ردکردن این

بیمه دانش‌آموزی چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

دانش‌آموزان در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال شور و شوق و هیجانات بسیار بالایی دارند و جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیز هستند. به‌همین دلیل بیمه حوادث دانش‌آموزی برای آنها در کشور ایران اجباری است. اگر دانش‌آموزی چه در داخل و چه در خارج مدرسه دچار آسیب‌دیدگی یا سانحه شود، در صورت داشتنِ بیمه‌ی حوادث دانش‌آموزی می‌تواند هزینه‌های درمانی او را جبران کرد. آموزش‌وپرورش با گرفتن تأییدیه از مسئولان مربوطه در وزارت، بیمه حوادث دانش‌آموزی را برای تمام مدارس و دانش‌آموزان اجباری کرده است.

فکر کردن به انواع حوادثی که ممکن است برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد خوشایند نیست؛ اما بسیاری از حوادث به‌دلیل شور و شوق آنها اتفاق می‌افتد و بسیاری دیگر از حوادث هم اجتناب‌ناپذیر است. حوادث اجتناب‌ناپذیر می‌توانند مانند بلایای طبیعی دامن کودکان بی‌گناه را بگیرند. ممکن است مدارس دانش‌آموزان کاملاً ایمن نباشد و آنها در خطر گازگرفتگی، تخریب مدرسه، آتش‌سوزی، زلزله، سیل و… قرار بگیرند. امروزه هزینه‌های پزشکی و درمانی بسیار بالاست و باید قبل از وقوع حوادث آن را پیش‌بینی کرد. در ادامه این مقاله با دارالاکرام همراه باشید تا بیشتر با بیمه حوادث دانش آموزی آشنا شوید.

بیمه دانش آموزی چیست؟

وزارت آموزش‌وپرورش و شرکت بیمه‌گری به نام بیمه معلم تحت یک قرارداد، افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه‌گر موظف است هزینه‌های ضرر و آسیب‌های وارده به دانش‌آموزان، مسئولان مدارس و کارمندان آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی را تحت پوشش و حمایت قرار دهد. این افراد از جمله دانش‌آموزان موظف هستند هزینه‌ای را طبق تعرفه، برای بیمه شدن پرداخت کنند. پس از پرداخت این مبلغ فرد بیمه می‌شود و می‌تواند شبانه‌روزی از حق بیمه خود برای اتفاق‌های احتمالی که در بیمه‌نامه قید می‌شود استفاده کند. اگر در طول سال تحصیلی دانش‌آموز دچار صدماتی شود، برای کاهش هزینه‌های درمانی و پزشکی خود می‌تواند از بیمه دانش‌آموزی خود استفاده کند.

همچنین بخوانید : نقش جامعه و خیریه ها در کاهش تعداد کودکان باز مانده از تحصیل

اعتبار بیمه دانش‌آموزی از اول مهرماه تا آخر شهریورماه است یعنی تا پایان سال تحصیلی. آموزش‌وپرورش لیست اسامی دانش‌آموزان که حق بیمه را پرداخت کردند به شرکت بیمه اعلام می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند ۲۴ ساعت و شبانه‌روزی در طی سال تحصیلی از بیمه حوادث خود استفاده کنند.

بیمه دانش آموزی اجباری است؟

از سال ۱۳۶۱ بیمه دانش‌آموزی در ایران لازم و اجباری شده است. پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق و بمباران شدن مناطق شهری و روستایی، عده زیادی از دانش‌آموزان آسیب دیدند و یا شهید شدند. از همان سال به بعد مدیران موظف شدند دانش‌آموزان مدرسه خود را در ازای دریافت مبلغ تعرفه معین، بیمه کنند. حق بیمه دانش‌آموزی توسط والدین و در بعضی مواقع توسط مدرسه پرداخت می‌شود.

