ردکردن این

اخبار کرونا در خیریه دارالاکرام

اهدای سبد کالا در دوران کرونا- شعبه قم1399

شعبه قم :

خدمات موسسه دارالاکرام شعبه قم در دوران کرونا-1399

توزیع 400 بسته بهداشتی در بین خانواده های آسیب پذیر

مدیر شعبه قم موسسه خیریه دارالاکرام، در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به فعالیت های این موسسه اظهار کرد: شعبه قم هم اکنون به 390 دانش آموز مستعد تحصیل فاقد سرپرست مؤثر، بورسیه تحصیلی ماهانه اعطا می کند. وی از آمادگی پذیرش 100 دانش آموز واجد شرایط خبر داد. دانش آموزان تحت پوشش موسسه از خدمات متعددی چون مشاوره تحصیلی، مشاوره های خانوادگی و کلاس های آموزشی برخوردار هستند. وی با اشاره به اقدامات اخیر موسسه دارالاکرام در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا افزود: این مؤسسه در راستای حمایت از کادر درمانی و در خانه ماندن خانواده های اقشار آسیب پذیر، اقدام به تهیه 400 بسته بهداشتی شامل دستکش، موادضد عفونی کننده، ماسک و پدالکلی به همراه سبدهای غذایی کرده که از سوی مددکاران شعبه قم در اختیار خانواده های تحت پوشش قرار گرفته است.

 

دومین مرحله از توزیع سبدهای معیشتی  به خانواده های عضو موسسه

 

به علت مشکلات پیش آمده در اثر ویروس کرونا و از بین رفتن اشتغال مادران و احتیاج بیشتر خانواده ها به خدمات معیشتی ،به لطف خداوند ضمن پرداخت بورسیه تحصیلی هرماهه برای ۴۰۰نفر دومین مرحله از کمکهای معیشتی موسسه خیریه دارالاکرام شعبه قم انجام گرفت.

در مرحله اول به ۴۰۰خانواده سبد کالا و پک بهداشتی اهداء گردید.

در مرحله دوم برای ۶۰۰خانواده سبد کالا و پک بهداشتی در نظر گرفته شده؛ سبد کالا و پک بهداشتی که تهیه شده به قرار زیر است: ۱_شش تن برنج ۲_۱۲۰۰بطری روغن ۳_۲۸۰۰عدد ماکارانی ۴_۳۰۰قوطی رب گوجه فرنگی ۵_۶۰۰عدد سویا ۶_۳۰۰بسته حبوبات ۷_۳۲۰کیلو گوشت ۸_۲۰۰۰عدد ماسک ۹_۵۰۰عددمحلول ضد عفونی کننده ۱۰_۳۰۰عددژل ضدعفونی کننده ۱۱_۵۰۰بطری یک لیتری ضدعفونی کننده سطوح ۱۲_۳۰۰۰جفت دستکش لاتکس

قابل ذکر است که برای ۹ خانواده که گرفتار ویروس کرونا شده اند سبد کالای مازاد و هزینه درمان پرداخت شده است. در شعبه قم در خدمت ۲۳ خانواده سادات هستیم که به کارت همه آنها بین ۲۵۰الی ۵۰۰هزار تومان واریز شده است. هرچه توزیع شده توسط مددکاران و پیک به منزل خانواده ها فرستاده شده. وتعدادکمی حضوری دریافت کردند برای توزیع مرحله دوم از شبکه خبر و ۳ خبرگزاری دعوت به عمل آمد و مراحل توزیع را پوشش خبری دادند. انشاالله با کمک همیاران بزرگوار مرحله سوم کمک مومنانه به خانواده های نیازمند درشرف انجام است ازهمیاران عزیز تقاضامندیم مثل گذشته نذورات وکفارات وکمک جهت حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد تحصیل که فاقد سرپرست موثر هستند را فراموش نکنند بامراجعه به سایت به مهربانی میتوانید دانش آموز نیازمند . مددکار و همیاردرزمینه های مختلف معرفی بفرمایند

 

