ردکردن این

پانزدهمین نشست خیر و خرد برگزار شد

موسسه خیریه و عام‌المنفعه دارالاکرام در راستای تولید ادبیات خیر موثر و ماندگار در حوزه مسئولیت اجتماعی، پانزدهمین نشست خیر و خرد را با حضور دکتر مروئه وامقی، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی ایران برگزار کرد.
در پانزدهمین نشست خیر و خرد به سیر تحول مفهوم بهزیستی و سنجش آن در ایران و جهان پرداخته شد و دکتر مروئه وامقی ضمن تحلیل اجتماعی و تاریخی مفهوم بهزیستی در دوره‌های مختلف، به معرفی نشانگرهایی پرداخت که معیار سنجش بهزیستی کودکان به شمار می‌رفته‌اند.
وامقی بهزیستی کودکان را مطلوب بودن کیفیت زندگی کودکان در معنای وسیع آن توصیف کرد که به شرایط اقتصادی کودک، روابط با همتایان، حقوق سیاسی و فرصت‌های رشد او مربوط می شود.وی گفت: بهزیستی کودکان را می‌توان تحقق یافتن حقوق کودکان و استفاده از فرصت‌هایی دانست که بر اساس آنها همۀ کودکان، با استفاده از توانایی‌ها، استعدادها و مهارت‌های بالقوه خود و در نتیجۀ همراهی و مراقبت موثر خانواده، جماعت، جامعه و کشور، به همۀ آنچه می‌توانند باشند می‌رسند.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به موثر بودن فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها در تحقق بهزیستی کودکان، گفت: مفهوم امروزی بهزیستی نتیجۀ توجه روزافزون به کودکان و تصویب قوانین در جهت حمایت و مراقبت از آنهاست که از قرن هجدهم میلادی شکل گرفت.


وامقی افزود: بهزیستی توجه به رشد و سلامت کودکان و بهبود شرایط اقتصادی آنها، اهمیت یافتن کودکان به عنوان افراد دارای حقوق ویژۀ خود و ضرورت تامین این حقوق در همۀ جنبه‌های زندگی کودکان و نیز تحول در مفهوم و جایگاه مستقل دوران کودکی است.
وامقی ادامه داد: با توجه به اینکه مفهوم بهزیستی کودکان با چگونگی سنجش آن و سیاستگذاری برای کودکان گره خورده، با تغییر در این مفهوم، اندازه‌گیری‌ها و سیاست‌های اجتماعی مرتبط با زندگی کودکان نیز دچار تحول و تغییر شده است، به همین منظور در سال‌های اخیر در سطح بین‌المللی برای سنجش بهزیستی کودکان در کشورهای توسعه‌یافته ابزارهای متعددی تهیه شده که بهزیستی کودکان را در حوزه ها و مولفه‌های مختلف با استفاده از نشانگرهایی مورد سنجش قرار داده و امکان مقایسه آن را با سایر کشورها فراهم آورده و روند آن را قابل ارزیابی ساخته است.
در این نشست بر این نکته تاکید شد که بهزیستی تنها حفظ حیات و حداقل‌های زندگی کودکان نیست بلکه کیفیت زندگی کودکان را مورد نظر دارد. بهزیستی به معنای نبود مشکل و وجود نارسایی نیست، بلکه رشد مطلوب و موفقیت کودکان را نیز در بر می‌گیرد و زندگی کودکان و ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار می‌دهد. آنچه در تعریف بهزیستی کودکان دارای اهمیت است این است که بهزیستی تامین حقوق کودکان و حتی آنچه در قانون پیش‌بینی شده را مورد نظر قرار می‌دهد؛ چراکه بهزیستی مطلوب بودن وضعیت حال و آیندۀ کودکان یا «به بودن» است و تنها آماده شدن برای بزرگسالی یا «به شدن» نیست.