ردکردن این

راه های کشف استعدادمان

شکوفایی فقرا توسط فرآینداستعدادیابی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در چه کاری واقعا استعداد دارید؟ اگر کسی از شما بخواهد استعدادهای خود را نام ببرید، چه جوابی می دهید؟ در این مواقع ممکن است با خودتان پنهانی فکر کنید که هیچ استعدادی ندارید؛ اما دارید! اغلب تشخیص استعدادهای پنهان برای مردم سخت است اما راه های فراوانی برای کشف استعدادهای درونی وجود دارند، فقط باید برای خودتان وقت بگذارید. همه ما لایه های پنهانی در وجودمان داریم که به دلایل مختلفی مانند مشغله های کاری، مشغله های خانوادگی، کمبود منابع اقتصادی، عدم اعتماد به نفس، عدم خودباوری و بسیاری موارد دیگر، هیچ وقت به آنها فکر نمی کنیم.

بهترین زمان برای تشخیص استعدادهای نهفته زمان کودکی است، زیرا در آن موقع قدرت ریسک داریم و از امتحان کردن کارهای مختلف لذت می بریم. کودک برای شناخت دنیای اطراف خود از تمام حس هایش استفاده می کند و خلاقیت بکر خود را در امور مختلف به کار میبرد، در همین حین استعدادهای او نمایان می شوند. با تشخیص به موقع توسط والدین و معلمان این استعدادها باید شکوفا شوند تا آینده کودک را بسازند. این موضوع نباید سبب شود که شما فکر کنید برای کشف استعدادهایتان دیر شده است، در هر مقطعی از زندگی با انجام روش هایی مانند تست های شخصیت شناسی یا مشاوره می توانید خود را شکوفا کنید.

اهمیت و ضرورت کشف استعدادهای نهفته

هر یک از ما به شیوه ای منحصر به فرد دارای استعدادهای خدادادی هستیم، این توانایی ها یا استعدادهای ذاتی شما باعث می شوند نسبت به دیگران متمایز شوید. استعدادها به شما کمک می کنند تا اهداف مهم زندگی را کشف کنید و در عین حال باعث می شوند در تمام امور زندگی روزمره خود که با آنها سر و کار دارید احساس پیروزی کنید. توانایی‌ها یا استعدادهای خدادادی که داشته‌اید، بزرگ‌ترین تفاوت را در زندگی‌تان ایجاد می‌کند، به شرطی که آنها را بشناسید و بیشترین بهره را از آنها برای خود و دیگران ببرید.

آیا میدانید : نابرابری آموزشی؛ عامل نابودی استعدادها

کشف استعدادها به شما کمک می کند تا معنای واقعی زندگی را بیابید و اهداف خود را برآورده سازید، در حالی که زندگی خود را به طور مؤثر خلق می کنید و آگاهانه پیش می روید. اگر استعدادهای خود را کشف کنید و عاقلانه از آنها استفاده کنید، کمک بزرگی به خود و جامعه خواهید کرد، زیرا استعداد شما فقط برای شما نیست، بلکه برای خدمت به دیگران نیز هست. شایسته است در اینجا به این جمله اشاره کنیم که «استعداد تو هدیه خداوند به توست. کاری که با آن انجام می دهید، هدیه شما به خداوند است.» به این ترتیب، اگر استعدادهای خود را پنهان کنید، ظلم بزرگی به خود و جامعه خواهد بود.

صرف نظر از اینکه افراد در چه زمینه ای تلاش می کنند، هر کس دارای توانایی هایی است که می تواند برای خود و دیگران مفید باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محیطی را ایجاد کنید تا در آن استعدادهای شما شکوفا شود و توانایی ها بهبود یابد. این امر شامل تفکر مثبت در مورد جنبه های مثبت شخصیت شما است، در حالی که به آزادسازی پتانسیل های پنهان شما کمک می کند.

