ردکردن این

روز جهانی حقوق بشر

شعبه ی شیراز :

۱۰ دسامبر برابر است با ۲۰ آذر، روز جهانی حقوق بشر

گرچه بسیاری از دولت ها به پیمانی که ٧٢ سال قبل نوشتند پایبند نبودند اما حرکت به سوی رفتارهای انسانی و اخلاقی وظیفه همه ملت ها و دولت‌هاست.

تقارن این روز را با جشن ١٩ سالگی موسسه دارالاکرام به فال نیک می گیریم و همراه با برنامه های جشن خویش از بخش حقوق کودک سایت الفبای فردا رونمایی می کنیم.

✅ مجلات حقوق کودک حاوی اخبار، اسناد و تحلیل ها در حوزه حقوق کودک، حاصل همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی با این موسسه است که به طور مستمر تولید می‌گردد.

به امید روزهای بهتر و رعایت کامل حقوق انسانی به ویژه حقوق کودکان.
https://alefbayefarda.ir/child-right

روز جهانی حقوق بشر گرامی باد


شعبه ی تهران :

۱۹ آذر (۱۰ دسامبر)؛ دارالاکرام و روز جهانی حقوق بشر


19 آذر (10 دسامبر)؛ روز جهانی حقوق بشر

۱۰دسامبر برابر با ۱۹ آذر ماه، روز جهانی حقوق بشر است، روزی که حاصل یک عمر تفکر و تجربه زیست مشترک بشر در اعلامیه ای جهانی به تصویب رسید.

۷۰ سال پیش پس از پایان تلخ و ویرانگر جنگ جهانی دوم، اعلامیه ای مشترک بین دولت های آن زمان شکل گرفت که تلاش داشت ریشه های خشونت و جنگ و نابرابری و عقب ماندگی را بخشکاند و افقی جدید بر زندگی انسان ها و دولت ها بگشاید. همچنان که رفتارهای نادرست پیروان ادیان تا حدود زیادی نشان و حکایت از منطق درونی ادیان نمی کند، نگاه های سیاسی و نقض مفاد اطلاعیه حقوق بشر توسط برخی دولت ها و سازمان ها نیز نمی تواند موجب قضاوت نادرست از  منطق عقلایی، اصول حقوقی  و روح مدارا جوی آن باشد ، هر چند براساس  مبانی دینی و فرهنگی خویش نمی توان با برخی از مفاد آن همراهی کرد.

این روز حاصل دو حوزه نظری و عملی بود.
الف) تحولات نظری و فلسفی:
دوران جدید در غرب و تاثیر متفکران و اندیشمندان بزرگ که نوع نگاه به انسان،  دنیا و دولت را عوض کردندو در یک دوره چهارصد ساله ادبیات غنی تولید کرده و زیست انسان ها را متحول ساختند، کمترین تاثیرش آن بود که انسان تکلیف مدار به حقوقش نیز توجه شد، در این مسیر نیز گرچه افراط شد اما  فارغ از حواشی آن بسیار عمیق و تاثیر گذار بود.

ب) تجربه عملی:
جنگ جهانی دوم که بر اساس برتری نژادی و قومی تئوریزه گشته بود، و صدها خشونت و جنگ قبل از تر آن به انسانها آموخت، که بدون رعایت حقوق مشترک همه انسانها فارغ از عقیده، نژاد، قومیت، جنسیت، مذهب، رنگ و زبان ، نمیتوان بنیان مدارا و صلح پایدار را  ساخت. و به طور ملموس بیان کرد، برای مثال اگر قرار است مسلمانان اقلیت در برمه، بر مذهب خویش آزاد باشند و نمادها و علایم و مناسک خویش را داشته باشند، بودائیان اقلیت در دیگر کشورها نیز باید دارای همین حقوق باشند.

اگر اقلیت شیعه در عربستان باید از حقوق و مزایای طبیعی و مشترک برخوردار باشد پس اقلیت اهل سنت در دیگر جوامع نیز باید از همین حقوق برخوردارباشند.

اعلامیه جهانی حقوق بشر عصاره یک آموزه اساسی مشترک همه ادیان و ملل را در بردارد: ” آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند” و هسته اصلی این اموزه “کرامت ذاتی انسانهاست”.

