ردکردن این

ثبت‌نام افراد نیازمند در موسسه خیریه دارالاکرام

ثبت_نام افراد نیازمند در موسسه خیریه دارالاکرام

موسسه خیریه نوعی از کسب‌وکارهای مردم‌نهاد است که به‌صورت غیرانتفاعی در جهت رسیدگی به مشکلات مختلف نیازمندان فعالیت می‌کند. به‌طور کلی این نوع از کسب‌وکارها به مؤسسات خیریه یا بنیادهای مردمی که ممکن است به‌شکل دولتی و یا خصوصی فعالیت داشته باشند، اشاره می‌کنند. مؤسسات خیریه ممکن است به فعالیت‌های متفاوتی از جمله فعالیت‌های آموزشی، درمانی، مشاوره‌ای و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با منافع عمومی و بشردوستانه بپردازند.

ثبت_نام افراد نیازمند در موسسه خیریه دارالاکرام

وقتی مردم گرد هم جمع شوند می‌توانند تأثیرگذارتر عمل کنند. در همین راستا گستره فعالیت خیریه‌ها به افرادی بستگی دارد که متعهد به دادن مبالغ نقدی هستند. این کمک‌های مالی حتی کوچک می‌تواند آینده انسان‌های بسیاری را تغییر دهند. وقتی مردم از یکدیگر مراقبت کنند و برای حل مشکلات جامعه دورهم جمع می‌شوند، سبب الهام بخشیدن به دیگران در سراسر جهان می‌شوند.

بخوانید درباره: چگونگی ثبت خیریه

 

نیازمند واقعی چه کسی است

نیازمند واقعی کسی است که برای گذران زندگی خود و خانواده‌اش محتاج حمایت‌های مادی و معنوی است. نیازمندان شامل کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، مردان و زنان سرپرست خانوار و با شرایط خاص است. خیلی از نیازمندان خود یا اعضای خانواده‌شان با بیماری‌های سخت مواجه هستند. دسته‌ای از نیازمندان هم دارای معلولیت جسمی هستند.

افراد سرپرست خانوار و نیازمند، معمولاً با شرایط بحرانی بسیاری طرف هستند. بروز مشکلات برای شخص خانوار و یا افراد خانواده مانند بیماری‌های سخت، اعتیاد، حضور در زندان، بیکاری و غیره فشارهای زیادی بر آن‌ها وارد می‌کنند.

زنان نیازمند و سرپرست خانوار نیز معمولاً به‌علت پذیرش نقش‌های متفاوت اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و… فشارهای زیاد جسمی، روانی و مالی زیادی را تجربه می‌کنند.

آیا کسانی که حقوق می‌گیرند جزو نیازمندان محسوب نمی‌شوند؟

آیا کسانی که حقوق می گیرند جزو نیازمندان محسوب نمی شوند؟

در موارد بسیاری فقط افراد بیکار نیازمند به‌حساب نمی‌آیند. بلکه بسیاری از افراد و سرپرستان خانوار هستند که حقوق دارند اما میزان حقوق آن‌ها کفاف رسیدگی به مشکلات و گذران زندگی آن‌ها را نمی‌دهد. به‌عنوان ‌مثال شخصی کودک سرطانی دارد و برآوردن هزینه داروهای او برای سرپرست خانواده بسیار مشکل است. در بسیاری موارد هم تعداد زیاد فرزندان، زندگی در مناطق محروم و غیره باوجود شاغل بودن سرپرست، آن‌ها را نیازمند می‌کند.

گاهی هم مشکلاتی اجتناب‌ناپذیر برای این افراد پیش می‌آید. مانند بلایای طبیعی، جنگ‌زدگی، آوارگی، سال‌خوردگی و بیماری‌های صعب‌العلاج. گره مشکلات این‌چنینی با کمک‌های نیکوکاران و خیریه‌ها حل می‌شوند.

کار مؤسسات خیریه و اهداف آن‌ها

هدف اصلی این مؤسسات یاری‌ رساندن به مردم نیازمند است. آن‌ها در جامعه و زندگی افراد نیازمند تحقیقات می‌کنند. سپس طبق بودجه‌ای که می‌توانند تأمین کنند و یا در دسترس دارند، شاخه‌ای را برای کمک‌رسانی به افراد انتخاب می‌کنند.

آن‌ها مجموعه‌ای از خیرین را گرد هم می‌آورند تا در جهت رفع نیازهای مردم بی‌بضاعت و زدودن فقر از جامعه قدم بردارند. معمولاً این مؤسسات اهداف و برنامه‌ریزی‌های تعیین‌شده‌ای دارند که طبق آن با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین پیش می‌روند.

این مؤسسات اقدام به شناسایی افراد می‌کنند. کار شناسایی افراد را مددکاران اجتماعی این خیریه‌ها انجام می‌دهند. سپس با بررسی سطح نیازهای این افراد، اقدام به جمع‌آوری کمک‌ها از خیرین می‌کنند.

