ردکردن این

سالگرد تاسیس موسسه دارالاکرام

20 سالگی دارالاکرام

بیستمین سالگرد تاسیس موسسه دارالاکرام “خانه‌ی کرامت”

20 سالگی دارالاکرام

موسسه‌ی خیریه و مردم‌نهاد دارالاکرام که با حفظ کرامت و فارغ از مذهب، نژاد، ملیت و قومیت، برای حمایت از آموزش کودکان و نوجوانانی که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و فاقد سرپرست موثرند، از سال 1380 آغاز به کار کرده است، بیستمین سالگرد  فعالیت خود را جشن می‌گیرد.

این موسسه‌ی غیردولتی با اتکا به فعالیت‌های داوطلبانه و با رعایت شفافیت کامل مالی در 15 استان و 95 شهر ایران بیش از 6هزار دانش‌آموز را از سراسر ایران بورسیه تحصیلی نموده است و بزرگانی چون دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد مصطفی ملکیان و دکتر محمدعلی موحد از سفیران به مهربانی (سامانه آنلاین به مهربانی)  در این موسسه هستند.

به همین مناسبت جشن بیستمین سالگرد تاسیس دارالاکرام دوشنبه 29 آذرماه ساعت 18:00 تا 19:30 به صورت لایو از طریق اینستاگرام دارالاکرام و آپارات به مهربانی برگزار خواهد شد.

دارالاکرام که حمایت از آموزش را فرصتی برای شناسایی عمیق‌تر آسیب‌های زندگی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان و تلاش در جهت رفع حداکثری این آسیب‌ها قرار داده است، این برنامه را با حضور فاطمه بوجاری، روانشناس بخش صدای مشاور موسسه به نمایندگی از تمام مددکاران و مشاوران، برگزار خواهد کرد.

 در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس موسسه که با شعار «رویایی که 20 ساله شد» برگزار می‌شود، استاد هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده‌ی حوزه کودک و نوجوان و خالق قصه‌های مجید، درباره «آموزش فرهنگ همیاری» سخنرانی خواهند کرد و از دانش‌آموزان موفق این موسسه در حوزه‌ی تحصیل و مهارت‌آموزی تقدیر خواهد شد.

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد مصطفی ملکیان و استاد اکبر ثبوت در پیام‌هایی جداگانه بیستمین سالگرد تاسیس دارالاکرام را تبریک گفتند.

سخنران: استاد هوشنگ مرادی کرمانی؛ “خالق قصه‌های مجید”
موضوع سخنرانی: «آموزش فرهنگ همیاری»

دوشنبه ۲۹ آذر ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ از طریق اینستاگرام دارالاکرام و آپارات به مهربانی با ما باشید.


تلفن تماس:
☎️۰۲۱۵٨۶١۴ داخلی ١١٠


📽️پخش آنلاین از طریق آپارات به مهربانی و اینستاگرام دارالاکرام:

Instagram.com/darolekram.charity
aparat.com/bemehrbani/live

🏢 مکان :
خیابان خالد اسلامبولی، کوچه بیستم، پلاک ۶، طبقه دوم کافه خیر و خرد


برگزاری جشن بیستمین سالگرد تاسیس موسسه خیریه دارالاکرام در شعبه شیراز

دو دهه از برپایی “خانه‌ی کرامت” می‌گذرد؛ خانه‌ای که با همراهی مهربانانه‌ی شما، امروز موفق به بورسیه کردن بیش از 7 هزار دانش‌آموز شده است.
بسیار خرسندیم از اینکه با مرور الفبای مهربانی، در تحقق رویای بیست ساله‌مان، همراه ما هستید تا بار دیگر فرهنگ همیاری را بیاموزیم.

باعث افتخار ما دارالاکرامی‌هاست که دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد مصطفی ملکیان و نیز استاد اکبر ثبوت هریک با پیام‌هایی جداگانه باعث دلگرمی ما در این مسیر شدند.

سخنران: استاد هوشنگ مرادی کرمانی؛ “خالق قصه‌های مجید”
موضوع سخنرانی: «آموزش فرهنگ همیاری»

دوشنبه ۲۹ آذر ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ از طریق اینستاگرام دارالاکرام و آپارات به مهربانی با ما باشید.

📽️پخش آنلاین از طریق آپارات به مهربانی و اینستاگرام دارالاکرام:

✅https://Instagram.com/darolekram.charity
✅https://aparat.com/bemehrbani/live


برگزاری جشن بیستمین سالگرد تاسیس موسسه خیریه دارالاکرام وجشن شب یلدا در شعبه شوش

 

پنج شنبه مورخه ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ مراسم جشن بیستمین سالگرد تاسیس موسسه خیریه دارالاکرام حضرت ابوالفضل در شهرستان شوش ، سالن امور تربیتی برگزار شد. در این مراسم که با حضور امام جمعه حاج آقا علیزاده ، رییس بهزیستی ، رؤسای کمیته امداد شوش و کرخه،. اداره آموزش و پرورش و شورای اسلامی شهر شوش از دانش آموزان نخبه تحت حمایت این موسسه با اهداء هدایایی تقدیر شد.


در روز پنجشنبه 18 آذر 1400 بیستمین سالروز تاسیس موسسه دارالاکرام در شعبه بوشهر در تالار دریا با حضور جناب آقای دکتر مصطفی میراحمدی زاده مدیر عامل موسسه، جناب آقای دکتر عباس عاشوری نژاد استاد دانشگاه و عضو شورای راهبردی موسسه و با شرکت مددکاران، حامیان، همیاران، هنرمندان و مدیران سمن ها برگزار شد.

در این مراسم آقای دکتر میر احمدی زاده رمز موفقیت دارالاکرام را مشارکت داوطلبانه ی اقشار مختلف از جمله حامیان، بانیان و مددکاران دانست که موجب تحقق هدف بالای این خیریه مبنی بر توسعه انسانی برای تربیت شهروندان خوب شده است.