چهارمین اهدای سبدکالا به خانواده های عضو موسسه

به لطف خدا وباتشکر ازحامیان بزرگوارضمن واریز بورسیه دی ماه دانش آموزان ۴۰۰بسته سبد معیشتی با کمک خیرین وبنیاد احسان تهیه شده ودراختیار خانواده های نیازمند تحت پوشش قرار گرفت

     

انعکاس خبرگزاری رسمی حوزه از اجرای چهارمین مرحله کمک های مومنانه

اجرای طرح مومنانه در شعبه قم دارالاکرام

خبرگزاری رسمی حوزه از اجرای چهارمین مرحله کمک های مومنانه خیریه دارالاکرام در قم خبر داد. این طرح با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط کرونا به ویژه زنان سرپرست خانوار به اجرا درآمده است.

منوچهر دهشیری مدیر شعبه دارالاکرام قم در گفت و گویی با این خبرگزاری اشاره نمود که در این اقدام ۴۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۱۶۰ میلیون تومان با کمک همیاران و مددکاران میان ۴۰۰ خانوار تحت پوشش توزیع شده است.

وی هم چنین خاطر نشان کرد که با توجه به مشکلات معیشتی در ایام کرونا، دارالاکرام علاوه بر پرداخت بورسیه تحصیلی و ارائه خدمات نقدی و غیرنقدی به دانش آموزان، در نوبت های متوالی بسته های معیشتی و بهداشتی نیز در اختیار خانواده های آنان قرار داده است.

 

جهت مطالعه متن خبری این گفت و گو به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.hawzahnews.com/news/940542

خبر گزاری فارس: توزیع پنجمین مرحله از کمک های مومنانه موسسه دارالاکرام قم

منوچهر دهشیری مدیر موسسه دارالاکرام شعبه قم از توزیع پنجمین مرحله از کمک های مومنانه موسسه خیریه دارالاکرام شعبه قم در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خبر داد.

 

برای مشاهده خبر وارد لینک زیر شوید:

https://b2n.ir/farsnews99


پایگاه خبری راوی امروز اعلام کرد: دارالاِکرام شعبه قم در دوران کرونا موفق عمل کرده است

این شعبه در دوران کرونا موفق عمل کرده است، در حالی که بسیاری از مؤسسه‌های خیریه در این وضعیت از کار افتاده‌اند و نتوانسته‌اند فعالیت خود را ادامه دهند.

مدیر شعبه قم مؤسسه خیریه دارالاکرام گفت: این شعبه در دوران کرونا موفق عمل کرده است، در حالی که بسیاری از مؤسسه‌های خیریه در این وضعیت از کار افتاده‌اند و نتوانسته‌اند فعالیت خود را ادامه دهند.

به گزارش راوی امروز، هر سازمانی برای دست‌یابی به اهداف خویش نیاز به تعیین چشم‌اندازهایش دارد، برای رسیدن به چشم‌اندازها، سازمان بایستی اصول و ارزش‌هایش را مشخص نماید تا در طول مسیر از آسیب‌های ناشی از کم‌رنگ شدن یا تغییر ارزش‌ها ایمن بماند. این ارزش‌های بنیادی و متعالی در حقیقت همان نقشه راه سازمان بوده و نحوه دست‌یابی به کیفیت مطلوب سازمان را تعیین و تضمین می‌کند.

مؤسسه خیریه دارالاکرام در سال‌های ابتدایی فعالیت، خود را مجهز به اصول و معیارهایی تحت عنوان منشور دارالاکرام کرده که این منشور در 12 اصل، تمامی آسیب‌های اثرگذار بر فعالیت‌های مؤسسه را پیش‌بینی و راه‌های عبور ایمن را تشریح کرده است.

به همین دلیل، پایگاه اطلاع‌رسانی راوی امروز گفت‌وگویی با منوچهر دهشیری مدیر شعبه قم مؤسسه خیریه دارالاکرام ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

شعبه قم یکی از فعال‌ترین و مؤثرترین شعبات دارالاکرام است؛ لطفاً کمی از شیوه فعالیت خود بفرمایید.

