ردکردن این

چگونه افراد نیازمند را پیدا کنیم

فقر و نیازمندی، از بزرگ‌ترین مشکلاتی هستند که در یک جامعه دیده می‌شوند. در واقع وجود فقر سبب ایجاد مشکلات بسیار زیادی در جامعه می‌شود و معظلات اجتماعی را گسترش می‌دهد. چنانچه به قشر نیازمند کمک‌های مادی ارائه شود، مسلماً بهتر می‌توانند مسائل خود را مدیریت کنند. با این حال پیدا کردن نیازمند واقعی نیز یک دغدغه مهم است که باید تمرکز بالایی بر آن داشت. در این مقاله از “به مهربانی” قصد داریم تا روش‌های مختلف و اصلی توضیح بدهیم که چگونه افراد نیازمند را پیدا کنیم . پس حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

مسئولیت اجتماعی در مقابل نیازمندان

متاسفانه در ایران شاهد خانواده‌های نیازمند بسیار زیادی هستیم که واقعاً به‌سختی زندگی می‌کنند. نباید فراموش کرد که هر چقدر فقر گسترده‌تر باشد، به همان اندازه نیز عوامل منفی اجتماعی رشد می‌کنند. در چنین شرایطی است که باید حتماً به مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی Social Responsibility توجه کرد. همه ما انسان‌ها در برابر شرایطی که در جامعه وجود دارد مسئول هستیم. بی‌تفاوتی اجتماعی یکی از مسائل اساسی در جامعه ایران است که باعث لطمه زدن به زندگی بسیاری از افراد می‌شود. میلیون‌ها نفر در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و شرایط خیلی از آن‌ها وخیم‌تر است.

چگونه افراد نیازمند را پیدا کنیم

باورکردنی نیست که حتی برخی از خانواده‌ها برای تامین غذای خانه نیز در مضیقه هستند. البته تعداد زیادی از خانواده‌های نیازمند برای حفظ آبرو، درخواستی مطرح نمی‌کنند. به‌همین علت این وظیفه ماست که در راستای مسئولیت اجتماعی خود بدانیم که چگونه افراد نیازمند را پیدا کنیم. وقتی که هر کسی از مسئولیت اجتماعی خود آگاه باشد و در راستای آن اقدام کند، مسلماً خانواده‌های بیشتری از فقر و نابودی نجات پیدا می‌کنند.

نیازمندترین افراد چه کسانی هستند؟

افراد نیازمند به کمک، شامل گروه‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها به‌نوعی درگیر سختی‌های خود هستند. برای مثال، افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند شامل این موارد هستند. معمولاً در این مناطق علاوه‌بر نبود امکانات، فرصت‌های شغلی مناسبی هم وجود ندارد که سرپرستان خانواده بتوانند کسب درآمد کنند. همچنین خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز به‌شدت در معرض آسیب هستند که باید حمایت‌های اجتماعی ویژه از آن‌ها صورت بگیرد. به‌طور مثال در برخی از خانواده‌ها پدر به بیماری اعتیاد گرفتار شده است و کودکان در معرض آسیب‌های مختلف قرار می‌گیرند.

در برخی از مناطق دورافتاده حتی آب آشامیدنی سالم هم به‌صورت لوله‌کشی وجود ندارد. خانواده‌هایی که به هر دلیلی سرپرست خود را از دست داده‌اند نیز در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند. حتی برخی از کودکان به‌خاطر این شرایط سخت از تحصیل بازمی‌مانند که به‌دنبال آن، آینده تحصیلی و شغلی‌شان نیز ضربه می‌خورد. این نکته را فراموش نکنید که تعداد زیادی از افراد نیازمند اظهار ناتوانی نمی‌کنند. با این حال اگر اندکی تحقیق و بررسی درست باشیم این موارد نیز قابل شناسایی خواهند بود.

چگونه افراد نیازمند را پیدا کنیم

شناسایی نیازمندان واقعی همیشه یکی از چالش‌های پیش روی موسسه‌های خیریه است. متاسفانه برخی از افراد سودجو سعی می‌کنند که خود را نیازمند نشان داده و از کمک‌های احتمالی برخوردار شوند. به‌همین علت تشخیص دقیق نیازمندان واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. یکی از بهترین شیوه‌های شناسایی، بازدید میدانی است. اگر شما وارد محیط یک خانه شوید متوجه خواهید شد که تا چه اندازه نیاز وجود دارد. البته روش بازدید برای شرایطی قابل استفاده است که خانواده مورد نظر رضایت داشته باشند. شاید برخی از نیازمندان واقعی برای حفظ آبرو حاضر به این فرایند نباشد. یکی دیگر از راه‌های تشخیص بررسی وضعیت شغلی، توجه به سرپرست خانوار است.

