ردکردن این

شرایط خیریه ها برای کودکان بی سرپرست

شرایط خیریه ها برای کودکان بی سرپرست

این روزها تعداد بسیار زیادی کودکان یتیم یا بی سرپرست در سراسر جهان وجود دارند که واقعاً جای تاسف دارد. بیش از ۱۴۰ میلیون کودک با یک تعریف معین، یتیم محسوب می‌شوند. متأسفانه کودکان یتیمی هستند که حتی آمار آنها را نداریم. کسانی که در خیابان‌ها، محل‌های دفن زباله و سیستم‌های فاضلاب زندگی می‌کنند، جز آمار حساب‌ نشده هستند. کودکان به‌دلایل مختلفی بی سرپرست می‌شوند؛ از جمله حوادث، رها شدن توسط اجتماع، رها شدن توسط والدین، بیماری، فقر، بلایای طبیعی و جنگ.

اگرچه اکثر کودکان بی سرپرست به‌نوعی توسط اعضای خانواده یا جوامع نگهداری می‌شوند، اما بسیاری از این خانواده‌ها در فقر به‌سر می‌برند. برای تأمین غذای کافی، مراقبت‌های بهداشتی، پوشاک، آموزش و حمایت روانی-اجتماعی به برخی از کمک‌های عمومی نیاز است. نیاز به کمک‌های مردمی در کشورهای مختلف بسته به تعداد کودکان بی‌سرپرست، شرایط اجتماعی-اقتصادی و تصمیمات محلی در مورد نوع حمایت و بهترین راه برای ارائه این حمایت متفاوت است. خیریه‌های متفاوتی با اهداف متفاوت برای آینده این کودکان تلاش می کنند.

بخوانید درباره: چه افرادی می توانند از خیریه ها درخواست کمک کنند؟

خیریه به معنای واقعی کلمه

موسسه خیریه نوعی از کسب و کار است که معمولاً نهادی مردمی دارند. آنها به‌طور غیرانتفاعی در جهت رسیدگی به مشکلات مختلف نیازمندان فعالیت می‌کنند. این نوع از مؤسسات می‌توانند خصوصی و یا دولتی باشند. موسسه های خیریه بنیادهایی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها کمک به مردم نیازمند و انجام کارهای نوع‌دوستانه است.

آن‌ها طبق مواردی که در اساس‌نامه خود قید می‌کنند، فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌دهند و فعالیت خیریه ها بسیار گسترده است. برخی از آنها به کمک‌رسانی پوشاک و غذا می‌پردازند. برخی کودکان بد سرپرست و بی سرپرست را شناسایی و تحت حمایت قرار می‌دهند. تعدادی از خیریه‌ها هزینه درمان بیماران را تقبل می‌کنند. بسیاری در حوزه ساخت‌وساز برای نیازمندان فعالیت دارند. این‌ها همه مثال‌هایی از فعالیت‌های بسیار گسترده خیریه‌ها هستند.

نیازهای کودکان بی سرپرست

نیازهای این کودکان با توجه به رده سنی آن‌ها بسیار متفاوت است؛ اما برخی از مهم ترین نیازها را بیان می‌کنیم:

  • نیاز به خوراک مناسب جهت رشد
  • نیاز به پوشاک مناسب
  • نیاز به امکانات بهداشتی
  • نیاز به امکانات بهداشت دندان و دهان
  • نیاز به معالجه پزشک هنگام بیماری
  • نیاز به تحصیل
  • نیاز به آموزش مهارت های فردی، اجتماعی، فرهنگی
  • نیاز به وسایل بازی
  • نیاز به عشق و محبت و توجه
  • نیاز به اردوهای تفریحی و زیارتی

متوجه هستیم که نیازهای این کودکان به‌صورت مادی و معنوی است. در واقع نیازها جسمانی و روانی خاصی هستند که هرکدام راه‌های تامین خودشان را دارند.