فعالیت شعبه قم از سال 93 آغاز شده است. شعبه قم در استانی کوچک قرارگرفته و 240 مؤسسه خیریه در این شهر وجود دارد که روش فعالیتش با سایر مؤسسات دیگر کمی متفاوت است. ما تلاش کردیم در این شعبه کاری انجام دهیم که با افراد به شکل چهره به چهره روبه‌رو شویم و این موضوع را مطرح کنیم که چه می‌خواهیم. در ابتدا ما تقاضا پول از هیچ فردی نمی‌کنیم بلکه بدین شکل فعالیت می‌کنیم که ما حضور داریم و اینجا کار می‌کنیم. شاخصه کارمان هم دستورالعمل‌هایی است که برایمان تعریف می‌شود. شکل کار ما تا به امروز به این شکل بوده و تا اندازه‌ای هم توانسته‌ایم موافق عمل کنیم.

شرایط جذب منابع مالی و مشارکت افراد داوطلب در شعبه قم به چه صورت است؟

با توجه به این‌که ما در سال 94 و 95 بیش از هفت کارمند در شعبه قم داشتیم، به‌مرور و با تغییر هیئت‌مدیره و مدیریت، قرار بر این شد از پول‌هایی که برای خانواده‌ها می‌آید، مبلغی برداشت نکنیم و کل جذب سرمایه‌گذاران مؤسسه بر عهده شعبه باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کارمندان را کمتر کنیم و از پتانسیل افراد همیار استفاده کنیم.

در شعبه قم بیش از 70 همیار درمانی، 55 همیار آموزشی و 40 همیار فرهنگی داریم. طریقه کار هم بدین شکل بوده که با دانشگاه‌های مختلف صحبت می‌کنیم و همکارانمان را جذب می‌کنیم.

لطفاً کمی از شیوه جذب دانش‌آموزان بفرمایید.

دانش‌آموزان تا چند سال گذشته از طریق محلات، امامان جمعه، جماعت و مدیرانی بوده که با ما در ارتباط بوده‌اند. چون موفق نشده بودیم از طریق آموزش‌وپرورش این اتفاق را رقم بزنیم. ولی الآن حدود یک سال است که با خود آموزش‌وپرورش به تفاهم رسیده‌ایم که دانش‌آموزان و اولیا را به ما معرفی کنند.

در هفته گذشته بیش از 330 دانش‌آموز به ما معرفی‌شده‌اند؛ بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که شاید برخی از این موارد شاخصه‌ها و استانداردهای ما را نداشته باشند؛ از آموزش پرورش خواستیم ما را مستقیماً با مدیر مدارس همراه و روبه‌رو کند و در دو هفته گذشته مدیران بسیاری با ما تماس داشته‌اند که شما چه دانش‌آموزانی را می‌خواهید و در حال حاضر اکثر دانش‌آموزان ما از طریق آموزش‌وپرورش استان معرفی‌شده‌اند.

مؤسسه دارالاکرام را چطور به مخاطبان خود معرفی و تبلیغ می‌کنید؟

ما به سه صورت در این زمینه فعالیت می‌کنیم. ابتدا افراد شاخص را شناسایی می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که از مؤسسه بازدید کنند، سپس از مدیران مجموعه‌های اداری قم دعوت می‌کنیم و مؤسسه دارالاکرام را به‌طور کامل به آن‌ها معرفی خواهیم کرد.

خود این افراد ازجمله فرماندار و استاندار و… به دلیل سرشناس بودن در میان مردم، باعث کسب اعتماد و جلب نظر مخاطبان شده‌اند.

درنهایت، اطلاع‌رسانی ما به این شکل بوده که کانال‌هایی داشته‌ایم که برای حامیان و همیاران بوده است و حدود 200 نفر عضو فعال دارد. تمام گزارش‌های ماهانه و اتفاقات خاصی که رخ می‌دهد در کانال برای این افراد گذاشته می‌شود. ضمن اینکه از طریق پیام‌رسان واتس‌آپ تمامی گزارش‌ها به تمامی افراد ارسال می‌شود و آن‌ها از اوضاع و عملکرد مؤسسه دارالاکرام آگاه می‌شوند.

