ردکردن این

بورسیه دانش آموزی در خیریه ها به چه معناست؟

بورسیه دانش‌آموزی در خیریه‌ها

حق تحصیل یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هر انسانی است که باید برای همه فراهم باشد. با این حال بسیاری از کودکان به‌دلیل شرایط نامساعد مالی که دارند از ادامه روند تحصیل خود محروم می‌شوند. در چنین شرایطی استفاده از بورسیه دانش آموزی به‌عنوان یک راهکار عالی مطرح می‌شود. برخی از خیریه‌ها سعی می‌کنند که دانش‌آموزان مستعدی که در شرایط سخت قرار دارند را بورسیه کنند. در این حالت بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل توسط خیریه‌ها پرداخت می‌شود. اکنون قصد داریم به تعریف بورسیه دانش آموزی در خیریه ها بپردازیم و شرایط آن را بررسی کنیم. پس در ادامه حتماً با “به مهربانی” همراه باشید.

بورسیه به چه معناست؟

بورسیه عبارت است از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل برای دانش‌آموزانی که شرایط سختی دارند. به‌همین علت بورسیه دانش آموزی در خیریه ها می‌تواند یک روش عالی برای کمک کردن به کودکان بی‌بضاعت باشد. بورسیه در لغت و به فرانسوی Bourse d’étude نامیده می‌شود که به‌همین علت نام آن به همان شکل بورسیه در ایران جا افتاده است. بورسیه را می‌توان برای رده‌های تحصیلی مختلف در مدرسه و دانشگاه قرار داد. ارائه بورسیه‌ها بیشتر از سمت مراکز آموزشی همچون دانشگاه‌ها یا مراکز خیریه صورت می‌گیرد. معمولاً خیریه‌ها کودکانی را بورسیه می‌کنند که توان مالی برای تهیه نیازهای اولیه تحصیل را ندارند.

بورسیه دانش آموزی در خیریه ها به چه معناست

متاسفانه آمارها بیان می‌کند که حدود ۶۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارند. برای این‌که این بچه‌ها هم بتوانند فرصت تحصیل مناسب داشته باشند، باید بورسیه دانش آموزی را برای این افراد در نظر گرفت. به‌طور مثال بسیاری از کودکان از نعمت داشتن پدر محروم هستند. در نتیجه کودکان بی‌سرپرست برای تامین هزینه‌های اولیه خود برای تحصیل با مسائل بسیار زیادی روبرو می‌شوند. دانش‌آموزانی که بورسیه می‌شوند به‌صورت ماهانه مبلغی را در حساب خود دریافت می‌کنند.

چه دانش آموزی بورسیه می شود؟

در حال حاضر موسسه “به مهربانی” تلاش می‌کند تا بورسیه دانش آموزی را برای افراد واجد شرایط انجام دهد. ملاک بورسیه شدن دانش آموزان بر اساس سرپرست آن‌ها مشخص خواهد شد. کسانی که فاقد سرپرست موثر هستند تحت پوشش این خیریه قرار می‌گیرند. تعداد زیادی از کودکان پدر خود را از دست داده‌اند و بی‌سرپرست هستند. به‌همین علت مراحل تشکیل پرونده برای این دانش‌آموزان پشت سر گذاشته می‌شود تا از حمایت‌های لازم برخوردار شوند. برخی از کودکان نیز پدر و مادر دارند ولی آن‌ها نمی‌توانند شرایط لازم برای تحصیل کودک را فراهم کنند.

بخوانید درباره: چرا خیریه ها در جامعه مهم هستند؟

برای مثال اعتیاد پدر یا طلاق از جمله مواردی است که کودک، والد موثر نخواهد داشت. خوشبختانه برای این کودکان نیز بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شده است تا بتوانند هزینه‌های خود را به‌درستی مدیریت کنند. همچنین از کارافتادگی پدر یا سن بالای او نیز باعث می‌شود که نتواند نیاز فرزندان خود را تامین کند. خوشبختانه بورسیه کردن کودکانی که چنین والدینی دارند نیز در دستور کار قرار دارد. در این بین برخی از خانواده‌ها از نظر مالی به شدت مشکل دارند که برای حل آن و تحصیل دانش آموزان، بورسیه دانش آموزی در خیریه ها صورت می گیرد.

