ردکردن این

راه‌اندازی خط تلفنی «صدای مشاور» در موسسه دارالاکرام

راه‌اندازی خط تلفنی «صدای مشاور» در موسسه دارالاکرام

ارائه‌ خدمات مشاوره در هر جامعه یکی از مهم‌ترین خدمات درمانی و پیشگیرانه در حوزه‌ سلامت روانی و اجتماعی شهروندان است؛ خدماتی که می‌تواند ذخیره‌های روانی افراد را در مواجهه با فراز و نشیب‌های زندگی غنی‌تر سازد.

همشهری آنلاین-معصومه حق جو: از آنجا که مهم‌ترین نهاد هر جامعه خانواده است و فلسفه وجودی موسسه‌ دارالاکرام در ارتباط با تحصیل دانش‌آموزان است، این موسسه به تازگی بر آن شده تا با اجرای طرح «صدای مشاور» ضمن شناسایی خانواده‌های مددجو از طریق مددکاران و برآورده کردن نیازهای روانی و عاطفی دانش‌آموزان، آنها را در مسیر بهبود تحصیلی و آموزشی حمایت و از بروز افت تحصیلی در آنها پیشگیری کند.

مسئول مددکاری اجتماعی موسسه دارالاکرام، «ایرج اسدی‌آرا» در این رابطه می‌گوید:

با افزایش خدمات مددکاری،  خوشبختانه این ظرفیت به وجود آمده است که مددکاران اجتماعی مجموعه بتوانند خدمات مشاوره را نیز به اعضای موسسه‌ ارائه دهند. 

وی با بیان اینکه در سطح کشور کمتر موسسه‌ای یافت می‌شود که چنین وسعتی را در حوزه‌ی خدمات مددکاری داشته باشد، افزود: این یکی از نقاط قوت موسسه است و باید از مسئولین موسسه تشکر کرد  که به موضوع مددکاری اجتماعی تاکنون اهمیت داده‌اند و در کنار خدمات مددکاری به ارائه‌ی خدمات مشاوره نیز تاکید کرده‌اند تا موسسه بتواند در کنار مددکاری، کمک‌حال مددجویان و دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها نیز باشد.

اسدی‌آرا با توضیح اینکه خیلی از خانواده‌ها گرفتاری‌های خاصی دارند که رفع آنها در حوزه‌ی کار مشاوره قرار می‌گیرد و باید کارشناسان مشاوره در این زمینه‌ها ارائه‌ی خدمت کنند، با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی خط صدای مشاور در این موسسه خبر داد.

مسئول مددکاری اجتماعی موسسه دارالاکرام در ادامه گفت: همزمان با دهم خرداد سال جاری، خط مشاوره موسسه راه‌اندازی شد و فاطمه بوجاری روانشناس بالینی در موسسه، مسئولیت این بخش را به عهده گرفتند.

وی اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی خط صدای مشاور، دانش‌آموزان و مادران آنها که مشکلاتی دارند ضمن تماس با شماره‌ی مرکز صدای مشاور موسسه بتوانند مسائل خود را مطرح و کمک‌های لازم را دریافت کنند و موسسه نیز بتواند با همکاری و هماهنگی، گوشه‌ای از مشکلات جامعه‌ی هدف خود را برطرف کند؛ چراکه مددجویان دارالاکرام صرفا دانش‌آموزان نیستند و دانش‌آموز را نباید بدون خانواده فرض کرد. مددکاران اجتماعی باید مددکار خانواده نیز باشند. نگاه باید خانواده‌محور باشد نه دانش‌آموز محور. در صورت داشتن یک مادر آرام بهتر می‌شود یک دانش‌آموز را در مسیر تحصیل هدایت کرد.

هدایت دانش‌آموزان در مسیر بهبود روانی و رشد تحصیلی 

مسئول خط صدای مشاور این موسسه، «فاطمه بوجاری»، روانشناس بالینی، نیز در این باره گفت: در واقع، استراتژی اصلی دارالاکرام ارائه بورسیه‌ی تحصیلی به همراه نظارت‌های مستمر بر پیشرفت دانش‌آموزان بر اساس شاخص‌های علمی است و ما تلاش می‌کنیم هیچ کودکی به علت فقر یا شرایط نابسامان از آموزش محروم نماند؛ در نتیجه ارائه‌ی خدمات مشاوره از اقدامات بسیار ضروریست؛ به همین دلیل ما با مدیریت این موضوع دانش‌آموز را در مسیر بهبودی و رشد تحصیلی هدایت می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به ارائه‌ یک سال و نیم خدمات مشاوره به بچه‌های دارالاکرام به این نتیجه رسیدیم که بچه‌های عضو بسیار آسیب‌دیده هستند و غالبا دچار افسردگی، اضطراب و سابقه‌های اختلال شخصیت هستند و حتی گاهی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند؛ آسیب‌هایی که روی تحصیل بچه‌ها و نیز خانواده‌های ایشان بسیار تاثیر منفی می‌گذارد و ادامه‌ تحصیل بچه‌ها را در مقاطع بالاتر و حتی برقراری ارتباط با پیرامونشان را دچار مشکل می‌سازد. حداقل کاری که می‌شود برای این بچه‌ها کرد این است که آنها را راهنمایی کنیم تا در مواقعی که واقعا کسی نیست تا به آنها کمک کند، حرف آنها را بشنویم و یک راهنمایی کوچک ارائه دهیم. همین که این بچه‌ها بتوانند نیاز و درخواست خود را به زبان بیاورند و درک شوند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود تا بتوانند راه خود را پیدا کنند.

حفظ آرامش و تمرکز روی تحصیل، نیاز مهم دانش‌آموزان

روانشناس بالینی موسسه دارالاکرام با اشاره به اینکه چون اعضای دارالاکرام در خانواده‌های باثبات زندگی نمی‌کنند، میزان آسیب‌پذیری‌شان نیز بیشتر است، افزود: در این خانواده‌ها گاهی پیش می‌آید که مادران به علت فوت همسر یا طلاق مجبورند ماه‌ها سر کار بروند در نتیجه به علت عدم حضور مادر در منزل، میزان اضطراب فرزندان نیز بسیار بالاست و به همین نسبت شاهد آسیب‌های مختلف در این خانواده‌ها هستیم؛ چرا که خود مادران در این خانواده‌ها دچار اضطراب و افسردگی‌های بسیار زیاد هستند. آنچه ما شاهد هستیم این است که خشونت و پرخاشگری مادران در رفتار فرزندان هم تکرار می‌شود. در نتیجه بچه‌ها در این خانواده‌ها به علت تجربه‌ی فقدان‌های متعدد آسیب می‌بینند و دچار افت تحصیلی می‌شوند.

فاطمه بوجاری در پایان گفت: دانش آموزی که حرفش را به مددکار می‌گوید یعنی زجر می‌کشد و نیاز به کمک دارد. امیدواریم با امکان به وجود آمده در موسسه در حد توان خود بتوانیم راهنمایی کنیم و در مواقع لزوم به روانشناس و روانپزشک ارجاع دهیم و تا حد امکان مشکل را حل کنیم. با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده و مشکلات زیاد با ارائه‌ی خدمات صدای مشاور می‌توانیم به بچه‌ها کمک کنیم تا بتوانند تصمیم‌گیری کنند و روی درسشان تمرکز داشته باشند. تمام نیاز یک کودک و نوجوان حفظ آرامش و تمرکز روی تحصیل است.