بخوانید درباره: کارآفرینی و کمک به اشتغال نیازمندان

چگونه خیریه مناسب برای کمک به کودکان پیدا کنیم

خیریه ها بهترین راه برای هدایت شما جهت صرف کمک های نقدی و غیرنقدی برای کودکان بی سرپرست است. خیریه‌هایی که حوزه فعالیتشان در رسیدگی به کودکان بی سرپرست است در اساس‌نامه آن‌ها نوع این فعالیت قید می‌شود.

با بررسی مدارک و مجوزهای خیریه از سوی مراکز دولتی معتبر مانند بهزیستی، بانک، صنعت و معدن و… از اعتبار آنها اطمینان حاصل کنید. حتماً شناسه ملی و کد اقتصادی آنها را استعلام بگیرید. حتماً جهت اطمینان از برنامه‌های آنها به مرکزها مراجعه کنید و گزارش‌های شفاف و برنامه‌ریزی‌هایشان را چک کنید. قدمت و پیشینه آن‌ها را بررسی کنید.

انواع فعالیت خیریه ها برای کودکان بی سرپرست

  • حمایت از حقوق کودکان کار
  • تأمین هزینه های درمان
  • تأمین هزینه های تحصیل
  • تأمین هزینه های آموزش
  • تأمین هزینه های معیشتی
  • تأمین هزینه های مشاوره ای و روان شناسی
  • تأمین هزینه های تحقیقاتی
  • تأمین هزینه های ساخت سرپناه
  • و…

کودکان بی سرپرست بسیار زیادی در سراسر ایران وجود دارند که متاسفانه وضعیت خیلی بدی دارند. آن‌ها در رنگین‌ترین سن زندگی خود دنیای پر از سختی را می‌بینند. خیلی از آن‌ها رنگ خوشی و خوشبختی را نمی‌بینند. اگر فرد ثروتمندی هستید ابتدا پیش نهاد می‌کنیم در صورت توان یکی از این فرشته‌ها را به سرپرستی بگیرید؛ اما اگر شرایطش را ندارید، پیشنهاد ما به شما خیریه‌های مربوطه است. در این خیریه‌ها فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شوند که می‌تواند خوشحالی را برای این کودکان به ارمغان بیاورد.

بخوانید درباره: ضرورت کمک به نیازمندان چیست؟

آرزوهای کودکان بی سرپرست

آیا آرزوهای کودکی خود را به یاد می‌آورید؟ آیا به آن‌ها رسیدید؟ خیلی از ما در کودکی آرزوهای قشنگ زیادی داشتیم اما به شاید به خیلی از آن‌ها نرسیدیم. بعضی از ما بزرگ شدیم و سعی کردیم به آن‌ها برسیم. شاید هم سعی کردیم آن‌ها را برای فرزندانمان فراهم کنیم. حال تصور کنید کودکان بی‌سرپرست بسیار زیادی هستند که آرزوهای کوچکی دارند اما کسی را ندارند تا کمک‌شان کند. این فرشته‌های کوچک منتظر دستان پرمهر خیرین هستند. حالا در اینجا چند تا از آرزوهای‌شان را برای شما ذکر می‌کنیم:

  • مهناز کوچولو: من آرزو دارم یک عروسک داشته باشم که با اون حرف بزنم و تنها نباشم.
  • ارشیا کوچولو: من آرزو دارم یه ماشین کنترلی قشنگ داشته باشم.
  • پروین کوچولو: من آرزو دارم تل صورتی داشته باشم تا به موهام بزنم.
  • عطا کوچولو: من دوست دارم تا در روستای ما آب وجود داشته که بخوریم، آخه ما تو سیستان و بلوچستان هستیم.
  • دلنیا کوچولو: من دوست دارم درس بخونم تا وقتی بزرگ شدم بتونم بیمارها رو معاینه کنم. آخه مامان بابای من بخاطر مریضی الان تو آسمونن.
  • روزبه کوچولو: من دوست دارم یه خونه برای زندگی همراه مامانم داشته باشم. اخه پدر من مرده و مامانم تو زباله‌ها زندگی میکنه.
  • مازیار کوچولو: من آرزو دارم پدرم معتاد نباشه و دیگه من رو نزنه.
  • رها کوچولو: من نمیدونم آرزو یعنی چی!
  • ساناز کوچولو: من دوست دارم ورزش کنم و بعداً مربی ورزشی بشم.

