ردکردن این

بیانیه هیئت داوری جایزه سالیانه موسسه خیریه دارالاکرام ویژه روز جهانی کودک

جایزه سالیانه روز جهانی کودک

 همانگونه که مخاطبان ارجمند اطلاع دارند موسسه خیریه دار الاکرام از سال ۱۳۹۸ جایزه سالیانه ای را با هدف تقدیر وترویج تلاشهای ملی برای ارتقای وضعیت و حقوق کودک طراحی کرده تا هر ساله در روز جهانی کودک به منتخبین تقدیم نماید. موضوع جایزه سال ۱۳۹۹ برابر فراخوان منتشره قبلی،« تلاشهای مربوط به تغییرموفق سبک زندگی متناسب با شرایط بحران کرونا و با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایتهای خاص» اعلام شده است. در فراخوان منتشره مشخص گردیده که در سه بخش زیر بهترین ها برگزیده خواهند شد:

الف) نهاد عمومی اعم از حاکمیتی یا غیر دولتی که با ابتکارات وخلاقیت ها و عملکردهای متنوع خود بیشترین کمک را به تغییرات مورد نیاز جهت رعایت حق تحصیل کودکان در شرایط بحران کرونا به ویژه کودکان نیازمند حمایتهای خاص معمول داشته است.

ب) شهروندانی که در قالب فعالیت های داوطلبانه و خیریه ای در موضوع یاد شده به ویژه در مناطق کمتر برخوردار کشور اثرگذاری برجسته ای داشته اند.

ج) فعالان رسانه ای که در ترویج ارزشها واصول و فنون مربوط به موضوع اعلامی و شناسایی و معرفی راهکارها ونقد عملکردهای نامناسب، ایده پردازی و تلاش اثربخش بیشتری را معمول داشته اند.

هیئت داوران برای انتخاب بهترین ها ابتدا با رصد مصادیق متعدد و پراکنده تلاشهای انجام شده در کشور از ابتدای شیوع کرونا ویروس تا آبان ۱۳۹۹ ، چارچوب و طبقه بندی فعالیت های مهم انجام شده در دوره کرونا که بر حق تحصیل کودکان اثرگذار بوده است را به شرح زیر ترسیم کرد:

  1. فعالیت های فردی تخصصی مختلف برای کمک به تحصیل کودکان در شرایط اشاعه کرونا ویروس مانند فعالیت پژوهشی مناسب، فعالیتهای آموزشی داوطلبانه شهروندان ، تلاش قابل تقدیر برخی از معلمان و.. که جملگی با ابتکار وخلاقیت و پشتکار و ایثار فردی تحقق یافته است وبعضا بازتاب های رسانه ای نیز پیدا کرده است.
  2. فعالیت های گروهی و سازمانی برای تدارک زیر ساخت های فنی و تخصصی مورد نیاز تحصیل کودکان در شرایط کووید ۱۹ اعم از تلاشهای سازمانهای حاکمیتی و نهادهای عمومی مانند صدا وسیما، وزارت ارتباطات، وزارت آموزش وپرورش، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یا تلاشهای نهادهای بخش خصوصی وغیر دولتی مانند شرکت های دانش بنیان، ارائه کنندگان خدمات اینترنتی وتلفن همراه و…
  3. فعالیت های حمایتی و امدادی افراد ونهادهای مختلف اعم از حاکمیتی یا غیر دولتی که مستقیما به مقوله تحصیل و امکانات مادی ذیربط دانش آموزان کم برخوردار مربوط میشود مانند هدیه نوشت افزار، تهیه تبلت ولب تاب و رایانه.
  4. فعالیت های حمایتی افراد ونهادهای مختلف اعم از حاکمیتی یا غیر دولتی در مورد سایر نیازهای خانواده های کم برخوردار مانند بسته های کمک غذایی، ابزارهای حفظ سلامت، پوشاک وغیره تا با حمایت های معیشتی و سلامت محور، آرامش خانواده ها تامین وکودکان بتوانند بدون دغدغه به تحصیل خود به خوبی ادامه دهند.
  5. فعالیت های متنوع انجام شده در عرصه هنری وتفریحی وسرگرمی برای کودکان تا در دوره محدودیت های ناشی از اشاعه کووید ۱۹ دانش آموزان بتوانند از امکانات سالم بازی وتفریح وسلامت فیزیکی و روانی نیز برخوردار شوند.
  6. فعالیت های انجام شده برای کودکان دارای نیازهای خاص به ویژه کودکان دارای معلولیت .
  7. فعالیت های رسانه ای آموزشی یا ترویجی برای رفع نیازهای مربوط به تغییر سبک زندگی متناسب با حق تحصیل کودکان.