شرایط سنی بورسیه دانش آموزی در خیریه ها چیست؟

بورسیه دانش آموزی برای سنین مختلفی ارائه می‌شود تا هیچ کودکی به‌دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل نکند. البته هر موسسه خیریه قوانین خاص خود را دارد که ممکن است بورسیه را برای سنین خاص در نظر بگیرید. خیریه “به مهربانی” بورسیه تحصیلی را از پیش دبستانی در نظر می‌گیرد. به‌همین علت اگر کودکی در سن ۶ سالگی واجد شرایط شناخته شود، بورسیه به او تعلق خواهد گرفت. مهم‌ترین فاکتوری که در تعیین افراد بورسیه شده تاثیر دارد محصل بودن آن‌ها است.

به‌همین علت اگر یک دانش‌آموز تحت پوشش در دانشگاه نیز پذیرفته شود، بورسیه دانشجویی به او تعلق می‌گیرد تا به‌راحتی بتواند تحصیل خود را در مقاطع بالاتر هم ادامه دهد. بورسیه برای مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم و در نهایت دانشگاه به بهترین شکل ممکن ارائه می‌شود. چنانچه فکر می‌کنید که کسی در رده سنی مناسب برای تحت پوشش قرار گرفتن است، حتماً این فرد را به خیریه “به مهربانی” معرفی کنید. فراموش نکنید که هنوز بسیاری از کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل نیاز به کمک دارند که باید تامین نیاز آن‌ها در برنامه قرار بگیرد.

شرایط سنی بورسیه دانش آموزی در خیریه ها

شناسایی کودکان نیازمند برای بورسیه دانش آموزی

برای این‌که کودکان مستعد و نیازمند بتوانند از بورسیه برخوردار شوند، باید معرفی آن‌ها به موسسه خیریه به‌طور دقیق صورت بگیرد. به‌همین علت موسسه “به مهربانی” یک سامانه آنلاین را راه‌اندازی کرده‌ است تا اطلاعات مربوط به افراد در آن به‌صورت دقیق ثبت شود. در این بین معلمان و مدیران مدرسه بیش از هر شخص دیگری فعال هستند و معرفی‌ها را انجام می‌دهند. از آن‌جایی که معلمان شناخت درستی از وضعیت خانواده‌های دانش‌آموزان دارند، همواره تلاش می‌کنند که مستعد‌ترین دانش‌آموزان که از حمایت خانوادگی برخوردار نیستند را معرفی کنند. متاسفانه در بسیاری از موارد کودکان با استعداد به‌دلیل نداشتن حامی قادر به ادامه تحصیل نیستند.

بخوانید درباره: زنان سرپرست خانوار؛ بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها

در نتیجه فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را در آینده خود از دست می‌دهند که مشکلات زیادی را برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد. وقتی که ثبت‌نام در سامانه خیریه “به مهربانی” صورت می‌گیرد، همیاران این مجموعه در منازل خانواده‌ها برای بازدید میدانی حاضر می‌شوند. اگر بعد از بازدید تایید شود که خانواده توان تامین هزینه‌های تحصیل را ندارد، فرایند بورسیه تحصیلی آغاز خواهد شد. بعد از تصویب بورسیه دانش آموز می‌تواند با خیال آسوده و بدون نگرانی به ادامه تحصیل خود بپردازد. معمولاً تعداد افراد بورسیه در مناطق محروم بیشتر از سایر نقاط است.

نحوه ارائه بورسیه تحصیلی به دانش آموزان

مبلغ بورسیه کودکان با یکدیگر تفاوت دارد و بر اساس معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود. برای مثال عواملی همچون معدل و توانایی های ورزشی و علمی دانش‌آموز در این موضوع تاثیر دارند. مبلغ بورسیه به‌طور مستقیم با نحوه درس خواندن دانش‌آموز مرتبط است. بر همین اساس هر چقدر که دانش‌آموز بهتر درس بخواند و نمرات بهتری بگیرد، مبلغ بورسیه نیز برای او افزایش پیدا می‌کند. برخی از دانش‌آموزان دارای مهارت‌های خاص هستند که در مسابقات منطقه‌ای، استانی و کشوری شرکت می‌کنند. چنانچه فردی بتواند در این مسابقات دانش‌آموزی نیز نتایج خوبی کسب کند، مبلغی بیشتر برای بورسیه او در نظر گرفته می‌شود.

