ردکردن این

روز جهانی صلح و کار خیر را بهتر بشناسید

روز جهانی صلح

در ۲۱ سپتامبر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت چهل و یکمین روز جهانی صلح، زنگ صلح را در مقر سازمان ملل در نیویورک به صدا در آورد. موضوع روز جهانی صلح سال ۲۰۲۲، “پایان دادن به نژادپرستی” بود و تاکید شد که همه جهانیان باید این شعار را سرلوحه زندگی اجتماعی خود قرار دهند. سازمان ملل معتقد است که دستیابی به صلح واقعی به چیزی بیش از زمین گذاشتن سلاح نیاز دارد. این امر مستلزم ساخت جوامعی است که در آن همه اعضای آن احساس کنند می توانند شکوفا شوند. صلح جهانی شامل ایجاد جهانی است که در آن با مردم بدون توجه به نژادشان به طور مساوی رفتار شود. در حالی که جهان ۴۱ سالگی روز جهانی صلح را جشن میگیرد باید به تاثیر صلح جهانی بر جوامع در سالهای اخیر نگاه کنیم و ببینید در چه نقطه ای قرار داریم.

همچنین بخوانید : روز جهانی خیریه چه روزی است؟

از سال ۱۹۸۲، روز جهانی صلح با نواخته شدن زنگ صلح در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شده است. صلح به معنای بسیار عمیق تر یعنی نبود جنگ، به عنوان مثال درگیری‌های معمولی‌ از اختلافات با خانواده، همکاران و همسایه‌ها به وجود می‌آیند و اینها حس آرامش ما را بر هم می‌زند. در روز جهانی صلح اگر با یک نفر صلح کنید و او حتی خودتان باشید، هدف این روز را عملی کرده اید، بنابراین فکر کنید، ببخشید و از آرامش لذت ببرید. اکنون برای درک بهتر مفهوم و جزئیات روز جهانی صلح با دارالاکرام همراه باشید.

روز جهانی صلح چه روزی است؟

این روز به صلح اختصاص دارد و هدف اصلی آن نبود جنگ و خشونت است، در روز صلح ممکن است در بعضی مناطق جنگ زده آتش بسی موقت دایر شود که منجر به دسترسی کمک های انسان دوستانه می شود. بسیاری از کشور ها از سال ۱۹۸۲ در سراسر جهان این روز را جشن می گیرند و اهداف آن را به فرزندان و دانش آموزان خود می آموزند. احترام به حقوق متقابل کشورها و نبود جنگ بین آنها موضوعی است که روز جهانی صلح در چارچوب منشور ملل متحد به آن می پردازد.

روز جهانی صلح

تاریخچه روز جهانی صلح

در پنجاه و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۸۱ و بر اساس قطعنامه ۳۶/۶۷ روز جهانی صلح برای اولین بار اعلام شد. در تاریخ ۲۱ سپتامبر هرسال در مقر سازمان ملل متحد زنگی به صدا در می آیند که از سکه های اهدایی کودکان تمام قاره ها به جز کودکان آفریقا ساخته شده است. این سازمان در نیویورک مستقر است و در کنار زنگ صلح آن، زنده باد صلح مطلق جهانی نوشته شده است.

تاریخچه صلح در ایران

اگر سری به ادبیات قدیم بزنید متوجه می شوید که کلمه صلح بارها و بارها در ادبیات ما به معنای آشتی و در مقابل جنگ تکرار شده است. سپس در دوران معاصر این مفهوم بیشتر گسترش پیدا کرده و با تفکرهای مسیحی و شرق آسیایی ترکیب شده است، تفکرات مسیحی به صلح درونی بسیار اشاره دارد. در این مفهوم ترکیبی صلح به معنای شرایطی آرام، خالی از نگرانی، تشویش، ستیز و کشمکش است. این مفهوم می تواند با توجه به دیدگاه های دینی مجامع متفاوت باشد اما چیزی که به نظر می رسد این است که صلح مفهومی مطلق نیست. بنابراین می توان صلح را از جنبه های متفاوت مانند جنگ، صلاح اتمی، تجاوز به خاک، دخالت بر امور کشور ها و غیره مطالعه کرد.