برخی از این عزیزان با تمایل شخصی خود نسبت به این پیام‌ها واکنش نشان می‌دهند و نظر و انتقادات خود را به ما ابلاغ می‌کنند.

باید به این مسئله اشاره‌کنم که 3 سال است در شعبه قم از بیلبوردها و تبلیغات شهری استفاده نکرده‌ایم ولی از رسانه‌های خبری همچون خبرگزاری‌ها استفاده می‌کنیم تا اخبار مؤسسه با پوشش خبری بیشتر در ذهن مخاطب جای بگیرد. ازجمله خبرگزاری‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنیم، خبرگزاری‌های شفقنا، حوزه و فارس است که اخبار شعبه قم مؤسسه دارالاکرام را پوشش می‌دهند.

همچنین 5 بار با صداوسیما در ارتباط بودیم و آن‌ها نیز در انتشار اخبار با مؤسسه همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

جذب حامی در شعبه قم دارالاکرام به چه صورت است؟

اول از هرچیز، هدف ما نگه داشتن حامیانی است که از قبل آن‌ها را به دست آورده‌ایم. با تماس، پیامک و یا عیادت از آن‌ها سعی کرده‌ایم آن‌ها را حفظ کنیم. زمانی هم که توانسته‌ایم حامیان را با خود همراه کنیم آن‌ها را به سمت سامانه «به مهربانی» سوق داده‌ایم و آن‌ها را در جریان هزینه‌ها قرار داده‌ایم.

یکی از محاسن نداشتن کارمند در شعبه قم، استفاده صددرصدی کمک حامیان به نفع دانش‌آموزان است.

خیلی اوقات از طریق حامیان قبلی، حامی جدید جذب کرده‌ایم و دلیل این موضوع، گزارش‌های خوبی است که دراین‌باره کار شده‌اند. ارسال ارزشیابی تحصیلی نیز کار قشنگی است و همین موضوع‌ها باعث همراهی بیشتر مخاطبان با ما می‌شود.

استقبال و همراهی خیرین با مؤسسه در شهر قم به چه صورت بوده است؟

استقبال بسیار خوب بوده، همین‌قدر که در وضعیت شیوع بیماری کرونا توانسته‌ایم فعال باشیم و واریزی‌های شعبه عقب نیفتد، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بسیاری از مؤسسه‌های خیریه در این وضعیت از کار افتاده‌اند و نتوانسته‌اند فعالیت خود را ادامه دهند. اما شعبه قم مؤسسه دارالاکرام، سایت و مدیران بسیار خوبی دارد و همین موضوع‌ها باعث جذب حامیان شده است.

نکته دیگر، ناکارآمدی سایر مؤسسه‌هاست؛ زمانی که کمیته امداد یا هر مؤسسه خیریه‌ای به‌درستی فعالیت نداشته باشد، فردی که بخواهد کمک کند با جلب اعتمادی که دارالاکرام کرده، به‌خوبی جذب مؤسسه دارالاکرام می‌شود.

در پایان باید این نکته را اضافه کنم؛ کاری در برخی از مؤسسه‌ها انجام‌نشده و ما آن را انجام داده‌ایم و آن، سوق دادن مادران دانش‌آموزان به سمت درس است.         

این شیوه یادگیری مجازی بسیار به کار ما آمد؛ در ابتدا تمام مادران بی‌سواد را شناسایی کردیم، سپس آن‌ها را به نهضت سوادآموزی معرفی کردیم و آن‌ها تا کلاس ششم درس خواندند و در پاییز امسال 30 مادر دیگر نیز به نهضت سوادآموزی معرفی شدند.

در حال حاضر بسیاری از این افراد خوشحال هستند، هم از سوادآموزی خود و هم از همراه شدن با فرزندان خود در درس آن‌ها.

همین گزارش زمانی که به حامی و همیار داده می‌شود، بسیار باعث خرسندی است و آن‌ها خوشحال می‌شوند که ما در مؤسسه دارالاکرام کار اقتصادی انجام نمی‌دهیم و تمام تمرکزمان بر روی تحصیل دانش‌آموزان است.

