ردکردن این

روز جهانی کودک

شعبه ی جهرم :

روز جهانی کودک

روز جهانی کودک، از کودکان کتابخوان تجلیل شد و جشن کوچکی برای ایشان برگزار گردید.

برای رعایت وضعیت کرونا فقط 6 تا 8 ساله ها دعوت شدند.

تشکر می کنیم از همیاران ما در کافه الف که با هدیه و پذیرایی و برنامه های متنوع، بچه ها را شاد کردند و سپاسگزاریم از بانی بزرگواری که به این بچه ها کتاب هدیه دادند و وسیله رفت و برگشت ایشان را فراهم کردند.

1400/07/18

واحد فرهنگی مؤسسه خیریه دارالاکرام جهرم


شعبه ی خمین :

دومین جایزه سالانه به مهربانی به مناسبت روز کودک

*دومین جایزه سالانه به مهربانی*

برابر با فراخوانی که در شهریور ماه منتشر شد “تلاشهای مربوط به تغییر موفق سبک زندگی متناسب با شرایط بحران کرونا و با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایتهای خاص» موضوع جایزه به مهربانی امسال اعلام شد.

 موسسه دارالاکرام ضمن تقدیر و تشکر از همه نهادهای حاکمیتی و سازمانهای مردم نهاد و فعالان اجتماعی جهت ترویج فرهنگ خدمت رسانی، تقدیر کوچک خویش را شایسته سه مورد ذیل میداند.

۱- خانم مریم اربابی معلم فداکار دبستان شاهد گرمه از استان خراسان شمالی.

۲- سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور.

۳- موسسه نیکوکاری مهرآفرین.

مشاهده بیانیه هیات داوری:https://darolekram.com/bemehrbani2nd-Award

*مراسم تقدیر و تشکر*

 شنبه اول آذر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ به صورت انلاین از طریق آپارات و اینستاگرام https://aparat.com/bemehrbani/live

:https://instagram.com/bemehrbani


شعبه ی تهران :

روز جهانی کودک، مصادف با 8 اکتبر (16 مهر 98) برای تمامی کودکان گرامی باد

روز جهانی کودک به میلادی برابر است با ۸ اکتبر  که در سال 1398 شمسی مقارن شده است با 16 مهر، موسسه دارالاکرام با رسالت حمایت از تحصیل کودکان ونوجوانان مستعد و بیش از 17 سال فعالیت مستمر، این روز را گرامی می دارد.

روز جهانی کودک

یکی از راه های شخصیت دادن به کودکان، بازی کردن والدین با آنهاست. این کار اندکی از وقت والدین را می گیرد، ولی آثار بسیار نیکویی دارد. بازی با کودک می تواند به شکل محبت کردن و شعر خواندن برای او باشد.

کودکان، برکت زندگی و سرمایه های آینده جامعه به شمار می آیند. آنان برای رشد و بالندگی خود، نیازها و در مفهوم دقیق تر حقوقی دارند که باید به درستی به آن پرداخت. با توجه به نقش بی بدیل خانواده در بالندگی شخصیت کودک، پیش از همه، خانواده و سپس جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاس داشت آن بدانند. روز جهانی کودک بهانه ای برای ورود به جهان کودکان است؛ برای ورود به این جهان باید آگاهی های خود را فراموش کنیم و با ناآگاهی های کودکانمان همراه شویم.

نامگذاری روز جهانی کودک

در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به‌منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست «انجمن بین‌المللی ویژهٔ کودکان سازمان ملل» نام گرفت. در سال ۱۹۵۳، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد گردید و روز ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک

پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.

این کنوانسیون در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ (سی روز پس از تودیع بیستمین سند تصویب یا الحاق) لازم‌الاجرا شده‌است. تاکنون ۱۹۳ کشور (تمام اعضای ملل متحد به جز ایالات متحده آمریکا و سومالی) این سند را امضا کرده‌اند و در ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود و به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ می‌باشد.

دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۷۲ به این پیمان نامه پیوست، البته با این شرط که هر گاه مفاد پیمان نامه در هر مورد و در هر زمان با قوانین داخلی ایران و موازین اسلامی تعارض پیدا کند، دولت ایران ملزم به رعایت آن نباشد.

محتوای پیمان‌نامه حقوق کودک

کودک بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته می‌شود. مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد. این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آنرا جهت می‌دهد:
– هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
– زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.
– کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
– کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

موسسه خیریه دارالاکرام در حوزه حمایت از تحصیل کودکان مستعد بازمانده و یا در خطر ترک تحصیل و به منظور ارتقاء سطح فرهنگی_آموزشی و رشد همه جانبه آنها با داشتن ۱۵ شعبه از سال ۱۳۸۰ در کشور عزیزمان فعالیت می کند و تاکنون توانسته است به بیش از ۴۰۰۰ دانش آموز، بورسیه تحصیلی با حمایت نیکوکاران و بانیان خدمات پنج گانه رفاهی، آموزشی، فرهنگی، مددکاری و درمانی ارائه نماید.

با توجه به گستردگی فعالیت های دارالاکرام در استان های مختلف و به منظور دسترسی به مناطق دور دست جهت شناسایی افراد مستعد و محروم از آموزش و جلب مشارکت های مردمی، با رعایت اصل کرامت و اخلاق و اخذ اعتماد و نشان دادن شفافیت مالی از فعالیت های مهرورزی برای مردم نیک اندیش، در سال ۱۳۹۶ سامانه آنلاین” به مهربانی” را در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی راه اندازی نمود تا در کوتاهترین زمان و کم کردن فاصله مکانی، سرعت پاسخگویی و ارائه خدمات خود را در کشور، گسترده تر نماید.


روز 16 مهر برابر با 8 اکتبر روز جهانی کودک گرامی باد
روز جهانی کودک

کودکان، برکت زندگی و سرمایه های آینده جامعه به شمار می آیند. آنان برای رشد و بالندگی خود، نیازها و در مفهوم دقیق تر حقوقی دارند که باید به درستی به آن پرداخت. با توجه به نقش بی بدیل خانواده در بالندگی شخصیت کودک، پیش از همه، خانواده و سپس جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاس داشت آن بدانند. روز جهاني کودک بهانه اي براي ورود به جهان کودکان است؛ براي ورود به اين جهان بايد آگاهي هاي خود را فراموش کنيم و با ناآگاهي هاي کودکان همراه شويم.

کشورهای جهان روزهای کودک مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی کودک را خود بچه‌ها به وجود آورده‌اند.
در سال 1986 در چنین روزی 2 تن ازدانش‌آموزان 9 ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند.

در پیام یکی از بنیانگذاران روز جهانی کودک آمده است:

“بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم اما آیا آنها می‌دانند که چه دنیایی را برای ما بوجود می‌آورند. اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.”

کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند، که در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری صرف تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای می‌شود، کودکان بسیاری از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، سوء و تغذیه و … می‌میرند.

کودکان بیش از هر شهروند دیگری در معرض آسیب بوده و از سویی بیش از هر گروه دیگری آموزش‌پذیر و تأثیرگذار بر آینده هستند. بدین منظور توجه به شرایط کودکان و بهبود آن برای آینده یک کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌دار می‌سازد به امید اینکه اقتصاد آینده کشور تامین باشد نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌شود.

روز جهانی کودک

بزه کاری و کودکان

بزه کاری در کودکان و نوجوانان، از عوامل گوناگون اثر می پذیرد. از آنجا که محیط خانواده، نخستین محیطی است که فرد در آن رشد می کند، می توان آن را مهم ترین این عوامل دانست. از نظر روان شناسان، اگر فردی در محیط خانواده از نظر رفع نیازهای اساسی جسمی و روانی مانند نیازهای عاطفی ارضا نشود، احتمال زیاد دارد در آینده به رفتار ضداجتماعی دست بزند.