صلح یا آتش بس

صلح در تمام دنیا بیشتر به نبود جنگ اشاره می کند اما فقط این نیست بلکه فضیلتی است که از نیروی جان انسانها مایه میگیرد و مفهوم آن با آتش بس یکی نیست. واژه آتش بس را زمانی باید به کار برد که طرفین مناقشه به صورت دوطرفه یا یک طرفه با شرایط خاصی دست از جنگیدن می کشند. اما صلع به معنای واقعی یعنی پایان دادن به مناقشه و قطع جنگ به طوری که شرطی برای از سر گیری آن وجود نداشته باشد. راه رسیدن به صلح در انواع جنگ ها بین کشورها، قبیله ها، مجامع و غیره به طور کلی به دو روش امکان پذیر است. یکی از راههای رسیدن به صلح، پرداختن به جنگ و وادار کردن طرف به صلح است که از قدیم به روش صلح رومی معروف است و به نفع طرف قدرتمند است.

صلح یا آتش بس

آیا میدانید روز جهانی داوطلب چه روزی است؟

در این شرایط طرفی که پیروز شده یا مجموعه ای از قدرت های بی طرف یک سری شرایط را به عنوان شرایط صلح مطرح می کنند که اغلب به نفع طرف پیروز است. راه دوم برای رسیدن به صلح از طریق مذاکرات سیاسی بین کشورها یا اشخاص فعال صلح صورت میگیرد زیرا آرمان صلح دوستان به صورت جهانی، حفظ صلح در سراسر جهان است. از قدیم تا به امروز جنگها و مناقشات بین مجامع وجود داشته و بوجود نیز خواهد آمد اما آنچه صلح دوستان دنبال می کنند ترک مناقشات یا برقراری صلح درون آن است.

آیا جهان امروز در مسیر صلح است؟

از آنجایی که جهان به بهبودی خود پس از همه گیری کرونا ادامه می دهد، مهم است که در چند سال گذشته تأملی کنیم و صلح جهانی را بررسی کنیم. ما شاهد کاهش صلح جهانی بوده ‌ایم که به پایین ‌ترین سطح خود در ۱۵ سال گذشته رسیده است و اثرات آن در سطوح مختلف جهانی قابل مشاهده است. درگیری‌ های جاری در اوکراین نشان‌ دهنده بی ‌ثباتی جهانی است، آخرین تحقیقات IEP با همکاری یونسکو نشان می ‌دهد که ۸۹ درصد از تمام درگیری ‌ها در سطح جهان در کشور هایی رخ می‌ دهد که گفتگوی بین ‌فرهنگی پایینی دارند. نابردباری و تعصب، محرک ‌های کلیدی گفت‌ و گوی بین ‌فرهنگی پایین هستند و همچنان مانعی بر سر راه صلح، توسعه اقتصادی و ثبات جهانی هستند.

همه‌گیری COVID-19 ما را از هم جدا کرد، جوامع تقسیم شدند و خانواده ها و دوستان با مرزهای ملی و بین المللی از هم جدا شدند. همانطور که دولت ها، سرزمین ها و ملت ها به طور فزاینده ای از خود مراقبت می کردند، جهان از چند جانبه گرایی عقب نشینی کرد و حوادث تبعیض نژادی افزایش یافت. تبعیض ضد آسیایی به ویژه پس از شروع همه گیری COVID-19 افزایش یافت و تعدادی از حملات خشونت آمیز با هدف قرار دادن مشاغل و افراد آسیایی انجام گرفت. از جمله حملات سال ۲۰۲۱ در اسپای آتلانتا می توان یاد کرد که به قیمت جان ۸ نفر در ایالات متحده تمام شد. این احساسات به ایالات متحده محدود نشده است، زیرا بیش از ۸۵٪ از آسیایی-استرالیایی ها حداقل یک مورد از تبعیض را از زمان شروع همه گیری گزارش کرده اند.

