ردکردن این

تأثیر کار خیر بر سلامت افراد

تأثیر کار خیر بر سلامت افراد که حتماً باید بدانید

آیا تابه‌حال بعد از انجام یک کار خوب، احساس بد داشته‌اید؟ آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که پس از یک روز کار داوطلبانه، آرام‌تر شده‌اید؟ آیا تابه‌حال بعد از فکر کردن به آخرین باری که به کسی کمک کردید، انگیزه انجام کارهای خوب را داشتید؟ اگر به هر یک از این سؤالات «بله» پاسخ دادید، شما تأثیرات مثبت کارهای خیرخواهانه را احساس کرده‌اید. در آیات و روایات بر انجام کارهای خیرخواهانه بسیار تأکید و اثرات آن بررسی ‌شده است. درواقع کمک به افراد در بهبود و تقویت سلامت روان نقش فوق‌العاده‌ای ایفا می‌کند.

تأثیر کار خیر بر سلامت افراد که حتماً باید بدانید

انجام کارهای خیرخواهانه و مشارکت در آن علاوه‌بر اجر و پاداش معنوی، می‌تواند سلامت روان افراد را بهبود ببخشد و آن را تقویت کند. با بررسی نظریه روان‌شناسان، افرادی که برای حل مشکلات و گرفتاری‌های زندگی دیگران تلاش می‌کنند و بدون هیچ چشم‌داشتی محبت می‌کنند، در برابر مشکلات عاطفی و فشارهای عصبی ناشی از آن، از روحیه قوی‌تری برخوردار هستند و آن‌ها به‌راحتی آسیب نمی‌بینند. کمک به دیگران از ساده‌ترین روش‌های کنترل استرس، خشم و حفظ آرامش است. فعالیت‌های خیرخواهانه می‌تواند زندگی افراد بسیار زیادی را متحول کند که همین سبب تأثیرات مثبت بسیار زیادی بر روح و روان انسان‌ها می‌شود.

بخوانید درباره: چگونگی ثبت خیریه

تعریف کار خیر به زبان ساده

فعالیت‌های خیرخواهانه گستره وسیعی دارند. ازجمله مهم‌ترین کارهای خیر می‌توان به کردار نیک، محبت کردن، خیرخواهی برای دیگران و انجام فعالیت‌های بشردوستانه و محبت‌آمیز اشاره کرد.

کار خیر به‌زبان ساده به‌معنی انجام اعمال نیکو و انجام درست آن‌ها است. تمایل به نیکوکاری ازجمله گرایش‌هایی است که در همه انسان‌ها وجود دارد.

افراد معمولاً با شنیدن کلمه کار خیر یاد کمک به فقرا، ایتام، مدرسه‌سازی، ساخت مسجد، کمک به بیماران نیازمند، کمک به کودکان کار می‌افتند. این‌چنین فعالیت‌هایی می‌تواند شادی را به زندگی انسانی دیگر و یا حتی یک خانواده هدیه دهد. این ‌کارهای نیک می‌تواند بر روح و روان فرد نیکوکار اثرات مثبت بگذارد.

7 حقیقت علمی درباره فواید انجام کار خیر

7حقیقت علمی درباره فواید انجام کار خیر

1. انجام کارهای نیک استرس را کاهش می‌دهند

بر اساس یک مطالعه جالب در سال 2013 که رابطه بین کار نیک و فشارخون را بررسی کرده است، نشان داد که نیکوکاری می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود شرایط فشارخون داشته باشد. محققان دریافتند بزرگ‌سالان بالای 50 سال که حدود 4 ساعت در هفته، داوطلبانه کار می‌کنند، 40 درصد کمتر از افراد غیر داوطلب دچار فشارخون بالا می‌شوند.

علاوه‌بر این، طبق یک مطالعه در سال 2010، نشان داده شد که سخاوتمندی نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. این مطالعه که نشان داد هر چه مردم سخاوتمندی کمتری داشته باشند، سطح کورتیزول آن‌ها بالاتر می‌رود.

2. انجام کارهای خیر، امید به زندگی را افزایش می‌دهد

محققان دانشگاه بوفالو به رابطه‌ای بین بخشش، عدم خودخواهی و کاهش خطر مرگ زودرس پی بردند. یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که به دوستان یا اعضای خانواده کمک‌های ملموس ارائه می‌کردند(اجرای مأموریت‌ها، کمک به مراقبت از کودک و…)، رویدادهای استرس‌زا کمتری را گزارش کردند. درنتیجه، مرگ‌ومیر زودرس کمتری گزارش شد. به‌عبارت ‌دیگر، “کمک به دیگران به‌طور خاص با از بین بردن ارتباط بین استرس و مرگ‌ومیر، خطر ابتلا به آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.”