در ادامه این برنامه جناب آقای غلامحسین کروبی مدیر شعبه استان بوشهر به طور مبسوط گزارشی از عملکرد نقش آفرینان اصلی این سازمان مردم نهاد و همراهی خیرخواهانه ی مردم شریف و مهربان استان بوشهر، ارائه نمودند.

در این آیین با حضور اعضای شورای راهبردی و نماینده سمن ها از مددکاران، همیاران، دانش آموزان و سرپرستان موفق برخی از دانش آموزان تحت حمایت با لوح سپاس و هدایای نقدی قدردانی شد.

لازم به ذکر است که تمام این مراسم همزمان با اجرا در تالار دریا به صورت برنامه آنلاین اینستاگرامی پخش و ضبط گردید.


جشن سالگرد تاسیس دارالاکرام: 19 سال بالندگی،از تحصیل کودکان تا شهروندان خوب

دست به دست هم برای دانش آموزان ایران زمین

روز پنج شنبه 20 آذرماه 99، موسسه خیریه دارالاکرام با شعار «19 سال بالندگی؛ از تحصیل کودکان تا شهروندان خوب» سالگرد خود را جشن گرفت. این مراسم به صورت آنلاین از طریق اینستاگرام به مهربانی و آپارات به طور زندهپخش زنده برگزار شد.

در ابتدای این مراسم خلاصه ای از فعالیت و عملکرد موسسه خیریه دارالاکرام توسط مجری قرائت شد. سپس ویدئویی با همین مضمون برای مخاطبان به نمایش درآمد. در ادامه به مناسبت 10 دسامبر، مصادف با روز حقوق بشر، نماینده کمیسیون حقوق بشر اسلامی در ایران پیام امسال دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونی گوترش را قرائت کرد. متن بیانیه دبیرکل سازمان ملل بدین شرح بود:

«همبستگی و همکاری، واکنشی موثر به همه گیری کووید-19»

همه گیری کووید-19 دو حقیقت اساسی در مورد حقوق بشر را تقویت کرده است:

نخست، نقض حقوق بشر به همه ما آسیب می رساند. همه گیری کووید-19 تاثیر نامتناسبی بر گروه های آسیب پذیر، از جمله کارکنان خط مقدم، افراد دارای معلولیت، سالخوردگان، زنان و دختران و اقلیت ها داشته است. این مسئله افزایش پیدا کرده است، زیرا فقر، نابرابری، تبعیض، تخریب محیط زیست طبیعی و سایر ناکامی های حقوق بشری باعث ایجاد شکنندگی های عظیم در جوامع ما شده است. 

در عین حال، این همه گیری با فراهم آوردن دستاویزی برای اقدامات امنیتی سنگین و اقدامات سرکوبگرانه که فضای مدنی و آزادی رسانه ها را محدود می کند، حقوق بشر را تضعیف می نماید. 

واقعیت دوم که توسط همه گیری برجسته شده، این است که حقوق بشر فراگیر است و از همه ما محافظت می کند. واکنشی موثر به همه گیری برجسته شده، این است که حقوق بشر فراگیر است و از همه ما محافظت می کند.

رویکردهای تفرقه افکنانه، اقتدارگرایی و ملی گرایی در برابر یک تهدید جهانی، بی معناست. مردم و حقوق آنان باید اساس پاسخ به همه گیری و بهبودی از آن قرار گیرند. برای غلبه بر این همه گیری و محافظت از ما برای آینده، به چارچوب های فراگیر مبتنی بر حق، مانند پوشش سلامت برای همه نیاز داریم.

فراخوان اینجانب برای اقدام برای حقوق بشر بیانگر نقش اصلی حقوق بشر در واکنش به بحران، برابری جنسیتی، مشارکت عمومی، عدالت اقلیمی و توسعه پایدار است. در روز حقوق بشر و در سایر روزها، اجازه دهید به گونه ای جمعی تصمیم بگیریم که با حقوق بشر اساسی برای بهبودی از همه گیری کووید-19 و ایجاد آینده ای بهتر برای همه عمل کنیم.

در ادامه مراسم، از کلیپ پیام دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، سفیر دارالاکرام به مناسبت نوزده سالگی این موسسه خیریه رونمایی شد. وی طی این پیام، آخرین اثر خود را تحت عنوان«طفلی به نام شادی» به این موسسه اهدا نود. استاد کدکنی گفت: “با احترام بسیار برای پایه گذاران و گسترش دهندگان دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس «ع». خیلی سخت است که در این فرصت های کوتاه آدم بتواند حرفی بزند که همه جوانب مشکلات اجتماعی این مملکت و کسانی را که مخاطبان شما و زیر پوشش خدمات شما هستند تحت تاثیر قرار دهد. ولی این را می دانم که هر قدم کوچکی که شما بردارید و هر قدم کوچکی که فرزندان ایران در راه تعالی  آموزش خودشان بردارند بی تردید آثاری همیشگی در تاریخ اجتماعی ما خواهد گذاشت.” 

سپس سخنران اصلی مراسم، استاد مصطفی ملکیان در باب “ضرورت عقلانی و اخلاقی آموزش عمومی” به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در مقدمه، عمومی بودن آموزش را به نوعی بازخوانی و آن را به معنای محدود نبودن به تحصیلات و دوره های خاص از زندگی تعریف کردند. «منظور از آموزش عمومی، آموزشی فراتر از تحصیل در مدارس است که معطوف به تعلیم و تربیت افراد برای یادگیری مهارت یا دانش مورد نیاز مشاغل و حرفه های جامعه است. آموزش دیدن برای تصدی یک شغل و حرفه در جامعه فی نفسه چیز بدی نیست و بلکه لازم و ضروری است اما آیا این تنها نیاز آموزشی انسان است؟»

وی در ادامه افزود: ما می دانیم که انسان نیاز به استقلال دارد و بخش مهمی از فردیت مستقل افراد متکی به استقلال مالی است. بنابراین برای استقلال مالی نیاز به درآمد دارد. برای داشتن درآمد باید یک شغل داشته باشد. داشتن شغل منوط به یادگیری یک مهارت است که باید از طریق آموزش فراهم شود. نظام آموزش و پرورش تحصیلی بدین منظور ساخته شده است که افراد با آموزش های مقدماتی و سپس تخصصی برای تصدی مشاغل مختلف در اجتماع آماده شوند و این نقص نظام آموزش و پرورش است.

