ردکردن این

شرایط بخشیدن وسایل خانه به نیازمندان

شرایط بخشیدن وسایل خانه به نیازمندان

کار خیر از لحاظ عرف، منطق و شرع، یک کار خوشایند برای تمام انسان‌ها است. کار نیکو در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی اهمیت و مقام بالایی دارد. در قرآن انجام کار نیکو یکی از اساسی‌ترین ابزارهای تکاملی انسان بیان‌ شده است. این کار سبب می‌شود تا بشر که حکم اشرف  مخلوقات را دارد به مقامی بالا برسد که درخور جایگاه انسانیت، بخشندگی و بلندمرتبه‌ی اوست.

انسان همواره تمایل دارد تا در زمینه‌های مختلف برای خود در جامعه ارزش و اعتبار داشته باشد. انسان به‌دلیل گرایش طبیعی به کسب احترام و دوری از هرگونه ایراد، کار خیر را مسیری به‌سوی ارزش و دوری از نقص می‌داند. انسان به نیکوکاری به‌عنوان راحت‌ترین و اساسی‌ترین ابزارهای رسیدن به کمال نگاه می‌کند، لذا به نیکوکاری و عمل خیر رو می‌آورد.

شرایط بخشیدن وسایل خانه به نیازمندان

خداوند خطاب به افراد متمول می‌فرماید که به کمک و انفاق به خویشاوندان خود، مسافران و نیازمندان بپردازند تا خداوند نیز در حق آن‌ها بخشایش و نیکی داشته باشد  چرا که همیشه در کار خیر، اجر و پاداش خود را از سمت خداوند دریافت خواهید کرد. انرژی اشک شوق نیازمندان، دریایی از خیروبرکت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بدانید: بورسیه دانش آموزی در خیریه ها به چه معناست؟

وضعیت نیازمندان در جامعه امروز ایران

در شرایط اقتصادی امروز کشورمان افراد بسیار زیادی هستند که بی‌بضاعت و محروم از هرگونه امکانات اولیه هستند. اگر شما فرد نیکوکاری هستید و تصمیم به مشارکت در کارهای خیرخواهانه گرفتید نیاز است قبل از اهدای کمک‌های خود این افراد را بشناسید. شما باید بدانید این نیازمندان در چه دسته‌ای قرار می‌گیرند.

در پاسخ به این سؤال، باید بدانید نیازمندانی که توسط خیریه‌ها تحت پوشش و مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌گیرند، به این گروه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند:

کسانی که فاقد سرپرست خانوار هستند(ایتام، زنان بیوه بی‌بضاعت)

افرادی که ناتوانی‌های جسمی دارند(معلولین، افراد دچار حادثه)

افراد استثنایی

افرادی که دچار بیماری‌های نادر و سخت هستند

افراد نیازمند به توانمندسازی(معتادان و کسانی که به زندان رفته‌اند و …)

کودکان بدسرپرست(جدای از کودکان بی‌سرپرست)

کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

بخوانید درباره: چرا خیریه‌ها در جامعه مهم هستند

افرادی که در این دسته‌ها جای می‌گیرند از سوی مؤسسات خیریه تحت پوشش قرار می‌گیرند. این خیریه‌ها افراد را با بازدیدهای محلی و تحلیل و بررسی‌های دقیق و کاملِ وضعیت زندگی آن‌ها، شناسایی می‌کنند. سپس آن‌ها را در فهرست و تحت پوشش خیریه قرار می‌گیرند. این‌گونه می‌توانید بدون نگرانی نسبت به این‌که از کجا مطمئن باشیم که لوازم به‌دست نیازمند واقعی می‌رسد، آن‌ها را به مؤسسات خیریه تحویل دهید.

نیازهای افراد بی‌بضاعت و نیازمند در جامعه

نیازهای افراد بی بضاعت و نیازمند در جامعه

افراد بی‌بضاعت با توجه به مشکلات پیش روی زندگی‌شان نیازهای متفاوتی دارند. بسیاری از آن‌ها از امکانات اولیه زندگی محروم هستند. نیاز به وسایل خانه یکی معضلاتی است که بسیاری از این افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هنگامی ‌که سری به خانه‌های این افراد می‌زنیم، وضعیت اسف‌بار زندگی آن‌ها قلبمان را به درد می‌آورد.

این افراد از داشتن امکانات اولیه زندگی مانند سرمایش یا گرمایش نیز محروم‌اند. بسیاری از آن‌ها وسیله‌ای برای پحتن غذا ندارند. در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان خیلی از این افراد در کپرهایی زندگی می‌کنند که درون آن هیچ وسیله‌ای برای رفاه و آسایش وجود ندارند. موسسه خیریه دارالاکرام با حمایت خیرین در سراسر کشور همت به زدودن فقر از زندگی دانش‌آموزان بی‌بضاعت در کشور کرده است.