اینها نمونه‌هایی از آرزوهای رنگارنگ کودکان بی سرپرست بود. دنیای آرزوهای این کودکان بسیار کوچک است اما تعداد این فرشته بسیار زیاد است.

فاکتورهای کمک به کودکان بی سرپرست

اکنون به بررسی فاکتورهای کمک به کودکان بی‌سرپرست می‌پردازیم که در نوع خود بسیار حائز اهمیت هستند.

  ۱. وقت گذراندن با کودکان بی سرپرست

کودکان بی‌سرپرست در تنهایی عمیقی به سر می‌برند. این تنهایی آثار بسیار مخربی روی روح و روان آن‌ها می‌گذارد؛ اما درعین‌حال غرور قابل‌توجهی دارند. شما می‌توانید با مراجعه به خیریه‌ها یا مراکز بهزیستی و نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست زمانی را به آن‌ها اختصاص دهی. با آن‌ها حرف بزنید، بازی کنید، کتاب بخوانید و بسیاری از کارهای دیگر که می‌توانید با راه نمایی خیریه انجام دهید.

  ۲. کمک‌ هزینه تحصیل برای کودکان بی سرپرست

کودکان بی سرپرست کثیری وجود دارند که به‌دلیل نداشتن سرپرست از نعمت تحصیل محروم می‌مانند. خیلی از استعدادها و توانایی‌های این کودکان با جا ماندن از تحصیل نادیده گرفته می‌شوند. آن‌ها اگر از تحصیل بازبمانند امکان یادگیری بسیاری از مهارت‌ها برای ورود به جامعه یا ساختن آینده خود را از دست می‌دهند. با پرداخت کمک هزینه های تحصیل از ورود آنها به بازار و گرفتن نقش کودکان کار در جامعه جلوگیری می‌کنید.

همچنین بخوانید : نقش جامعه و خیریه ها در کاهش تعداد کودکان باز مانده از تحصیل

  ۳. کمک ‌هزینه درمان برای کودکان بی سرپرست

کودکان بسیار زیادی در سراسر کشور ما هستند که مشکلات جسمی دارند. تعدادی از آن‌ها مبتلا به بیماری‌های سخت و نادر هستند و تعداد کودکان استثنایی نیز کم نیست. بسیاری از این کودکان هم به‌دلیل نداشتن سرپرست در وضعیت بهداشتی ضعیفی به‌سر برده‌اند که موجب ابتلا به انواع بیماری‌ها شده است. این کودکان با ابتلا به انواع بیماری‌ها و نداشتن امکانات درمان زجر بسیار زیادی در زندگی می‌کشند. بسیاری از کودکان سرطانی هزینه دارو ندارند و درد شدیدی را تحمل می‌کنند. می‌توانید با کمک به فرشته‌های بیمار از درد آن‌ها در این زندگی بکاهید.

  ۴. اردوهای تفریحی و زیارتی

برگزاری اردو یکی فاکتوهای کمک به کودکان بی سرپرست

کودکان بی سرپرست تحت پوشش معمولاً هیچ‌گاه جایی به‌جز محل نگهداری خود نرفته‌اند. می‌دانید که این کودکان انرژی نهفته بسیاری دارند. از طرفی برای آشنایی آن‌ها با محیط بیرون و جامعه اردوهای تفریحی می‌تواند به یادگیری و تقویت روحیه آن‌ها بسیار کمک کند. هم‌چنین می‌توان با دادن کمک‌هزینه برای اردوهای زیارتی به تقویت روحیه معنوی‌شان کمک کرد.