نبود محبت، ارتباطات صمیمی و تفاهم متقابل از عوامل مؤثر در بزه کاری کودکان و نوجوانان است. کودکی که از محبت پدر و مادر محروم مانده یا درست اشباع نشده است، در خود احساس حقارت، کمبود و محرومیت می کند و برای هر گونه انحرافی آمادگی دارد. بسیاری از تندخویی ها، خشونت ها، لج بازی ها، حساسیت ها، افسردگی ها و ناسازگاری ها، از محرومیت از محبت سرچشمه می گیرد.

موسسه خیریه دارالاکرام بر‌ آن است با حفظ کرامت، کودکان و دانش‌آموزان مستعد که دارای شرایط بد مالی و سرپرست می باشند را در شناسایی و مسیر بهبودِ آینده‌  آنها را با کمک نیکوکاران و خیرین هموار کند.

این موسسه  از سال ۱۳۸۰ در حوزه حمایت از تحصیل کودکان مستعد بازمانده از تحصیل و در معرض ترک تحصیل و با داشتن ۹ شعبه فیزیکی در شهر های مختلف کشور، حمایت می کند و هم اکنون در حدود ۲۵۰۰۰ دانش آموز را تحت حمایت خود دارد.

دارالاکرام در کنار اعطای بورسیه تحصیلی خدمات آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی و … را به دانش آموزان ارائه می دهد و هم اکنون با رویکرد به روز رسانی فعالیت های خود و گسترش کمی و کیفی این فعالیت ها اقدام به راه اندازی سامانه نرم افزاری به مهربانی bemehrbani.ir نموده است.

پیش بینی می شود: با استفاده از نرم افزار به مهربانی امکان استفاده از محتوای آموزشی بر بستر اینترنت برای دانش آموزان تحت حمایت فراهم خواهد شد.


شعبه ی شیراز :

ضیافت مهر با حضور فرزندان “دارالاکرام”/ بزرگداشت روز جهانی کودک در شعبه گل نرگس شیراز

ضیافت نهار به مناسبت روز جهانی کودک با حضور جمعی از دانش آموزان بورسیه و مادران ، همراه با برنامه های شاد و مفرح در باشگاه رفاهی ، تفریحی کارکنان اداره برق برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی دارالاکرام- الفبای فردا شعبه گل نرگس شیراز، تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغازگر این مراسم زیبا بود. در ادامه این ضیافت که به همت بانیان نیکوکارشیرازی و به مناسبت روز جهانی کودک برگزارگردید با گریم چهره کودکان توسط سر کار خانم نامدار یکی از همیاران موسسه و موسیقی کودک، خنده و شادی را برای دانش آموزان به ارمغان آورد.

بنابر این گزارش، در پایان این مراسم به کلیه دانش آموزان لباس گرم زمستانه و لوازم التحریر اهدا شد ، همچنین هدایایی نیز از طرف بانیان این ضیافت به مادران تقدیم شد.

موسسه فرهنگی دارالاکرام _ الفبای فردا شعبه گل نرگس شیراز از درگاه خداوند متعال برای بانیان و همراهانی که در این ضیافت همکاری نموده اند، آرزوی خرسندی و سلامتی دارد.


شعبه ی قم :

جشن روز جهانی کودک

دانش آموزان بورسیه شعبه قم روز پنج شنبه 17 مهرماه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کودک، در جشن شهر ستاره ها شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی شعبه قم، با مساعدت همیار گرامی سرکار خانم کاظمی و رایزنی های بسیار تعداد 50 عدد بلیت رایگان جشن ستاره ها تهیه و میان دانش آموزان توزیع شد. در این برنامه با ایجاد لحظات خوش برای کودکان و اطلاع رسانی برنامه های ویژه کودکان در شهرستان قم و همچنین حضور عوامل برنامه عمو فیتیله ها روزی به یاد ماندنی برای دانش آموزان بورسیه رقم خورد.

کودکان دارالاکرام به همراه والدین خود از برنامه های مختلف تفریحی موجود در این همایش از جمله دریافت کتاب داستان رایگان، پرچم و بازدید از غرفه های ویژه کودکان و … بهره بردند.