به تعبیر یکی از چهره های جهانی، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش بردگان است. هدف از این نوع آموزش بقاء و حیات است. آموزش و پرورش کشور ما برده پرور است چون هدفش فقط آموزش برای کسب شغل و مهارت است. هر برده ای برای خدمت رسانی نیاز به آموزش دیدن دارد تا بتواند بهتر خدمت کند.عمومی بودن آموزش یعنی آموزش هایی به افراد داده شود که در همه ابعاد زندگی و در طول زندگی بدان نیاز دارد نه فقط آموزشی که برای به دست آوردن یک شغل نیاز دارد.

نظام آموزش و پرورش محدود به درس خواندگی افراد در یک سن مشخص است و برای افراد در یک محدوده سنی مشخص طراحی شده است. در حالی که روانشناسی رشد می گوید زندگی مراحلی و هر مرحله ویژگی های خاص خودش را دارد. آموزش دادن تمام مهارت های لازم زندگی در یک مقطع امکان ندارد و هر دوره ای شرایط خاصی برای آموزش دیدن دارد. بنابراین نمی توان یک دوره از زندگی را به عنوان دوره آموزش در نظر گرفت که فرد پس از طی آن وارد زندگی شود.

تفاوت درس خواندگی و فرهیختگی

ما باید بین درس خواندگی و فرهیختگی تفاوت قائل شویم. به نظر من هدف از آموزش عمومی باید فرهیختگی باشد. این دو عنوان با هم تفاوت هایی دارند. درس خواندگی باید اجباری و رایگان باشد. یعنی همه فرزندان جامعه مجبور باشند که درس بخوانند و طبیعتاً باید رایگان باشد تا افراد کم برخوردار و فقیر از این ضرورت و امر لازم محروم نشوند. اما فرهیختگی نمی تواند اجباری باشد و نیاز به داوطلب بودن فرد دارد.

تفاوت دیگر این دو در محدود بودن آنها است. دوره تحصیل و درس خواندگی پایان دارد. یعنی شما درس می خوانی و مدرک می گیری و تمام می شود. اما فرهیختگی پایان ندارد و انسان در همه زمینه ها و در همه عمر می تواند فرهیختگی خود را افزایش دهد.

تفاوت بعدی نیز این است که در درس خواندگی و تحصیل تفاوت سطح وجود دارد. یعنی یک استاد و یک دانش آموز وجود دارد و ضرورت هم دارد. یعنی برعکس چیزی که در برخی مدارس جدید مد شده است این است که معلم در مقام استادی باید به دانش آموز مطلبی بیاموزد نه این که با او گفت و گو کند. البته این به معنای متکلم وحده بودن یا سرکوب دانش آموز نیست ولی در واقع این دو، سطح مختلفی دارند. یک نفر چیزی را بلد است و می خواهد به دیگری آموزش دهد. این به معنای تفاوت سطح است. ما در فرهیختگی این را نداریم و مواضع برابر است. 

سپس در ادامه این مراسم از ایشان به واسطه مقام شامخ شان تجلیل به عمل آمد. در بخش پایانی مراسم نیز، از شرکت کنندگانی چون علی اکبر زین العابدین، روانشناس، نویسنده کودک و سردبیر گروه سنجاق قفلی؛ محمد مسلمی، بازیگر و مجری برنامه کودک؛ و محمد معتضدی، دوبلور و بازیگر تقدیر به عمل آمد. آنها نیز حمایت خود را از موسسه خیریه دارالاکرام و پویش «مدرسه برای همه» اعلام نمودند. 

علی اکبر زین العابدین در معرفی پویش «مدرسه برای همه» چنین گفت: این پویش حاصل یک جلسه در گروه سنجاق قفلی است، گروهی برای ترویج کتاب های کودک و نوجوان. ما امروز در حالی از ترویج کتاب های کودک و نوجوان می گوییم که چهار میلیون دانش آموز از تحصیل هوشمند برخوردار نیستند. پس ما از ترویج کدام فرهنگ کتابخوانی سخن می گوییم؟

بسیاری از دانش آموزان امسال نتوانستند الفبای فارسی را بیاموزند و ما هم نمی توانیم به آنها بگوییم درجا بزنید و درس نخوانید. امروزه ما با یک فاجعه انسانی مواجه هستیم و اگر در مدت زمان کوتاهی کاری انجام ندهیم، شاید هرگز نتوانیم خود را ببخشیم و این ضایعه جبران نشود. به همین دلیل از اهالی فرهنگ و ادب کودک و نوجوان کمک گرفتیم تا این خواسته را عنوان کنند تا اعتماد و جلب نظر بیشتری پیرامون این مسئله باشد. بعد از این به دنبال موسسه ای بودیم تا بتوانیم هدایای مردمی را بدان بسپاریم. با آشنایی قبلی که من از موسسه خیریه دارالاکرام داشتم تصمیم گرفتم این موسسه را انتخاب کنم و خدا را شکر دوستان من در موسسه دارالاکرام به خوبی با گروه و هدف نهایی ما همراه شدند. تا به امروز حمایت خوبی از این پویش صورت گرفته و هدایای نقدی و غیر نقدی بسیاری به دست ما رسیده است.

سپس محمد مسلمی حمایت خود را از این پوشش چنین اعلام کرد: خداوند از سال 64 به ما کمک کرد و ما در حال کار برای کودکان هستیم و در بسیاری از شهر ها و روستا ها اجرای برنامه داشته ایم. بسیار خوشحالم که سفیر موسسه دارالاکرام هستم و این پویش کاری اساسی و ریشه ای است. بچه های امروز بسیار نیازمند کمک هستند چه بچه هایی که شرایط مالی مساعدی دارند و چه آنهایی که ندارند. مشکلاتی از جمله چاقی، استرس، ترس و در نهایت فضای مجازی که امروز باید از طریق آن آموزش ببینند. من از طرف تمام هنرمندان گروه کودک این مسئله را عنوان می کنم که خداوند ما را واسطه ای برای شادی بچه های این سرزمین قرار داده پس از ما  و هنرمان استفاده کنید. خدا را شکر می کنم که تا حدودی توانستیم موفق باشیم و رسالت خود را انجام دهیم. 