تحقیقات شاخص صلح جهانی ۲۰۲۲ IEP نشان می ‌دهد که چگونه در سال ‌های اخیر، فراوانی و شدت تظاهرات خشونت ‌آمیز تقریباً در تمام مناطق جهان افزایش یافته است. بسیاری از این موارد می‌ تواند مستقیماً به بی ‌عدالتی نژادی، گفتمان ‌های سیاسی تفرقه ‌انگیز و نابرابری گسترده مرتبط باشد. به ویژه آمریکای شمالی افزایش شدیدی را در تعداد تظاهرات تجربه کرد. قتل جورج فلوید، یک مرد سیاهپوست آمریکایی غیرمسلح توسط یک افسر پلیس، موجی از اعتراضات و تظاهرات را به راه انداخت که در سراسر کشورشان گسترش یافت. همچنین تعداد تظاهرات راست افراطی، مانند تظاهرات ‌هایی که توسط گروه‌ هایی مانند پسران مغرور در مجموعه ‌ای از اعتراضات متقابل انجام شد، افزایش یافت.

صلح مثبت چیست؟

صلح مثبت چیست

مانند سازمان ملل، IEP درک می کند که صلح مفهومی پیچیده و گاهی شکننده دارد و می تواند بسیار فراتر از فقدان خشونت باشد. IEP این باور را دارد که صلح مثبت چارچوبی دارد و از طریق آن می‌توانیم چالش‌ های پیچیده ‌ای را که جهان امروز با آن مواجه است شناسایی، درک کرده و به آنها رسیدگی کنیم. ستون های صلح مثبت هشت عامل کلیدی دارد که این چارچوب را تشکیل می دهند. سه مورد از این ستون ها به ویژه با موضوع روز جهانی صلح امسال مرتبط است: پذیرش حقوق دیگران، روابط خوب با همسایگان و توزیع عادلانه منابع.

از طریق ستون پذیرش حقوق دیگران، تبعیض و نابرابری به درستی مورد توجه قرار می گیرد و مفهوم آن در جوامع گسترش می یابد. ما باید ارزش‌ های مشترک و هنجارهای اجتماعی را که برای دستیابی به صلح لازم است، تقویت کنیم و این کار باید با تضمین حقوق بشر و حمایت از آزادی ‌های مردم صورت گیرد. روابط خوب با همسایگان که هم روابط بین گروه های قومی، مذهبی و فرهنگی در داخل یک کشور و هم روابط خارجی با سایر کشورها را در بر می گیرد. هر دوی این روابط برای تقویت صلح حیاتی هستند و کشورهایی که روابط داخلی و خارجی مثبتی دارند صلح‌ آمیزتر، از نظر سیاسی باثبات ‌تر و مرفه‌ تر هستند.

توزیع عادلانه منابع و فرصت ها بین گروه های مختلف اجتماعی، قومی، مذهبی و فرهنگی مهم است و تضمین می‌کند که یک سری زمینه‌ ها بین مردم یکسان است. در کشورهای صلح جو این زمینه ها مانند آموزش، بهداشت، درمان و فرصت‌های مالی برای همه افراد در یک جامعه مشابه است.

سودمندی صلح مثبت به عنوان ابزاری برای درک جامعه بسیار مسئله روشنی است و بر همگان آشکار شده است. آخرین گزارش صلح مثبت IEP نشان می ‌دهد که چگونه افزایش تظاهرات خشونت ‌آمیز که شاهد آن بوده‌ایم با کاهش یکی از حوزه‌ های صلح مثبت، یعنی حوزه نگرش‌ ها، سازگار است. این حوزه نحوه نگاه و ارتباط اعضای جامعه با یکدیگر را ارزیابی می کند و تقریباً هر سال بدتر شده است و از سال ۲۰۰۹ به میزان ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