چنانچه سرپرست خانواده، شغلی با درآمد پایین داشته باشد، مسلماً زندگی با سختی‌های زیادی روبرو خواهد شد. بسیاری از نیازمندان نیز بر اساس خوداظهاری شناسایی می‌شوند. در این حالت فرد یا خانواده مورد نظر از خیریه درخواست کمک  می‌کنند. در صورتی که  نیازمند بودن خانواده تایید شود، کمک‌های لازم ارائه می‌شود. اگر تیم‌های خیریه به مناطق محروم سر بزنند، با موجی از درخواست‌های کمک مواجه می‌شوند که برای شناسایی مناسب خواهد بود.

مسئولیت اجتماعی در مقابل نیازمندان

آمار و ارقام افراد نیازمند در ایران

متاسفانه آمار دقیقی از نیازمندان واقعی در دست نیست و نمی‌توان عدد مشخصی را در این مورد اعلام کرد. با توجه به این‌که میزان تورم در اقتصاد ایران به‌شدت بالا است، هر روز بر تعداد این افراد نیازمند افزوده می‌شود. اخیراً خط فقر در ایران به‌صورت ماهانه حدوداً  ۱۸ میلیون تومان اعلام شد. با این وضع نگران‌کننده حدود ۸۰ درصد ایرانیان زیر خط فقر قرار می‌گیرند. در این بین شرایط برای نیازمندانی که حتی ۵ میلیون تومان درآمد ماهانه هم ندارند بسیار وحشتناک است. حدود ۵۰۰ هزار نفر در صف دریافت کمک از کمیته امداد هستند. ممکن است تامین کردن نیازهای همه این افراد نیازمند از عهده کمیته امداد خارج است.

همچنین بخوانید : راه های یافتن بهترین خیریه ها

افزایش حدود ۵۰ درصدی هزینه‌های مسکن نیز کار را دشوارتر می‌کند. گفتنی است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران در فقر مطلق به‌سر می‌برند. این دسته از افراد حتی در تامین اولیه‌های زندگی خود همچون خوراک، پوشاک و مسکن نیز مشکل دارند. با توجه به شرایط سختی که در اجتماع دیده می‌شود، فعالیت‌های خیرخواهانه بیش از هر زمان دیگری کمک‌کننده خواهد بود. در همین راستا خیریه “به مهربانی” نیز تمام تلاش خود را برای کمک به این عزیزان به‌کار می‌بندد.

پیامدهای اجتماعی فقر در جامعه چیست؟

فقر و نیازمندی زمینه بروز بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی است. وقتی که یک فرد حتی قدرت پرداخت هزینه‌های اولیه خود را ندارد، چگونه می‌تواند به شکوفایی برسد. اولین پیامد مهم فقر، محرومیت است. اگر شما سری به مناطق محروم بزنید، متوجه می‌شوید که حتی از داشتن اولیه‌های زندگی هم محروم هستند. در اکثر نیازمندان مشکل سوتغذیه به‌وضوح دیده می‌شود. همچنین این افراد از امکاناتی مانند درمان مناسب و مسکن باکیفیت محروم هستند. فقر، یکی از علل اصلی بزهکاری‌های اجتماعی نیز است. هر چقدر که فقر بیشتر باشد، به همان اندازه جرائمی همچون سرقت رشد می‌کند. برای داشتن یک جامعه امن حتماً باید با فقر مبارزه کرد.

بیشتر بدانید : حوزه فعالیت موسسات خیریه

همچنین بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل فقر از هم می‌پاشند. وقتی مرد خانه در تهیه اولیه‌های زندگی ناتوان است، نمی‌تواند یک شرایط خوب را برای همسر و فرزندانش فراهم کند. متاسفانه هر ساله بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل فقر نابود می‌شوند. در این بین باید به اثر ویژه فقر بر اعتیاد نیز توجه داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقر و اعتیاد با هم رابطه تنگاتنگی دارند. وقتی فردی نمی‌تواند در زندگی به دستاوردی برسد، برای فراموش کردن مشکلات خود به‌دنبال خوشی موقت می‌رود. اعتیاد معمولاً به‌عنوان یک پناهگاه عمل می‌کند که البته عواقب بدتری را به‌دنبال خواهد داشت.