در پایان، محمد معتضدی در ارتباط با این پویش گفت: بسیار از خداوند ممنون هستم که چنین تقدیری برای من رقم زد که امشب در کنار شما و حامی پویش شما باشم. امیدوارم لیاقت داشته باشم و اگر دنیای هنر بخش کوچکی از خود را به من اختصاص دهد، خوشحال می شوم که جزئی از این پویش باشم تا قدمی در جهت بهتر شدن حال هموطنانم بردارم.


گزارش مراسم جشن 18 ساله دارالاکرام

پنج شنبه بیست و یکم آذرماه 98 ، مصادف با هجدهمین سالگرد تاسیس موسسه خیریه دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس(ع )،مراسم باشکوهی با حضور موسسان و بانیان موسسه، خانم امام و جناب آقای جلیلیان و هم چنین جمعی از نخبگان و اساتید برجسته کشور جناب آقایان دکتر محمدعلی موحد،مورخ و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کشور،دکتر مصطفی ملکیان،اندیشمند ،نویسنده ومترجم و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی ادیب، شاعر و پژوهشگر به نام کشورمان  برگزار شد.طی این مراسم که در سالن همایش های نیایش برگزار شد، موسسه دارالاکرام با میزبانی از بیش از پانصد میهمان از تهران و استان البرز ضمن اجرای مراسمی باشکوه، از حامیان،بانیان و دانش آموزان برتر استان های کشور با اهدای لوح های سپاس و قدردانی، تقدیری شایسته به عمل آورد.دقایقی پس از آنونس اعلام برنامه،جناب آقای جلیلیان،رئیس هیئت مدیره و هیئت امنا موسسه به اساتید گرانقدر و میهمانان خیرمقدم گفته و به ارائه پاره ای توضیحات وگزارشات پرداختند.

در ادامه،جناب دکتر موحد، اولین سخنران مراسم،با استناد به آیات مبارکه قرآن کریم،از انفاق و ایثار از مال به عنوان کلید رستگاری نام بردند.ایشان هم چنین افزودند که گرچه شایسته است انفاق در خفا صورت گیرد اما چنانچه  علنی نمودن آن موجب ترغیب و تشویق عموم به کار خیر شود امری پسندیده است.

سخنران بعد جناب دکتر ملکیان نیز با اشاره به پاره ای باورها و قالب های فکری نادرست در زمینه نیکوکاری و تفاوت آن با نیک خواهی،مطالب مفید و ارزنده ای را ارائه نمودند.دکتر ملکیان با برشمردن عوامل و دلایل شکاف بین نیک خواهی و نیکوکاری به شرح چرایی تبدیل نشدن نیک خواهی به نیکوکاری در جامعه پرداختند.

در آخر،جناب آقای دکتر میراحمدی زاده ،مدیرعامل موسسه دارالاکرام نیز با ارائه پاره ای گزارشات مستند،برخی مقولات را مورد تاکید ویژه قرار دادند.ایشان به نمایندگی از اعضای هیأت مدیره و هیأت امنا،ضمن خوشامدگویی مراتب سپاس و قدردانی خویش را نسبت به مدیران شعب پنج گانه دارالاکرام اعلام کردند.ایشان بار دیگرتوجه همگان را به این اصل مهم جلب نمودند که دارالاکرام صدقه نمی دهد،انفاق نمی کند، بلکه با دانش آموزان یک قرارداد یک ساله بورسیه تحصیلی می بندد و همزمان به ارائه خدمات مشاوره ای تحصیلی،روانشناسی،بهداشت و درمان و  استعدادیابی می پردازد.وی همچنین با اشاره به شفافیت مالی دارالاکرام به عنوان یکی از افتخارات موسسه ،ترتیب دادن سلسله نشست های خیر و خرد را در راستای همین اصل، اقدامی موثر و کارآمد دانست.دکتر میراحمدی زاده در ادامه نیز از راه اندازی سیستم عضویت در خانواده بزرگ دارالاکرام خبر داد و از آن به عنوان راهکاری موثر برای برنامه ریزی و آینده نگری موسسه در زمینه ارائه خدمات یاد کرد.

در بخش اختتامیه ، مراسم با بریدن کیک تولد موسسه و پذیرایی از مدعوین به پایان رسید.


طبق تصمیمات گرفته شده در شورای راهبردی شعبه آذرشهر این همایش به منظور تبیین اهداف، گزارش عملکرد، شناسایی هرچه بیشتر موسسه دارالاکرام، ایجاد انگیزه در افراد جهت انجام کارهای خیر و جذب حامی و بانی در تاریخ 1400.10.06 در ساعت 15:30 تا 17:30 در سالن همایش شهرداری آذرشهر با دعوت از شهروندان و حضور مسئولین و خیرین، بانیان و حامیان برگزار گردید.

همایش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط دانش آموز دارالاکرامی حسین خداوردی (یکی از قاریان برتر استانی) و پخش سرود ملی آغاز گردید. برنامه با مجری گری همیار موسسه جناب آقای احسان مردی انجام یافته و در شروع آقای قهرمان نژاد مدیر شعبه آذرشهر طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به حضار و عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طی سخنانی به تاریخچه تاسیس موسسه دارالاکرام پرداخته و اضافه نمودند که این موسسه در سال ۱۳۸۰ به همت عده‌ای از نیک اندیشان و خیرین تهران از جمله آقای جلیلیان برای کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل تاسیس گردیده است و هدف از تاسیس این موسسه که سال به سال از نظر کمی و کیفی رشد کرده، توسعه نیروی انسانی از طریق آموزش و تربیت دانش‌آموزان واجد شرایط بوده است که محور اصلی فعالیت های این موسسه را موضوع آموزش و توانمندسازی جامعه هدف تشکیل داده و برای اثر بخشی آن در حوزه‌هایی از قبیل فرهنگی، معیشتی، مشاوره ای، سلامت،اشتغال زایی و کارآفرینی خدمات لازم به دانش آموزان و خانواده های آنها ارائه می‌ گردد.