اهمیت صلح بر محیط زیست

همانطور که به جلو نگاه می کنیم، تهدیدات زیست محیطی حیاتی که جهان با آن مواجه است، پیامدهای بسیار زیادی خواهد داشت. تحقیقات سازمان ثبت تهدیدات زیست ‌محیطی IEP نشان می ‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ ممکن است تا ۱.۲ میلیارد نفر در نتیجه تغییرات اقلیمی آواره شوند. این موضوع مسائلی را که جهان در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کند تشدید می‌کند و احتمالا جابجایی اجباری و مهاجرت دسته جمعی، انسجام اجتماعی را به چالش می‌کشد. اگر بخواهیم مسائل اجتماعی را دنبال کنیم، باید بر تقویت روابط بین فرهنگی تمرکز کنیم. ایجاد روابط با همسایگانمان، پذیرش یکدیگر علیرغم اختلافاتمان و اطمینان از عادلانه و برابر بودن جوامعی که در آن زندگی می کنیم، همگی در دستیابی به این مهم حیاتی خواهند بود.

صلح و نوع دوستی

علیرغم افزایش شدید نابرابری، خشونت و چشم‌ انداز سیاسی به ظاهر دو قطبی ‌شده، جایی برای امید وجود دارد. هزینه ‌های کمک ‌های خارجی در طول همه‌گیری به بالاترین حد خود رسید، زیرا کشورها برای حمایت از همسایگان خود هجوم آوردند. بسیاری از کسب ‌وکارها شبکه‌ های لجستیک جهانی خود را برای حمایت از تلاش ‌ها در برابر کووید-۱۹ و ارائه تجهیزات پزشکی در اختیار گذاشتند. این در حالی بود که برند های مد و پوشاک، کارخانه ها را برای تولید ماسک، روپوش و تجهیزات محافظ آماده کردند.

یکی از کارهای خیرانه موسسه دارالاکرام برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان نیازمند می باشد

جهان در حال بازگشایی است، مردم مانند گذشته به هم متصل هستند و جوامع در حال بازسازی هستند. ما قدرت جنبش‌های اجتماعی را دیده ‌ایم که پتانسیل جهانی شدن واقعی را دارند و مردم را از سراسر جهان باهم متحد می کند. این قدرت را می توان مهار کرد و ما می توانیم در سراسر جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و از یکدیگر یاد بگیریم.

پرداختن به چالش ‌های بی ‌سابقه چند سال آینده نیازمند تلاش جمعی از سوی جامعه بین ‌المللی است و این تنها در پس زمینه صلح امکان ‌پذیر خواهد بود. اگر به پیام روز جهانی صلح امسال توجه شود و تلاش جمعی برای مبارزه با نژاد پرستی، تبعیض و نابرابری صورت گیرد، آنگاه می‌ توانیم جهانی صلح ‌آمیز، انعطاف ‌پذیر و برابرتر بسازیم، جهانی که قادر به رویارویی با چالش ‌های بی‌ شمار پیش رو باشد.

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله به بررسی روز جهانی صلح، تاثیر صلح بر جهان، صلح در ادبیات ایران و صلح مثبت در دنیا پرداختیم و اهمیت آن بر محیط زیست را بررسی کردیم. یکی از ارکان اصلی برقرای صلح در سطح جهان، نوع دوستی است و امروزه در همه مجامع بسیار به آن پرداخته می شود. دارالاکرام یک موسسه خیریه مردم نهاد است که نوع دوستی و صلح را گسترش می دهد و برای بهبود سطح تحصیل دانش آموزان بی بضاعت قدم برمیدارد. اگر شما هم مایل هستید به صلح درونی و بیرونی برسید، می توانید کمک های انسان دوستانه خود را در اختیار دارالاکرام قرار دهید تا به دستان نیازمندان واقعی برسند. لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را برای ما بنویسید، کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. یک دنیا سپاس که ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.