ردکردن این

دارالاکرام بیست و یک ساله شد

دارالاکرام موسسه نیکوکاری فعال در حوزه حمایت از آموزش و تحصیل کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر، مراسم تاسیس بیست‌ویک سالگی خود را برگزار کرد. در این مراسم که با حضور موسس دارالاکرام، دکتر اسماعیل جلیلیان، جمعی از نیکوکاران و بانیان خانه کرامت برگزار شد، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی نیز حاضر شد.
دکتر شفیعی کدکنی که از سفیران به مهربانی در دارالاکرام است، ضمن تبریک بیست و یک سالگی این موسسه، گفت: در همه جای دنیا کارهای خوب و موثر غالبا به وسیله‌ی مردم انجام می‌گیرد و دولت‌های مترقی و برخاسته از نهادهای ملی و اجتماعی مسئولیت‌های خاص دیگری دارند و اینگونه فعالیت‌ها را از دور نگاه می‌کنند و عنداللزوم کمک می‌کنند. وی افزود: بخش عظیمی از پیشرفت‌های کشورهای مترقی جهان حاصل کوشش جمعیت‌هایی از نوع دارالاکرام است که در جهت تعالی و ترقی زندگی اجتماعی مردم انجام می‌شود.
دکتر شفیعی کدکنی راجع به اهمیت کار نهادهایی چون دارالاکرام، گفت: کشف استعدادهای دورافتاده‌ای که ممکن است به علت وجود فقر در خانواده از سوی معلمان یا کسانی که مسئولیت بزرگتری دارند ممکن نباشد، توسط نهادهایی چون دارالاکرام ممکن می‌شود؛ چراکه به لحاظ ژن و نبوغ بین یک خانواده بسیار بسیار فقیر و بسیار ثروتمند هیچ تفاوتی وجود ندارد. احتمال وجود نبوغ و استعداد در بچه‌های دارالاکرام زیاد است که بتوانند در آینده مایه‌ی آبرومندی کشور در دنیا شوند.
کدکنی افزود: هر کس به اندازه امکانات خود دارای مسئولیت است برخی این مسئولیت را می‌فهمند و می‌پذیرند؛ برخی نیز از آن غافلند که باید به آنها نیز توجه داد. شاید همه‌ی مردم بی‌رحم و بی‌اعتنا به نیازهای جامعه نباشند و باید افرادی پیدا شوند تا این افراد توانا در کمک و یاری به این نوع نهادها را آگاه کنند و در معرفی نقش اجتماعی اینگونه موسسات در حوزه گسترده‌تر به تمام آحاد جامعه باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.
معرفی درست باعث می‌شود افراد ثروتمندِ بدونِ وارث نیز با طیب خاطر تمام یا بخشی از ثروت خود را در اختیار استعدادهای گمنام قرار بدهند.
کدکنی درباره اهمیت حضور ایرانیان خارج از کشور در امور نیکوکاری مربوط به حوزه آموزش نیز گفت: پرداخت مالیات به امور خیریه دریچه خوبی است که ایرانیان مقیم خارج نباید از آن غافل شوند.
دکتر اسماعیل جلیلیان موسس دارالاکرام نیز با بیان اینکه موسسه دارالاکرام با بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز بورسیه‌شده در ۲۵ شعبه در سراسر کشور با جدیدترین تکنولوژی روز یعنی استارتاپ به مهربانی کار می‌کند و در حوزه‌ی گسترده‌ای ارتباط برقرار می‌کند و امکانات را به دورترین نقاط کشور با شفافیت کامل از دست خیر به دست نیازمند می‌رساند، افزود: انسان با کرامت زاییده می‌شود. بنابراین حفظ کرامت اصلِ کار ماست به ویژه وقتی با قشر خاصی از جامعه مواجه می‌شویم که ضعیف‌تر است باید بیش از همیشه مراقب حفظ کرامت باشیم.
وی افزود: خرد، مهربانی و کرامت سه عنصریست که دارالاکرام بر آن متکی است و بدون رعایت این سه هیچ کاری نمی‌کند؛ چراکه مهربانی قوام هستی است.
جلیلیان گفت: ما در پی چارچوبی هستیم که مجموعه درالاکرام را از درون منسجم و از بیرون نیز محافظت کند؛ در همین چارچوب منشور دارالاکرام در ۱۲ اصل شکل گرفت و در این دو دهه بیش از پیش مورد عنایت همگی بوده است.
وی افزود: مخاطبان دارالاکرام کودکان هستند. دارالاکرام کار اقتصادی و سیاسی نمی‌کند؛ هیچگاه از بودجه دولت استفاده نمی‌کند و رعایت کرامت حفظ شفافیت مالی از اصول این نهاد مردمی است. در بعد شفافیت مالی شاید دارالاکرام در میان خیریه‌ها پیشتاز باشد. در استارت‌آپ به مهربانی نیز صددرصد مراحل کار خیر به نیکوکار نشان داده می‌شود.
ارائه خدمات دارالاکرام در پنج حوزه بیانگر این است که نمی‌شود فقط یک بعد را دید.
تمام خدمات و مراحل کار به لحاظ ساختاری، مالی و عملیاتی در به مهربانی برای ایرانیان داخل و خارج قابل مشاهده است.
در این جلسه ایمان آذیش، نویسنده‌ و فاتح قله اورست، نیز حضور داشت که ایشان نیز از جدال با سرما و برف و یخ و مشابهت‌های آن با زندگی گفت.
آذیش کاری که یک نهاد خیریه برای انسان‌ها انجام می‌دهد را کاری به مراتب دشوارتر و ارزشمندتر از فتح اورست دانست.
وی با بیان تجربیات خود و رسیدن به این باور درباره خود که می‌تواند کوهنوردی را در پیش بگیرد، گفت: بچه‌ها بزرگترین موهبت الهی را با خود دارند و آن دل‌های پاکشان است. سفر به کوه نیز برای آذیش مثل این است که به آن پاکیِ هستی گریز بزند.
وی افزود: کار خیراندیشانه و استمرار در آن با همت بلند به نتیجه می‌رسد. شاید نشاندن لبخند به لبهای یک کودک مانند فتح یک قله باشد.
آذیش با اشاره به جمله‌ی بدرالملوک امام، مادر خیریه‌های ایران، گفت: در مسیر فتحِ کوهستان و در مسیرِ کارِ خیر دستی از جنس نور انسان را به جلو هل می‌دهد و آن نور خداست.