لازم به ذکر است، «دارالاِکرام حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)» مؤسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی است که در سال ۱۳۸۰ در تهران با هدف حمایت همه‌جانبه مالی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانش‌آموزان تحت پوشش، برای جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها ایجاد شده و دارای ۲۱ شعبه در استان‌های مختلف با مجوز وزارت کشور است.


شعبه مشهد :

اولین گزارش مددکاری دانش آموزان مبتلا به کرونا

ای که می‌پرسی نشان عشق چیست؟

عشق چیزی جز ظهور مهر نیست

عشق یعنی مشکلی آسان کنی

دردی از درمانده ای درمان کنی

 

سلام همراهان مهربان دارالاکرام 🌼☘️

به دنبال شیوع گسترده بیماری کرونا موسسه دارالاکرام رسالت خود را پیگیری وضعیت سلامت فرزندان تحت پوشش و خانواده‌هایشان قرار داد. پیرو تماس های واحد مددکاری؛ تعداد زیادی از مادران و فرزندان تحت پوشش شعبه مشهد مبتلا به کرونا شناسایی شدند که نیاز فوری به اقدامات درمانی داشتند. بر این اساس موسسه دارالاکرام با تامین بخشی از هزینه‌های دارو، درمان، اکسیژن و اقدامات فوری مددکاری (تعذیه و بهداشتی) تلاش نمود که بخشی از آلام این عزیزان را مرهم باشد، که شرح آن تقدیم حضور پر مهرتان می‌گردد.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش های مددکاری دریافت شده از خانواده‌ها و با توجه به شدت بیماری دانش‌آموزان همچنان نیاز به مساعدت کمک هزینه‌های درمانی می‌باشد.

اقدامات مددکاری و درمانی انجام شده برای دانش آموزان و خانواده های مبتلا به کرونا

♦️فرزندمان، مهلا- فاقد سرپرست موثر-پدر معلولیت جسمی حرکتی دارد – وضعیت معیشتی: بسیارضعیف – ساکن کلات – اقدام انجام شده: اهدا 2 میلیون تومان جهت مساعدت معیشتی و درمانی

♦️فرزندمان، یگانه – فاقد سرپرست موثر- مادر بیماری اعصاب دارد – وضعیت معیشتی: بسیارضعیف – نوع اقدام انجام شده:  مساعدت درمانی (300هزار تومان)

♦️فرزندمان، پرستو –  فاقد سرپرست موثر – مادر به دلیل بیماری کرونا فوت کرده است – وضعیت معیشتی : بسیار ضعیف -اقدام انجام شده : اهدا 2 میلیون تومان جهت مساعدت معیشتی و درمانی

♦️فرزندمان، سیده فاطمه – فاقد سرپرست موثر- وضعیت معیشتی: بسیار ضعیف – اقدام انجام شده: اهدا 500 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، محمد  – پدر ازکارافتاده – وضعیت معیشتی: بسیارضعیف – نوع اقدام: مساعدت جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا مادر و پدر (مبلغ 1 میلیون  و 500هزار تومان  ) – پدر معلول جسمی حرکتی است و مادر کهولت سن دارد. هزینه دارو های تزریقی و اکسیژن درمانی مورد نیاز مستمر است (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️  فرزندمان، علیرضا – فاقد سرپرست موثر- وضعیت معیشتی: بسیار ضعیف – نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، نازنین – یتیم – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 500 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، ابوالفضل – یتیم (پدر و مادر فوت کردند ) – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 2 میلیون تومان جهت  مساعدت درمانی و معیشتی.