3. انجام کارهای خیر باعث می‌شود که ما احساس بهتری داشته باشیم

آیا تابه‌حال پس از انجام یک کار خیر، نوعی “حال خوب” را احساس کرده‌اید؟ این حس با عنوان “Helper’s High” شناخته می‌شود و زمانی ایجاد می‌شود که مغز شما اندورفین یا همان مواد شیمیایی حس خوب مغز را آزاد می‌کند. وقتی برای شخص دیگری کار خوبی انجام می‌دهید، مراکز لذت مغز شما روشن می‌شوند. اندورفین آزاد می‌شود و حتی به مقدار زیاد تولید می‌شود. ناگفته نماند، انجام کارهای خوب باعث ایجاد احساس رضایت و قدردانی نیز می‌شوند.

4. انجام کارهای خوب ما را در محل کار خوشحال‌تر می‌کند

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون انجام شد، نوع دوستان در اداره بیشتر به کار خود متعهد هستند و کمتر شغل خود را ترک می‌کنند. محققان دریافتند برخی افراد در اواسط 30 سالگی کمک به دیگران را برای خود مهم ارزیابی می‌کردند. آن‌ها 30 سال بعد گزارش دادند که در زندگی خود خوشحال‌تر بودند.

به‌طور کلی، این مطالعه به یک نتیجه مهم در مورد نوع‌دوستی اداری رسید. کسانی که به دیگران کمک می‌کنند در محل کار خوشحال‌تر از دیگران هستند.

5. انجام کارهای نیک باعث ارتقای سلامت روان می‌شود

پس از بررسی گسترده 40 مطالعه در مورد تأثیر کار نیک بر سلامت عمومی و شادی، مجله BMC Public Health به نتایج جالبی رسیده است. نتیجه این است که کار نیک و داوطلبانه برای سلامت‌روان مفید است. این بررسی نشان داد که نیکی علاوه‌بر بهبود رفاه و رضایت از زندگی، با کاهش افسردگی نیز مرتبط است.

6. انجام کارهای خوب منجر به خوشبختی می‌شود

“افرادی که دست ‌به‌کارهای محبت‌آمیز می‌زنند به‌مرور زمان شادتر می‌شوند.” به گفته سونیا لیوبومیرسکی، دکترای روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، به همین سادگی است. لیوبومیرسکی بیش از 20 سال در مورد شادی مطالعه کرده است. او دریافت که انجام اعمال خیر یک‌بار در هفته منجر به بیشترین شادی می‌شوند.

علاوه‌بر این، استفن پست، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو نیز به نتایج جالبی رسید. او دریافت که وقتی از خودمان می‌گذریم، رضایت از زندگی، خودشناسی و سلامت جسمانی به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

7. انجام کارهای خیر به شما انگیزه می‌دهند تا دوباره‌کارهای خیر انجام دهید

مطالعه‌ای در سال 2012 در Psychological Science منتشر شد. این مطالعه نشان داد که فکر کردن به کمک و کارهای نیکی که انجام داده‌اید، باعث می‌شود دوباره آن را تکرار کنید. طبق این تحقیق تأمل در کارهای خوب گذشته‌تان باعث می‌شود احساس ازخودگذشتگی بیشتری کنید. در مقایسه با تأمل در مواقعی که دیگران به شما کمک کرده‌اند، بیشتر می‌خواهید کمک کنید. به‌عبارت ‌دیگر، فکر کردن به آنچه به دیگران داده‌اید به شما انگیزه می‌دهد تا بارها و بارها کارهای خوبی انجام دهید.

بخوانید درباره: حداقل هزینه های تحصیل برای هر مقطع در ایران

برای انجام کارهای خیر برنامه‌ریزی کنید

برخی از کارهای خوب برنامه‌ریزی می‌خواهد. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که همواره به انجام کار خیر توجه داشته باشید. همچنین به شما کمک می‌کند تا به نیازهای دیگران نیز توجه داشته باشید. شما ممکن است با انجام دادن کارها یا کمک به مراقبت از کودک به دوستان یا اعضای خانواده کمک کنید. برای شخصی که به شما لطفی کرده است، چند کوکی درست کنید. خانه را تمیز کنید یا برای یک دوست یا خویشاوند بزرگ‌تر شام بپزید. کارهای خوب مانند این‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دارد و به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی دیگران را خوشحال می‌کند.

