ردکردن این

مجموعه اقدامات و فعالیت های دارالاکرام جهت پیشبرد طرح آبا

اقدامات، فعالیت ها و گام های موسسه خیریه دارالاکرام در راستای اجرای طرح آبا

 

موسسه خیریه دارالاکرام، به عنوان نخستین موسسه مردم نهاد همکار با وزارت آموزش و پرورش کشور، توانسته است در راستای پیشبرد طرح آبا گام های موثری برداشته و موفقیت هایی را در این زمینه کسب نماید که به شرح زیر می باشد:

  1. انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت محترم وزارت آموزش و پرورش استان کرمان توسط همیار دارالاکرام در جنوب کرمان
  2. برگزاری جلسات توجیهی با حضور برخی از موسسات مردم نهاد و معرفی طرح آبا
  3. دعوت از آقای شاهمرادی، معاونت محترم آموزش از راه دور جهت حضور در موسسه دارالاکرام به منظور معرفی موسسه و تشریح فعالیت های آن طی ۱۹ سال اخیر
  4. انتخاب جنوب استان کرمان و شهرهای جنوبی استان به عنوان نقطه آغاز طرح شامل جیرفت، رودبار جنوب، عنبرآباد، فاریاب، قلعه گنج، کهنوج و منو جان.
  5. شناسایی ۳۵ روستا از ۷ شهر جنوبی استان کرمان توسط همیاران دارالاکرام در جنوب این استان با همکاری آموزش و پرورش مناطق مذکور.
  6. برگزاری جلسات جهت جلب مشارکت های همگانی از سوی مدارس برخوردار کشور و به کارگیری ظرفیت های مدارس غیردولتی جهت همکاری و مشارکت در طرح عضویت موسسه و اجرای طرح آبا
  7. راه اندازی آزمایشی مدرسه مجازی در روستای خادم آباد شهرستان شهریار به درخواست معاونت آموزش از راه دور و تهیه یک دستگاه تلویزیون ۵۵ اینچ اندروید، یک عدد تبلت، انجام امور نصب، حمل و نقل و تهیه اینترنت از سوی موسسه.
  8. خریداری و ارسال ۱۰ دستگاه تلویزیون ۵۵ اینچ اندروید و تبلت به شعبه جیرفت که آماده نصب و راه اندازی در کلاس های آموزش از راه دور است. تا کنون تمامی این هزینه ها با بودجه اندک موسسه تامین شده است.
  9. برگزاری نشست های خبری با حضور چند خبرگزاری و روزنامه نگار جهت معرفی طرح آبا. تابناک همدان، مهرنیوز، همشهری آنلاین و ایرنا از جمله خبرگزاری هایی هستند که این اخبار را پوشش داده اند.
  10. طراحی چندین پوستر جهت تصویرسازی بهتر طرح و نحوه همکاری مدارس و دانش آموزان و ایجاد شبکه های گسترده در آموزش و پرورش.
  11. پیش بینی و برآورد مالی هزینه های جاری و ماندگار. طبق این برآورد هزینه های جاری سالانه معادل ۶۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، و هزینه های راه اندازی یک کلاس(هزینه های ماندگار) سالانه معادل ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. هزینه های جاری شامل حقوق رابط(مشاور)، هزینه جاری کلاس(اینترنت و برق)، بورسیه و هزینه پشتیبانی از ۱۰ دانش آموز؛ و هزینه های ماندگار شامل یک دستگاه تلویزیون ۵۰ اینچ اندروید، یک دستگاه مودم وایرلس، یک عدد تبلت و یک عدد لپ تاپ است.
  12. پیگیری مکاتبات دکتر زینی وند با جامعه خیرین مدرسه ساز جهت اجرایی شدن طرح آبا و برگزاری جلسه با این جامعه جهت تبدیل فرهنگ مدرسه سازی به فرهنگ تجهیز مدارس آموزش از راه دور و اخذ قول همکاری از این مجموعه

 

گزارش اقدامات موسسه دارالاکرام در خصوص اجرای طرح آبا در جنوب استان کرمان

 

  1.  برگزاری جلسات در شهرستان های مختلف به منظور هماهنگی با مجموعه ادارات آموزش و پرورش
  2. برگزاری جلسه مشترک با مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با حضور مدیر عامل دارالاکرام
  3. برگزاری جلسه مشترک با رییس آموزش و پرورش کهنوج به نمایندگی از شهرستان های مجاور با حضور مدیر عامل دارالاکرام و بررسی وضعیت اجرایی طرح در منطقه
  4. دیدار با مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان
  5. دیدار با معاونت مشارکت های کمیته امداد استان کرمان، و تشریح طرح و مزایای آن برای مردم کم برخوردار منطقه

یکی از فعالیت های در دست اقدام نیز تشکیل کمیته ای از معلمان در حال خدمت و بازنشسته جهت حمایت مالی و آموزشی از طرح مذکور است.

مشکلات پیش رو جهت اجرای طرح آبا در جنوب کرمان:

باتوجه به مشکلات ناشی از بیماری کرونا و چالش های آموزش و پرورش،  متاسفانه طرح مذکور  کمی کند پیش می رود. جهت تسریع در روند اجرای این طرح، باید طرح مذکور در اولویت پیگیری های آموزش و پرورش استان و توجه خاص آن قرار گیرد تا جایی که از دستاوردهای دولت در آخرین سال خدمت محسوب شود.

متاسفانه با توجه به پراکندگی و فراوانی جمعیت در جنوب استان کرمان، زیر ساخت های لازم جهت پیشبرد طرح وجود ندارد. در بسیاری از روستاهایی که آمار افرادی که ترک تحصیل کرده اند بالاست، اینترنت و مسیر رفت و آمد وجود ندارد. برای مثال روستای چاه ابراهیم شهرستان رودبار با این معضلات روبه روست.

افزایش مشکلات مالی پیش جنوب کرمان و افزایش آمار سرقت از مراکز ورزشی و آموزشی، نگرانی از سرقت تجهیزات طرح را در ابتدای امر افزایش داده است.