♦️فرزندمان، آسیه – یتیم – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، بنیامین – فاقد سرپرست موثر – وضعیت معیشتی : ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا  (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، فرزانه – فاقد سرپرست موثر – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 500 هزار تومان  جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، سجاد – فاقد سرپرست موثر (پدر معلولیت ذهنی دارد، سجاد بیماری آسم دارد) – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 300 هزار تومان  جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، سحر – فاقد سرپرست موثر – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 250 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، سیده زهرا – یتیم – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا

♦️فرزندمان، نازنین – فاقد سرپرست موثر – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، حسنا – فاقد سرپرست موثر- وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا

‌♦️فرزندمان، سید مهدی – فاقد سرپرست موثر ( پدر معلولیت جسمانی دارد) – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا

♦️فرزندمان، امیر- فاقد سرپرست موثر (پدر بیمار اعصاب و روان) – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 2 میلیون و 500هزار تومان جهت مساعدت درمانی (مادر شرایط جسمی بسیار وخیمی دارد- نیاز به کپسول اکسیژن)   

♦️فرزندمان، رضا – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا     

♦️فرزندمان، محمدجواد – یتیم – وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 1 میلیون تومان جهت مساعدت درمانی و معیشتی

♦️فرزندمان، راحله – فاقد سرپرست موثر- وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 200 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

♦️فرزندمان، فائزه – فاقد سرپرست موثر- وضعیت معیشتی: ضعیف- نوع اقدام: اهدا 300 هزار تومان جهت تامین هزینه های درمان بیماری کرونا (تمام اعضا خانواده مبتلا هستند)

❤️ از لطف و حمایت شما نیکوکاران گرانقدر دارالاکرام سپاسگزاری نموده و از خداوند کریم سلامتی شما مهربانان و شفای عاجل بیماران را آرزومندیم.


دومین گزارش درمانی از وضعیت دانش آموزان درگیر کرونا

سلام همراهان مهربان دارالاکرام 🌼☘️

به دنبال شیوع گسترده بیماری کرونا موسسه دارالاکرام رسالت خود را پیگیری وضعیت سلامت فرزندان تحت پوشش و خانواده‌هایشان قرار داد. پیرو تماس های واحد مددکاری؛ تعداد زیادی از مادران و فرزندان تحت پوشش شعبه مشهد مبتلا به کرونا شناسایی شدند که نیاز فوری به اقدامات درمانی داشتند. بر این اساس موسسه دارالاکرام با تامین بخشی از هزینه‌های دارو، درمان، اکسیژن و اقدامات فوری مددکاری (تعذیه و بهداشتی) تلاش نمود که بخشی از آلام این عزیزان را مرهم باشد، که شرح آن تقدیم حضور پر مهرتان می‌گردد.

مجموع واریزی ها و کمک هزینه های مربوط به درمان کرونا تا کنون به شرح ذیل است:

کمک هزینه درمانی کرونا مجموعاً 31.115.000 تومان

کمک هزینه معیشتی و غذایی کرونا مجموعاً 11.250.000 تومان

اهدا 2 کپسول اکسیژن 20 لیتری و 2 کپسول اکسیژن 40 لیتری

اهدا 3 عدد نانومتر

 

نظر به ادامه شرایط اپیدمی کرونا و ابتلای تعداد زیادی از مادران و فرزندان دارالاکرام همچنان چشم به راه کمک‌های شما مهربانان هستیم.


شعبه بوشهر :

علل افت تحصیلی دانش آموزان در شرایط کرونا ویروس و راهکارهای کاربردی آن

خانم مریم فرهادی روان شناس موسسه خیریه دارالاکرام شعبه استان بوشهر در تاریخ دوم اردیبهشت 1400 برای کلیه مددکاران و روانشناسان موسسه کارگاهی با عنوان علل افت تحصیلی و راهکارهای آن به صورت مجازی برگزار کردند.


شعبه ی خمین :

برگزاری مسابقات دل نوشته ونقاشی با موضوع کرونا

دانش آموزان شعبه دارالاکرام خمین همانند دانش آموزان دیگر شعب در مسابقه نقاشی و دلنوشته با موضوع کرونا شرکت کردند که در بخش نقاشی دینا  و فرزین  و در بخش دلنوشته سیده مائده ،سید ابوالفضل و سوگند با کسب آرای بیشتر برگزیده شدند.