معرفی دارالاکرام

این موسسه مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت نموده است و مجوز اخذ شده  در سطح ملی می‌باشد. در حال حاضر موسسه دارالاکرام ۲۵ شعبه در سراسر کشور داشته و ۷ هزار دانش آموز و دانشجو را تحت پوشش خود قرار داده است و به طور مرتب ماهانه مبلغی را به عنوان بورسیه به دانش آموزان پرداخت می نماید و منبع تامین این بورسیه تحصیلی حامیان خیری هستند که در داخل و خارج از کشور کار خیر حمایت از دانش آموزان و خانواده های ایشان را بر عهده دارند.

 لازم به توضیح است که یکی از ویژگی‌های بارز موسسه شفافیت مالی آن می باشد، که به طور مرتب گزارشات به حامیان و بانیان ارسال شده و ایشان می ‌توانند گردش مالی موسسه را در سایت‌های مربوطه دنبال نمایند.

 موسسه برای استانداردسازی فعالیت‌های خود در ستاد مرکزی و شعبات، استاندارد کیفیت ایزوهای مختلف من جمله ایزو ۹۰۰۰ را دریافت نموده و تمام فرایندهای اداری و خدمات داده شده مطابقت رویه ها و روش های کار متمرکز انجام می پذیرد و در ادوار متناوب مورد ارزیابی قرار گرفته و اصلاحات مورد نیاز صورت می‌گیرد.

 این موسسه غیر سیاسی و غیر دولتی، بدون انگیزه های اقتصادی بوده و ارزش هایی که می بایستی تمام دست اندرکاران این موسسه در فعالیت‌ها و تصمیمات خود مورد توجه قرار دهند در بیانیه منشور دارالاکرام قید شده است.

معرفی سامانه به مهربانی

سپس آقای قهرمان نژاد اقدام به معرفی وب سایتهای دارالاکرام و سامانه به مهربانی نموده و با فعال نمودن سایت‌های مذکور اقدام به تشریح اطلاعات مندرج در سایت ها به خصوص سامانه به مهربانی نمودند و روش ثبت نام، انتخاب دانش‌آموز، معرفی دانش آموز و مراحل واریزی به حساب را از روی سایت تشریح نمودند.

ایشان در قسمت دوم صحبت های خود اقدام به معرفی شعبه آذرشهر پرداخته و اضافه نمودند که این شعبه به همت آقای دکتر سید احمد طباطبایی فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج سید حسین طباطبایی در تاریخ 1397.9.25، به میمنت ولادت با سعادت یازدهمین اختر تابناک امامت، امام حسن عسکری علیه السلام به عنوان یازدهمین شعبه دارالاکرام، با حضور مسئولین و خیرین شهرستان افتتاح گردیده است.

گزارشی از فعالیت های دارالاکرام شعبه آذرشهر

اهداف و فعالیت های این شعبه در مسیر اهداف اصلی موسسه دارالاکرام بوده و سعی می نماید تمام خط مشی ها، دستورالعمل ها و روش های کار را در شعبه اجرا نمایند. البته این شعبه به موضوع فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف خود در اجرای دستورالعمل ها توجه دارد. ایشان گزارشی از عملکرد سه ساله این شعبه ارائه داده و تعداد دانش‌آموزانی که وارد سیستم دارالاکرام شده ۱۸۸ نفر اعلام نموده و در حال حاضر تعداد بورسیه بگیرها را ۱۵۷نفر دانش‌آموز و دانشجو گزارش دادند و تعداد دانش آموزانی که به علت های مختلف از قبیل توانمند شدن، ازدواج، بهبود وضعیت اقتصادی و… از سیستم خارج شده‌اند ۲۹ نفر می‌باشد. شعبه آذرشهر در طی سه سال گذشته بیشتر از ۷ میلیارد ریال بورسیه پرداخت نموده و ارزش ریالی خدمات نقدی و غیر نقدی در حوزه پنج گانه در حدود ۱۳ میلیارد ریال بوده و طی این مدت ۹۰۰ نفر به صورت حضوری و تعداد ۱۰۸۰ نفر مشاوره غیر حضوری دریافت نموده‌اند. دانش‌آموزان این شعبه با توجه به حمایت‌های موسسه تعداد ۳۶ مورد دستاوردهای استانی و کشوری داشته و از بین ۱۸ نفر کنکوری تعداد سیزده دانش‌آموز به دانشگاه های دولتی و غیر دولتی راه یافته اند.

 بعد از صحبت‌های آقای قهرمان نژاد کلیپ معرفی دارالاکرام که توسط ستاد مرکزی تهیه شده پخش گردید و در ادامه تعداد ۳ مورد دلنوشته از دانش آموزان توسط مجری خوانده شد که از تأثیر مشاوره های فردی جناب آقای حیدری بر روی زندگی آنها داشته برای حاضرین خبر می‌داد.