شرایط لازم برای معرفی نیازمندان به خیریه

شرایط لازم برای معرفی نیازمندان به خیریه

افراد نیازمند معمولاً با شرایط تنگدستی خود به خیریه معرفی می‌شوند و یا توسط مددکاران اجتماعی در مناطق مختلف کشف می‌شوند. اما این افراد در صورتی که دارای مشکلاتی باشند که توان گذران زندگی خود را نداشته باشند، قطعاً می‌توانند به خیریه‌ها مراجعه کنند.

با بیان شرایط سخت و تنگنای خود به مددکاران اجتماعی این خیریه‌ها و بررسی صحت شرایط توسط آن‌ها، می‌توانند از حمایت‌های خیرین استفاده کنند.

این افراد می‌توانند کودکانی باشند که بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند. این نوع کودکان محروم معمولاً از خیلی از مراحل زندگی جامانده‌اند. این مراحل شامل تحصیل، تربیت، نیازهای مادی مانند خوراک و پوشاک و غیره است. اگر کودکی را می‌شناسید که به دلیل فقر از تحصیل بازمانده است می‌توانید به موسسه خیریه دارالاکرام معرفی کنید.

دسته دیگر افراد کسانی هستند که وظیفه تأمین مخارج خانواده را به عهده‌دارند. آن‌ها معمولاً یا توان جسمی ندارند و یا درگیر اعتیاد و زندان هستند. همچنین تعداد زیادی از افراد هم وجود دارند که به دلیل داشتن حقوق کم‌ توان گذران و برطرف کردن مشکلات زندگی خود و خانواده را ندارند. آن‌ها نیز می‌توانند با مراجعه یا معرفی به مؤسسات از امکانات خیرین بهره ببرند.

بخوانید درباره: حداقل هزینه های تحصیل برای هر مقطع در ایران

مشکلات نیازمندان در جامعه امروز

نیازمندان با توجه به سن، نقش خانوادگی و اجتماعی، جنسیت و غیره مشکلات فراوانی دارند. مانند کودکان بدون سرپرست یا بدسرپرست، کودکان کار، افراد زلزله و سیل‌زده، افراد پیر و سالخورده، جوانان بیکار، خانم‌های بدسرپرست و… .

کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست معمولاً مشکلات روحی بسیار بالایی دارند. آن‌ها خیلی زود مجبور به ورود در بازار کار می‌شوند. خیلی از آن‌ها تن به ازدواج‌های بسیار زودهنگام می‌دهند. خیلی از آن‌ها هم در کوچه و خیابان‌ها مشغول به تکدی‌گری می‌شوند.

زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست معمولاً نقش‌های زیادی بر دوش آن‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها مجبور می‌شوند نان‌آور خانه باشد. معمولاً شرایط کاری برای آن‌ها بسیار سخت است و مجبور به انجام کارهای بسیار سخت می‌شوند. خیلی از آن‌ها مجبور به تکدی‌گری می‌شوند. با توجه به این‌که بار مسئولیت‌های آنان زیاد است معمولاً دچار بیماری‌های جسمی و یا استرس و اضطراب‌های بسیار شدید هستند.

جوانان بیکار با نداشتن منبع درآمد معمولاً منزوی‌ شده و توان تشکیل خانواده ندارند. آن‌ها در بسیاری از مواقع به‌سوی اعمال خلاف و مجرمانه کشیده می‌شوند که اثرات آن تا آخر عمر روی آن‌ها و خانواده‌هایشان باقی می‌ماند.

مردان سرپرست خانوارِ نیازمند، با نداشتن منبع درآمد و یا درآمد کم مشکلات زیادی دارند. آن‌ها معمولاً توان تأمین نیازهای همسر و فرزندان خود را ندارند. در بسیاری از مواقع آن‌ها موظف به تأمین زندگی پدر و مادر سال‌خورده خود نیز هستند. این افراد بار بسیار سنگینی را به‌دوش می‌کشند و در بیشتر مواقع با فروپاشی خانواده مواجه هستند.

راه‌ حل خیریه‌ها برای تامین نیازهای نیازمندان

راه حل خیریه ها برای تامین نیازهای نیازمندان

خیریه‌ها با مشخص کردن هدف خود، برای باز کردن گره‌های زندگی این نیازمندان تلاش می‌کنند. همان‌طور که گفته شد آن‌ها با شناسایی نیازمندان فعالیت اصلی خود یعنی کمک‌رسانی را شروع می‌کنند. کمک‌رسانی این خیریه‌ها فقط محدود به کمک‌های مالی نیست. زیرا این کمک‌ها فقط مشکلات مقطعی آن‌ها را حل می‌کند.

بسیاری از خیریه‌ها خوراک و پوشاک مردم نیازمند را تأمین می‌کنند. خیریه‌های دیگری هستند که با آموزش تحصیلی و یا حرفه به نیازمندان، آن‌ها را آماده می‌کنند تا در آینده وارد بازار کار و اجتماع شوند و بتوانند نیازهای خود را رفع کنند.

