ردکردن این

اگر همدلی مردم نبود ما در کارمان موفق نمی شدیم

گفت و گوی خبرگزاری سلامت، تبنا، با مریم تقوی مدیر شعبه مشهد موسسه خیریه دارالاکرام

 

یک موسسه خیریه ممکن است به فعالیت های مذهبی، آموزشی و یا سایر فعالیت های مرتبط با منافع عمومی و بشر دوستانه بپردازد. قوانین هر موسسه خیریه بسته به این که در چه کشوری فعالیت می کند ممکن است متفاوت باشد. بنابراین قوانین و مفاد مالیاتی مرتبط با موسسه خیریه نیز به قوانین کشوری که در آن فعالیت می کند بستگی دارد.

موسسه خیریه نوعی از فعالیت اجتماعی با هدف خاص می باشد که معمولا با همت چند نفر از علاقه مندان کار خیر مردمی اداره می شود. این موسسات به صورت غیر انتفاعی و عام المنفعه در جهت رسیدگی به مشکلات مختلف فعالیت می نماید. موسسه خیریه دارالاکرام در حوزه حمایت از دانش آموزان کم برخوردار از تحصیل یا فاقد سرپرست موثر فعالیت می کند. به همین بهانه گفت و گویی با مدیر شعبه مشهد این موسسه، مریم تقوی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

با توجه به این که شعبه مشهد یکی از قدیمی ترین و فعالترین شعبه های موسسه خیریه دارالاکرام است، لطفا کمی از شیوه عملکرد خود در این موسسه بفرمایید.

شعبه مشهد جزو اولین شعب دارالاکرام بوده و سنگ بنا این شعبه به صورت اصولی و درست چیده شده است. این مسئله بسیار مهم است که افراد در جایگاه های متفاوتی که قرار می گیرند بر احساس وظایف و مسئولیت هایشان توجیه شده باشند. این شعبه دارای محیطی است که افراد سطح تحصیلاتشان از لیسانس به بالا است و کسانی که در این مجموعه فعالیت می کنند یک تیم هماهنگ و عاشق بوده و برای کارشان ارزش قائل هستند.و برای کار در خیریه دغدغه فردی دارند. کسانی که در واحد آموزشی، مددکاری و بهداشت و درمان شعبه مشهد دارالاکرام فعالیت می کنند افراد متخصص و با تجربه ای هستند، لینک ها و ارتباطات بسیار زیادی ایجاد کرده اند و همین موضوع باعث می شود سطح کیفی خدمات در حوزه آموزش و مددکاری از قدرت و قوت خوبی برخوردار شوند. بازتاب این فعالیت ها در رسانه های اجتماعی یک برند خوب و خوشنامی برای ما ایجاد می کند. همه اینها باعث شد به لطف خدا موسسه خیریه دارالاکرام به عنوان یک خیریه برتر در مشهد شناخته شود. این ادعای من نیست چیزی ست که خیلی از افراد گفته اند، این موضوع شامل فعالیت افرادی است که تلاش می کنند مسائل و مشکلات دانش آموزان و خانواده های آنها را به نحو موثری حل کنند. رعایت عزت نفس، احترام، کرامت بچه ها و ضمن اینکه خدمات موثری که باعث می شود دانش آموزان توانایی و استعداد هایشان برطرف شود و دانش آموزان به نوعی خودکفا شوند. باید به این موضوع اشاره کنم که ما خروجی های بسیار خوبی داشته ایم از قبولی در کنکور سراسری گرفته تا کارگاه های متفاوت هنری و اشتغالی که برای مادران سرپرست خانوار ایجاد شده است، همه اینها باعث می شود که خیرین متوجه شوند که پولی در دارالاکرام گم نمی شود بلکه نتیجه دارد و صرف دانش آموزان  می شود.

معمولا در هر شهر و منطقه ای یک سری افراد سرشناس و خیر وجود دارد که این افراد ستون های کار خیر در مناطق گوناگون می شوند. با معرفی موسسه خیریه دارالاکرام توسط این افراد شبکه ارتباطی گسترده می شود. همه اینها مانند زنجیره است و به یکدیگر وصل است و کسی که در حوزه سلامت فعالیت می کند علاقه مند است در حوزه آموزش و ایتام هم فعالیت کنند. پس مراجعه به موسسه دارالاکرام بیش از پیش می شود. برگزاری نشست های متعدد که پیش از کرونا صورت می گرفت از جمله کارهای موسسه دارالاکرام شعبه مشهد بود که ما با دادن گزارش عملکرد هم خیرین و هم مدیران را در جریان برنامه های متفاوت خود قرار می دهیم. این برنامه ها افراد و خیرین جدیدی به ما معرفی می کرد که به حلقه دارالاکرام بپیوندند و آن را قوی تر و مستحکم تر کنند.