دومین سخنران برنامه آقای حیدری از شهر قم بودند که به عنوان همیار مشاوره و آموزش و عضو شورای راهبردی که هر ماهه به مدت یک هفته در آذرشهر حضور یافته کار مشاوره به دانش آموزان را به عهده دارند، ایشان ضمن گزارش کاملی از مشاوره های انجام یافته که به صورت حضوری و یا غیر حضوری انجام یافته است از تاثیرات آن روی تغییر رفتار و روان دانش‌آموزان و مادران ایشان سخن گفته و نمونه‌هایی از این تغییر را به حاضرین اعلام نمودند. ایشان یکی از دستاوردهای این مشاوره را ایجاد امید و انگیزه در دانش آموزان و خانواده های آنها دانست و اعلام نمودند که این دانش‌آموزان کسی به غیر از مجموعه دارالاکرام را ندارند که درد و دل و نیازهای خود را با آن ها بیان نماید. در دارالاکرام دانش‌آموزی داشتیم که به یک شرایط خاص و نگران کننده  روحی و روانی رسیده و مددکاران موسسه با ورود به قضیه و ارجاع به مشاور جهت راهنمایی و روان درمانی، مشاوره‌ها  باعث شده دانش آموز و یا اعضای اصلی خانواده به سطح امید بالایی رسیده و در حال حاضر با نشاط و امید بیشتری به تحصیل و فراگیری مهارت و زندگی خود ادامه دهد. سپس ایشان از حضار خواستند تا این دانش‌آموزان را تنها نگذاشته و از طریق موسسه دارالاکرام به حمایت بیشتر از این افراد ادامه دهند.

بعد از سخنان آقای حیدری، پیام استاد ملکیان در رابطه ستایش از فعالیت های دارالاکرام و سخنانی در مورد ارزش کارهای خیر پخش شد.


 در ادامه همایش، ابیاتی در مورد کارهای خیر توسط آقای رستم زاده یکی از شاعرین و مداحان شهرستان آذرشهر سروده و در منقبت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها توسط ایشان خوانده شد.

سومین سخنران همایش آقای دکتر خیری از هیئت علمی دانشگاه و از فعالین مسائل فرهنگی و اجتماعی استان آذربایجان شرقی بوده که در رابطه با نقش آموزش سخن به میان آورده و عقیده داشتند که آموزش از جنین مادر شروع شده و تا پایان عمر انسان ادامه خواهد یافت لذا مادران باید توجه نمایند که فرزندان آنها قبل از تولد آموزش را آغاز نموده اند و بسیاری از مادران اطلاع از این موضوع ندارند، لذا بایستی مادران در این رابطه آموزش‌های لازم را سپری نمایند. ایشان با توجه به گزارشات داده شده، فعالیتهای دارالاکرام را یکی از فعالیتهای ارزشمند اجتماعی دانسته و بر فعالیت‌های این موسسه در امر توسعه منابع انسانی از طریق آموزش و توانمند سازی جامعه هدف ارج نهادند.

در ادامه برنامه یکی از خیرین شهرستان جناب آقای سید حسن میرغفاری از تجارب و دستاوردهای خود در کارهای خیر جهت تشویق حضار به انجام کارهای نیک سخن گفتند. در انتهای برنامه از حامیان و بانیان و همیاران موسسه دارالاکرام و دو تن از دانش آموزان موفق دارالاکرام آذرشهر، با اعطای تقدیرنامه و هدایایی تجلیل به عمل آمد و این برنامه در ساعت 17:30 با پذیرایی حضار پایان یافت.

در پایان از تمامی همیاران و سفیران و بانیانی و خیراندیشانی که دارالاکرام آذرشهر را در برگزاری همایش یاری کردند قدردانی و تشکر می نمائیم.

( از تحصیل کودکان تا شهروندان خوب )

0413-4234176☎️


استاد ملکیان

سخنان استاد مصطفی ملکیان به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس موسسه خیریه دارالاکرام : “فعالیت های این موسسه در جهت تجمیع و تنظیم نیکوکاری ها بسیار موفق بوده است”

کار انجمن های خیریه بسیار پیچیده و مشکل است و از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار است. صرف نیت و هدف خیرخواهانه نمی‌تواند عامل موفقیت موسسات خیریه باشد. یک موسسه خیریه باید دو نوع برنامه ریزی داشته باشد. یکی برنامه ریزی هایی که آن را موفق کند و یکی برنامه ریزی هایی که اخلاقی بودن موفقیت های آن را تضمین کند.

استاد مصطفی ملکیان، سفیر دارالاکرام، ضمن تبریک بیستمین سالگرد این موسسه، از ویژگی ها و چالش های موسسات خیریه سخن گفتند:

عرض سلام و ادب دارم به محضر همه خانم ها و آقایانی که صدای من را می شنوند و مخصوصا عرض سلام و ادب و ابراز سپاسگزاری دارم از همه مسئولان و دست اندرکاران موسسه دارالاکرام. آنچه من در این سال ها شنیده و احیانا دیده ام از موسسه دارالاکرام، یک شاهد صادقی می تواند باشد بر این که فعالیت های این موسسه هم در جهت تجمیع نیکوکاری ها و هم در جهت تنظیم نیکوکاری ها بسیار موفق بوده است.
موسسات نیکوکاری، انجمن های خیریه، سازمان هایی که به کارهای خیریه اجتماعی می پردازند در واقع دو کار می کنند. یکی این که نیکوکاری های مردم را تجمیع می کنند و یکی این که تنظیم می کنند. این تنظیم به مراتب مهم تر از تجمیع است.
این که حالا من به مجموع این نیکوکاری ها نظام بدهم و در این نظام چقدر به امور مربوط به ارزش چقدر به امور مربوط به هنجار چقدر به آرمان ها دخالت می کنم و از این لحاظ همه ظرافت ها و لطافت های کاری موسسات بیشتر در بخش دوم یعنی در بخش تنظیم است.
تجمیع نیروها و تجمیع کارهای خیریه و نیکوکارانه چندان دشوار نیست فقط به اعتماد مردم و خود موسسه خیریه بستگی دارد. اما تنظیم، کاری است که خود موسسه خیریه باید انجام بدهد و صرف اعتمادی که مردم به آن دارند هرگز کاری از پیش نمی برد، تسهیل نمی کند.

باید خود این دست اندرکاران و موسسات به بهترین صورت نظم ببخشند و در مجراهای مختلف به جریان بیندازند این فعالیت های مختلف نیکوکارانه را که از جانب نیکوکاران دریافت و جمع کرده اند.

