویم که این مهربانی شما را قدر بدانیم. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی درباره کمک به اشتغال نیازمندان در این زمینه دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید تا از آن بهره ببریم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود. از این‌که تا پایان این مقاله با “به مهربانی” همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.