عواملی که توانایی های ما را تشکیل می دهند

تأمل در مهارت‌ها، استعدادها، شایستگی‌ها و ویژگی‌های شخصی روشی عالی برای کمک به شما برای کشف خود و بهبود آنهاست. با خودباوری شروع کنید، نقاط قوت خود را شناسایی و ارتقا دهید و نقاط ضعف خود را خنثی کنید. این کار را در رزومه کاری، محل کار، زندگی اجتماعی و اهداف کوتاه مدت خود انجام دهید. با گذشت زمان، بسته به اهدافی که دارید، به نقاط ضعفی که شما را عقب نگه می‌دارند و مهارت‌های بعدی که باید توسعه دهید می رسید.

اساساً چهار عامل وجود دارند که توانایی های ما را تشکیل می دهند، در ادامه با دارالاکرام همراه باشید چرا که قصد داریم این چهار عامل اصلی را با هم بررسی کنیم.

  • مهارت

مهارت توانایی مورد نیاز برای انجام برخی کارها است که به صورت تئوری و عملی ایجاد می شود. برای مثال رانندگی با ماشین یا استفاده از کامپیوتر نیاز به دانش و تجربه عملی دارد. اکثر حرفه ها را می توان به لطف توانایی و یافتن مهارت انجام داد و دانش نیز به شما کمک می کند، اما اینها را نمی‌توان «هدیه خدادادی» در نظر گرفت.

  • استعداد

استعداد توانایی هایی است که ما با آن متولد می شویم و منجر به عملکرد رضایت بخشی در یادگیری و اجرای مهارت ها می شود. به عنوان مثال، استعداد مذاکره، رهبری یا برقراری ارتباط. بین داشتن یک مهارت و استعداد تفاوت وجود دارد زیرا یک فرد با استعداد، حرفه مرتبط را به مراتب راحت تر می آموزد و انجام می دهد.

  • صلاحیت

شایستگی شامل مجموعه ای از استعدادها به همراه مهارت استفاده از آن ها است، این ارتباط منجر به نتایج برتر نسبت به نتایج بدست آمده توسط افرادی می شود که فقط استعداد یا مهارت را جداگانه دارند. برای مثال، یک مسابقه‌دهنده فرمول یک فردی است که توانایی رانندگی با ماشین‌هایی را با استعداد طبیعی برای رقابت ترکیب می‌کند. این نشان می دهد که هر چه مهارت و استعداد در کنار هم بیشتر باشد، شانس موفقیت بیشتر است.

  • خصوصیات فردی

این امر به مجموعه ارزش ها، باورها، پارادایم ها، ویژگی های فیزیکی و روانی و تأثیر محیط خارجی بستگی دارد. خصوصیات فردی را می توان با افزودن تجربیات جدید تغییر داد و به شیوه زندگی هر فرد بستگی دارد. یک مثال در اینجا می تواند رژیم غذایی و سطح تناسب اندام با ورزش باشد.

راه های کشف استعدادهای نهفته

کشف استعدادها می تواند به توسعه سطح رفاهی زندگی شما کمک بسیاری کند، همچنین اگر کودکی دارید می توانید آینده او را با شکوفایی استعدادها بسازید. راه های بسیار متنوعی برای کشف استعدادهای ذاتی وجود دارند، در اینجا تعدادی از آنها را برای شما آورده ایم.

  ۱. تهیه لیستی از کارهای مورد علاقه

لیستی از فعالیت هایی که از آنها لذت می برید را یادداشت کنید، این کارها می تواند شامل هر چیزی باشد، از ورزش کردن تا تهیه غذا. بدون هیچ قضاوتی همه چیز را بنویسید، اگر برای نوشتن این لیست دچار تردید شدید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه کارهایی را بدون درخواست دیگران می توانید با لذت انجام دهید؟
  • مردم چه کارهایی انجام می دهند که شما نیز آنها را دوست دارید؟
  • چه فعالیت هایی باعث می شود گذر زمان را نفهمید؟
  • حاضر هستید چه کارهایی را به صورت رایگان انجام دهید؟
  • اگر منصف باشیم، این لیست بیشتر یک لیست علاقه مندی است اما می تواند قدم اولیه ای برای شناخت استعدادهای درونی شما باشد.

