ردکردن این

اقدامات دارالاکرام در جهت تشویق دانش آموزان است

گفت و گوی پایگاه خبری همت خبر با محمد غفوری زاده مدیر شعبه ایلام موسسه خیریه دارالاکرام

 

موسسه خیریه یک نوع از کسب و کار است که معمولا نهادی مردمی است و به طور غیر انتفاعی در جهت رسیدگی به مشکلات مختلف فعالیت می نماید. به طور کلی این نوع از کسب  و کار به یک موسسه خیریه و یا یک بنیاد که ممکن است به شکل دولتی و یا خصوصی فعالیت نماید، اشاره می کند. بعضی از موسسات خیریه فعالیت های انسان دوستانه خود را به شکل خصوصی به انجام می رسانند. این نوع از موسسات منابع مالی و سرمایه اصلی برای به انجام رساندن اهداف خود را از طریق یک شرکت، خانواده، فرد و هر نوع منابع مالی شخصی تامین می نمایند و در صورت گسترش فعالیت هایشان به جمع آوری کمک های مردمی اقدام می نمایند.به همین دلیل گفت و گویی با محمد غفوری زاده مدیر شعبه ایلام موسسه دارالاکرام داشته ایم که در ادامه می خوانید.

فعالیت موسسه دارالاکرام شعبه ایلام چگونه است و شما چه فعالیت هایی در موسسه انجام می دهید؟

شعبه ایلام از سال 1395 افتتاح و فعالیت خود را شروع کرد و در ابتدا در شهرستان ایلام، دهلران، ایوان و بدره با جذب همیار و مددکار اقدام به تصویب دانش آموزان نمود. در حال حاضر در همۀ شهرستانهای ایلام و لرستان 370 دانش آموز تصویبی داریم که 350 دانش آموز بورسیه بگیر هستند .

کارهایی که در مؤسسه دارالاکرام شعبه ایلام انجام می گیرد بیشتر در حوزه آموزشی و فرهنگی است و حقیقتاً این موارد را سرلوحه کارمان قرار داده ایم. ما نگاه خیریه به صورت عام به مؤسسه نداریم بلکه بیشتر با دیدگاه آموزشی و فرهنگی به مؤسسه می نگریم.

با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم منطقه و همچنین بافت اجتماعی آن با سایر شعب متفاوت بوده و در جذب دانش اموز، مددکار و همیار و حتی بانی و حامی با مشکلاتی روبرو هستیم.

در مجموع مؤسسه دارالاکرام سعی دارد تا فضایی را فراهم کند که دانش آموزان و مادران با آرامش کامل بتوانند از امکانات مؤسسه بهره مند شوند. این امکانات شامل کتابخانه، کلاس آموزشی، کارگاههای فرهنگی، و … .

لازم به ذکر است که در کتابخانه شعبه بیش از 1100 جلد کتاب موجود است که از این کتابخانه هم دانش آموزان و هم خانواده های آنان بصورت رایگان استفاده می کنند.

تمام این اقدامات مشوقهایی هستند جهت جذب دانش آموزان به فعالیت های آموزشی.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و وضعیت قرمز استان، کلاس های درسی بصورت فیزیکی کاملاً لغو و کارهای آموزشی و فرهنگی دانش آموزان از طریق فضای مجازی دنبال و پیگیری می شود و برای هر مقطع یک گروه واتس آپی تشکیل داده و فعالیت های آموزشی و فرهنگی از این طریق آموزش و ارزیابی می شود.

همچنین تعدادی از دانش آموزان از سامانه Abcو سایت بنیاد قلم چی هم استفاده می کنند . که کمک های بسیار خوبی در حوزه آموزشی به دانش آموزان نمودند.

آقای غفوری زاده شیوه جذب دانش آموزان در شعبه ایلام به چه صورت است؟

تبلیغات ما در حال حاضر در فضای مجازی است اما این بخشی از کار است و بخشی دیگر شورای راهبردی شهرستان ایلام است. این شورا از معتمدین و خیرین ایلام تشکیل می شود و یک سری هم یار هم از آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان همکاری می کنیم. در واقع افرادی که به موسسه می آیند و ما دارالاکرام را به آنها آنها معرفی می کنیم ،پایگاهی برای معرفی موسسه انجام می شود. این معرفی در شهرستان ایلام، دهلران و ایوان به خوبی صورت گرفته است. همین افراد در گوشه گوشه شهرستان ایلام با ما همراه هستند و دانش آموزانی به ما معرفی می کنند. ما در شعبه ایلام با 70 درصد از افراد صحبت و آنها را مجاب به همراهی و کمک می کنیم.