برای مشاهده اردوهای برگزار شده در شعب مختلف خیریه دارالاکرام کلیک کنید.

  ۵. برگزاری کلاس های آموزشی

برگزاری کلاس آموزشی یکی فاکتوهای کمک به کودکان بی سرپرست

انواع کلاس های آموزشی برای تقویت مهارت این کودکان بسیار ضروری است؛ زیرا اگر این کودکان مهارت های لازم را نیاموزند در آینده نمی‌توانند کار کنند، تشکیل خانواده بدهند. درنتیجه از جامعه طرد می‌شوند و فقر در جامعه ادامه پیدا می‌کند.

برای مشاهده برگزاری کلاس های آموزشی در خیریه دارالاکرام کلیک کنید.

  ۶. جلسات مشاوره درمانی و تحصیلی

این کودکان مجموعه‌ بزرگی از آسیب‌های روحی را دارند. خشم، ترس، استرس، اضطراب، شب‌ادراری، کابوس و بسیاری از این قبیل. جلسات مشاوره درمانی برای رفع این معضلات بسیار ضروری است. همچنین اکثر این کودکان به‌دلیل نداشتن امید و انگیزه درس‌خوان نیستند و نمرات پایینی می‌گیرند. این مشاوره‌ها می‌تواند روند تحصیلی آن‌ها را بهبود ببخشد.

فعالیت های عام المنفعه خیریه دارالاکرام برای کودکان بی سرپرست

موسسه خیریه دارالاکرام به‌دنبال روشن کردن مسیر زندگی کودکانی است که از جهات گوناگونی نیازمند حمایت و یاری افراد هستند. مجموعه خیریه دارالاکرام ابتدا به‌دنبال شناسایی این کودکان بی‌سرپرست است. سپس با همراهی خیرین به‌دنبال کمک و حمایت از آن‌ها و رفع نیازهای مادی و معنوی‌شان است. این خیریه در حوزه نام‌برده مستلزم اجرای قوانین و فعالیت‌های مجزایی است. بخش شناسایی کودکان بی‌سرپرست به‌عهده مددکاران است. در حوزه دوم این خیریه نیازمند کمک و یاری نیکوکارانی است که دغدغه آینده چنین کودکانی را داشته باشند. دارالاکرام پس از شناسایی آن‌ها، مسئولیت آموزش این کودکان، بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی، بررسی وضعیت جسمی را به‌عهده دارد. همچنین آموزش انواع مهارت‌ها جهت ورود به جامعه و مهارت‌های معیشتی و شغلی را نیز به‌عهده دارد. ادامه تحصیل این کودکان رسالت اصلی موسسه خیریه دارالاکرام است.

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله با چالش‌ها و دغدغه های زندگی کودکان بی سرپرست آشنا شدیم. نقش خیریه در برطرف شدن نیاز آن‌ها را بررسی کردیم. نحوه پیدا کردن خیریه معتبر را یاد گرفتیم.

اگر شما هم درآمد خوبی دارید، می‌توانید کمک‌های خود را برای ساختن آینده این فرشته‌های پاک سرزمین‌مان در اختیار موسسه خیریه دارالاکرام قرار دهید. این خیریه با فعالیت شفاف و ارائه گزارش‌های لحظه‌ای، حسن نیت خود را سالیان سال است که به خیرین خود ثابت کرده است. نیکوکاران محترم بسیاری در این سال‌ها همراه ما بوده‌اند.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه دارالاکرام بودید. اگر کودک نیازمندی را می‌شناسید حتماً به ما معرفی کنید. لطفاً نظرها و پیشنهاد‌های خود را برای بهبود فعالیت ما ارائه دهید. بی‌صبرانه منتظر مشارکت شما خوبان در این زمینه هستیم. همچنین کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی در اسرع وقت به شما عزیزان می‌باشند.