  ۲. علایق خود را بشناسید

لیستی از کارهایی که دوست دارید یاد بگیرید، بخوانید و یا تماشا کنید را تهیه کنید. سوالات زیر می تواند به شما کمک کند:

  • چه نوع مطالبی را دوست دارید بخوانید؟
  • از صحبت کردن در مورد چه چیزی لذت می برید؟
  • از تماشای چه چیزی لذت می برید؟
  • چه موضوعاتی توجه شما را جلب می کند؟

فهرست علایق می تواند به شما کمک کند ترکیبات احتمالی اشتیاق و علاقه را شناسایی کنید. از آنجا می‌توانید استعدادهای خود را به سطوح جدیدی ببرید.

  ۳. موفقیت های قبلی خود را بررسی کنید.

برای این لیست، موفقیت هایی که در گذشته تجربه کرده اید را یادداشت کنید. این فهرست می‌تواند استعدادهای شما را که بدون اینکه متوجه شوید از آن‌ها استفاده کرده‌اید، آشکار کند. برخی از مواردی که باید هنگام نوشتن در نظر بگیرید عبارتند از:

  • کلاس هایی که در آن حضور داشتید را بنویسید.
  • تکالیف یا کارهایی که به خوبی انجام دادید را بنویسید.
  • هر چیزی که باعث شد بگویی: “من در این کار عالی عمل کردم” را بنویسید.

وقتی این لیست را نوشتید، آن را مرور کنید. کارهای موفقیت آمیزی که مشابه هم بوده اند را جدا کنید، پیدا کردن شباهت ها ممکن است کمی طول بکشد، اما الگوهای خود را پیدا خواهید کرد.این الگوها برای شناسایی استعدادهایی که می توانید در آینده از آنها استفاده کنید بسیار مهم هستند.

  ۴. از اطرافیان بپرسید.

گاهی اوقات، دیدگاه بیرونی می تواند واضح تر از دیدگاه شما باشد. با افرادی که شما را به خوبی می شناسند صحبت کنید: دوستان، اعضای خانواده، حتی یک مربی. از آنها سوالاتی بپرسید:

  • آنها فکر می کنند شما در چه کاری خوب هستید؟
  • قبلا در چه کاری موفق بوده اید؟
  • چه چیزی را نقطه قوت شما می بینند؟

هنگام صحبت کردن، ذهن خود را باز نگه دارید، شما مجبور نیستید با هر چیزی که آنها می گویند موافق باشید. با این حال، پاسخ های آنها ممکن است شما را شگفت زده کند.

  ۵. نقاط ضعف خود را بررسی کنید.

همانطور که همه استعدادهایی دارند، همه ما نیز نقاط ضعفی داریم. واقعیت این است که ما نمی توانیم در همه چیز خوب باشیم، هیچ یک از ما کامل نیستیم و اعتراف به نقاط ضعف خود می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم در چه چیزی خوب هستیم. ممکن است بررسی نقاط ضعف کمی دردناک باشد، اما آنها را یادداشت کنید. سوالاتی که باید از خود بپرسید عبارتند از:

  • انجام چه کاری زمان زیادی از شما می گیرد؟
  • چه چیزی را به تعویق می اندازید؟
  • چه چیزی باعث می شود احساس ناخوشایندی یا ناراحتی کنید؟

  ۶. انجام تست شخصیت شناسی

تعداد زیادی آزمون شخصیت شناسی با توجه به رده سنی افراد وجود دارد. هیچ یک از این آزمون ها به تنهایی نمی توانند استعداد های منحصر به فرد شما را شناسایی کنند. آنها به شما بینش بیشتری در مورد خودتان می‌دهند، اینکه چگونه چیزها را پردازش می‌کنید و چه چیزی به شما انرژی می‌دهد یا باعث خستگی شما می‌شود. آنها می توانند به شما کمک کنند تا نقاط قوت خود را در جایی که ممکن است استعدادهای شما در آن نهفته باشد، کشف کنید. برخی از این آزمون ها عبارت اند از:

  • تست MBTI تست شخصیت شناسی مایرز بریگز
  • تست هوش هیجانی EQ – Bar-On
  • تست هوش چندگانه گاردنر
  • طرح‌واره یانگ  فرم کوتاه
  • تست نئو NEO PI-R
  • تست دیسک DISC
  • تست آرکتایپ برند
  • تست تفکر استراتژیک
  • تست قهرمان درون ( آرکتایپ یونگ )
  • تست هوش هیجانی گریوز و برادبری
  • تست کمال گرایی

  ۷. مشاور مناسب برای کشف استعدادها

اگر کارهایی که در بالا گفته شد انجام دادید و به نکاتی درون خود رسیدید خوب است که از یک مشاور کمک بگیرید. جواب تست های استعدادسنجی و انواع لیست هایی که تهیه کردید به شما می گوید که آیا به مشاور نیاز دارید یا خیر. همچنین در بسیاری از مواقع پیدا کردن این الگوها برای افراد سخت است، با مراجعه به مشاور توانمند می توانید خصوصیات خود را بهتر بشناسید.

کشف استعدادهای نهان با دارالاکرام

نقش خیرین در استعدادیابی دانش آموزان نیازمند

دارالاکرام یک موسسه خیریه است و با هدف بهبود سطح تحصیل کودکان نیازمند از سال ۱۳۸۰ مشغول به فعالیت است. دارالاکرام در کشور ۹ شعبه دارد و شبکه ای از همیاران و مددکاران را نیز در کنار خود دارد. این موسسه در سراسر کشور کودکان نیازمندی را که مستعدند اما در معرض ترک تحصیل هستند را شناسایی می کند. پس از مرحله شناسایی و تهیه بورسیه تحصیلی برای آنان اقدام به کشف استعدادهای نهفته کودکان می کند.

بخوانید درباره خدمات دارالاکرام در شعبه مشهد : انجام آزمون استعدادیابی تحصیلی و شغلی به منظور انتخاب رشته

با کشف استعدادها به روش های مختلف از جمله تست های شخصیت شناسی و استعداد سنجی، به شکوفایی آنان کمک می کند. این کودکان به دلیل داشتن سطح اقتصادی و فرهنگی ضعیف در خانواده معمولا منزوی هستند و فرصتی برای شکوفایی استعدادهایشان ندارند. بنابراین کلاس ها و کارگاه های آموزشی برای آنها تدارک دیده می شود تا بتوانند مهارت های لازم برای شکوفایی استعدادهای درونی خود را آموزش ببینند.

شکوفایی استعدادها در این کودکان سبب می شود تا برای ورود به جامعه، رشد در جامعه، توسعه سطح اقتصادی خود و خانواده و تشکیل خانواده آماده شوند. بدین ترتیب آینده آنها تامین می شود و کم کم فقر از زندگی آنها ریشه کن می شود. این اقدام علاوه بر توسعه زندگی اجتماعی و اقتصادی آنان کمک بزرگی نیز به جامعه می کند.

همچنین بخوانید : استعدادیابی دانش آموزان بورسیه شیرازی

تمام این امور با همیاری و همراهی افراد توانمند و خیر کشورمان انجام می شود. اگر سطح مالی خوبی دارید، برای نجات آینده این کودکان و کاهش فقر در جامعه می توانید به صورت نقدی کمک های ارزنده ای انجام دهید. با انجام کارهای خیر، انرژی مثبت این کودکان و خانواده هایشان به زندگی شما رنگ و بوی دیگری می دهد.

سخن پایانی دارالاکرام

این مقاله با تاکید بر وجود استعدادهای خدادادی درون همه انسانها، روش هایی را برای کشف استعدادهای نهفته به شما ارائه داد. شما هم می توانید با کمک های نقدی خود جزئی از خانواده خیرین دارالاکرام باشید. اگر کودکی بی بضاعت را می شناسید با معرفی آن به موسسه دارالاکرام می توان نجات دهنده زندگی او باشید.

ممنون که تا پایان مقاله همراه ما بودید. می توانید نظرها و پیشنهادات ارزنده خود را به ما اعلام کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان پاسخگوی شما باشند.