شیوه جذب دانش آموزان در شعبه مشهد به چه صورت است؟

همان طور که در سایر شعب این کار صورت می گیرد، ما از طریق آموزش و پرورش  و خیرینی که موسسه را می شناسند در سال جاری بیشترین دانش آموزانمان را از روستا ها و مناطق محروم جذب کرده ایم. مناطقی مانند تربت جام، سبزوار و قوچان. این موضوع توسط همیار معتمدین ما انجام می شود که دانش آموزان را شناسایی و به ما معرفی می کنند. ما بعد از معرفی آنها را شناسایی و با در نظر داشتن شرایط آنها را بورسیه می گیرند. ما تمام تلاشمان حمایت و بورسیه دانش آموزان محروم است، زیرا در مشهد نزدیک ۵۰۰ دانش آموز تحت حمایت و بورسیه هستند. البته گفتنی ست که حمایت از دانش آموزان مناطق محروم برای ما مشکل تر است ولی این کار را انجام می دهیم چون بچه های مناطق کم برخوردار هم از نعمت تحصیل برخوردار باشند.

پس شما تلاش می کنید بیشتر دانش آموزان مناطق محروم را تحت حمایت خود قرار دهید درست است؟

 بله، امسال با توجه به گسترش کار و نرم افزار به مهربانی، هدفمان این بوده که بچه مناطق محروم و روستایی را بیشتر از گذشته تحت پوشش قرار دهیم. درست است که اینجا دانش آموزان با مشکلاتی مواجه هستند اما به همان میزان موسسه خیریه هم وجود دارد. اگر ما تنها شهر مشهد را تحت پوشش خود قرار دهیم به حاشیه نشینی مشهد دامن زده ایم پس با این کار تلاش کرده ایم منطقه خود را به صورت کامل پوشش دهیم.

لطفا کمی از شرایط همیار معتمد در شعبه مشهد بفرمایید.

طبق فراخوانی که ما دادیم کسانی که علاقه مند به همیار معتمد شدن داشتند، ارزیابی و پایش می شوند تا ویژگی ها و امتیازات کافی و لازم را داشته باشند و بتوانند چه از لحاظ امانت داری و چه حسن سابقه نظر ما را جلب کنند. ما با در نظر گرفتن ویژگی های مختلف تلاش می کنیم افراد با این ویژگی ها را جذب کنیم.

شما به غیر از بورسیه تحصیلی که پایه و اساس کار موسسه خیریه دارالاکرام هست چه خدماتی دیگری را به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه می دهید؟

ما معتقد هستیم که بورسیه کمترین کاری است که ما می توانیم انجام دهیم، اگر ما بخواهیم خدمات بهداشت و درمان دانش آموزان را به ریال تبدیل کنیم بسیار بیشتر از بورسیه تحصیلی ست که به آنها می دهیم. همچنین خدمات مشاوره ای(مشاوره تحصیلی، خانواده، حقوقی و…) هزینه های پزشکی رایگان توسط همیاران هماهنگ می شود. همچنین کلاس های آموزشی که برای دانش آموزان تشکیل می شود خدمات تحصیلی، تبلت، لپ تاپ، گوشی موبایل و خدمات دیگر از جمله خدماتی است که برای دانش آموزان و خانواده های آنها توسط موسسه دارالاکرام ارائه می شود. استنباط ما این است که مهمترین کارها، کارهای خدماتی ست که ما انجام می دهیم.

خانم تقوی یکی از مباحثی که خیلی باعث چشمگیرتر شدن موسسه دارالاکرام می شود بحث تبلیغات است. شما در صحبت های خود به استفاده از فضای دیجیتال اشاره کردید، غیر از این به نظر شما چه تبلیغاتی اگر وجود داشته باشد مخاطبان هدف بیشتر و بهتر جذب موسسه می شوند؟

نشست هایی که در موسسه خیریه دارالاکرام تحت عنوان «خیر و خرد» با مهمان و سخنران های گوناگون انجام می شود، از نظر تبلیغ بسیار موثر عمل کرد. به طور کل سفیران شناخته شده دارالاکرام از جمله استاد شفیعی کدکنی و آقای سالار عقیلی بسیار به دیده شدن و همراهی بهتر مخاطبان با موسسه ما کمک می کند. من فکر می کنم سلسله نشست های خیر و خرد که در حال انجام است اگر در فضای مجازی به طور گسترده بارگزاری شود خیلی خوب است. همین که افراد شاخص و به نام با موسسه همراه شوند این خود نوعی تبلیغ به حساب می آید.

متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

تفاوت دانش آموزان در شعبه ما بسیار گسترده است از اول ابتدایی گرفته تا دانشگاه. اما متوسط آن ۲۵۰ هزار تومان است.

استقبال و همراهی خیرین با موسسه در شهر مشهد به چه صورت بوده است؟

استقبال مردم بسیار عالی است، شاید اگر این همراهی و همدلی مردم مشهد نبود ما هیچ کدام از این کارها را نمی توانستیم انجام دهیم. من از آنها بسیار متشکر هستم که مانند کوه پشت دانش آموزان دارالاکرام هستند.

http://ravinn.ir/59179