ردکردن این

دارالاکرام با مخاطبان خود همراه است

گفت و گوی خبرگزاری تابناک همدان با محمد حسین رمضان زاده، مسئول ارتباط با مخاطبان موسسه خیریه دارالاکرام

 

موسسات خیریه به نهادها، سازمان های غیرانتفاعی و عام المنفعه ای اطلاق می شود که به صورت دولتی یا خصوصی و مردم نهاد در عرصه مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و غیره فعالیت می کنند. این موسسات به طور معمول از منابع مالی بسیار محدودی برخوردارند که از طریق کمک های مردمی و بدون دریافت کمک های دولتی ( در موسسات غیردولتی) به فعالیت های خویش ادامه می دهند. این منابع طبق آیین نامه تاسیس موسسه، در موارد خاصی قابل بهره برداری است و نمی توان از آن در همه امور و فعالیت ها استفاده کرد.

خیریه دارالاکرام، موسسه ای غیرانتفاعی با رویکردی فراسیاسی و فرامذهبی است که طبق منشور خیریه از هرگونه فعالیت اقتصادی منع شده است و با دریافت کمک های مردمی و حمایت های بانیان به فعالیت می پردازد. این سازمان مانند سایر سازمان ها واحدی به نام “سی ار ام” یا “ارتباط با مخاطبان” دارد که از آن طریق با دانش آموزان، حامیان و همیاران به تبادل نظر، و دریافت انتقادات و پیشنهادات آنها می پردازد.

در ادامه توجه شما را به گفت و گو با مدیر مسئول ارتباط با مخاطبان موسسه دارالاکرام جلب می کنیم.

لطفا قدری درباره واحد ارتباط با مشتری یا همان سی ار ام در موسسه خیریه دارالاکرام توضیح دهید. این شیوه ارتباط با مخاطبان تا چه اندازه برای موسسه کاربردی بوده است؟

در دارالاکرام مخاطبان اصلی ما را طیف گسترده ای از دانش آموزان تا حامیان، مددکاران و همیاران شامل می شوند.  ما در این واحد فعالیت های گوناگونی از جمله  نظرسنجی و طرح سوال برای مخاطبانمان انجام داده ایم تا بتوانیم بهتر و بیشتر با آنها ارتباط برقرار کنیم. برخی از افراد حرف یا شکایاتی در ارتباط با دارالاکرام  دارند که که عموما ثبت می شود و اگر نیاز به پاسخ باشد از سمت واحد مربوطه به آنها پاسخ کامل و دقیق داده می شود.

از طرف موسسه نیز سوالاتی برای مخاطبانمان مطرح می کنیم که در ارتباط با طرح های گوناگون نظرات متفاوت آنها را جویا شویم. برخی از افراد از مجموعه فعالیت های دارالاکرام رضایت داشته و برخی انتقادهایی به برخی از امور دارند. طبیعی است که برخی از افراد از شیوه و مسیر کار ما رضایت و برخی نارضایتی داشته باشند. برای مثال برخی از حامیان اعتقاد داشتند گزارشات ما از دانش آموزان به آنها کم است، پس ما با برنامه ریزی این موضوع را بررسی و تلاش کردیم گزارشات بیشتر و با کیفیت بالاتری از روند پیشرفت دانش آموزان برای حامیان ارسال کنیم.

این موضوع در مورد دانش آموزان ما نیز صدق می کند و طی نظر سنجی از آنها جویا می شویم که آیا از مددکار خود راضی هستند یا خیر؟ بیشتر دانش آموزان رضایت خود را از مددکاران در این نظر سنجی اعلام کرده اند و خداراشکر ما مددکاران خوبی در این حوزه از موسسه داریم. گفتنی است درخواست های متفاوت دانش آموزان هم مورد بررسی قرار می گیرد و به هیچ عنوان بی پاسخ نمی ماند.

شیوه جذب مخاطبان از سمت شما چگونه است؟ مخاطبان ناآشنا با موسسه خیریه دارالاکرام چگونه جذب این موسسه می شوند؟

تبلیغات موسسه بر عهده واحد روابط عمومی است. و واحد سی ار ام تبلیغاتی از این جهت انجام نمی دهد. در واقع کار واحد ما بعد از جذب مخاطب به مجموعه آغاز می شود. واحد ارتباط با مخاطبان  برای اینکه افراد بیشتر با فضای موسسه در ارتباط باشند از بروشور و کاتالوگ هایی استفاده می کند و در اختیار آنها قرار می دهد تا اگر فردی نظر، پیشنهاد و یا انتقادی از روند کلی مجموعه دارد با ما در ارتباط باشد.

یکی از مجموعه کارهای موثر شما در موسسه خیریه دارالاکرام همان طور که خودتان اشاره کردید بحث نظرسنجی است. آیا مخاطبان آن طور که مد نظر شما بوده با این شیوه با شما همکاری داشته اند؟

به سبب مشغله کاری برخی از حامیان امکان گفت و گوی مفصل درباره موردی خاص درباره موسسه وجود ندارد اما تعدادی از دانش آموزان اشتیاق زیادی از خود نشان داده اند. به طور کل تعامل حامیان و سایر همراهان از این طریق خوب بوده و ما هم از این نظر رضایت داشته ایم.

 

آیا واحد ارتباط با مخاطب به شیوه ای عمل کرده که حامیان و افرادی که جذب موسسه شده اند راغب به همراه کردن گروهی دیگر شوند و افراد دیگر را با خود همراه کنند؟

بله موارد بسیار زیادی بدین شکل بوده. خود ما هم در ارتباط با آنها این پیشنهاد را می دادیم که اگر از عملکرد کلی موسسه راضی هستند ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. بسیاری از حامیان نیز این کار را انجام داده اند و با اعتمادی که به موسسه داشته اند توانسته اند افراد بیشتری را جذب و با دارالاکرام همراه کنند.

 

با توجه به صحبت های شما، برخی از حامیان و دانش آموزان به سبب اعتمادی که به موسسه داشته اند، بسیار با واحد شما همراه شده اند و تماس های مکرری داشته اند. به نظر شما این روش با توجه به پیشرفت تکنولوژی می تواند تا سال های بعد هم مورد استفاده قرار بگیرد؟

در حال حاضر کارهایی انجام شده است. برای مثال همین روش نظرسنجی که می تواند در تلگرام یا سایت گذاشته شود. خیلی از مواردی که به صورت آماری مورد استفاده قرار می گیرد بسیار موثر و راحت تر است. ولی در دارالاکرام ارتباط بسیار مهم است و زمانی که مخاطب احساس کند فردی پشت خط تلفن جوابگوست، ارتباط بیشتری برقرار می کند و احساس بهتری دارد نسبت به ارتباط با یک ربات و ماشین.

عکس و گزارشی که از دانش آموز برای حامی ارسال می شود بسیار موثر تر از ارسال پیام است زیرا حامی احساس می کند شخص مقابل با او و اهداف نیکوکاری او همراه است. در پایان باید به ایزو های موسسه دارالاکرام نیز اشاره کنم که عبارتند از: ISO9001:2008 ، ISO10004:2012، ISO 9001:2015

 

 

http://www.tabnakhamadan.ir/fa/news/920403