در مرحله بعد با تمرکز بر تقسیم بندی یاد شده، سعی شد تا مصادیق مختلف فعالیت ها که از سوی خود تلاشگران یا دیگران نامزد شده اند یا در روند تتبع و جستجوی هیئت داوری شناسایی گردیده اند،  ارزیابی شوندو در نهایت انتخاب صورت گیرد.

هیئت داوری جایزه ضمن تقدیر وتشکر از تلاشهای گسترده و اساسی برخی از نهادهای حاکمیتی مانند صدا وسیما که از طریق شبکه آموزش ومدرسه ملی تلویزیون انواع آموزشهای مدارس برای اقصی نقاط کشور را فراهم ساخت و بایگانی همه برنامه ها را نیز از طریق تلویبیون در اختیار همگان قرار داد، هم چنین با تقدیر وتشکر از تلاشهای وزارت ارتباطات در تدارک زیر ساخت های اینترنتی و سایر تلاشهای فنی و زیر ساختی  برای مناطق مختلف کشور از جمله دانش آموزان مناطق محروم،

 هم چنین با تقدیر وتشکر از فعالیت های حمایتی گسترده اهدای نوشت افزارها و بسته های مواد غذایی و پوشاک مورد نیاز  وکمک های اعتباری که از طرف نهادهای مختلف حاکمیتی از جمله وزات رفاه،بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام وبنیاد برکت تابعه آن، سپاه پاسداران وبسیج مستضعفین انجام شده است ودر بخش غیر دولتی نیز صدها تشکل اجتماعی وجهادی در استانهای مختلف خدمات ماندگاری را به انجام رسانده اند ،

وبا تقدیر وتشکر از فعالیت های گسترده ای که برخی شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی برای تدارک زیرساخت های فنی بهره مندی از محتوای آموزشی از طریق تلفن همراه یا تولید محتواهای فکری وفرهنگی در ابزارهای دیجیتالی تدارک دیده اند،

و نهایتا با تقدیر ویژه از خانواده گسترده و ملی آموزش وپرورش که صبورانه و مشفقانه خدمات دهی به میلیون ها دانش آموز در سراسر کشور را در دوره بحران کرونا با همه کمبودها وسختی ها با ابتکار وخلاقیت وفداکاری وتعهد ایمانی و انسانی به پیش برده اندو در این دوره سخت، نوآوریها و طرح های جدید متعددی را متناسب با نیازها معمول داشته اند ،

موارد زیر را شایسته جایزه سال ۱۳۹۹ معرفی می کند:

  1.   خانم مریم اربابی معلم فداکار دبستان شاهد گرمه از استان خراسان شمالی اولا به خاطر تعهد ویژه به ارتقای علمی کودکان این سرزمین به گونه ای که حتی در بدترین شرایط بیماری در بیمارستان نیز خدمت گذاری و تدریس را ترک نکرد وثانیا به نمایندگی از همه نیروهایی که در دوره کرونا برای خدمت به مردم از جمله کودکان فدا شدند چه از کادر درمان کشور وچه از نیروهای آموزشی وسایر بخش های خدمت رسانی.
  2. سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به خاطر ابتکارات و تلاشهای ویژه و طرح های نوآورانه برای خدمت رسانی به کودکان دارای معلولیت و نیازهای خاص و پیشگیری از اینکه کودکان مزبور در دوره کرونا با محرومیت از تحصیل مواجه شده یا به حاشیه رانده شوند.
  3. موسسه نیکوکاری مهرآفرین به خاطر تلاشهای حمایتی قابل توجه از کودکان نیازمند در استانهای مختلف در دوره بحران کرونا و پشتکار بانیان آن برای ترویج و توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت ها و واحدهای بازرگانی مختلف کشور.

ضمن پاسداشت خدمات خداپسندانه و ماندگار برگزیدگان جایزه سال ۱۳۹۹ دارالاکرام و تقدیراز هزاران تلاشگر در سراسر کشور اعم از نهادها یا افرادی که بی ادعا در چند ماهه اخیر خدمات مختلف انسانی را ارائه کرده و میکنند، امید است این برجسته سازی و معرفی تلاشها متناسب با شرایط اشاعه کرونا ویروس ، به ترویج فرهنگ رعایت حقوق کودک و مشارکت روز افزون همگان برای همیاری در روند تحصیل عموم کودکان این سرزمین به ویژه در مناطق کم برخوردار منتهی شود وآینده بهتر برای همه کودکان ایران سربلند تحقق یابد.

 موسسه خیریه دارالکرام کما فی السابق در خدمت عموم افراد ونهادهایی است که مایلند در تلاشهای مربوط به حمایت از تحصیل کودکان فاقد سرپرست موثر مشارکت نمایند.

دبیرخانه جایزه سالیانه موسسه خیریه دار الاکرام ویژه روز جهانی کودک/آبان۱۳۹۹