ردکردن این

بسیج مردمی برای تأمین مایحتاج بهداشتی سیستان و بلوچستان

شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان جریانی اجتماعی برای کمک برخی مؤسسات خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد به مردم این استان ایجاد کرد که در یکی از این موارد شعب مؤسسه خیریه دارالاکرام در قم و زاهدان بیش از ۱۵ هزار ماسک و صدها محلول ضدعفونی کننده در قالب بسته‌های بهداشتی به مناطق محروم این استان اهدا کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، منوچهر دهشیری فعال اجتماعی با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان و روند مرگ‌های کرونایی در این استان گفت: طی ماه‌های اخیر و به ویژه در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا بخش مهمی از تأمین مایحتاج بهداشتی اقشار محروم جامعه توسط نیکوکاران و مؤسسه‌های خیریه انجام شد. ما نیز همراه با سایر نیکوکاران و سمن‌ها و مؤسسه‌های خیریه تلاش می‌کنیم که این روند تا پایان همه‌گیری کرونا پابرجا باشد.

وی افزود: در حال حاضر سیستان و بلوچستان در وضعیت بحرانی قرار دارد و با توجه به کم‌برخوردار بودن بسیاری از مناطق این استان، لازم است که توان سمن‌ها و مؤسسات خیریه و نیکوکاران برای کمک به تأمین ملزومات بهداشتی مقابله با کرونا در این استان معطوف شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به اهدای بیش از ۱۰ هزار ماسک در قالب بسته‌های بهداشتی به مردم سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر توسط موسسه خیریه دارالاکرام قم، اظهار کرد: شهرهای زاهدان، زابل و خاش مقصدهای اصلی تحویل بسته‌های بهداشتی تهیه شده در این مؤسسه برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان بود. ضمن این که برای برخی مناطق محروم استان‌های هرمزگان و خوزستان در شهرهای بندرعباس و شوش دانیال نیز بسته‌های بهداشتی ارسال شده است.

وی به درگذشت یکی از اعضای این مؤسسه در شعبه خاش بر اثر ابتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: این روزها همه باید تلاش کنیم برای کمک به پیشگیری از افزایش شیوع بیماری گام برداریم. در این مؤسسه همراه با نیکوکاران و فعالان اجتماعی تلاش می‌کنیم که علاوه بر کمک مالی، برای ارسال ماسک که از ضروری‌ترین اقلام بهداشتی است نیز گام‌هایی برداریم.

کمبود اکسیژن و ملزومات بهداشتی در سیستان

مدیر شعبه‌ زاهدان موسسه‌ دارالاکرام نیز درباره شرایط این استان در روزهای جاری به همشهری آنلاین اظهار کرد: متأسفانه در زاهدان همچنان بعد از حدود ۱۸ ماه از آغاز شیوع کرونا شاهد جان باختن شهروندان هستیم. نزدیکی و هم‌مرز بودن با کشورهای مجاور هم عاملی بر افزایش سرعت شیوع بیماری شده است. متاسفانه امروز می‌توان گفت اکثر خانواده‌های شهر داغدار هستند و عزیزی از دست داده‌اند.

علی زارعی درباره کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی در زاهدان گفت: یکی از عواملی که باعث رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌شود فقر موجود در خانواده‌های کم‌درآمد و نبود وضعیت مالی مناسب برای خرید اقلام بهداشتی و در نهایت نزدن ماسک و بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در میان افراد ساکن حاشیه شهر است.

وی اظهار کرد: از جمله مشکلات این شعبه کمبود دستگاه اکسیژن برای خانواده‌های درگیر ویروس کرونا و کمبود ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده است. موسسه دارالاکرام شعبه زاهدان برای رفع این مشکلات تا کنون چند جلسه با سمن‌ها برگزار کرده و بعد از بررسی نظرات و پیشنهادها، ساکنان خیابان شهید رجایی زاهدان که از مناطق محروم شهر است را زیر پوشش قرار داد.

مدیر شعبه‌ زاهدان موسسه‌ دارالاکرام افزود: در روزهای اخیر بیش از پنج هزار ماسک و ۳۰۰ محلول ضدعفونی کننده توسط این شعبه بین خانواده‌های زیر پوشش توزیع شده که این روند با جذب حمایت از نیکوکاران و نهادها همچنان ادامه دارد. خوشبختانه نحوه فعالیت سمن‌ها و نیکوکاران، در داخل و خارج استان به ویژه ستاد مرکزی و قم بسیار مناسب است. این شعبه توانست با حمایت این مراکز اقلام بهداشتی را تهیه کند و در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.

به گفته زارعی توزیع سبد کالا و برپایی دوره‌های آموزشی درسی برای دانش‌آموزان خانواده‌های محروم نیز از دیگر اقداماتی است که این شعبه برای رفاه حال خانواده‌ها در این ایام انجام داده است.