چطور به نیامندان واقعی کمک کنیم؟

برای این‌که بتوانید به نیازمندان کمک کنید، راه‌های مختلفی را پیش روی خود دارید. به‌طور مثال می‌توانید هزینه‌های تحصیل کودک یک خانواده نیازمند را تامین کنید. تامین نیاز غذایی خانواده‌های نیازمند نیز در نوع خود بسیار ارزشمند است. با توجه به این‌که بسیاری از نیازمندان دچار سوتغذیه هستند، این روش بسیار مفید خواهد بود. متاسفانه بسیاری از نیازمندان به‌دلیل فقر مالی از دریافت خدمات درمانی محروم هستند. تامین هزینه‌های دارو و درمان نیز یک شیوه پسندیده و خیرخواهانه است. برخی از افراد نیاز به درمان‌های خاص یا عمل جراحی دارند که با کمک شما دوباره به زندگی برمی‌گردند.

اگر شناسایی نیازمندان واقعی برای شما سخت است، حتماً از طریق خیریه کمک‌های خود را بدهید. بسیاری از نیازمندان به‌دلیل حفظ آبرو به‌صورت محرمانه در خیریه ثبت‌نام می‌کنند. به‌همین علت اگر از طریق خیریه کمک کنید، مطمئن خواهید شد که کمک‌ها به نیازمندان واقعی می‌رسد. بورسیه کردن کودکان نیازمند برای ادامه تحصیل نیز یک شیوه خیرخواهانه بی‌نظیر است.

نیازمندترین افراد چه کسانی هستند

کاهش ناهنجاری اجتماعی با دانستن اینکه چگونه افراد نیازمند را پیدا کنیم

هر چقدر که فقر در یک جامعه گسترش پیدا کند، به همان اندازه نیز ناهنجاری‌های اجتماعی بیشتر می‌شوند و آسیب‌های خود را نشان می‌دهند. برای داشتن یک جامعه شاداب و سالم چاره‌ای جز رفع فقر نخواهد بود. اگر آمارهای مربوط به جرم را بررسی کنید متوجه خواهید شد که ریشه ۹۰ درصد آن‌ها به فقر برمی‌گردد. تحقیقات ثابت کرده است که آمار سرقت با فقر رابطه مستقیمی دارد. از طرفی  فقر باعث بروز مسائل اعصاب و روان می‌شود. وقتی که یک مرد با وجود کار فراوان حتی از تامین اولیه‌های زندگی ناتوان است، مسلماً رفتار درستی نیز با خانواده خود نخواهد داشت.

بخوانید درباره: کمک مستقیم به نیازمندان

در واقع نیازمندی و فقر، بزرگ‌ترین دشمن آرامش در زندگی است. برای داشتن یک جامعه شاد و سالم باید رفع فقر در اولویت قرار بگیرد. چنانچه هر کدام از ما به‌عنوان یک عضو جامعه مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم، مسلماً افراد بیشتری به حداقل‌های زندگی دست پیدا می‌کنند. همه افراد جامعه در مقابل یکدیگر مسئول هستند و تا جایی که امکان دارد باید به یکدیگر کمک کنند.

سخن پایانی به مهربانی

شناسایی درست و اصولی نیازمندان و کمک به آن‌ها یک کار مهم و خداپسندانه است که بسیاری از زندگی‌ها را از فروپاشی کامل نجات خواهد داد. به‌طور قطع اگر ما مسئولیت اجتماعی خود را به‌درستی انجام دهیم،‌ تعداد این نیازمندان روز به روز کمتر می‌شود. مجموعه خیریه “به مهربانی” سال‌های زیادی است که در زمینه محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کند.

یک دنیا سپاس از این‌که تا پایان این مطلب با “به مهربانی” همراه بودید. در صورتی که قصد دارید به نیازمندان واقعی کمک کنید، این خیریه آماده همکاری و دریافت کمک‌های شما خیرین عزیز است. چنانچه شما هم درباره نحوه شناسایی نیازمندان، نظر و پیشنهاد ارزشمندی دارید حتماً آن را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو هستند.