موسسه دارالاکرام، با الهام از آیه و لقد کرمنا بنی ادم…. تلاش کرده، اصول و چهارچوب  اهداف و فعالیت خویش را همگام با آموزه های  حقوق بشر تعریف کند.
۱- نام دارالاکرام، اشاره بر کرامت ذاتی جامعه هدف ما دارد، در اصل اول منشور این موسسه که جزیی از اساس نامه گشته، بر  رعایت اصل کرامت در تمامی فعالیت ها تاکید شده  است..
۲- ماده ۲۶ منشور بر حق بر تحصیل همگان  اشاره دارد. و موسسه دارالاکرام،  در قالب قرارداد بورسیه تحصیلی برای دانش اموزان مستعد  و واجد شرایط ، مفتخر است بیش از ۳۵۰۰ دانش اموز دارای استانداردهای خویش را در ۱۶ نقطه کشور حمایت تحصیلی کرده است.
۳- ماده ۲۵ منشور بر رفاه همگانی در حوزه بهداشت ، معیشت و  خدمات اجتماعی مناسب تاکید دارد. دارالاکرام در کنار اعطای بورسیه تحصیلی با استفاده از مددکاران متخصص، کلینیک های مددکاری و داوطلبین آموزش دیده، تلاش میکند در حوزه های فوق خدمات رایگانی را به دانش اموزان و خانواده های ایشان ارایه کند.  ارزش ریالی این خدمات به طور متوسط سه الی چهار برابر میزان بورسیه پرداختی ماهانه است. پرونده مشاوره های بالینی برای هر عضو این خانواده و پیگیری مشکلات ایشان و در سطح بعد مشاوره های تربیتی و اموزشی ، ماده اصلی شناخت و ورود به زندگی این مددجویان را برای مددکاری فراهم میکند.

۴- اصل یازدهم منشور دقیقا بر اساس دیدگاه حقوق انسانی عام نگاشته شده، و به صراحت ذکر گردیده:
….. تمامی دست اندرکاران و گردانندگان دارالاکرام جدای از باورهای شخصی خود، با قبول و اعتقاد به اصل انسانی کمک به همنوع، بدون اعمال انگیزه های شخصی، اقتصادی، سیاسی، مرامی، قومی، اعتقادی و دینی، بدون منت و انتظار و با رویکردی انسان دوستانه به فعالیت خود در موسسه ادامه میدهند…
روز جهانی حقوق بشر را گرامی میداریم و افتخار میکنیم در راستای تحقق بخشی از اصول پذیرفته شده اعلامیه جهانی، انجام وظیفه میکنیم.
باور داریم شخصیت کریمانه و آزاد منشانه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، اگر رنگ های مذهبی و دینی و قومی و انحصاری از آن زوده شود، شخصیتی مورد علاقه و احترام هر انسان پاک فطرت و نیک اندیشی است، پس دور نیست کسانی که به نام او فعالیت میکنند نگاه انسانی در دایره های بسیار گستره به انسانها داشته باشند.

موسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام که بیش از ۱۷ سال است در حوزه حمایت از تحصیل کودکان با توجه به کرامت ذاتی انسان‌ها فعالیت می‌کند. این موسسه با داشتن ۹ شعبه فیزیکی در کشور، بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز را تحت پوشش داشته و با راه‌اندازی سامانه به مهربانی چند هدف بزرگ که شامل دسترسی به مناطق دوردست، شفافیت مالی و اطلاعاتی، افزایش مشارکت اجتماعی و ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، معیشتی و اشتغال‌زایی را دنبال می کند.

سامانه آنلاین به مهربانی bemehrbani.ir که از سال ۱۳۹۶ رونمایی گردید و به مدت دو سال از تولید آن زمان برده است، امکان حمایت از دانش‌آموزان سراسر کشور را فراهم کرده است. به این ترتیب که از طریق هم‌افزایی بدون نیاز به هزینه‌های تاسیس موسسه خیریه و شعب جدید از طریق برقراری ارتباط با افراد بومی معتمد در شهرهای مختلف دانش‌آموزان واجد شرایط شناسایی و در سامانه معرفی می‌شوند.