تامین وسایل خانه برای قشر نیازمند؛ از اهداف اصلی خیریه

وضعیت زندگی افراد بی بضاعت به گونه ای است که توان تهیه خیلی از لوازم منزل را ندارند. آن‌ها با مشقت‌های فراوان مانند نداشتن امنیت و بهداشت مناسب به‌دلیل نبود این وسایل روبه‌رو هستند. بسیاری از آنان برای تهیه وسایل ضروری زندگی خود دچار چالش‌های زیادی می‌شوند. اکثر این افراد کار و درآمد کافی برای تهیه این وسایل را ندارند. خیلی از آن‌ها به‌دلیل محرومیت ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله وسایل خود را از دست می‌دهند.

اکثر این افراد به‌دلیل مواجه با مشکلاتی مانند بیماری، بدهی، تأمین هزینه‌های زندگی مجبور به فروش کوچک‌ترین وسایل خانه خود می‌شوند.

کودکان زیادی در این خانواده‌ها هستند که به‌دلیل نبود این وسایل مجبور به تکدی‌گری، کار زودهنگام، ترک تحصیل و ازدواج‌های زودهنگام(کودک همسری) می‌شوند. هم‌چنین جوانان زیادی به‌دلیل نداشتن وسایل اولیه زندگی قادر به تشکیل خانواده نیستند. آسیب‌های زیاد مادی، معنوی، جسمی، بهداشتی، اجتماعی زیادی در کمین این افراد است.

چگونه وسایل خانه را به دست نیازمندان برسانیم

چگونه وسایل خانه را به دست نیازمندان برسانیم

یکی از بهترین راه‌ها برای رساندن این وسایل، انتخاب خیریه‌های معتبر است. این مؤسسات با شناسایی افراد نیازمند و بررسی سطح نیازشان، آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند. مؤسسات خیریه لوازم موردنیاز را به خانواده‌های مختلف در سراسر کشور می‌رسانند. رسالت مؤسسات خیریه زدودن فقر و ایجاد شرایطی بهتر برای ادامه زندگی این نیازمندان است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که وسایلی غیرضروری در منزل دارید می‌توانید با شرکت در طرح‌های مختلف کمک‌رسانی مؤسسات قدم در راه خیر بگذارید. این مؤسسات با فعالیت‌های شفاف به خیرین اعلام می‌کنند که فعالیت‌هایشان به چه صورت است و این کمک‌ها را چگونه به دست آن‌ها می‌رسانند.

کافی است با ارتباط گرفتن این خیریه‌ها، لیستی از نیازهای افراد بی‌بضاعت را دریافت کنید. این‌گونه به‌راحتی می‌توانید وسایل موردنیاز را بشناسید. شما می‌توانید برای اهدای تعدادی از وسایل خانه به این خیریه‌ها اعلام آمادگی کنید تا آن‌ها به‌صورت منصفانه وسایل را بین نیازمندان تقسیم کنند.

بخوانید درباره: حوزه فعالیت موسسات خیریه

راه‌های شناسایی خیریه های معتبر

در کنار اهمیت شناخت نیازمندان واقعی که معمولاً توسط مؤسسات خیریه شناسایی می‌شوند، شناخت خیریه‌های قابل‌ اعتماد اهمیت بسیاری دارد. اگر قصد دارید در امور خیرخواهانه شرکت کنید لازم است نکاتی را برای تشخیص خیریه‌های معتبر بدانید. می‌توانید وسایل خانه، لوازم ضروری و یا کمک‌های نقدی خود را پس از شناسایی این خیریه‌ها به دست نیازمندان برسانید. نکات ذیل را برای تشخیص اعتبار خیریه در نظر داشته باشید:

  • بررسی مجوزهای مؤسسات خیریه از سازمان‌های رسمی. این مجوزها باید از سوی وزارت کشور، استانداری، بهزیستی، وزارت آموزش‌وپرورش، نیروی انتظامی، فرمانداری و … باشند.
  • با وارد کردن شماره‌ ثبت خیریه در سایت اداره ثبت ‌اسناد و املاک کل کشور از صحت شماره ثبت آن اطمینان حاصل کنید.
  • کد اقتصادی یا شناسه ملی خیریه را می‌توانید در سامانه عملیات اینترنتی ارزش‌افزوده استعلام بگیرید.
  • برای اطلاع از عملکرد دقیق خیریه اساس‌نامه آن را مطالعه کنید.
  • به مدت‌زمان فعالیت خیریه و قدمت آن توجه کنید.
  • در مؤسسات خیریه حضور پیدا کنید و عملکرد آن‌ها را بررسی کنید.
  • گزارش شفاف عملکرد، گزارش‌ها و برنامه‌های آن‌ها را بررسی کنید.