مصاحبه ها :

سایه‌ کرونا بر سر عدالت آموزشی

ماجرای بی‌عدالتی آموزشی در ایران که در دوران پیش از کرونا با توزیع نابرابر خدمات آموزشی و فرصت‌های آموزشی منجر به غفلت از تقویت توانایی‌های کودکان می‌شد، اکنون بیش از پیش به گسترش بی‌عدالتی و تبعیض بین افراد یک نسل دامن زده است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام به مهربانی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که شیوع پاندمی کرونا در سراسر جهان آن را تحت تاثیر قرار داده حوزه‌ تعلیم و تربیت است. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، بساط آموزش‌های حضوری هم برچیده شد؛ بنابراین برای اینکه پدیده‌ آموزش متوقف نشود، راهکارهای متفاوتی ارائه و آموزش از طریق تلویزیون (شبکه‌ آموزش) دنبال شد. عدم تعامل بین معلمان و دانش‌آموزان در چنین شرایطی باعث شد تا اپلیکیشنی با عنوان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) طراحی و آموزش‌ها در این فضا ارائه شود.                                    

آنچه پیش از وقوع کرونا در امر آموزش مطرح می‌شد این بود که صرفا با تهیه و توزیع میز و صندلی و کامپیوتر عدالت آموزشی رخ نمی‌دهد، بلکه هدف مهم‌تر در اجرای عدالت آموزشی ایجاد فرصت یادگیری و منابع انسانی است؛ یعنی شرایطی فراهم شود که یک معلم مجرب و بااستعداد و توانمند در روستاها و مناطق مرزی خدمت کند و خانواده دانش‌آموز نیز او را همراهی کنند.

بنابراین عملکرد آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی پیش از این نیز از جهت افزایش شکاف اجتماعی نقدپذیر بود؛ مثلا دانش‌آموزی دسترسی راحت به اینترنت و … داشت، اما دانش‌آموزی دیگر به این امکانات دسترسی نداشت؛ پس در نهایت جامعه با دو گروه متفاوت مواجه می‌شد که هر دو از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شدند اما یک گروه نمی‌توانست برخورد علمی و به‌روز داشته باشد و گروه دیگر توانمند و هوشمند بود و این منجر به شکاف درون افراد یک نسل می‌شد. درواقع، شکاف میان غنی و فقیر به شکاف میان باسواد و بی‌سواد فناوری تبدیل و همین زمینه‌ای می‌شد برای اینکه بی‌عدالتی رخ دهد. اما وقوع پاندمی کرونا بیش از پیش گستره‌ این بی‌عدالتی را به سطح جامعه کشانده و آن را به درجه‌ نازل‌تری تقلیل داده و بار دیگر موضوع فقیر و غنی در آموزش مطرح شده است. در واقع تحقق عدالت آموزشی در شرایط کنونی زوایای تازه‌ای یافته و دولت را دچار نارسایی در توزیع خدمات یکسان برای تمام طبقات اجتماعی کرده است.

مشکلات اقتصادی و خانوادگی، فقر مالی و فرهنگی، بدسرپرستی، اشتغال به کار، ازدواج زودهنگام، بیماری صعب‌العلاج و عقب‌ماندگی ذهنی همواره از مهم‌ترین دلایل بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل بوده اما شیوع ویروس کرونا موجب افزایش بازماندگان از تحصیل به علت مشکلات اقتصادی خانواده‌ها شده و در آماری که به تازگی منتشر شده ۲۱ درصد دانش‌آموزان از تحصیل در شبکه آموزش شاد بازمانده‌اند؛ یعنی کشور با یک جامعه‌ آماری معادل سه و نیم میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل مواجه است.