اینجاست که کار موسسه ای مثل موسسه دارالاکرام اهمیت پیدا می کند، بیشتر در جهت تنظیم تا در جهت تجمیع. به این وسیله می خواهم ابراز کنم که تا جایی که می توانم گواهی کنم به نظرم می آید این تنظیم و این نظام بخشی هم آگاهانه صورت گرفته و هم موفق بوده اما به صورت کلی نکته ای به نظرم آمده است که می خواهم عرض کنم.
انجمن های خیریه از جمله دارالاکرام و سایر انجمن های خیریه ای دیگری که در کشور و حتی در سراسر جهان فعال اند با 4 مسئله مواجه اند.

مسئله و مشکل اول این است که نیازهای کمک بگیران را مددگیران را و یاری جویان را درست تشخیص بدهند که این نیازها در واقع به 4 دسته تقسیم می شود. یک سلسله نیازهای جسمانی است که مربوط می شود به خوراک و پوشاک و مسکن و امثال و ذلک. یک سلسله نیازهای ذهنی است مثل یادگیری و قدرت تفکر و عمق فهم یافتن مددجویان.

یک سلسله نیازهای روانی مددجویان است که مثلا بتوانند سلامت روانی بیشتری داشته باشند. آرامش بیشتر داشته باشند، شادی بیشتر داشته باشند. آشتی با خودشان و هماهنگی درونی شان بیشتر باشد. تعادل با محیط شان بیشتر باشد. زندگی شان معنادار باشد.

یک سلسله هم نیازهای اجتماعی است که این ها در محیط اجتماعی که احاطه شان کرده است که به معنای دقیق کلمه احاطه کننده است در کانتکست اجتماعی، بتوانند ببالند، بتوانند رشد کنند. این نکته چهارم موسسات خیریه را با خود ظرف زندگی اجتماعی در مواجهه قرار می دهد. که خب حالا اگر من نیازهای جسمانی نیازهای ذهنی و نیازهای روانی این مددجو را برآورده کردم حالا محیط اجتماعی به چنان هست کسی با این ویژگی ها بتواند در آن محیط ببالد و رشد کند. آیا این محیط مزاحم بالندگی اش نیست؟ مزاحم رشدش نیست؟ این نکته چهارم خیلی اهمیت دارد. اگر به آن توجه نکنم مثل این است که فرزند خود را به بهترین نحو تربیت کنم ولی او را به یک اجتماعی واگذار کنم و او را وارد صحنه اجتماعی بکنم که هیچ از ویژگی های آن اجتماع با خبر نیستم. در اینجا ممکن است فرزند من علی رغم توانایی های بالقوه و بالفعلی که دارد نتواند رشد کند. این مشکل و مسئله اول انجمن هاست.

مسئله و مشکل دوم تشخیص الاهم و فی المهم است. این که مهم چیست و مهم تر چیست و از آن باز هم مهم تر و باز هم مهمتر و مهم ترین چیست. درست است که آن چهار دسته نیاز را داریم ولی در میان این نیازها، در هر اوضاع و احوالی، در هر زمانی و در هر مکانی، کدامیک از این ها اولویت باید داشته باشد بر دیگری، تقدم باید داشته باشد بر دیگری این چیز اندکی نیست.

این نیست که بتوانید به سادگی بگویید که خب معلوم است که نیاز الف تقدم دارد بر نیاز ب. بله گاهی این طور است. اما گاهی هم ممکن است نیاز ب اولویت داشته باشد بر نیاز الف و تقدم پیدا کند. شکی نیست که خوراک و پوشاک اولین نیازند اما الان جوانی که پشت پنجره ساختمان سیزده طبقه ایستاده و می خواهد خودش را بکشد اینجا نیازی مقدم بر خوراک و پوشاک پیش آمده. این است که نمی توان به طور کلی گفت چون خوراک و پوشاک و مسکن فوری و فوتی ترین و ضروری ترین نیازها هستند پس در هر اوضاع و احوالی مقدم هستند. جوانی که الان قصد خودکشی و پریدن از یک ساختمان بلند دارد او الان به واسطه وضع و اوضاعی که دارد نیازی دارد که بر نیاز به خوراک و پوشاک و مسکن به مراتب اولویت و تقدم دارد. با این که ما در نگاه نخست یک رده بندی از این چهار دسته نیاز می کنیم اما در مقام عمل گاهی آنچه در نگاه نخست گفته ایم باید ترتیبش بهم بخورد باید یک وضع دیگری برقرار کنیم.

مسئله و مشکل سوم این است که در باب تمام این نیازها علوم و معارف بشری در حال پیشرفت اند.

این طور نیست که اگر نیازهای جسمی، ذهنی و روانی و اجتماعی تنظیم بشوند، پرونده شان مختومه می شود و ما یک فهرستی داریم. همیشه علوم انسانی دارند رشد و پیشرفت می کنند و همیشه این رشد و پیشرفت ها در این فهرستی که ما از نیازها تنظیم کردیم تغییر ایجاد می کند. ولی موسسات خیریه باید آخرین دستاوردهای علوم و معارف بشری را مخصوصا در زمینه علوم انسانی تجربی یعنی روان شناسی، یعنی جامعه شناسی، یعنی اقتصاد، سیاست، مدیریت، تعلیم و تربیت در همه این زمینه ها باید آخرین دستاورد ها را داشته باشند.

چون ممکن است من دارم بر اساس برنامه ای کار می کنم که این برنامه را تحولات اخیر علوم و معارف بشری از حقانیت انداخته، از کارایی انداخته و نشان داده است که این نیازها باید به صورت دیگری برآورده شوند.

این رجوع مدام موسسات خیریه به آخرین دستاوردهای علوم و معارف بشری خیلی مهم است. خب شکی نیست که این را خود موسسان و دست اندرکاران نمی توانند انجام بدهند اما همیشه داد و ستدی که موسسات با کارشناسان این علوم انجام می دهند، این کارشناسان از کارشناسان علوم تغذیه شروع می شوند تا کارشناسان مسایل روحانی و معنوی انسان ها. یک طرف این طیف کارشناسان علوم تغذیه اند یک طرفش به نظر من عارفانند انسان های معنوی جهان اند، به نظر من فرزانگان اند که در آخرین مرحله کار می کنند. این مددجو با این سری نیازها هم کاملا سروکار پیدا می کند. آنها هم باید تامین شود. بنابراین از علم تغذیه بگیرید تا نیازهای عمیق معنوی و روحانی، این که فرزانگان و عارفان و بعضی از فیلسوفان به آنها اهتمام داشته اند.