 

تامین مالی و جذب نیکوکار در شعبه شما چگونه شکل می گیرد؟  

تبلیغات ما در حال حاضر با توجه به وضعیت بیماری کرونا بصورت مجازی است. اما همچنان تبلیغات چهره به چهره بخش بزرگی از تبلیغات و معرفی مؤسسه را به خود اختصاص داده است. بخشی دیگر شورای راهبردی شهرستان ایلام است شعبه ایلام دارای یک شورای راهبردی است که از فرهیختگان و معتمدین هستندکه با توجه به پایگاه اجتماعی آنها توانسته ایم اعتماد حامیان و بانیان را جلب نماییم. یک سری همیار هم از آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان همکاری می کنیم. هدف ما از تبلیغات چهره به چهره معرفی مناسب و اعتماد سازی است که الحمدالله در این زمینه موفق بوده ایم و هریک از این افراد پایگاهی برای تبلیغات مؤسسه هستند.

این معرفی در شهرستان ایلام، دهلران و ایوان به خوبی صورت گرفته است. همین افراد در گوشه گوشه شهرستان ایلام با ما همراه هستند و دانش آموزانی به ما معرفی می کنند.

 

استقبال و همراهی خیرین با موسسه دارالاکرام شعبه ایلام  تا به امروز چطور بوده است؟

استان ایلام یکی از استانهای کوچک و کم جمعیت کشور است که متأسفانه هنوز بار محرومیت را یدک می کشد.

با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه ایلام همه مردم به نوعی در کار خیر سهیم هستند با کیفیت و کمیت های متفاوت.

در شهرستان ایلام حدود 60 مؤسسه خیری غیر از کمیته امداد و بهزیستی وجود دارد و این آمار فارغ از مؤسساتی است که به صورت خانوادگی و گروه های خودجوش اقدام به این کارها می نمایند.

این امر موجب شده است برای جذب حامی و بانی با مشکلات زیاد روبرو شویم.   با عنایت حضرت حق تمام افرادی که در مؤسسه حضور یافته و مؤسسه را شناخته اند با رضایت کامل قلبی همکاری می نمایند.

 

متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

دانش آموزانی که در سیستم ما قرار می گیرند بر اساس پایه تحصیلی بورسیه می شوند. بورسیه های تحصیلی ما از 140 هزار تومان شروع و تا 200 هزار تومان نیز ادامه دارد. البته این جدای از دانش آموزان پردیس است( زیرا برخی از دانش آموزان توسط خیرین از خارج از کشور حمایت می شوند آنها علاوه بر مبلغ بورسیه یک رفاه کارت نیز دارند که مبلغی اضافه بر آن دریافت می کنند.)

 

شما به غیر از بورسیه تحصیلی که پایه و اساس کار موسسه خیریه دارالاکرام هست چه خدماتی دیگری را به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه می دهید؟

ما در شعبه ایلام مانند سایر شعب، آموزش را سرلوحه کار خود قرار می دهیم. ما برای هر پایه تحصیلی کلاس های رفع اشکال برگزار نموده ایم. ثبت نام در سایت قلم چی و سامانه Abc برای تقویت بنیه درسی دانش آموزان صورت گرفته است. کارگاههای آموزشی، مشاوره فردی ـ گروهی ـ تحصیلی، کارگاههای فرهنگی مادران و دانش آموزان ، اردوها، کارگاه های بهداشت خانواده، برای دانش آموزان برگزار می شود.

در حوزه درمان؛ خدمات دندانپزشکی- سونوگرافی- آزمایشگاه- پزشک عمومی- پزشک متخصص به دانش آموزان و  همچنین از لحاظ معیشتی به خانواده ها خدمات شایانی ارائه می شود.

از همه مهمتر خدمات مددکاری است که برای دانش آموزان و خانواده ها صورت می گیرد و مددکاران بصورت مستمر وضعیت خانواده ها را رصد نموده و تلاش می شود مشکلات آنها مرتفع گردد.