مبلغ تعرفه حق بیمه پرداختی، قبل از شروع سال تحصیلی جدید توسط آموزش‌وپرورش اعلام می‌شود و باید پرداخت شود. به‌عنوان ‌مثال مبلغ حق بیمه در سال ۱۴۰۰ برای دانش‌آموزان ۱۰ هزار تومان بوده است. در اکثر موارد هنگامی ‌که دانش‌آموز آسیب‌های بالایی می‌بیند هزینه درمان او بیش‌ازحد معمول است، در این مواقع پیشنهاد می‌شود که والدین، خود و خانواده را بیمه تکمیلی کنند. در بسیاری از مواقع هنگام روبه‌رویی با مشکلات، خانواده‌ها با یک سؤال بزرگ مواجه می‌شوند، چگونه باید از بیمه دانش‌آموزی استفاده کنیم؟

حق بیمه حوادث دانش آموزی چقدر است؟

آیا می‌دانید هزینه حق بیمه دانش‌آموزان چقدر است؟ حق بیمه دانش‌آموزی هرسال جداگانه تعیین می‌شود و طبق ضریب خسارت سال گذشته محاسبه می‌شود. همچنین تعرفه‌های خدمات درمانی، پزشکی و سقف تعهدات بیمه نیز دخیل است. هزینه بیمه حوادث دانش آموزی برای دانش‌آموزان شهر و روستا یکی است. مواردی هم مانند دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی یا فرزندان شاهد از پرداخت حق بیمه برای بیمه حوادث دانش‌آموزی معاف هستند. به یاد داشته باشید بیمه حوادث دانش‌آموزی یک بیمه پایه است. ضروری است که علاوه بر بیمه پایه، دانش‌آموزان را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهیم.

مزایای بیمه حوادث دانش آموزی

بیمه دانش‌آموزی یک سال اعتبار دارد و اگر در طول تابستان نیز اتفاقی برای دانش‌آموز در خارج از مدرسه رخ دهد، می‌توان از آن استفاده کرد. بیمه موظف است حق بیمه دانش‌آموز را حساب کند در غیر این صورت خانواده آن دانش‌آموز حق شکایت از بیمه را دارند. اگر درون مدرسه حادثه‌ای برای دانش‌آموز رخ دهد و فرد خاصی مقصر آن باشد، خانواده دانش‌آموز می‌توانند علاوه بر دریافت غرامت از بیمه، از فرد خاطی شکایت کنند. آن‌ها می‌توانند پس از اعلام نتیجه دادگاه از فرد خاطی غرامت مربوطه یا دیه را دریافت کنند.

بیمه حوادث دانش آموزی چه مواردی را پوشش می دهد؟

اینجا 3 پوشش مهم حوادث دانش‌آموزی که ممکن است والدین از آن مطلع نباشند را بررسی می‌کنید. این بیمه برای حوادثی مانند نقص عضو، ازکارافتادگی و یا فوت دانش‌آموز به شما متعهد است. در صورت وقوع هر یک از این اتفاقات ناگوار می‌توانید از بیمه غرامتی را دریافت کنید. درصورتی‌که دانش‌آموز تحت پوشش بیمه تکمیلی هم باشد، می‌توانید از شرکت بیمه تکمیلی موردنظر هم غرامت دریافت کنید.

1. پوشش فوت در بیمه حوادث دانش‌آموزی

اگر دانش‌آموز در هر ساعتی از شبانه‌روز فوت کند، شرکت بیمه غرامت فوت را موظف است که به خانواده دانش‌آموز پرداخت کند. در سال 1399 غرامت فوت هر دانش‌آموزی که تحت پوشش بیمه حوادث دانش‌آموزی بوده چیزی حدود 10 میلیون تومان بوده است.

2. پوشش ازکارافتادگی و نقص عضو در بیمه حوادث دانش‌آموزی

اگر دانش‌آموزی در طی سال تحصیلی و مدت قرارداد او دچار حوادثی مانند از کار افتادگی یا نقص عضو بشود، شرکت بیمه طبق مفاد قرارداد باید غرامت او را بپردازد.

3. پوشش هزینه‌های پزشکی

ملاکی که با آن هزینه‌های درمانی تحت پوشش داده می‌شود، هزینه‌های درمانی وزارت بهداشت است. هنگامی‌که دانش‌آموزی دچار حادثه‌ای شده و آسیب می‌بیند، نیاز به استفاده از خدمات پزشکی و درمانی پیدا می‌کند. اگر این دانش‌آموز تحت پوشش بیمه حوادث دانش‌آموزی باشد، هزینه‌های پزشکی و درمانی او تحت پوشش قرار خواهد گرفت. آموزش‌وپرورش قراردادی با شرکت بیمه می‌بندد که به‌صورت گروهی دانش‌آموزان را بیمه تکمیلی می‌کند. شرکت بیمه طبق مفادی که در قرارداد وجود دارد موظف است غرامت را به‌صورت کامل بپردازد.