شما همچنین می‌توانید برای افراد غریبه کارهای خوبی انجام دهید تا زندگی آن‌ها کمی بهتر شود. یا بخشی از وقت آزاد خود را برای کار داوطلبانه صرف کنید. می‌توانید کمک نقدی کنید. می‌توانید از سالمندان نگه‌داری کنید یا آن‌ها را به خرید ببرید و کارهایی از این قبیل.

انواع کارهای خیر در یک نگاه

انواع کارهای خیر در یک نگاه

کارهای خیر انواع مادی و معنوی دارد. اگر وضع مالی مناسبی دارید کارهای بسیار زیادی برای نجات زندگی مستمندان می‌توانید انجام دهید. اگر هم‌ توان مالی ندارید انواع کارهای معنوی بسیاری برای انجام وجود دارد. نگاهی به لیست زیر بیندازید.

  • کمک‌های نقدی به انواع خیریه‌ها
  • به سرپرستی گرفتن کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست
  • ساخت و تعمیر خانه و سرپناه برای افراد مستمند
  • کمک‌های غیر نقدی مانند پوشاک و خوراک
  • به‌عهده گرفتن هزینه تحصیل دانش آموزان نیازمند و محروم
  • به عهده گرفتن هزینه درمان بیماران
  • کمک به آزادی زندانیان
  • کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان، جنگ‌زدگان و …
  • اهدا کارت مترو و اتوبوس به نیازمندان
  • اهدای لوازم غیرضروری یا دست‌دوم به نیازمندان
  • اهدای اسباب‌بازی به کودکان نیازمند
  • اهدای لوازم‌تحریر به دانش آموزان محروم
  • اهدای لوازم تکنولوژی مانند گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و … به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند
  • اهدای خون
  • سر زدن به خانه سالمندان
  • اگر تحصیلات بالا دارید برای آموزش به دانش آموزان نیازمند اعلام آمادگی کنید
  • لوازم بهداشتی تهیه کنید و به مراکز توان‌بخشی بانوان یا جوانان و نوجوانان اهدا کنید.
  • اگر پزشک هستید یک روز در ماه را به طبابت رایگان برای نیازمندان اختصاص دهید.

تعداد کارهای نیک بسیار زیاد است. شما هم اگر مثالی برای کارهای نیک می‌دانید در قسمت نظرها درج کنید.

کار خیر در دارالاکرام

موسسه خیریه دارالاکرام دو دهه است که درزمینه حمایت از تحصیل کودکان مستعد و باانگیزه فاقد سرپرست یا بدسرپرست فعالیت می‌کند. این موسسه با کارنامه و عملکردی شفاف، شما را در جهت انجام کار خیر حمایت می‌کند. این موسسه فعالیت‌های متفاوتی نظیر مدرسه‌سازی برای مناطق محروم، تأمین هزینه تحصیل کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، حمایت‌های روانی از کودکان آسیب‌دیده حین تحصیل و … را انجام می‌دهد.

شما می‌توانید:

  • مددکار دارالاکرام باشید
  • همیار ما باشید
  • بانی ما باشید
  • حامی ما باشید

دارالاکرام تمام کمک‌های نقدی و غیرنقدی شما را به‌طور شفاف در راه خیر صرف می‌کند. می‌توانید با حضور در شعب مختلف دارالاکرام در ایران، از نزدیک نظاره‌گر این فعالیت‌ها باشید.

ببینید: مراسم بیست و یکمین سالگرد تاسیس موسسه دارالاکرام در شعبه قم

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله به تعریف کار خیر، ارائه 7 مورد از تأثیرات کار خیر بر افراد، انواع کارهای خیر پرداختیم. شما هم اگر وضع مالی خوبی دارید می‌توانید کمک‌های خود را در راه خیر در اختیار دارالاکرام قرار دهید. اگر کودک نیازمندی را می‌شناسید می‌توانید به ما عرفی کنید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. نظرها و پیشنهاد‌های سازنده خود را برای ما بنویسید. کارشناسان ما پاسخگوی شما در اسرع وقت خواهند بود.