اما بحث چهارمی که وجود دارد خود اخلاقی بودن و اخلاقی اداره شدن موسسات خیریه است. موسسات خیریه به لحاظ نیت و هدف می توانیم بگوییم همگی نیت و هدف خیرخواهانه دارند اما چرا همه شان موفق نیستند بخاطر این که خود نیت و هدف خیرخواهانه داشتن که کافی نیست دو سه چیز دیگر نیاز دارد. شما اگر بگویید که دستت را بلند کن من بلافاصله اراده می کنم و دستم را بلند می کنم. اگر بگویید به من دستت را پایین بیاور،اراده می کنم و دستم را پایین می آورم. این معلوم است که اراده درجه اول است. عمل من ارادی و اختیاری درجه اول است. به محضی که اراده می کنم دستم را بالا یا پایین می آورم.

اما یک چیز هم از آن طرف معلوم است ارادی و اختیاری نیست. مثلا اگر به من گفتید پرواز کن و روی کنگره آن ساختمان مقابل بنشین. خب معلوم است که من با هیچ اراده ای نمی توانم چنین کاری را انجام دهم. اما عمده چیزهایی که در زندگی پیش می آیند معمولا حد وسط اند. نه مثل پرواز کردن است که اراده نمی شود کرد نه مثل دست بلند کردن است که با صرف اراده بتوانم آن را انجام دهم. این ها را می گویند اختیاری های درجه دوم. مثل این که پزشکی به من بگوید ملکیان 5 کیلو وزن کم کن. با صرف این که اراده کنم این 5 کیلو که کم نمی شود. برخلاف دستم که با اراده خودم آن رو بالا و پایین می بردم.اما می دانم در عین حال که مانند دست بلند کردن نیست که با اراده کردن آن را بالا و پایین ببرم در عین حال مثل پرواز کردن و نشستن روی کنگره آن ساختمان هم نیست. این ها را می گویند اختیاری های رتبه دوم. اختیاری های رتبه دوم علاوه بر اراده که در رتبه اول بود به 2 چیز دیگر نیز نیاز دارند . یکی زمانبندی و یکی برنامه ریزی. در مورد مثال پزشک تغذیه، من باید از پزشک بپرسم این 5 کیلو را در چه بازه زمانی باید کم کنم و این که یک برنامه غذایی و ورزشی به من بدهید که با آن بتوانم این کار را انجام دهم .

کار موسسات خیریه از این قسم سوم است. یعنی صرف این که موسسات اراده خیر دارند کاری انجام نمی شود. این موسسات اراده های نیک دارند به تعبیر کانت. اراده نیک شان را ما محرز می گیریم اما 2 چیز دیگر لازم دارند که بتوانند این اراده را عملی کنند. یکی زمانبندی یکی برنامه ریزی. تا کی به من زمان می دهی تا من این دانش آموز را از اینجا برسانم به آنجا. تا این مددجو را از این نقطه نامطلوب برسانم به فلان نقطه مطلوب. اول زمان، دوم برنامه ریزی.

این برنامه ریزی در درونش 2 بخش دارد. یکی برنامه ریزی فنی یکی برنامه ریزی اخلاقی. یکی این که چه کارهای بکنیم که موفق شویم یکی هم این که چه کارهایی بکنیم که علاوه بر موفقیت، اخلاق را زیر پا نگذاشته باشیم.

این مسئله به نظر من مسئله خیلی مهمی است. یعنی یک موسسه خیریه در قسمت برنامه ریزی اش باید دو نوع برنامه ریزی داشته باشد. یکی برنامه ریزی هایی که او را موفق کنند و یکی برنامه ریزی های که اخلاقی بودن موفقیت های او را تضمین کنند. این دوتا دو چیزند. خیلی اوقات یک موسسه موفق است اما اخلاقی نیست. یک وقت هایی اما موسسه ای اخلاقی است اما موفق نیست. موسسه هم باید موفق باشد به اهدافش برسد هم در رسیدن به اهدافش هیچ قاعده اخلاقی را لگدمال نکند، به هیچ حکم اخلاقی بی اعتنایی نکند. این ها وظیفه چهارم است که به نظر من خیلی مهم است.

تمام سخن من این است که این 4 مسئله و مشکل باعث می شود که انجمن های خیریه کار بسیار پیچیده و مشکلی دارند کار بسیار ظریف و لطیفی برعهده می گیرند. هر خطایی در هر کدام از این چهار مورد انجام بگیرد روی کسی که می خواهد از کمک و مددها این موسسات استفاده کند، آثار و نتایج نامحدود دارد.

من واقعا بدون تملق می گویم در موسسه دارالاکرام این موارد محل توجه است. البته موفقیت هیچ وقت تام نیست. هیچ وقت نمی توان به آخر موفقیت دست پیدا کرد. مگر این که توجه داشت باشد که من با این چهار مسئله و مشکل مواجه ام، خود نفس این آگاهی کمک حال است و من گمان می کنم نفس این آگاهی در دوستانی که در دارالاکرام اند دیده می شود. من گاهی که با جناب آقای جلیلیان می نشستم یا با دکتر میراحمدی زاده می نشینم توجه به این نکات هست. این توجه خودش نیمی از راه است. این که من بدونم چه چیزهایی را باید داشته باشم و ندارم این خیلی بهتر از این است که اصلا خبر هم ندارم چه چیزهایی باید داشته باشم و ندارم.

بهترین آرزوها را دارم برای همه دست اندرکاران موسسه دارالاکرام و همه دست اندرکاران همه موسسات خیریه در جهان