نیازمندان معمولاً بار زیادی را به‌دوش می‌کشند و یا به‌دلیل مشکلات فراوان و ضربه‌های شدید دچار بحران روحی می‌شوند. خیریه‌ها در کنار آموزش به کودکان، مردان، زنان و جوانان وظیفه رسیدگی روحی و روانی آن‌ها را هم به‌عهده می‌گیرند. با برگزاری جلسات مشاوره به آن‌ها کمک می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند و از بحران‌های روحی گذر کنند.

خیریه‌های دیگری نیز وجود دارند که هزینه‌های درمان نیازمندان را به‌عهده می‌گیرند. بیماری‌هایی وجود دارند که برای درمان آن‌ها نیاز به هزینه زیادی است. این خیریه‌ها افراد بیمار نیازمند را شناسایی می‌کنند. علاوه‌بر هزینه درمان آن‌ها، با کمک روحی و مشاوره‌ای به خانواده این بیماران باری را از دوش آن‌ها برمی‌دارند.

وظیفه بعضی از خیریه‌ها هم تحقیق و پژوهش است. آن‌ها با تحقیق روی مسائل علمی سعی می‌کنند مشکلات را حل کنند. به‌عنوان‌ مثال یکی از رسالت‌های آن‌ها تحقیق روی تولید داروهای ارزان‌ قیمت برای نیازمندان است.

ببینید: مراسم بیست و یکمین سالگرد تاسیس موسسه دارالاکرام در شعبه قم

آیا می‌توان چندبار از مؤسسات خیریه کمک خواست؟

نیازمندان زیادی وجود دارند که مشکلاتشان با یک‌بار درخواست حل نمی‌شوند. آن‌ها می‌توانند با درخواست دوباره تحت پوشش این مؤسسات باشند. مؤسسات خیریه معمولاً با اولویت‌بندی افراد و مشکل‌هایشان به یاری نیازمندان می‌شتابند.

معمولاً هنگامی ‌که نیازمندی تحت پوشش خیریه قرار می‌گیرد تا زمانی که بتواند پاسخگوی نیازهای لازم و ضروری برای زندگی باشد تحت پوشش مؤسسات می‌ماند. اما اگر پس از مشکلات رفع شده، دوباره دچار بحران شود خیریه‌ها بازهم به یاری آن‌ها می‌شتابند.

نقش پُررنگ خیرین در تغییر زندگی نیازمندان

نیکوکاران با داشتن بضاعت مالی می‌توانند باری از دوش نیازمندان بردارند. انسان‌های زیادی هستند که امروزه در تنگنا و تنگ‌دستی زندگی می‌کنند. مشکلات آن‌ها قلب هر انسانی را به‌درد می‌آورند. خیرین بسیار زیادی در ایران وجود دارند که با کمک‌های مادی و معنوی هرچند کم، گره‌گشا هستند. این کمک‌ها قطره‌قطره جمع می‌شوند و دریایی از اشک شوق نیازمندان را به ارمغان می‌آورند.

موسسه خیریه دارالاکرام چگونه به نیازمندان کمک می‌کند؟

موسسه خیریه دارالاکرام چگونه به نیازمندان کمک می کند؟

دارالاکرام در سال 1380 با هدف حمایت از تحصیل کودکان نیازمند افتتاح شد. هدف اصلی این موسسه حمایت از تحصیل کودکان بااستعداد و باانگیزه بازمانده از تحصیل و یا در خطر ترک تحصیل است. مشکلات این دسته از کودکان ناشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی است. از سال 1380 تا امروز 3000 دانش‌آموز تحت پوشش موسسه خیریه دارالاکرام قرار گرفته‌اند. این موسسه 9 شعبه در سراسر ایران دارد. شهرهای تهران، کرج، مشهد، قم، شیراز، نجف‌آباد (استان اصفهان)، ایلام، جهرم (استان فارس) و زاهدان. دارالاکرام در کنار بورسیه، خدمات آموزشی، درمانی، معیشتی و فرهنگی را به کمک نیکوکاران و مددکاران به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.

سخن پایانی دارالاکرام

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های نیازمندان، کار و وظایف خیریه‌ها، ثبت‌نام افراد نیازمند و شرایط اقدام دوباره برای دریافت کمک از خیریه‌ها و راه‌ حل مؤسسات خیریه برای نیازمندان پرداختیم. امروز چشم‌های بسیار زیادی به دستان نیکوکاران خیره شده است. اگر شما هم توان مالی خوبی دارید دعوت می‌کنیم تا به خانواده خیرین دارالاکرام بپیوندید.

خانواده خیرین دارالاکرام همیشه پذیرای وجود پرمهر خیرین است. اگر کودک نیازمندی را می‌شناسید حتماً به ما معرفی کنید. سپاس که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. نظرات و پیشنهاد‌های سازنده شما می‌تواند چراغ راه ما باشد. کارشناسان ما نیز برای پاسخ‌گویی به سؤالات و شنیدن نظرات و پیشنهاد‌های شما در اسرع وقت آماده هستند.