همه این نکات مهم را می‌توانید برای شناسایی و اطمینان از فعالیت‌های موسسه خیریه معتبر دارالاکرام راستی آزمایی کنید.

کدام یک از وسایل خانه برای نیازمندان مناسب اهداء هستند

کدام یک از وسایل خانه برای نیازمندان مناسب اهداء_هستند

تقریباً می‌توان گفت هر نوع وسیله و لوازمی که باعث بهبود در روند زندگی نیازمندان شود قطعاً نیاز است؛ اما برخی از لوازم از درجه‌ی اهمیت بالاتری نسبت به سایر آن‌ها برخوردارند. در بین این لوازم ابتدا آن دسته مهم است که نیاز ضروری آن‌ها را مرتفع می‌کند. پس ‌از آن لوازمی نیاز است که به بهبود وضعیت رفاه نسبی آنان کمک کند. لیستی از برخی اقلام ضروری را در ذیل می‌توانید ببینید:

لوازم صوتی و تصویری مانند تلویزیون، کامپیوتر، لپ‌تاپ و …

لوازم تکنولوژی مانند گوشی، تبلت و …

لوازم سرمایش و گرمایش مانند کولر، بخاری، پنکه، آبگرمکن، پتو و …

وسایل آشپزخانه مانند اجاق‌گاز، لوازم پخت‌وپز، یخچال، فریزر، لوازم پذیرایی و …

لوازم عمومی خانه مانند کمد، کابینت، فرش و قالی، موکت، صندلی و…

وسایل عمرانی قسمت‌های مختلف خانه مانند درب و پنجره، شیرآلات، چهارچوب درب و پنجره و …

وسایلی برای تعمیر و بازسازی خانه

انواع پوشاک مانند شلوار، پیراهن، کیف مدرسه، کیف زنانه و مردانه، کاپشن، کلاه و هر نوع لباس مردانه، زنانه و بچه‌گانه.

لوازم‌التحریر مانند دفتر، کتاب، جامدادی، مداد، خودکار و …

بخوانید درباره: یافتن بهترین خیریه ها

کمک به نیازمندان با هدیه لوازم غیرضروری

از بهترین راه‌های دیگر برای کمک به نیازمندان در این روزها، جمع‌آوری و اهدا لوازم ضروری به خانواده‌های نیازمند است. اگر لوازمی در منزل یا محل کار خود دارید که دیگر به آن احتیاجی ندارید می‌توانید اهدا کنید و نور امید را به زندگی هم‌وطنان نیازمند خود بتابانید. در خانه خیلی از ما وسایلی وجود دارد که دیگر کاربرد ندارد و بلااستفاده مانده است. خانواده‌های زیادی وجود دارند که در نبود این وسایل به مرز فروپاشی رسیده‌اند.

مؤسسات خیریه این وسایل را جمع‌آوری و به دست نیازمندان آن می‌رسانند. مطمئن باشید لوازمی که شاید الآن برای شما هیچ کاربرد و ضرورتی نداشته باشد می‌تواند زندگی افراد بی‌بضاعت را نجات دهد. با این کار می‌توانید باری از دوش نیازمندان کم کنید.

یکی از اهداف دارالاکرام حمایت از زندگی دانش آموزان است. می‌توانید با ارتباط گرفتن با این موسسه لیستی از اقلام موردنیاز زندگی دانش آموزان محروم دریافت کنید. دارالاکرام این لوازم را به دست آن‌ها می‌رساند تا در جهت تحصیل و حمایت از آن‌ها استفاده شود.

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله با ارائه تعریفی از افراد نیازمند بهترین روش برای رساندن کمک به محرومان را بررسی کردیم و نیاز این افراد را بررسی کردیم. پیشنهاد ما به شما برای ارائه کمک‌های خود به این افراد استفاده از مؤسسات خیریه معتبر است. در این مقاله نحوه بررسی اعتبار خیری را به شما آموزش دادیم.

اگر شما هم فرد توانمندی هستید می‌توانید با انجام کار نیکو زندگی را برای افراد بی‌بضاعت راحت‌تر کنید. چشم امید افراد زیادی به دستان توانمند شماست. با همراهی مؤسسات خیریه می‌توانید گامی برای آبادی میهن بردارید.

دارالاکرام همیشه برای دریافت کمک‌های پرمهر شما جهت بهبود زندگی دانش آموزان محروم آماده است. اگر کودکی را می‌شناسید که نیازمند دریافت کمک است به ما معرفی کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. بی‌صبرانه منتظر نظرها و پیشنهاد‌های شما هستیم. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.