ردکردن این

چرا دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند؟

چرا دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند؟

مدرسه در میان نهادهای تعلیم و تربیت جایگاه ویژه‌ای دارد و بعد از خانواده مهم‌ترین عامل در پرورش افراد است.
از حدود ۷ سالگی تربیت افراد در مدرسه آغاز می‌شود و تا نوجوانی ادامه دارد؛ در این مدت کودک یا نوجوان در جنبه‌های مختلف جسمانی، عقلانی، اخلاقی، هنری و … پرورش می‌یابد.
مدرسه کانونیست که در آن دانش‌آموز در معرض تجربیات جدید قرار می‌گیرد و از طریق تعامل با همکلاسی‌ها، مهارت‌های اجتماعی را فرا‌می‌گیرد.
آموزش‌های رسمی فرد را برای آموختن میراث فرهنگی جامعه در قالب تعلیمات مدرسه آماده می‌سازد.
مدیر دارالاکرام خاش با بیان این مطالب موفقیت یک نظام آموزشی را مستلزم وجود ۵ رکن دانست.
محمدرضا ریگی برنامه تحصیلی مناسب؛ معلمان کافی و دارای صلاحیت؛ کتاب‌ها و وسایل درسی مناسب؛ آموزشگاه‌های منطبق با وضعیت جغرافیایی و با کیفیت مناسب و نیز سازمان اداری مطابق با شرایط اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی کشو را جزو این ۵ رکن معرفی کرد.

ایشان افت تحصیلی یعنی کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموز را یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی در هر کشور عنوان کرد و
ادامه داد: دانش‌آموزان دارالاکرام خاش در امتحانات نوبت اول در مقایسه با امتحانات نوبت اول سال گذشته، رشدی در حدود ۵/۲ داشتند.
ریگی افزود: دانش‌آموزان برخی پایه‌ها دچار افت در برخی دروس هستند که علت آن ممکن است استعدادهای فردی؛ فقر مالی؛ فقر سواد والدین و فقدا حضور والدین به هر دلیلی؛ خانواده ناآرام باشد.

ایشان رویکرد آموزشی مدرسه‌، شیوه‌ی تدریس معلم پیشداوری‌های او، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های نادرست معلمان از عملکرد دانش‌آموزان، کنترل نامناسب کلاس؛ روش تدریس غیرمنعطف و تاکید مداوم بر انباشت حافظه از حفظیات و نادیده گرفتن روش‌های تدریس اکتشافی؛ معلم‌محوری و اجتناب از شاگرد محوری؛ مزاحمت‌ها و شوخی‌های نابجا در کلاس؛ نبود سالن مطالعه در مدرسه را از دیگر عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد.
ریگی در ادامه بر اثر تنش فکری و وضع آشفته و هیجانات بلوغ بر افت تحصیلی اشاره کرد.
ایشان در پایان عدم امکانات لازم برای اوقات فراغت؛ الگوی ناصحیح رفتاری؛ کاهش ارزش تحصیل و کسب علم؛ شیوع رفتارهای پرخطر؛ فاصله طبقاتی؛ عدم ارتباط بین تحصیلات و شغل آینده را از علل اجتماعی افت تحصیل دانست.
– برای محافظت از ارزشمندترین سرمایه‌های انسانی در کنار هم باشیم: