Skip to content

گزارش عملکرد موسسه دارالاکرام در سه ماهه اول سال 1403

دارالاکرام به عنوان موسسه‌ای که در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است در حوزۀ آموزش کودکان مستعد تحصیل فاقد سرپرست مؤثر فعالیت می کند و در حال حاضر 22 شعبه و 7 نمایندگی در سراسر کشور دارد. دارالاکرام سال جدید را با 7501 دانش آموز آغاز کرد. در سه ماهۀ بهار 310 دانش‌آموز به جمع ما اضافه و 91 دانش اموز هم به دلائل مختلف از جمع دانش آموزان دارالاکرام خارج شد. در پایان بهار تعداد دانش اموزان به 7720 نفر رسید.

 

91 دانش آموز ترخیص شده به دلائل چهارده‌گانه‌ از داراالاکرام خداحافظی کردند. گزاش تفصیلی این دلائل در بررسی گزارشات شش ماهه ارائه خواهد شد. این دلائل 14 گانه به قرار زیر است.

 

  1. ازدواج دانش‌آموز
  2. ازدواج مادر
  3. بازگشت پدر
  4. بهبود وضعیت اقتصادی (دارالاکرام)
  5. بهبود وضعیت اقتصادی (خانواده)
  6. ترک تحصیل
  7. عدم دسترسی
  8. عدم همکاری
  9. فارغ التحصیل
  10. درخواست خانواده
  11. افت تحصیلی(مشروطی)
  12. مهاجرت دانش‌آموز
  13. فوت دانش‌آموز
  14. عدم رعایت استاندارد ها و عدم صداقت

 

 

به طور کلی 25 درصد ترخیصی‌های دارالاکرام در هر سال ترک تحصیلی‌ها هستند و 25 درصد نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند. ترک تحصیل دانش‌آموزان یک معضل ملی و حل آن نیز به عزم ملی نیاز دارد. با این همه دارالاکرام تلاش می‌کند با پیگیری‌های مستمر و دوره‌ای، نیازسنجی، مشاوره و رفع نیازهای خانواده (تا حد امکان) ترک تحصیل دانش‌‌آموزان را متوقف کرده یا حداقل به تعویق بیاندازد.

استانداردهای موسسۀ دارالاکرام یک گزارش در هر 6 ماه برای هر دانش آموز است. آمار نیازهای برآورده شده و گزارشات نوشته شده برای 7720 دانش‌آموز دارالاکرام به قرار زیر است.

 

 

نیازهای برآورده شده دانش‌آموزان 6 دسته‌بندی کلی را شامل می‌شود:

 

 

بعضی از نیازها نیازهای اساسی دانش‌آموز و خانواده او است که بدون برآوردن آنها حداقل‌های لازم برای تحصیل دانش‌آموز فراهم نمی‌آید. نیازهای بهداشت و درمان، مشاوره و نیازهای خانواده دانش‌آموز (اعم از نیازهای معیشتی و غیر آن) چنین نیازهایی هستند.

 

 

 


 

 

نیازهای سطح بالاتر که ماموریت اصلی دارالاکرام را در برمی‌گیرد شامل نیازهای آموزشی، فرهنگی و نیز اشتغال و کارآفرینی است. ما در دارالاکرام باور داریم که آموزش‌های عمومی مدارس (با همه قوت و ضعفش) بایستی پایۀ آموزش دانش‌آموز باشد. با این حال آموزش را باید در معنای اعم آن دید و در آموزش‌های عمومی رسمی باقی نماند. همۀ آنچه که کودک باید کسب کند تا شهروند خوب جامعه باشد بایستی برای همه کودکان فراهم باشد. در راستای این ماموریت و بر حسب علاقه و استعداد دانش‌آموز خدماتی در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. این خدمات در سه ماه اول سال 1403 به شرح زیر است:

 

 

گفتنی است در راستای تعمیق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی دارالاکرام در اسفند 1402 همزمان با سالگرد موسسۀ دارالاکرام رونمایی از طرح کتابخوانی باغ بیدار توسط استاد شفیعی کدکنی انجام شد. گزارشی از کارگاه‌های برگزار شده تا کنون  را در این لینک ببینید.

 

دارالاکرام اگرچه که ماموریت اصلی خود را آموزش می‌داند با این حال به توانمندی خانواده‌ها نیز توجه دارد. از این رو تلاش می‌کند با ایجاد انگیزه و آموزش مهارت‌های عمومی و تخصصی به سرپرست خانواده (که عمدتاً مادر است) کمک کند تا در این مسیر حرکت کند. ایجاد نگاه متفاوت به آموزش و درک اهمیت آن برای آیندۀ شغلی دانش آموز و کسب لااقل یک مهارت تخصصی برای دانش‌آموزان در اوقات فراغت نیز محل توجه واحد کارآفرینی دارالاکرام قرار دارد.

 

 

دانش‌آموزان دارالاکرام بسته به مقطع تحصیلی و سایر شرایط مشخص شده بورسیه‌ای ماهانه دریافت می‌کنند و با انجام فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی تحت عنوان دستاورد مبلغی علاوه بر بورسیۀ ماهانه دریافت می‌کنند. مجموع دستاورد دانش‌آموزان در  سه ماه اول سال به قرار زیر است:

 

 

با توجه به آنچه گفته شد گزارش مبالغ بورسیه، کالا و خدمات (نقدی و غیر نقدی) ارائه شده به دانش‌آموزان به قرار زیر است.

 

 

همانطور که گفته شد دارالاکرام 22 شعبه و 7 نمایندگی دارد و بیش از 80 نیروی موظف تمام وقت و پاره وقت و 500 مددکار عمدتاً داوطلب به خدمت رسانی به 7700 دانش‌آموز مشغول هستند. با این توضیحات مبلغ 4 میلیارد تومان هزینه‌ای که در جدول بالا آمده است شامل هزینۀ رفت‌وآمد مددکار به منزل دانش‌آموز، اجارۀ شعب، تهیۀ تجهیزات برای شعب و نمایندگی‌ها و ارسال کالا به شعب و منزل دانش‌آموز می‌شود. نکتۀ مثبتی که گزارشات مالی موسسه آشکار می‌کند نسبت هزینه‌ها به کالا و خدمات ارائه شده به جامعۀ هدف است. این نسبت در سه ماه اول سال 21 درصد بوده که با واقعیت‌ها و استاندارد‌های پذیرفته شدۀ جهانی و ملی همخوان است.

جای خوشبختی است که دارالاکرام توانسته به ازای 9.5 میلیارد تومان پرداخت مستقیم خیرین به دانش‌آموزان مبلغ  9.3 میلیارد تومان نیز کالا و خدمات غیرنقدی به ایشان  ارائه داده و ارزش افزوده خلق کند. برگزاری کارگاه‌ها، کلاس‌ها و خدمات مشاوره‌ای توسط متخصصین داوطلب نمونه‌ای از این مبالغ غیرنقدی است.  دارالاکرام امیدوار است با افزایش بهره‌وری و استفاده بیشتر از ظرفیت نیروهای داوطلب بتواند کیفیت این خدمات را روز‌به‌روز ارتقا دهد.

امید است دارالاکرام بتواند با کمک و همراهی نیکوکاران نیک اندیش در خدمت رسانی باکیفیت به دانش‌آموزش مستعد تحصیل فاقد سرپرست موثر اهتمام بیشتر ورزد. به این امید که هیچ کودکی در جهان به هیچ دلیلی از آموزش‌ رایگان و باکیفیت محروم نشود.

 

با ما در تماس باشید🙂