ردکردن این

دارالاکرام در جنوبِ استان کرمان ۵ ساله شد

همایش «گرامیداشت دانایی و مهربانی» چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ به مناسبت پنجمین سالگرد تأسیس شعبه جیرفت در سالن اجتماعات سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.
این همایش که در آستانه ی نوروز طراحی شده بود با حضور حامیان، نیکوکاران و دغدغه‌مندان عرصه‌ی نیکوکاری برپا شد.

در این مراسم، کارشناس شعبه جیرفت گزارشی از فعالیت ۵ ساله‌ی دارالاکرام در جنوب استان کرمان ارائه داد.
دارالاکرام در جنوب کرمان از سال ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر هزار دانش‌آموز از شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، منوجان، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و جازموریان را در چرخه‌ی تحصیل حفظ کرده است.

توقف چرخه‌ی فقر و نابرابری از طریق آموزش

اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای توقف چرخه‌ی فقر و نابرابری از طریق آموزش موضوع دیگری بود که در این مراسم به آن پرداخته شد.
مدیر آموزش و پرورش جیرفت، سید ایوب حسینی، از اهمیت خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد جهت ایجاد برابری و عدالت آموزشی صحبت کرد و افزود: با همبستگی ایجاد‌شده در تلاش هستیم که هیچ یک از فرزندان کشورمان از تحصیل بازنمانند.

مهارت آموزی شغلی و توانمندسازی

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب، علی محبان، توقف چرخه‌ی فقر و نابرابری را از طریق آموزش استان کرمان از اهمیت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان با سوق دادن آنها به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و همچنین برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی جهت توانمندسازی دانش‌آموزان و مادران سرپرست خانوار سخن گفت.

نقش دولت، بازار و سمن‌ها در رفع نابرابری از منظر دردآگاهی

نماینده‌ی ستاد مرکزی دارالاکرام، دکتر غلامرضا دشتی‌منش، با اشاره به اهمیت دردآگاهی و آشنایی فرد با مسائل و مشکلاتی که پیرامون او وجود دارد، بیان کرد: اساسا آدمی رشد نمی‌کند و وجود او اعتلا نمی‌یابد مگر آنکه با مصیبت‌هایی که در جامعه او می‌گذرد، آشنا باشد و این همان دردآگاهی است.
وی گفت: امروزه ما با مصیبت ترک تحصیل حدود یک میلیون دانش‌آموز مواجهیم؛ با مصیبت کودکانی که برای درمان مادر خود، زباله‌گردی می‌کنند، با مصیبت مادرانی که با وجود چندین فرزند دانش‌آموز، امکان تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان خود را ندارند؛ با کودکانی مواجهیم که در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و حتی از حق تحصیل خود نیز محروم شده‌اند و …
دشتی‌منش اشاره کرد که کنشگران اجتماعی به نحوی با مسائل روبرو شده‌اند و با همه تنگناها و ناچیزی منابع، برای برقراری برابری و رفع تبعیض در تلاش‌اند اما این کافی نیست.
ایشان دولت و بازار را به تلاش بیشتر فراخواند. مدیران و مسئولان و کارشناسان باید در حوزه ماموریتی خود، برای مقابله با محرومیت و رفع فقر و نابرابری در همه حوزه‌ها مخصوصا آموزش ورود کنند و برنامه داشته باشند.
بازار نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند و در چارچوب اخلاق کسب و کار، نسبت به ارتقای برابری در جامعه پیرامون خود فعال باشد.
مشاور موسسه دارالاکرام و مدیر توسعه کسب و کار مادران این موسسه، گفت: که اگر عطار نیشابوری نام یکی از کتاب‌های خود را مصیبت‌نامه می‌گذارد، به این خاطر است که دردآگاهی مقدمه طلب کردن است و طلب‌ کردن نیز مقدمه‌ی یافتن و پیدا کردن و تقرب به حقیقت که من طلبنی وجدنی.
بنابراین در این ماه مبارک رمضان، چه به فکر آبادی جان خود هستیم یا به فکر آبادی زمین و توسعه ایران، باید دردها و مصیبت‌ها را بشناسیم و برای رفع آنها تلاش کنیم و چه دردی بزرگتر از قلب شکسته کودکان و زنان این سرزمین، قلب‌های شکسته‌ای که قطعا خدا را آنجا می‌توان یافت.