همچنین بخوانید : نحوه پرداخت بورسیه به دانش آموزان چگونه است؟

خوشبختانه این روش همیشه دانش‌آموز را تشویق می‌کند تا فعالیت خود را چند برابر کند. طرح‌های تشویقی همیشه از جذابیت زیادی برخوردار هستند و امکان گرفتن نتایج بهتر را فراهم می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که در هر مقطع نیز میزان بورسیه دانش آموزی متفاوت خواهد بود. معمولاً یک جدول بورسیه تهیه می‌شود که تمامی فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در آن در نظر گرفته شده است. بر همین اساس این جدول با توجه به شرایط هر دانش‌آموز ترسیم می‌شود. واریزهای مبالغ بورسیه نیز به صورت ماهانه انجام می‌شود تا فرد بتواند نیازهای خود را به‌راحتی تامین کند.

وضعیت بورسیه دانش آموز در صورت افت تحصیلی

همان‌طور که اشاره کردیم، بورسیه دانش آموزی در خیریه ها برای افراد بااستعداد و درس‌خوان است. این در حالی است که افت تحصیلی می‌تواند برای هر کسی پیش بیاید. بسیاری از افراد می‌پرسند که اگر یک دانش‌آموز افت تحصیلی داشته باشد، بورسیه او قطع می‌شود؟ معمولاً برای هر مقطع تحصیلی یک معدل حداقل برای بورسیه شدن در نظر گرفته می‌شود. به‌همین علت شخص باید در طول ترم تحصیلی تلاش کند تا به این معدل مناسب دست پیدا کند.

بخوانید درباره: ضرورت کمک به نیازمندان چیست؟

حال اگر به هر دلیلی دانش‌آموز نتواند دوباره خود را به حد نصاب بورسیه برساند، یک ترم وقت دارد تا جبران کند. خوشبختانه موسسه “به مهربانی” به‌طور جدی کودکی که دچار افت تحصیلی شده است را پیگیری می‌کند. مددکار تلاش می‌کند تا مساله اصلی که سبب بروز این مشکل شده‌ است را شناسایی کند. به‌همین علت این حمایت‌های فکری باعث می‌شود که دانش آموز دوباره به شرایط عادی بازگردد. اگر یک ترم دیگر نیز فرد نتواند  به حد نصاب لازم دست پیدا کند، هیئت مدیره وضعیت او را بررسی می‌کنند. چنانچه امید به اصلاح روند داشته باشند یک ترم دیگر این فرصت تمدید خواهد شد.

کمک هزینه تحصیل و بورسیه دانش آموزی در خیریه ها

نکات مهم در ارائه بورسیه تحصیلی به نیازمندان

از آن‌جایی که موسسه “به مهربانی” تلاش می‌کند که دانش‌آموزان مستعد را تحت پوشش قرار دهد، کودکان استثنایی شامل بورسیه نمی‌شوند. البته حمایت از کودکان استثنایی در غالب طرح‌های خیرخواهانه دیگر انجام می‌شود تا بتوانند به پیشرفت خود ادامه دهند. خوشبختانه برنامه حرفه‌آموزی نیز برای برخی از دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. “به مهربانی” یک موسسه مردم‌نهاد است و به هیچ نهاد دیگری وابستگی ندارد. تمامی اعتبارات نیز از طریق خیرین عزیز تامین می‌شود. تمامی هزینه‌های بورسیه تحصیلی به‌صورت بلاعوض در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و نیازی به بازگرداندن آن‌ها نخواهد بود. با این حال بسیاری از افراد تحت پوشش در پایان تحصیل و شاغل شدن تصمیم می‌گیرند که خود به یک حامی جدی تبدیل شوند.

سخن پایانی به مهربانی

بدون شک تحصیل کردن هزینه‌های خاص خود را دارد که باید برای تامین دقیق آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. بسیاری از کودکان به‌دلیل نداشتن حمایت والدین موثر از ادامه تحصیل باز می‌مانند. در چنین شرایطی شاهد آن هستیم که موسسه خیریه “به مهربانی” شروع به ارائه بورسیه دانش‌آموزی کرده است. در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان با استعداد توانسته‌اند که با کمک بورسیه به نتایج درخشان دست پیدا کنند. در صورتی که می‌خواهید حامی این افراد باشید، حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین اگر احساس می‌کنید که فردی به این کمک‌ها نیاز دارد، حتماً آن را به ما معرفی کنید.

از این‌که تا پایان این مطلب با “به مهربانی” همراه بودید بسیار سپاسگزاریم. مشتاقیم تا نظرات و پیشنهادات شما خوبان را در این رابطه دریافت کنیم. همچنین کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خیرین عزیز خواهند بود.