تحصیل نیاز ضروری و الزامی هر انسانیست 

طبق اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد به این منظور در شرایط کرونایی وزارت آموزش و پرورش طرحی با عنوان طرح آبا (آشتی با آموزش) را با هدف ایجاد فرصت برابر آموزشی پیشنهاد داد. منابع و اعتبارات مورد نیاز این طرح در قالب کمک‌های افراد خیّر و مؤسسات آموزشی و فرهنگی خیریه مردم‌نهاد، سمن‌ها، نهادها و ارگان‌ها و کمک‌های شورای آموزش‌وپرورش و نیز اعتبارات این سازمان تامین می‌شود تا هیچ دانش‌آموزی به علت نداشتن ابزار لازم از تحصیل عقب نماند. بر اساس طرح آبا، آموزش و پرورش در شناسایی کودکان نیازمند، برگزاری کلاس‌های آنلاین و با در اختیار قرار دادن امکاناتی چون تبلت‌های آموزشی، مشاور یا مددکار و فردی متعهد به سیستم کمک می‌کند تا این دانش‌آموزان بتوانند دروس خود را بگذرانند و در آزمون شرکت کنند تا گامی موثر در جهت توسعه علمی و رشد منابع انسانی برداشته شود.

زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح یک تلویزیون ۵۰ اینچ اندرویدی، یک عدد تبلت، دستگاه ال ای دی، یک عدد لپ‌تاپ، یک عدد مودم وایرلس، محتوای آموزشی مورد نیاز به صورت فلش مموری و سی دی در هر منطقه جغرافیایی است و نیز یک فرد آموزش‌دیده که بتواند فرآیند آموزش دانش‌آموزان را کنترل کند.

جایگاه موسسات مردم‌نهاد در آموزش و توسعه‌ انسانی

طبق تفاهم‌نامه طرح آبا آموزش و پرورش متعهد شده است با جلب اعتماد نیکوکاران شرایطی ایجاد کند تا سازمان‌هایی که تمایل دارند در این زمینه اقدام کنند، بتوانند با استفاده از امکانات موجود، خیرین را جذب و آنها را توجیه کنند که گرچه ساخت مدرسه امری حائز اهمیت است، اما حفظ دانش‌آموز در کلاس درس از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که می‌توان با فراهم کردن یک تبلت، امکان تحصیل یک دانش‌آموز را در خانه خودش فراهم کرد. بدین ترتیب امکان بازگشت مجدد بخشی از این دانش‌آموزان به چرخه تحصیل فراهم می‌شود تا هیچ کودکی به خاطر غم نان از علم‌آموزی بازنماند.

 از موسسات خیریه‌ پیشگام در طرح آبا، موسسه مردم‌نهاد دارالاکرام است که با دارا بودن استانداردهای لازم آموزش و پرورش وارد انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری با این سازمان شد. به نقل از واحد روابط عمومی این موسسه، اجرای طرح آبا در ۵۴ منطقه‌ کشور در یک سال گذشته مانع از ترک تحصیل ۲۳۶۷ دانش‌آموز شده است. همچنین بر اساس این طرح، تاکنون ۱۲۵ کلاس درس در کل کشور راه‌اندازی شده که در این میان مجموعه دارالاکرام موفق به راه‌اندازی یازده کلاس درس شده است. در مجموع تاکنون ۸۲ مدرسه در کشور مجری این طرح هستند و در سه منطقه‌ کرمان، خراسان جنوبی و شهریار به ترتیب ۴۳۲ و ۱۲۰ و ۱۸ دانش‌آموز به تحصیل بازگشته‌اند. به واسطه‌ی این طرح موسسه دارالاکرام ۷ کلاس درس در جنوب استان کرمان، ۲ کلاس درس در بیرجند و در هرمزگان و شهریار هر کدام یک کلاس درس را راه‌اندازی کرده است.

امید است علاوه بر  نهادهای نیکوکاری، دستگاه‌های مسئول نیز وارد عمل شوند و پیشنهاد تخصیص اعتبار ویژه از سوی دولت و تصویب آن در بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت پایدار و هدفمند از اشتغال و ادامه تحصیل دانش‌آموزان به ویژه آموزش آنلاین و تهیه ملزومات آن و نیز آموزش اولیا و شناسایی دانش‌آموزان در شرایط کرونایی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که بازماندن هر کودک از تحصیل علاوه بر توقف توسعه‌ انسانی باعث اندوه جامعه می‌شود.