ردکردن این

مدیر شعبه تهران موسسه خیریه دارالاکرام: “کودکان محروم از تحصیل را دریابیم”

در حالی که تحصیل در ایران رایگان بوده و دولت موظف است همگان را از نعمت سواد و آموزش برخوردار کند، ولی فشار فزاینده فقر و انواع آسیب های اجتماعی، بخشی از مردم را از ادامه تحصیل باز داشته است. 

در سال های اخیر رسانه های کشور، گزارش های زیادی را در خصوص بازماندگان از تحصیل ارائه کردند. برخی آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که میلیون ها تن از اقشار کشور از ادامه تحصیل بازمانده اند و این در حالی است که هیچ نهاد یا سازمان دولتی برای حمایت از این بخش از جامعه اقدامی نکرده است.

اما در این بین برخی از نهاد های مدنی برای آن که این آسیب را مهار یا جبران کنند، دست به کار شده  و بخشی از بازماندگان از تحصیل را در حمایت های تحصیلی ، مورد  حمایت قرار داده اند. موسسه خیریه دارالاکرام از جمله نهاد های مدنی است که در حوزه بورسیه تحصیلی اقشار آسیب پذیر فعالیت می کند. این موسسه از سال ۱۳۸۰ تاکنون هزاران کودک محروم از تحصیل را حمایت کرده تا بتوانند به  چرخه تحصیل بازگردند. 

آنچه در پی می خوانید، مصاحبه با مرجان دبیری، مدیر شعبه تهران این موسسه است.

موسسه دارالاکرام با چه برنامه و هدف گذاری فعالیت می کند؟

هدف مدیران موسسه شناسایی و حمایت از دانش  آموزان فاقد سرپرست موثری است که از توان مالی لازم برای تحصیل برخوردار نیستند. ما از این افراد در زمینه های گوناگون تحصیلی حمایت می کنیم. در واقع کارشناسان ما در سال های اخیر متوجه شده اند که بخش بزرگی از خانواده های آسیب دیده از امکان تحصیل محروم مانده اند لذا موسسه  در حد توان تعدادی از این دانش آموزان را تحت حمایت تحصیلی قرار داده تا دامنه بحران مهار شود.

البته ما از دانش آموزان تحت پوشش خود حمایت های چندگانه انجام می دهیم به نحوی که این حمایت ها  همه اقشار و لایه های اجتماعی محروم، اقلیت ها و مهاجران افغانی را نیز در بر می گیرد.

موسسه شما از چه زمانی آغاز به فعالیت کرده و تاکنون چقدر موفق بوده است؟ 

این خیریه از ۲۰ سال پیش به همت تعدادی از خیرین تاسیس شده و در سراسر کشور هزاران دانش آموز را مورد حمایت تحصیلی قرار داده است. در این مدت کوشش کردیم کودکان تحت پوشش را آموزش دهیم تا همراه با تحصیل از گرفتار شدن در چرخه آسیب هایی چون اعتیاد و بزهکاری و غیره مصون بمانند

خانم دبیری آیا آماری در مورد تعداد دانش آموزان، مددکاران و خیرین موسسه در اختیار دارید؟

ما در حال حاضر ۶۳۱۷ دانش آموز را در سراسر کشور تحت پوشش قرار داده ایم که در حوزه های تحصیلی، بهداشت و سلامتی،  آموزشی و معیشتی حمایت می شوند. این در حالی است که طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، ایران بیش از ۲ میلیون محروم از تحصیل دارد

۲۵۷۷ . موسسه دارالاکرام ۲۵ شعبه در کشور دارد که ۴۰۸ مددکار در آن مشغول به فعالیت هستند نیکوکار نیز از چند هزار تا چند میلیون تومان به ما کمک مالی می کنند

لطفا  درباره فعالیت ها و میزان هزینه سالانه شعبه تهران توضیح دهید

شعبه تهران به عنوان سومین شعبه دارالاکرام از سال ۹۳ آغاز به فعالیت کرده است. ما  سامانه ایی به نام به مهربانی داریم که در سراسر کشور دانش آموزان  را تحت پوشش تحصیلی،  درمانی و معیشتی  قرار می دهد .  طبق گزارش های مالی ،در سال ۹۸ هزینه های حمایتی ما در جمع ۷۰۰ میلیون بوده است

.

مهم ترین مشکل موسسه شما چیست؟

تردیدی نیست مهم ترین چالش کنونی ما شکاف اقتصادی رو به افزایش و تعداد نجومی بازماندگان از تحصیل است. ما اگر بتوانیم با اطلاع رسانی مناسب، مردم متعهد و دلسوز جامعه را از تعداد روز افزون افراد محروم از تحصیل با خبر کنیم، طبعا فرصت بیشتری برای کمک به این آسیب دیدگان فراهم می شود. 

 حفظ کرامت انسانی این قشر از جامعه، و آگاهی بخشی مردم نسبت به این زخمی که در بدنه اجتماعی ایجاد شده، مهم ترین برنامه کاری و موضوعی این خیریه است.